Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- Ministerstwo Infrastruktury informuje:
Stabilność i odporność europejskiej infrastruktury kolejowej na kryzysy w kontekście wyzwań klimatycznych oraz kryzysów społeczno-gospodarczych i politycznych to temat przewodni debaty zorganizowanej w Brukseli przez Rail Forum Europe, przy współudziale Polskich Kolei Państwowych SA. W dyskusjach w Parlamencie Europejskim 24 maja 2022 r. wzięli udział m.in. wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel, posłowie do Parlamentu Europejskiego, dyrektor wykonawczy CER Alberto Mazzola oraz Elżbieta Łukaniuk, członek gabinetu komisarz ds. transportu Adiny Valean. W swoim wystąpieniu wiceminister infrastruktury omówił znaczenie sprawnego transportu kolejowego w czasie trwającej rosyjskiej napaści na Ukrainę.
"Koleje w momentach kryzysowych stają się w zasadzie jedynym niezawodnym środkiem komunikacji. To dzięki kolejom możliwe było przewiezienie obywateli Ukrainy z terenów ogarniętych wojną do bezpiecznych miejsc schronienia w całej Unii Europejskiej. Po zablokowaniu dotychczasowych szlaków logistycznych i przerwaniu łańcuchów dostaw to kolej stała się kluczowa" – powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.
"W trakcie prowadzonej rewizji europejskiej sieci transportowej TEN-T Polska zawnioskowała o włączenie szeregu linii kolejowych do sieci. Z sukcesem udało się utworzyć nowy europejski korytarz transportowy Morze Bałtyckie – Morze Czarne – Morze Egejskie, który będzie przebiegał wzdłuż wschodniej granicy Wspólnoty. Główną kolejową oś tych korytarzy stanowią szlaki Rail Carpatia oraz Rail Baltica, które w obecnej sytuacji geopolitycznej nabierają strategicznego znaczenia. Realizacja tych projektów stanowi inwestycję we wspólne bezpieczeństwo nie tylko Europy środkowo-wschodniej, ale całej Unii Europejskiej" – dodał wiceminister Andrzej Bittel.
Jednocześnie zaznaczył, że niezbędne jest zapewnienie na poziomie UE stabilnego finansowania infrastruktury o znaczeniu strategicznym.
Znaczna część znajdujących się w Polsce linii kolejowych wchodzących w skład tego trójmorskiego korytarza bądź już została zmodernizowana, bądź zostanie zmodernizowana w nadchodzącym czasie.
"Realizowana polityka modernizacji linii kolejowych i inwestowania w sektor transportu kolejowego w Polsce przyniosła wymierne efekty w postaci dysponowania stabilną siecią, przygotowaną na wszelkie kryzysy o charakterze wojen czy problemów z zaopatrzeniem" – podsumował wiceszef resortu infrastruktury.
Debata była również okazją do spotkań wiceministra A. Bittela z polskimi posłami do Parlamentu Europejskiego oraz przedstawicielami Komisji Europejskiej.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)
kom/ mick/ mmu/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 24.05.2023, 14:35 |
Źródło informacji | MI |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |