Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Uczestnicy debaty dyskutowali o tym, jak różnorodność lub jej brak, wpływa na funkcjonowanie przedsiębiorstw. Wszyscy zgodzili się, że w Polsce ten temat jest jeszcze mało rozpoznany, co jest przyczyną szeregu problemów.
Piotr Rybicki, Zawodowy Członek Rad Nadzorczych, właściciel NadzórKorporacyjny.pl, przekonywał, że w każdej organizacji widać korzyści z różnorodności. Jako przykład podał to, jak funkcjonują rady nadzorcze.
„Zawsze jest w nich podział na osoby przypisane do konkretnych zadań. Tyle, że trzech górników w zarządzie spółki górniczej to nie jest najlepsze rozwiązanie. Może sprawdzi się w niektórych sytuacjach, ale potrzebna jest większa różnorodność” - tłumaczył Piotr Rybicki.
Zwrócił on także uwagę na różnorodność w kontekście wieku jako najbardziej niedoceniony potencjał w wielu firmach. Często menadżerowie otaczają się osobami w podobnym wieku, ponieważ lepiej się z nimi dogadują, nadają na podobnych falach, natomiast rzadko można spotkać zarząd w składzie: osoba 20+, osoba 40+ i osoba 60+. A taka różnorodność, zdaniem Rybickiego, mogłaby dać korzyści.
Jak zapewniała Katarzyna Zabratańska, menadżerka ds. równości i włączającej kultury organizacyjnej w Grupie Żabka, w jej organizacji kwestia równowagi płci jest traktowana bardzo poważnie. W organie nadzorczym firmy zasiada 30 proc. kobiet, a w modelu franczyzowym kobiety stanowią 60 proc.
Zdaniem Filipa Gorczycy, członka zarządu Stowarzyszenia Niezależnych Członków Rad Nadzorczych oraz członka rad nadzorczych CCC, Ferro, Develia i Artifex Mundi, w dyskusji o różnorodności jest dziś bardzo dużo chaosu informacyjnego, niezrozumienia, mieszane są pojęcia, np. kwestie ideologiczne z biznesowymi - czego efektem jest tylko pozorne zrozumienie problemu.
„Na poziomie przedsiębiorców zatrudniających kilkaset osób, o różnorodności trzeba rozmawiać, używając języka argumentów. Należy tłumaczyć wprost, że jeśli firma nie podejmie odpowiednich działań, będzie tracić utalentowanych ludzi, bo nie będzie w stanie ich przyciągnąć do organizacji” - tłumaczył Filip Gorczyca.
Dla dużej części społeczeństwa temat różnorodności sprowadza się wyłącznie do parytetu płci, jednak - co podkreśla Gorczyca - zagadnienie jest znacznie szersze niż to, ile kobiet pracuje w zespole. Według opinii członka rady nadzorczej CCC, takie upraszczanie tematu, zamiast pomagać - bardziej szkodzi kobietom.
Problem osób z neuroróżnorodnością starał się przybliżyć Kazimierz Klonecki, partner zarządzający EY Consulting. W Polsce jest około pół miliona ludzi, którzy nie mogą znaleźć pracy w swoich zawodach, ponieważ procesy rekrutacji stworzone w ramach standardowo działającej firmy powodują, że osoby neuroróżnorodne są wykluczone. W przypadku osób neuroróżnorodnych - jak zapewniał Klonecki - problemem jest komunikacja. I podał przykład:
„Jeśli zwrócę się do osoby neuroróżnorodnej >>chodź ze mną na kawę<<, ona odpowie >>ale ja nie piję kawy<<. A przecież wiadomo, że nie chodzi o to, żeby się napić kawy, tylko porozmawiać” - tłumaczył partner zarządzający EY Consulting.
Paweł Holnicki-Szulc, dyrektor obszaru Business & Risk Solutions w ING Hubs Poland, zwrócił uwagę, że po pandemii przedsiębiorcy zaczęli szukać nowego modelu pracy. Jako przykład podał branżę IT, która niemal w całości chce dziś pracować zdalnie. Zdaniem dyrektora ING Hubs Poland lepiej, żeby zatrudnieni w firmach cudzoziemcy pracowali w modelu hybrydowym, który pozwala tym osobom - często będącym w Polsce po raz pierwszy - poznawać tutejszą kulturę.
Europejski Kongres Gospodarczy w Katowicach odbywa się w dniach 24-26 kwietnia. Należy do największych tego typu spotkań świata biznesu, nauki i polityki w Europie Środkowej. W tegorocznej edycji bierze udział ok. 11 tys. uczestników.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 26.04.2023, 13:57 |
Źródło informacji | PAP MediaRoom |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
Polska gościnność w sercu Ameryki - PLL LOT otworzyły nowy salonik biznesowy na lotnisku w Chicago
• Polskie Linie Lotnicze LOT otworzyły swój pierwszy salonik biznesowy w Ameryce Północnej.
• LOT Business Lounge zlokalizowany jest w porcie lotniczym O’Hare w Chicago.
• Przestrzeń dostępna jest dla pasażerów codziennie w godzinach od 7 do 24 czasu lokalnego.
• Salonik biznesowy w Chicago to kolejny krok w umacnianiu pozycji PLL LOT jako przewoźnika pierwszego wyboru dla pasażerów podróżujących między USA a Europą.- 20.12.2024, 15:36
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PLL LOT