Newsletter

Polityka i społeczeństwo

Biuro Analiz PE: ostrożne wdrażanie technologii SI w celu kontroli granic UE może przynieść korzyści

30.08.2021, 13:25aktualizacja: 30.08.2021, 13:26

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

© European Union 2020 - Source : EP
© European Union 2020 - Source : EP
Ostrożne wdrażanie technologii sztucznej inteligencji (SI) w celu kontroli granic UE może przynieść korzyści. Należy jednak zrównoważyć je ze znacznym zagrożeniem, jakie owe technologie stwarzają dla praw podstawowych - wskazano w raporcie Biura Analiz Parlamentu Europejskiego (EPRS).

Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego (EPRS) opublikowało na swojej stronie internetowej raport dotyczący opracowywania i wdrażania technologii sztucznej inteligencji w celu poprawy bezpieczeństwa granic. W dokumencie zwrócono uwagę, że Unia Europejska i państwa członkowskie, podejmując wysiłki na rzecz wzmocnienia kontroli granicznej i zmniejszenia zagrożenia terroryzmem oraz przestępczością, coraz częściej sięgają po technologie sztucznej inteligencji. "Jest to jeden z ostatnich przejawów szerszego trendu podążania w kierunku +inteligentnych+ granic UE. Trendu, który obejmuje również rozwój i łączenie scentralizowanych na dużą skalę systemów informacyjnych, a także wdrożenie zdecentralizowanego mechanizmu wymiany informacji dotyczących granic i bezpieczeństwa" – wyjaśniono.

Autorzy analizy poinformowali, że w scentralizowanych systemach informacyjnych UE dotyczących bezpieczeństwa granic coraz częściej "uwzględnia się wykorzystywanie technologii biometrycznych w celu identyfikacji lub weryfikacji tożsamości". "Zautomatyzowana technologia identyfikacji odcisków palców jest obecnie wykorzystywana w trzech systemach informacyjnych - Systemie Informacyjnym Schengen, Europejskim Zautomatyzowanym Systemie Rozpoznawania Odcisków Palców (Eurodac) i w Wizowym Systemie Informacyjnym. Będzie wykorzystywana również w systemie wjazdu/wyjazdu oraz w Europejskim systemie przekazywania informacji z rejestrów karnych dotyczących obywateli państw trzecich. Zautomatyzowana technologia rozpoznawania twarzy nie jest jeszcze używana w żadnym systemie informacyjnym UE, ale we wszystkich systemach - z wyjątkiem Europejskiego Systemu Informacji o Podróży oraz Zezwoleń na Podróż - ma przetwarzać obrazy twarzy w celu weryfikacji lub identyfikacji w najbliższej przyszłości" – napisali.

W opinii ekspertów technologie wykrywania emocji stanowią jedno z najbardziej kontrowersyjnych zastosowań sztucznej inteligencji na granicach. Podczas gdy obecnie systemy wykrywania emocji nie są wdrożone na granicach UE – czytamy - w ramach wielu projektów i inicjatyw finansowych badano i pilotowano takie technologie mające służyć wzmocnieniu kontroli granic. "Oprócz weryfikacji i identyfikacji znanych osób, algorytmy AI służą również do identyfikacji nieznanych osób będących przedmiotem zainteresowania na podstawie określonych profili ryzyka. Profilowanie algorytmiczne w celu oceny indywidualnych zagrożeń dla bezpieczeństwa oraz ryzyka nielegalnej migracji jest obecnie opracowywane w kontekście Wizowego Systemu Informacyjnego, a także Systemu Informacji o Podróży oraz Zezwoleń na Podróż" – podali.

Jak podkreślono w raporcie, ostrożne wdrażanie technologii sztucznej inteligencji w celu kontroli granic może przynieść wyraźne korzyści, m.in. zwiększoną zdolność wykrywania oszustw i nadużyć, lepszy, terminowy dostęp do informacji istotnych w procesie podejmowania decyzji, a także wzmocnioną ochronę osób szczególnie narażonych. "Korzyści te należy jednak zrównoważyć ze znacznym zagrożeniem, jakie stwarzają omawiane technologie dla praw podstawowych" – dodano.

EPRS zwróciło uwagę, że "mimo postępu w zakresie technologii identyfikacji biometrycznej, dokładność rezultatów nadal różni się w zależności od wykorzystanej technologii i czynników kontekstowych". "Nawet powszechnie uznane aplikacje do identyfikacji odcisków palców muszą mierzyć się z wyzwaniami, w szczególności na etapie pobierania danych biometrycznych (co jest związane np. z wiekiem badanych i warunkami środowiskowymi). Niezawodność technologii rozpoznawania twarzy w warunkach +rzeczywistego świata+ w dużym stopniu zależy od obrazów i jakości algorytmów stosowanych do porównywania danych biometrycznych. Jakość algorytmów zależy z kolei od jakości szkoleniowych zbiorów danych oraz różnych technik optymalizacji. Istnieją poważne wątpliwości co do podstaw naukowych i wiarygodności algorytmów wykrywania emocji" – zaznaczyło.

Autorzy analizy wskazali, że "nawet dokładne i bezstronne systemy sztucznej inteligencji mogą stwarzać inne znaczące zagrożenia, w tym dotyczące ochrony danych i prywatności". "Zwiększone wykorzystanie danych biometrycznych w systemach informacyjnych UE nasila ryzyko niezgodnego z prawem profilowania (np. wizerunki twarzy mogą ujawnić pochodzenie etniczne). W przypadku finansowanego przez UE projektu badawczego, skoncentrowanego na rozwoju technologii wykrywania emocji, istnieje potrzeba wzmocnienia przejrzystości i nadzoru nad finansowaniem przez UE badań nad sztuczną inteligencją, w szczególności w obszarach wiążących się z poważnymi konsekwencjami, takimi jak granice i bezpieczeństwo" – stwierdzili.

Ich zdaniem w procesie rozwoju technologii sztucznej inteligencji niezbędne jest pełne zrozumienie i refleksja nad szerszymi aspektami historycznymi, korzeniami tych technologii, a także nad dominującymi poglądami, oczekiwaniami społecznymi i politycznymi. "Adaptacja technologii bez konfrontacji z pułapkami - takimi jak determinizm technologiczny czy mit neutralności technologicznej – jeszcze bardziej osłabiłaby prawa podstawowe, przejrzystość i odpowiedzialność” – podsumowali.

Źródło informacji: EuroPAP News

 
 

Materiał powstał w ramach projektu EuroPAP News, realizowanego przez Polską Agencję Prasową przy wsparciu finansowym Unii Europejskiej za pośrednictwem dotacji Parlamentu Europejskiego

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 30.08.2021, 13:25
Źródło informacji EuroPAP News
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ