Newsletter

EKG: ukraińskie towary płyną w świat z Gdańska

26.04.2022, 16:39aktualizacja: 26.04.2022, 18:49

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

PAP/S. Leszczyński (1)
PAP/S. Leszczyński (1)
Wojna w Ukrainie, sankcje i 80 proc. spadek obrotów na Nowym Jedwabnym Szlaku zaburzyły łańcuchy dostaw i wymusiły radykalne zmiany w spedycji towarów. To wyzwanie, ale i szansa dla Gdańska, drugiego pod względem ilości przeładunków portu na Bałtyku. „Jesteśmy portem, który będzie zabezpieczał logistykę drogą morską dla Ukrainy” – mówi Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A.

Debata „Porty morskie nad Bałtykiem”, która odbyła się 25 kwietnia w ramach Europejskiego Kongresu Gospodarczego była poświęcona wyzwaniom związanym z wojną w Ukrainie i sankcjami nałożonymi na Rosję. Paradoksalnie, bo rynek nie znosi próżni, dla polskich portów pojawiają się nowe możliwości.

„W Porcie Gdańsk zlokalizowany jest największy terminal kontenerowy na Bałtyku, a przed nami dodatkowa rola, którą wymusił kryzys i wojna na Ukrainie. Jesteśmy portem, który będzie zabezpieczał logistykę drogą morską dla Ukrainy i portem pierwszego wyboru dla ukraińskich towarów” – podkreślił Łukasz Greinke.

Ładunki, które z powodu wojny utknęły na Ukrainie i nie mogą wypłynąć z Odessy, szukają drogi przez Bałtyk. Korzysta na tym głównie Port Gdańsk, dysponujący najlepszą infrastrukturą drogowo-kolejową pośród polskich portów. Dodatkowo sankcje nałożone na Rosję spowodowały m.in. spadek obrotów portu w Sankt Petersburgu o połowę i niemal całkowity zanik spedycji towarów na Nowym Jedwabnym Szlaku.

„Nowy Jedwabny Szlak jeszcze funkcjonuje, ale obroty na nim spadły o 80 proc., m.in. dlatego, że ładunki, przez wzgląd na klauzule dotyczące wojny, nie mogą być ubezpieczone. Podobnie firmy zajmujące się leasingiem samochodów zakazują transportu w kierunku wschodnim” - zaznaczył Marek Tarczyński, przewodniczący rady Polskiej Izby Spedycji i Logistyki.

W opinii prezesa Portu Gdańsk towary z jedwabnego szlaku wrócą na statki, podobnie jak rosyjski węgiel, w sytuacji sankcji nałożonych na przewozy drogowe. Pojawiają się jednak kolejne wyzwania jak np. uszczuplenie floty transportującej towary.

„Wszyscy nabierają świadomości jak ważne są porty i przeładowywanie wszystkich ładunków. Przede wszystkim masowych jak ruda żelaza, węgiel koksujący, nieprzetworzona ropa naftowa. Jesteśmy portem wspierającym gospodarkę Ukrainy – musimy wyeksportować im zboże, surowce” – stwierdził.

Port Gdańsk, dysponujący największym bałtyckim terminalem kontenerowym DCT (ang. Deepwater Container Terminal), po pierwszym kwartale 2022 r. znalazł się na drugim miejscu, jeżeli chodzi o przeładunki ogółem na Bałtyku (14,8 mln ton) i pozostaje liderem w zakresie przeładunków drobnicy skonteneryzowanej (561 tys. kontenerów).

Port obsługuje 21 regularnych połączeń morskich do krajów europejskich, USA, Ameryki Środkowej i Południowej oraz Azji. W ramach oferowanych połączeń oceanicznych 2M i Ocean Alliance jest jedynym bałtyckim portem, który obsługuje bezpośrednie połączenia kontenerowe z Chinami.

Jest jednym z kluczowych punktów na logistycznej mapie świata oraz jednym z głównych ogniw Transeuropejskiego Korytarza Transportowego nr VI, który łączy kraje Skandynawii z państwami położonymi nad Morzem Adriatyckim. Dzięki oddaniu do użytku połączenia drogowo-kolejowego w kierunku terminala DCT, port jest jednym z lepiej skomunikowanych w UE.

Port realizuje programy inwestycyjne, aby odpowiedzieć na potrzeby operatorów. Pogłębienie toru i przebudowa nadbrzeży przyniosła w 2021 r. ponad 1,5 mln ton więcej i przyczyniła się do rekordowego wyniku 53 mln ton w wolumenie przeładowanych towarów.

„Ten rok będzie dla nas dużo lepszy. Śmiem twierdzić, otrzemy się o magiczną szóstkę z przodu, czego sobie i państwu życzę, bo porty to gigantyczne źródło dochodów do budżetu państwa, podatków i opłat publiczno-prawnych, związanych z odprawami przeładowywanych towarów” – podsumował Łukasz Greinke.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 26.04.2022, 16:39
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ