Newsletter

Polityka i społeczeństwo

Gdzie się uczyć? Jak się uczyć? Kiedy się uczyć? Wszędzie, z przyjemnością i przez całe życie. Uczenie się przez całe życie w mniejszych ośrodkach miejskich

06.12.2022, 09:00aktualizacja: 06.12.2022, 14:59

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Shutterstock
Shutterstock
Z wniosków płynących z badania Instytutu Badań Edukacyjnych „Wspieranie uczenia się przez całe życie w uczelniach w małych ośrodkach akademickich" jasno wynika, że proces uczenia się przez całe życie nie jest ograniczony wyłącznie do gromadzenia doświadczeń zawodowych lub zdobywania wiedzy w toku kształcenia formalnego. Uczyć się można zawsze i wszędzie, zdobywając rozmaite umiejętności i wiadomości, nie tylko te przydatne w pracy.

Za chwilę każdy z nas podejmie jakieś postanowienia noworoczne. Ktoś postanowi schudnąć, ktoś inny zrealizować dawne marzenia, a trzeci zapisać się na angielski. Ogólnie rzecz ujmując, postanowimy się rozwijać i uczyć, nawet jeśli nam samym nie będzie się to bezpośrednio kojarzyć z nauką. W 2021 i 2022 roku Instytut Badań Edukacyjnych postanowił zbadać tę kwestię. Skupiono się na zagadnieniu dotyczącym nauki, a nie postanowieniach noworocznych. Wyniki pokazują, że tylko 5,5% badanych przez Eurostat w 2018 roku zadeklarowało, że w ciągu 4 tygodni poprzedzających badanie uczestniczyło w kształceniu i szkoleniu. To ponad 2 razy mniej niż europejska średnia. Podobny wynik dotyczył deklaracji udziału w edukacji formalnej i pozaformalnej (czyli w szkole, na studiach i kursach) i uczeniu się nieformalnym w ciągu ostatniego roku. Robi to odpowiednio 25% i 31% Polek i Polaków wobec średniej Unii Europejskiej na poziomie 50 i 61%. Nawet w pytaniach o plany edukacyjne nie wykazano entuzjazmu: 60% dorosłych nie planuje tego robić.

Odsetki są dość przygnębiające, jednak Instytut Badań Edukacyjnych wierzył, że nie jest tak źle. Kiedy socjolożka w coś wierzy, postanawia sprawdzić, czy jej wiara ma oparcie w rzetelnie zebranych danych. Odsetków nie zmienimy, ale możemy zbadać, jakie istnieją możliwości. Uwaga została skoncentrowana na małych miastach. Duże ośrodki są wszechstronnie przebadane, a oferty działań, które pozwalają się uczyć, przyprawiają o zawrót głowy. Co jednak dzieje się w Wałczu, Ciechanowie, Skierniewicach i Krośnie? Postanowiono to sprawdzić! Do badania wybrano cztery miasta, ponieważ działające w nich uczelnie i inne instytucje posiadają bogatą ofertę działań wspierających uczenie się.

Trzy tytułowe pytania (gdzie, jak i kiedy można się uczyć) wyznaczały kierunki badania. Odpowiedzi bywały zaskakujące. Każdy zapewne w pierwszej chwili odpowie, że uczyć można się w szkole, na studiach czy kursie językowym. Jednak osoby poddane badaniu – organizujące różne formy wspierające uczenie się przez całe życie i ich uczestnicy – podchodziły do sprawy bardziej kreatywnie. Podczas spacerów badawczych, czyli 1,5-godzinnych wywiadów realizowanych w przestrzeni miasta, mających pokazywać możliwości uczenia się, badający zostali zaprowadzeni nie tylko do budynków szkół i uczelni, ale także na zabytkowy cmentarz, spacer wzdłuż koryta rzeki i do kościoła z barokowymi organami. W każdym z tych miejsc osoby badane uczestniczyły w przedsięwzięciach, które pozwoliły im uzyskać nową wiedzę: spacerze z przewodnikiem opowiadającym o XVIII-wiecznych nagrobkach, pracownikiem uczelni pokazującym rośliny lecznicze rosnące w centrum miasta czy koncercie poprzedzonym krótkim wykładem o historii organów.

Na mapie każdego z badanych miast pojawiły się początkowo zaskakujące punkty. W każdym odbywały się także imprezy popularnonaukowe, lokalne uczelnie oferowały studia podyplomowe, domy i centra kultury szereg zajęć artystycznych, sportowych oraz zajęcia dla seniorów, a muzea i galerie dawały możliwość rozwoju kulturalnego.

Uczenie się może nam dawać nie tylko umiejętności przydatne w pracy, ale także przyjemność. Może sprawiać, że świat wyda się ciekawszy. Wystarczy sprawdzić, co interesującego dzieje się w okolicy, a postanowienia noworoczne związane z nauczeniem się czegoś nowego same się spełnią.

dr Helena Anna Jędrzejczak, dr Małgorzata Osowska, Instytut Badań Edukacyjnych

Źródło: 
[1] https://ec.europa.eu/eurostat/web/main/eurostat/web/main/help/faq/data-services?fbclid=IwAR2UIZ0rP6v_zOoPe1GKBtbo4wLVAEwtT9vrMwdPNeiVVPuYnFSGkn9bZtw 

Źródło informacji: Instytut Badań Edukacyjnych

Belka

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 06.12.2022, 09:00
Źródło informacji Instytut Badań Edukacyjnych
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ