Newsletter

MI: Startują prace budowlane na dworcu w Koszalinie (komunikat)

12.03.2023, 16:26aktualizacja: 12.03.2023, 16:27

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

– Ministerstwo Infrastruktury informuje:

Rozpoczyna się budowa nowego dworca kolejowego w Koszalinie. Powstanie obiekt nowoczesny, zaprojektowany zgodnie ze współczesnym trendami, komfortowy i ekologiczny. Polskie Koleje Państwowe SA przekazały wykonawcy plac budowy. Pierwszym zadaniem wykonawcy będzie organizacja placu budowy i przygotowanie dworca tymczasowego, do którego zostanie przeniesiona obsługa podróżnych na czas inwestycji. Dworzec tymczasowy będzie zlokalizowany w lokalu znajdującym się w tunelu pod aleją Armii Krajowej. Podróżni znajdą w nim poczekalnię oraz kasy biletowe.

– Budowa nowego dworca kolejowego w Koszalinie jest spełnieniem naszych deklaracji złożonych mieszkańcom Pomorza Środkowego – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. – W całej Polsce modernizujemy i budujemy dworce, stacje i przystanki kolejowe: w ciągu ostatnich 7 lat było już ponad 850 takich obiektów. Wszystko to pokazuje, że konsekwentnie dążymy do celu, jakim jest bezpieczna, komfortowa i przewidywalna polska kolej – dodał minister Adamczyk.

Nowy dworzec w Koszalinie będzie jednym z nowocześniejszych obiektów tego typu w Polsce. Zaprojektowano go zgodnie ze współczesnymi trendami w architekturze. W nowej bryle uwagę zwracają lekka konstrukcja i w całości przeszklona elewacja. Ciekawie prezentuje się również ażurowy dach budynku. W środku nowego budynku zaprojektowano otwarty pasaż – poczekalnię letnią z siedziskami z betonu architektonicznego, będącą jednocześnie przejściem do tunelu na perony i przedłużeniem osi widokowej. Na wysokości piętra, za szklanymi elewacjami części pasażerskiej i handlowej, wyeksponowane będą oryginalne ściany dworca z 1962 roku.

Nowy dworzec w Koszalinie to funkcjonalna i dobrze zaprojektowana przestrzeń. Będzie się ona składała z części pasażerskiej i handlowej, które podzieli otwarty, ale zadaszony pasaż prowadzący na perony. W części pasażerskiej zaprojektowano hol kasowy i poczekalnię. Będzie ona urządzona nowocześnie, z dużym dostępem światła dziennego. Ściany zostaną wykończone betonową okładziną, posadzka natomiast zostanie wykonana z lastryko. W holu podróżni znajdą okienka kasowe, gabloty z rozkładami jazdy oraz elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. Do części pasażerskiej dworca dostaniemy się bezpośrednio z placu przed dworcem, przechodząc przez otwarty pasaż lub schodami i windą panoramiczną z nowej części tunelu. Na parterze będą się mieściły pasaż handlowy, a także toalety. Na piętrze zaprojektowano siedzibę Straży Ochrony Kolei oraz pomieszczenia biurowe dla spółek kolejowych.

Nowy dworzec będzie przyjazny dla osób z niepełnosprawnościami i pozbawiony barier architektonicznych. Oprócz wind w budynku pojawią się ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, plany dotykowe czy oznaczenia w alfabecie Braille’a. Każde z okienek kasowych będzie mieć obniżony blat, co gwarantuje komfort komunikacji z kasjerem osobom na wózkach.

Budowa nowego dworca to również inwestycja w ekologię. Na dachu budynku zaprojektowano trójkątne panele fotowoltaiczne wkomponowane w konstrukcję zadaszenia. Łącznie będzie ich aż 130. Do tego dworzec będzie wyposażony w energooszczędne oświetlenie sterowane za pomocą automatyki obiektowej. Wdrożony zostanie system inteligentnego zarządzania budynkiem (BMS – Building Management System), który będzie nadzorował prace instalacji i urządzeń, w tym nowoczesnych systemów bezpieczeństwa: monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowych. Jego zadaniem będzie również optymalizacja zużycia energii elektrycznej, cieplnej oraz wody w budynku.

Dzięki inwestycji zmieni się także najbliższe otoczenie dworca. Wyburzone zostaną garaże, a także ułożony zostanie nowy chodnik, dopasowany wyglądem do placu przed dworcem. Pojawią się stojaki na rowery oraz miejsca postojowe dla pojazdów osób z niepełnosprawnościami i samochodów elektrycznych, a także zatoczka kiss&ride.

Rozbiórka i budowa nowego dworca w Koszalinie to koszt około 44 mln zł. Inwestorem zadania są Polskie Koleje Państwowe SA. Dokumentację projektową opracowała pracownia TBI Architekci z Gdańska, a wykonawcą prac budowlanych jest Alstal Bydgoszcz. Planowany termin otwarcia nowego dworca w Koszalinie dla podróżnych to koniec 2024 roku.

UWAGA: Komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy Prawo prasowe. (PAP)

kom/ mgw/ joz/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 12.03.2023, 16:26
Źródło informacji MI
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ