Newsletter

Impact’21: przybywa polskich startupów z międzynarodowym doświadczeniem

28.10.2021, 09:49aktualizacja: 28.10.2021, 09:54

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

PAP/M. Kmieciński (1)
PAP/M. Kmieciński (1)
Zaledwie od kilku lat polskie startupy zaczęły zdobywać doświadczenia na rynkach zagranicznych, ale dzięki temu pojawiła się już teraz w Polsce grupa osób zdolnych zarządzać biznesem technologicznym w skali międzynarodowej – uznali uczestnicy debaty o przyszłości technologii cyfrowych podczas kongresu Impact’21 w Poznaniu (27-28 października 2021 r.).

„Technologiczny biznes międzynarodowy z powodzeniem udaje się prowadzić z Polski” – mówił Stefan Batory, założyciel i CEO Booksy, firmy oferującej możliwość rezerwowania online wizyt w salonach kosmetycznych i fryzjerskich w kilkunastu krajach Europy, Ameryki Północnej i Ameryki Południowej oraz w Australii i RPA.

„Uważamy się za firmę światową, a nie polską” – podkreślał Stefan Batory, zaznaczając, że kluczem do sukcesu międzynarodowego jest „szybkie sięgnięcie po najlepszych ludzi z całego świata”.

Według niego, 6-7 lat temu, kiedy powstawało Booksy, w Polsce było niewiele firm myślących o ekspansji zagranicznej, jednak od tamtego czasu nastąpiła wyraźna zmiana.

„To jest budujące, że obecnie założyciele firm technologicznych w Polsce mają ambicje i plany globalne. Dzięki temu polskie startupy rosną szybciej niż jeszcze kilka lat temu” – mówił szef Booksy.

Uczestnicy debaty zwracali uwagę, że przybywa w Polsce ludzi, którzy mają za sobą doświadczenia w zarządzaniu międzynarodowym biznesem i pracy w globalnych korporacjach, a to właśnie brak takich specjalistów był kilka lat temu istotnym hamulcem w globalnej ekspansji firm technologicznych z Polski.

Olena Kolikhova, menadżer ds. innowacji w EY, podkreślała, że okres pandemii okazał się przełomowy, ponieważ „wiele polskich startupów zdało sobie sprawę, że rynek krajowy nie jest wystarczająco duży i że trzeba wychodzić na rynki zewnętrzne”.

Według niej, nowe perspektywy otwierają się dla młodych firm technologicznych również dzięki nawiązaniu współpracy z międzynarodowymi funduszami inwestycyjnymi.

„EY został zasypany pytaniami od zagranicznych korporacji o rozwiązania dojrzałych startupów z Polski, co przyspieszyło ich rozwój i wyjście na rynki zagraniczne” – mówiła Olena Kolikhova.

Jędrzej Iwaszkiewicz, wiceprezes firmy The Heart, wspierającej założycieli polskich startupów w rozwoju i poszukiwaniu partnerów, potwierdzał, że coraz łatwiej jest znaleźć doświadczone osoby, gotowe prowadzić firmy z branży nowych technologii w skali międzynarodowej. Wręcz Polacy sami zakładają spółki, gromadzą kapitał i rozwijają biznes na w innych krajach.

Jednak – jak zaznaczył Jędrzej Iwaszkiewicz – niestety zdarza się nadal, że międzynarodowi inwestorzy traktują polskie startupy jako graczy drugoligowych. Według niego, pojawiają się oferty inwestycyjne dla polskich innowatorów, w który wprost jest zastrzeżenie, że „spółka ma nie być odpalona w Polsce i zarządzający nią mają nie być Polakami”.

Max Salamonowicz, założyciel, wspólnik i CEO specjalizującej się w robotyce firmy ACR Systems, zwracał uwagę też na bariery mentalne polskich przedsiębiorców, których głównym problemem są „brak odwagi” i „zahamowania”.

„Mam wspólnika Amerykanina i widzę, że on jest ulepiony z innej gliny. On też się obawia, że nie sprzedamy naszego produktu czy nie uzyskamy finansowania, ale to jest dla niego motywujące, a nie jest tym sparaliżowany” – mówił Max Salamonowicz.

Według niego, w USA - w odróżnieniu do Polski - porażka biznesowa nie jest uznawana za kres działalności i kariery przedsiębiorcy, ale za wartościowe doświadczenie.

Uczestnicy debaty wskazywali też, że naturalną drogą międzynarodowego rozwoju startupów powinno być zdobywanie doświadczeń i osiąganie dobrych wyników na rynku polskim, a następnie wychodzenie na rynki bliskie kulturowo – gównie w Europie, a w dalszej kolejności w USA. Jednak ekspansja poza Europę powinna być dobrze przemyślana, a na szczególnie kuszące rozmiarem i chłonnością rynki azjatyckie warto wchodzić z dużym, międzynarodowym partnerem.

Kongres Impact’21 to miejsce wymiany poglądów oraz merytorycznych dyskusji toczonych na styku biznesu, polityki, nauki i nowoczesnych technologii w kontekście „czwartej rewolucji przemysłowej”. Uczestnicy debat i spotkań poszukują rozwiązań, które mogą okazać się kluczowe w budowie potencjału rozwojowego polskiej gospodarki.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 28.10.2021, 09:49
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ