Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Zgodnie z § 19 pkt 12 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 marca 2018 roku w sprawie informacji bieżących i okresowych przekazywanych przez emitentów papierów wartościowych oraz warunków uznawania za równoważne informacji wymaganych przepisami prawa państwa niebędącego państwem członkowskim (Dz.U. z 2018 r., poz. 757), Zarząd Banku Ochrony Środowiska S.A. z siedzibą w Warszawie ("Bank") niniejszym przekazuje informacje udzielone Akcjonariuszowi Banku - Funduszowi Inwestycji Polskich Przedsiębiorstw FIZAN w trybie art. 428 § 6 Kodeksu spółek handlowych w związku z jego pytaniem skierowanym do Zarządu w dniu 18 czerwca 2021 roku.
Zarząd Banku udzielił w dniu 22 czerwca 2021 r. następującej odpowiedzi:
W odpowiedzi na pismo o numerze PW/FIPP/2021/737/MC otrzymane w dniu 18 czerwca 2021 r. uprzejmie informujemy, że Bank Ochrony Środowiska S.A. ("Bank") w swojej działalności wypełnia wszystkie obowiązki wynikające z przepisów prawa obowiązujących w Polsce w zakresie AML, w szczególności ustawy z dnia 1 marca 2018 roku o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 971).
W toku kontroli KNF przeprowadzonej w Banku w dniach 14 listopada 2019 roku - 24 stycznia 2020 roku zostały wydane zalecenia poprawy lub zmiany części rozwiązań przyjętych w Banku w zakresie AML. Wszystkie te zalecenia podlegają wdrożeniu w Banku we współpracy z doradcą zewnętrznym oraz przy ścisłym kontakcie z KNF, celem dostosowana mechanizmów AML do oczekiwań wskazanych przez ten organ nadzoru.
Bank dokłada należytej staranności w celu wypełniania obowiązków w zakresie AML, zgodnie ze wszystkimi obowiązującymi przepisami prawa oraz najwyższymi standardami rynkowymi.
W odpowiedzi na pozostałe pytania, uprzejmie informujemy, że zgodnie z art. 104 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1896) Bank Ochrony Środowiska, osoby w nim zatrudnione oraz osoby, za pośrednictwem których bank wykonuje czynności bankowe, są obowiązane zachować tajemnicę bankową, która obejmuje wszystkie informacje dotyczące czynności bankowej, uzyskane w czasie negocjacji, w trakcie zawierania i realizacji umowy, na podstawie której bank tę czynność wykonuje.
Należy podkreślić, że na podstawie art. 70 ust. 1 ustawy Prawo bankowe Bank każdorazowo bada zdolność kredytową kredytobiorcy, a w przypadku klientów, którzy nie mają zdolności kredytowej, zgodnie z art. 70 ust. 2 tej ustawy, Bank może udzielić kredytu pod warunkiem ustanowienia szczególnego sposobu zabezpieczenia spłaty kredytu w postaci gwarancji lub przedstawienia niezależnie od zabezpieczenia spłaty kredytu programu naprawy, którego realizacja zapewni - według oceny Banku - uzyskanie zdolności kredytowej w określonym czasie. Postanowienia określające ww. sposób postępowania były i są bezpośrednio transponowane do regulacji wewnętrznych Banku. Bank nie przewiduje dokonywania jakichkolwiek odstępstw od postępowania zgodnie z treścią przyjętych i regulacji wewnętrznych.
Należy jednocześnie zauważyć, że regulacje wewnętrzne Banku jako szczególny rodzaj zabezpieczenia uznają zabezpieczenia o najwyższym stopniu jakości oraz płynności. W praktyce takim szczególnym sposobem zabezpieczenia spłaty kredytu najczęściej jest kaucja środków pieniężnych ustanowiona w trybie art. 102 ustawy Prawo bankowe oraz gwarancja udzielona przez Skarb Państwa bądź podmiot działający w jego imieniu np. BGK lub KOWR.
W okresie 19 maja 2020 roku -12 sierpnia 2020 roku w Banku miała miejsce inspekcja problemowa KNF, między innymi w zakresie zarządzania ryzykiem kredytowym oraz wyceny aktywów. W dniu 9 listopada 2020 roku Bank otrzymał protokół z inspekcji wraz z zaleceniami. Zgodnie z harmonogramem zaakceptowanym przez KNF większość zaleceń po inspekcji została już zrealizowana. Pozostałe zalecenia, związane głównie z modelowaniem parametrów w ramach standardu MSSF9 oraz wdrożeniem systemów informatycznych, zostaną zrealizowane zgodnie z harmonogramem odpowiednio do końca 2021 roku oraz do 30 czerwca 2022 roku.
Zgodnie z najlepszą wiedzą Zarządu, wobec Banku obecnie nie toczą się żadne postępowania wyjaśniające w zakresie udzielanych przez Bank ekspozycji kredytowych.
Podsumowując, informujemy, że Bank jest na bieżąco w kontakcie z KNF oraz systematycznie realizuje wszystkie zalecenia wydane przez organ nadzoru, zarówno w obszarze AML, jak i obszarze ryzyka kredytowego. Procedury wewnętrzne Banku podlegają stałemu przeglądowi i w przypadku zidentyfikowania luk mogących generować ryzyka na bieżąco są dostosowywane tak, aby te ryzyka adekwatnie mitygować.
Więcej na: http://biznes.pap.pl/pl/reports/espi/all,0,0,0,1
kom espi zdz
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 22.06.2021, 17:43 |
Źródło informacji | ESPI |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |