Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Głównym celem badania przeprowadzonego przez agencję SW RESEARCH we współpracy ze stowarzyszeniem „Wody Mineralne i Źródlane – Stowarzyszenie Woda!” było poznanie podejścia Polek i Polaków do zakupu wody oraz zbadanie ich ogólnej świadomości w tym zakresie.
Wyniki badania wskazały, że ponad 95 proc. respondentów sięga po wodę butelkowaną, z czego blisko 55 proc. robi to przede wszystkim ze względu na jej jakość.
Znaczenie bezpieczeństwa żywności dla zachowania zdrowia podkreślają organizatorzy obchodzonego już od czterech lat Międzynarodowego Dnia Bezpieczeństwa Żywności. Na te właściwości zwracają uwagę także naukowcy.
„Wody butelkowane jako produkt spożywczy, poddawane są rygorystycznym badaniom oraz podlegają restrykcyjnym regulacjom prawnym – zarówno polskim, jak i międzynarodowym. Regulacje te dotyczą m.in. wymogu braku obecności bakterii chorobotwórczych czy substancji potencjalnie niebezpiecznych. Woda wodociągowa również musi spełniać różnego rodzaju wymagania, jednak są one mniej restrykcyjne niż dla wody butelkowane.” – mówi Roksana Kruć-Fijałkowska, geolożka, doktorantka Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Respondenci badania SW Research zadeklarowali, że spośród wody kranowej, filtrowanej i butelkowanej, to woda butelkowana jest ich zdaniem najbezpieczniejszym i najbardziej jakościowym źródłem nawodnienia.
Ponad połowa Polaków wie, że woda kranowa może pochodzić z wód powierzchniowych (np. jezior), ale równocześnie jedna trzecia uważa, że dotyczy to również wody butelkowanej, co nie jest prawdą. Woda butelkowana może być pozyskiwana wyłącznie ze źródeł podziemnych, co prawidłowo wskazuje 69 proc. badanych. Jak podkreślają eksperci, budowanie świadomości różnic między różnymi rodzajami wód u konsumentów jest kluczowe.
„Naturalne wody mineralne i wody źródlane, zamknięte w butelce, zostały stworzone przez naturę i muszą odznaczać się pierwotną czystością. Zgodnie z przepisami obowiązującymi w Polsce, muszą być wodami pierwotnie czystymi. Pochodzą one zawsze ze złóż podziemnych o udokumentowanych zasobach, a ich skład chemiczny i właściwości podlegają najczęściej wyłącznie niewielkim wahaniom uwarunkowanym geologicznie. Woda w kranie również czerpana jest z udokumentowanych zasobów - mogą to być zarówno wody podziemne, jak i powierzchniowe, np. rzeki - oraz spełnia wymagania dla wód przeznaczonych do spożycia przez ludzi, aczkolwiek mniej rygorystyczne niż te dla wody butelkowanej. Zanim woda wypłynie z kranu w naszym domu, może być poddawana dezynfekcji np. za pomocą związków chloru czy lamp UV. Ma to na celu zapobieganie rozwojowi bakterii i wtórnemu skażeniu w sieci wodociągowej” – dodaje ekspertka Roksana Kruć-Fijałkowska.
Ok. 54 proc. respondentów badania SW Research poprawnie wskazuje, że woda kranowa może być poddawana dezynfekcji. Jednak około 36 proc. nie wie, że takim procesom nie może (a wręcz dzięki pierwotnej czystości nie musi) być poddawana woda butelkowana. Wody butelkowane nie mogą być bowiem poddawane żadnym procesom, które zmieniłyby ich naturalne właściwości fizykochemiczne czy mikrobiologiczne – a jedynie nielicznym, ściśle określonym prawnie procesom przygotowania, takim jak napowietrzanie i filtracja, a każdy etap produkcji naturalnej wody butelkowanej podlega ścisłej kontroli – zarówno producenta, jak i organów zewnętrznych.
Badanie zostało zrealizowane w marcu 2022 roku przez agencję SW RESEARCH we współpracy z „Wody Mineralne i Źródlane – Stowarzyszenie Woda!” na reprezentatywnej grupie 1041 Polaków (pod względem płci, wieku i wielkości miejsca zamieszkania).
Międzynarodowy Dzień Bezpieczeństwa Żywności został ustanowiony w 2018 roku, na podstawie rezolucji Zgromadzenia Ogólnego Narodów Zjednoczonych, z inicjatywy Komisji Kodeksu Żywnościowego FAO/WHO. W tym roku święto obchodzone jest pod hasłem bezpieczniejszej żywności dla lepszego zdrowia.
„Wody Mineralne i Źródlane – Stowarzyszenie Woda!” zostało powołane w celu promowania bogactwa polskich wód mineralnych i źródlanych oraz popularyzowania wiedzy o ich wpływie na organizm człowieka. Misją „Stowarzyszenia Woda!” jest edukacja na temat wód naturalnego pochodzenia i ich znaczenia dla prawidłowego nawodnienia, a także promocja ich spożycia w dyskusji o zdrowiu publicznym i indywidualnym. By ją realizować, Stowarzyszenie zainicjowało kampanię „Woda z bliska”, która przybliży konsumentom m.in.: czym charakteryzuje się woda butelkowana, jakie wymagania spełnia jako produkt spożywczy oraz w jaki sposób powstaje.
Więcej informacji: www.stowarzyszeniewoda.pl
KONTAKT:
Joanna Purzycka
Rzecznik Prasowy
Stowarzyszenie Wody Mineralne i Źródlane – Stowarzyszenie Woda!
e-mail: kontakt@stowarzyszeniewoda.pl
tel. kom. +48 600 040 402
Źródło informacji: Wody Mineralne i Źródlane – Stowarzyszenie Woda!
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 07.06.2022, 13:29 |
Źródło informacji | Wody Mineralne i Źródlane – Stowarzyszenie Woda! |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
E-commerce zyskuje na wartości. Kupujemy więcej, drożej i chętniej sięgamy po przedmioty z drugiej ręki - analiza OLX
Rosną udziały e-commerce w rynku. Równocześnie procent internautów dokonujących zakupów w sieci utrzymuje się od 2023 roku na zbliżonym poziomie. Można zatem wnioskować, że kupujemy częściej i więcej, w tym również przedmiotów z drugiej ręki. Potwierdzają to także dane OLX, największego serwisu ogłoszeniowego w Polsce. W październiku średnia wartość jednego przedmiotu kupionego z Przesyłką OLX wzrosła o 24% (w ujęciu rocznym).- 25.11.2024, 08:30
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: OLX
-
Image
Światowy Dzień Rzucania Palenia: młodzież ma zbyt łatwy dostęp do produktów nikotynowych PAP
Dla młodzieży zbyt łatwy jest dostęp do wszystkich produktów nikotynowych, takich jak e-papierosy i podgrzewacze tytoniu - wynika z opublikowanego raportu „Palenie tytoniu – najważniejszy czynnik ryzyka zdrowotnego w Polsce”. Instytut Człowieka Świadomego zaprezentował raport z okazji Światowego Dnia Rzucania Palenia, przypadającego w tym roku 21 listopada.- 22.11.2024, 15:06
- Kategoria: Polityka i społeczeństwo
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
III Forum Bezpiecznej Żywności w Warszawie. Green REV Institute i Koalicja Future Food 4 Climate zapraszają
26 listopada 2024 w godzinach 10:30-15:30, w Bibliotece Publicznej m.st. Warszawy, już po raz trzeci odbędzie się Forum Bezpiecznej Żywności - wydarzenie organizowane przez Green REV Institute oraz koalicję Future Food 4 Climate. Wydarzenie jest wspierane przez Ambasadę Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej oraz European Climate Foundation. III Forum Bezpiecznej Żywności zostało objęte patronatem honorowym Prezydenta Miasta Stołecznego Warszawy.- 21.11.2024, 12:54
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: Green REV Institute