Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Adam Mickiewicz spędził niewiele czasu w obecnych granicach Polski – zawitał jedynie do Śmiełowa i kilku innych wielkopolskich miejscowości. Jednak spośród okolicznych dworów i osad Wielkopolski, które w owym czasie przyszły autor „Pana Tadeusza” odwiedzał, Śmiełów wyróżnia się szczególnym kultem postaci romantycznego wieszcza. Za sprawą Muzeum Narodowego w Poznaniu, które dzięki staraniom i zaangażowaniu finansowemu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego stało się w 2021 roku właścicielem zespołu pałacowo-parkowego w Śmiełowie, kult ten trwa po dziś dzień.
Sztuka Tomasza Mana, przygotowywana na zlecenie Instytutu Książki, przedstawia historię pobytu Adama Mickiewicza w pałacu w Śmiełowie, którą poznajemy „oczami” Marii Chełkowskiej, ostatniej właścicielki tego miejsca. Na przełomie XIX i XX wieku, w dobie nasilonej germanizacji w zaborze pruskim, Maria Chełkowska prowadziła w Śmiełowie dom otwarty, który miał stanowić przeciwwagę – w granicach prawa – dla antypolskich działań władz pruskich. Chełkowska pielęgnowała pamięć o związkach Śmiełowa z Adamem Mickiewiczem. Zbierała dokumenty i pamiątki po wieszczu. Podążając śladami jej odkryć, poznajemy tajemnicze szczegóły pobytu wieszcza w pałacu w Śmiełowie.
Spotkanie z Tomaszem Manem odbędzie się w pałacu w Śmiełowie w sobotę 11 czerwca o godz. 16.00. Następnie o godz. 17.00 rozpocznie się koncert Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia „Amadeus”, podczas którego usłyszeć będzie można dzieła najważniejszych twórców romantycznych, tworzące do dziś kanon muzyki europejskiej i światowej. Wydarzenie zwieńczy Wielki Polonez Wojciecha Kilara z udziałem publiczności.
Tomasz Man jest uznanym dramatopisarzem, reżyserem teatralnym, autorem adaptacji teatralnych i słuchowisk radiowych. Obronił doktorat na Wydziale Polonistyki Uniwersytu Wrocławskiego, ukończył także Wydział Reżyserii Dramatu na warszawskiej Akademii Teatralnej. Pracował m.in. jako kierownik literacki w Teatrze im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie oraz konsultant programowy w Teatrze im. Adama Mickiewicza w Częstochowie. Jego teksty dramatyczne były drukowane na łamach „Teatru”, „Dialogu” czy „Notatnika Teatralnego”. W swoim obszernym dorobku ma zarówno sztuki współczesne, jak i adaptacje klasyki. Od lat związany jest z Teatrem Polskiego Radia.
Orkiestra Kameralna Polskiego Radia „Amadeus” z powodzeniem koncerowała w wielu krajach europejskich oraz Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Meksyku, Brazylii, Kuwejcie i na Tajwanie, często ze znakomitej sławy solistami.
Źródło informacji: Instytut Książki
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 09.06.2022, 13:42 |
Źródło informacji | Instytut Książki |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
„Played, Worn & Torn Auction” od Julien's powraca do miasta muzyki z legendarną aukcją 20-21 listopada 2024 r.
- 19.11.2024, 15:10
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PR Newswire
-
Image
Saudyjska Komisja Filmowa uroczyście zamyka drugą edycję Konferencji Krytyki Filmowej
- 15.11.2024, 09:08
- Kategoria: Ludzie i kultura
- Źródło: Business Wire
-
Image
Te nietypowe znaleziska z lumpeksów zaskoczyły wszystkich
Branża tekstylna stoi w obliczu poważnych wyzwań środowiskowych. Szacuje się, że co roku produkuje się 100 miliardów sztuk odzieży, z czego ogromna część nigdy nie trafia do konsumentów lub jest noszona tylko kilka razy [1]. W ten sposób 92 miliony ton ubrań trafia każdego roku na wysypiska, tworząc toksyczne hałdy na pustyniach czy terenach wiejskich, przyczyniając się do rozwoju zjawiska zwanego „fast fashion”. To ilość, która mogłaby wypełnić… 1,5 miliona ciężarówek.- 14.11.2024, 08:00
- Kategoria: Ludzie i kultura
- Źródło: Semcore Sp. z o.o.