Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Ministerstwo Infrastruktury informuje:
Znamy wyniki naboru wniosków o dofinansowanie zadań mających na celu poprawę bezpieczeństwa pieszych w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg w 2021 r. Prezes Rady Ministrów zatwierdził listy inwestycji samorządowych na drogach powiatowych i gminnych, które uzyskają wsparcie z RFRD. W ramach ogłoszonego w marcu 2021 r. naboru dofinansowanie przyznano dla 1 714 zadań, w tym 910 na drogach powiatowych oraz 804 na drogach gminnych. Łączna wartość wsparcia dla zatwierdzonych wniosków to 239,5 mln zł, co pozwoli na modernizację blisko 2,6 tys. przejść dla pieszych. W części województw ogłoszono już nabory uzupełniające.
- Do rozwoju systemu transportowego kraju podchodzimy kompleksowo. Bezpieczeństwo w ruchu drogowym jest naszym priorytetem, obok budowy nowoczesnej sieci autostrad i dróg ekspresowych, wsparcia samorządów w budowie i modernizacji dróg lokalnych oraz walki z wykluczeniem komunikacyjnym. Jestem przekonany, że dofinansowanie przekazane na ponad 1700 zadań na drogach powiatowych i gminnych przyspieszy realizację inwestycji niezbędnych z punktu widzenia bezpieczeństwa pieszych i kierowców – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Rada Ministrów podjęła w 2020 r. decyzję, aby z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg możliwe było dofinansowanie zadań związanych z poprawą bezpieczeństwa pieszych przekraczających jezdnię. Zarządcy dróg powiatowych i gminnych mogą ubiegać się o dofinansowanie realizacji zadań poprawiających bezpieczeństwo ruchu pieszych w obszarze oddziaływania przejść dla pieszych. Na dofinansowanie tych zadań przeznaczono dodatkowo blisko 525 mln zł.
Wysokość dofinansowania ze środków RFRD jest uzależniona od dochodów jednostki samorządu terytorialnego - im niższy dochód samorządu, tym wyższe dofinansowanie. Maksymalne dofinansowanie może wynieść aż do 80 proc. kosztów realizacji zadania, a kwota na dofinansowanie pojedynczego zadania nie może przekroczyć 200 tys. zł.
Dzięki rządowemu wsparciu samorządy mogą realizować inwestycje:
· wymuszające przestrzeganie ograniczeń prędkości w rejonie przejść dla pieszych (np. montaż progów zwalniających czy zmiana geometrii pasa),
· poprawiające widoczność pieszego (np. poprzez doświetlanie przejść dla pieszych wraz ze strefą oczekiwania),
· skracające drogę, jaką muszą pokonać piesi (np. poprzez zawężanie jezdni w miejscu przejścia dla pieszych bądź stosowanie azylów).
Informacje dot. list zadań rekomendowanych do dofinansowania | liczba zadań | liczba przejść dla pieszych | ||||||
Lp. | Województwo | Limit środków 2021 | Wykorzystanie środków | powiatowych | gminnych | powiatowych | gminnych | |
1 | Dolnośląskie | 24 821 498,25 | 12 664 308,80 | 26 | 68 | 39 | 90 | |
2 | Kujawsko-Pomorskie | 29 870 992,18 | 8 585 647,00 | 40 | 51 | 40 | 79 | |
3 | Lubelskie | 49 810 299,46 | 1 199 928,00 | 7 | 7 | 7 | 10 | |
4 | Lubuskie | 16 107 598,65 | 422 564,00 | 3 | 0 | 5 | 0 | |
5 | Łódzkie | 27 770 183,15 | 18 034 673,00 | 102 | 81 | 149 | 123 | |
6 | Małopolskie | 34 822 962,16 | 10 169 939,00 | 42 | 42 | 55 | 61 | |
7 | Mazowieckie | 58 052 554,25 | 44 621 472,00 | 138 | 104 | 222 | 201 | |
8 | Opolskie | 11 031 245,54 | 5 022 351,55 | 53 | 18 | 62 | 24 | |
9 | Podkarpackie | 31 861 940,75 | 27 404 719,36 | 40 | 34 | 147 | 101 | |
10 | Podlaskie | 38 512 498,42 | 20 563 534,64 | 77 | 32 | 144 | 92 | |
11 | Pomorskie | 24 304 786,80 | 13 009 555,00 | 50 | 78 | 62 | 90 | |
12 | Śląskie | 27 477 199,85 | 6 931 114,40 | 20 | 13 | 38 | 28 | |
13 | Świętokrzyskie | 28 017 279,50 | 33 945 279,00 | 142 | 91 | 164 | 105 | |
14 | Warmińsko-Mazurskie | 32 230 597,88 | 11 722 400,22 | 75 | 50 | 91 | 56 | |
15 | Wielkopolskie | 44 107 982,49 | 23 661 506,62 | 112 | 128 | 142 | 182 | |
16 | Zachodniopomorskie | 19 761 659,70 | 1 523 062,34 | 9 | 6 | 9 | 11 | |
RAZEM | 498 561 279,03 | 239 482 054,93 | 910 | 804 | 1 343 | 1 254 |
Zadania zgłoszone do dofinansowania są oceniane pod kątem kryteriów związanych z jakością życia mieszkańców oraz stanem bezpieczeństwa ruchu pieszych w obszarze oddziaływania przejść dla pieszych.
W celu zapewnienia jednolitego podejścia do projektowania przejść dla pieszych, gwarantującego wysoki poziom bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu, MI przygotowało ogólnokrajowe kryteria klasyfikacji i określiło zakres zadań do dofinansowania z Funduszu w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego na przejściach dla pieszych. Niezależnie od wybranych rozwiązań, elementem obowiązkowym każdego zadania będzie montaż oświetlenia przejść dla pieszych. Znacząco poprawi to bezpieczeństwo pieszych w porze nocnej, szczególnie na drogach nieoświetlonych lub w miejscach, w których oświetlenie to jest niedostateczne.
Beneficjenci zostali przy tym zobowiązani do stosowania wytycznych:
• WR-D-41-3 - Wytyczne projektowania infrastruktury dla pieszych. Część 3: Projektowanie przejść dla pieszych;
• WR-D-41-4 - Wytyczne projektowania infrastruktury dla pieszych. Część 4: Projektowanie oświetlenia przejść dla pieszych.
Wytyczne te są rekomendowane do stosowania przez ministra właściwego do spraw transportu. Ich stosowanie umożliwi wprowadzenie ujednoliconych, wysokich jakościowo standardów infrastruktury w rejonie przejść dla pieszych, których prawidłowe wdrożenie przełoży się na poprawę bezpieczeństwa pieszych.
Wytyczne prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych
W lipcu 2018 r. Minister Infrastruktury zatwierdził wytyczne prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych, tak by stały się one bezpieczniejsze. W opracowaniu szczególną uwagę zwrócono na oświetlenie strefy oczekiwania przed przejściem dla pieszych. Wytyczne są rekomendowane wszystkim zarządcom dróg i ulic, zarządcom oświetlenia, projektantom drogowym i oświetleniowym, inwestorom i wykonawcom do stosowania jako standard w zakresie przygotowania inwestycji, budowy, przebudowy, remontu oraz utrzymania dróg. Standardy prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych opracowane zostały przez działającą przy MI Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, we współpracy z Politechniką Gdańską, Politechniką Warszawską, Instytutem Badawczym Dróg i Mostów oraz Fundacją Rozwoju Inżynierii Lądowej.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)
kom/ pif/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 26.07.2021, 16:51 |
Źródło informacji | MI |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |