Pobierz materiał i Publikuj za darmo
„Technologiczny biznes międzynarodowy z powodzeniem udaje się prowadzić z Polski” – mówił Stefan Batory, założyciel i CEO Booksy, firmy oferującej możliwość rezerwowania online wizyt w salonach kosmetycznych i fryzjerskich w kilkunastu krajach Europy, Ameryki Północnej i Ameryki Południowej oraz w Australii i RPA.
„Uważamy się za firmę światową, a nie polską” – podkreślał Stefan Batory, zaznaczając, że kluczem do sukcesu międzynarodowego jest „szybkie sięgnięcie po najlepszych ludzi z całego świata”.
Według niego, 6-7 lat temu, kiedy powstawało Booksy, w Polsce było niewiele firm myślących o ekspansji zagranicznej, jednak od tamtego czasu nastąpiła wyraźna zmiana.
„To jest budujące, że obecnie założyciele firm technologicznych w Polsce mają ambicje i plany globalne. Dzięki temu polskie startupy rosną szybciej niż jeszcze kilka lat temu” – mówił szef Booksy.
Uczestnicy debaty zwracali uwagę, że przybywa w Polsce ludzi, którzy mają za sobą doświadczenia w zarządzaniu międzynarodowym biznesem i pracy w globalnych korporacjach, a to właśnie brak takich specjalistów był kilka lat temu istotnym hamulcem w globalnej ekspansji firm technologicznych z Polski.
Olena Kolikhova, menadżer ds. innowacji w EY, podkreślała, że okres pandemii okazał się przełomowy, ponieważ „wiele polskich startupów zdało sobie sprawę, że rynek krajowy nie jest wystarczająco duży i że trzeba wychodzić na rynki zewnętrzne”.
Według niej, nowe perspektywy otwierają się dla młodych firm technologicznych również dzięki nawiązaniu współpracy z międzynarodowymi funduszami inwestycyjnymi.
„EY został zasypany pytaniami od zagranicznych korporacji o rozwiązania dojrzałych startupów z Polski, co przyspieszyło ich rozwój i wyjście na rynki zagraniczne” – mówiła Olena Kolikhova.
Jędrzej Iwaszkiewicz, wiceprezes firmy The Heart, wspierającej założycieli polskich startupów w rozwoju i poszukiwaniu partnerów, potwierdzał, że coraz łatwiej jest znaleźć doświadczone osoby, gotowe prowadzić firmy z branży nowych technologii w skali międzynarodowej. Wręcz Polacy sami zakładają spółki, gromadzą kapitał i rozwijają biznes na w innych krajach.
Jednak – jak zaznaczył Jędrzej Iwaszkiewicz – niestety zdarza się nadal, że międzynarodowi inwestorzy traktują polskie startupy jako graczy drugoligowych. Według niego, pojawiają się oferty inwestycyjne dla polskich innowatorów, w który wprost jest zastrzeżenie, że „spółka ma nie być odpalona w Polsce i zarządzający nią mają nie być Polakami”.
Max Salamonowicz, założyciel, wspólnik i CEO specjalizującej się w robotyce firmy ACR Systems, zwracał uwagę też na bariery mentalne polskich przedsiębiorców, których głównym problemem są „brak odwagi” i „zahamowania”.
„Mam wspólnika Amerykanina i widzę, że on jest ulepiony z innej gliny. On też się obawia, że nie sprzedamy naszego produktu czy nie uzyskamy finansowania, ale to jest dla niego motywujące, a nie jest tym sparaliżowany” – mówił Max Salamonowicz.
Według niego, w USA - w odróżnieniu do Polski - porażka biznesowa nie jest uznawana za kres działalności i kariery przedsiębiorcy, ale za wartościowe doświadczenie.
Uczestnicy debaty wskazywali też, że naturalną drogą międzynarodowego rozwoju startupów powinno być zdobywanie doświadczeń i osiąganie dobrych wyników na rynku polskim, a następnie wychodzenie na rynki bliskie kulturowo – gównie w Europie, a w dalszej kolejności w USA. Jednak ekspansja poza Europę powinna być dobrze przemyślana, a na szczególnie kuszące rozmiarem i chłonnością rynki azjatyckie warto wchodzić z dużym, międzynarodowym partnerem.
Kongres Impact’21 to miejsce wymiany poglądów oraz merytorycznych dyskusji toczonych na styku biznesu, polityki, nauki i nowoczesnych technologii w kontekście „czwartej rewolucji przemysłowej”. Uczestnicy debat i spotkań poszukują rozwiązań, które mogą okazać się kluczowe w budowie potencjału rozwojowego polskiej gospodarki.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 28.10.2021, 09:49 |
Źródło informacji | PAP MediaRoom |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
Polska gościnność w sercu Ameryki - PLL LOT otworzyły nowy salonik biznesowy na lotnisku w Chicago
• Polskie Linie Lotnicze LOT otworzyły swój pierwszy salonik biznesowy w Ameryce Północnej.
• LOT Business Lounge zlokalizowany jest w porcie lotniczym O’Hare w Chicago.
• Przestrzeń dostępna jest dla pasażerów codziennie w godzinach od 7 do 24 czasu lokalnego.
• Salonik biznesowy w Chicago to kolejny krok w umacnianiu pozycji PLL LOT jako przewoźnika pierwszego wyboru dla pasażerów podróżujących między USA a Europą.- 20.12.2024, 15:36
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PLL LOT