Newsletter

PZU: sukces firmy to nie jedynie zasługa zrównoważonego rozwoju

08.09.2021, 09:05aktualizacja: 08.09.2021, 09:11

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

PAP/M. Kmieciński (1)
PAP/M. Kmieciński (1)
Wdrożenie w firmie czynników zrównoważonego rozwoju ESG nie wystarczy, by zapewnić jej sukces na rynku, choć może go ułatwić – uważa Dorota Macieja, członek zarządu PZU Życie S.A., która brała udział w panelu poświęconego ESG podczas XXX Forum Ekonomicznego w Karpaczu, w dniach 7-9 września.

Czynniki ESG - środowiskowe (environmental), społecznej odpowiedzialności (social responsibility) oraz ładu korporacyjnego (corporate governance) - obecnie często są brane pod uwagę przy ocenie atrakcyjności firmy oraz przy finansowaniu jej planów inwestycyjnych. Grupa PZU w ramach nowej strategii na lata 2021-2024, ogłoszonej w marcu, po raz pierwszy wdrożyła też strategię ESG. W ciągu czterech najbliższych lat PZU chce m.in. osiągnąć neutralność klimatyczną, zweryfikować pod kątem stosowania zasad ESG ponad połowę swoich największych korporacyjnych klientów, zachęcać klientów do przechodzenia na OZE oraz transport niskoemisyjny poprzez odpowiednią ofertę ubezpieczeniową. Grupa PZU sama też będzie inwestowała w „zielone” sektory, by wesprzeć transformację polskiej gospodarki. Już w połowie br. zaangażowała 150 mln zł w finansowanie budowy farm wiatrowych, a kolejnych 300 mln zł ulokowała w obligacjach ESG.

Jednak Dorota Macieja wskazywała podczas dyskusji panelowej „Czynniki ESG – zrównoważony wzrost biznesu”, że wyniki przedsiębiorstwa nie są jedynie uzależnione od uwzględniania przez nie elementów ESG.

„To, czy firma osiągnie sukces stanowi wynik bardzo wielu czynników, to nie jest tylko kwestia ESG. Możemy przestrzegać wszystkich zasad ESG, ale jeżeli będziemy mieli produkt niemodny, niedostosowany, to firma tego sukcesu nie odniesie. Choć wiele czynników wskazuje na to, że firmom, które przestrzegają tych zasad na pewno będzie lepiej” – mówiła przedstawicielka PZU Życie.

Firmom, które przedstawią plan strategii ESG, może być na przykład znacznie łatwiej uzyskać od banków finansowanie swoich inwestycji.

„Podaż pieniądza obecnie się zwiększyła, jeśli chodzi o kryteria ESG. Firma, która przygotowała tego typu strategię, ma większy dostęp do pieniędzy” – wskazywała Anna Grabowska, wiceprezes zarządu ds. strategii konsumenckich w Żabka Polska sp. z o.o.

Zdaniem Ireny Picholi, lidera zespołu ds. zrównoważonego rozwoju w Polsce i Europie Środkowej w Deloitte Advisory, zrównoważone finansowanie będzie jednym z motorów zmian, a jeśli firma tego nie zrobi, będzie miała ograniczony dostęp do kapitału, do rozwoju i inwestycji.

Dorota Macieja zwróciła jednak uwagę, że bez dostępu do kapitału dla firm, taka transformacja może się nie udać. Według niej pewną nadzieję budzi fakt, że inwestorzy interesują się „półzielonymi” spółkami, które dopiero wchodzą na drogę implantacji czynników ESG. Takie firmy, które starają się zmienić, powinny – w opinii przedstawicielki PZU – być uwzględniane przez banki.

„Pamiętajmy, że nawet >>brudne firmy<< mogą robić czyste interesy” – zaznaczył Wojciech Hann, prezes zarządu Banku Ochrony Środowiska. Jednak uznał, że obecnie odbywa się „wielki i nieodwracalny proces wchodzenia światowego biznesu w odpowiedzialność środowiskową, społeczną i odpowiedzialność zarzadzania, od którego nie ma odwrotu”.

„Kto dzisiaj nie pójdzie w kierunku ESG, tego po prostu nie będzie, albo znajdzie się w drugiej lidze” – podsumował.

Przepisy dotyczące inwestowania ESG to m.in. pokłosie ogłoszonego przez Komisję Europejską pod koniec 2019 roku tzw. Zielonego Ładu.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 08.09.2021, 09:05
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ