Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- Ministerstwo Infrastruktury informuje:
6 czerwca 2023 r. w Warszawie odbył się III Kongres Rozwoju Kolei, w którym wzięli udział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk oraz wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel. To jedno z najważniejszych wydarzeń branży kolejowej w Polsce. Kongres jest miejscem dialogu przedstawicieli świata polityki, przedsiębiorstw z branży kolejowej, w tym spółek Grupy PKP, instytucji państwowych i organizacji społecznych, samorządu, szkolnictwa, nauki oraz ekspertów z branży kolejowej.
Tegoroczna edycja kongresu dotyczyła przyszłości transportu kolejowego oraz jego pozycji w narodowej i światowej gospodarce. Tematami poruszanymi podczas debat były m.in. konsolidacja rynku kolejowego, inwestycje, cyfryzacja, ekologia oraz rola kolei na arenie międzynarodowej.
Tegoroczna edycja kongresu dotyczyła przyszłości transportu kolejowego oraz jego pozycji w narodowej i światowej gospodarce. Tematami poruszanymi podczas debat były m.in. konsolidacja rynku kolejowego, inwestycje, cyfryzacja, ekologia oraz rola kolei na arenie międzynarodowej.
W nagranym wystąpieniu premier Mateusz Morawiecki powiedział:
– Polska kolej przeszła wielką przemianę i po latach zaniedbań wróciła na właściwe tory. Skończył się czas likwidacji połączeń i linii kolejowych, dzisiaj powstają nowe połączenia i są przywracane stare. Kolej jest ekologicznym środkiem transportu. Czekam na Państwa rekomendacje.
– Czas między 1989 a 2015 r. był dla polskiej kolei bardzo trudny. Rządy lewicy i liberałów doprowadziły do likwidacji tysięcy km linii kolejowych. Przez 8 lat udało się zmienić oblicze kolei. Słuszności obranego przez nas kierunku dowodzą liczby: rekordowe 342 miliony pasażerów polskiej kolei w ub. roku to wynik najlepszy w XXI w. Mamy pewność, że kolejne lata będą przynosiły nowe rekordy, a idąc konsekwentnie wytyczoną niemal 8 lat temu drogą osiągniemy w nieodległej perspektywie wyniki przewozowe osiągane ostatnio pod koniec XX wieku – podkreślił minister Andrzej Adamczyk.
Jak podkreślił minister Adamczyk, skala tych zmian jest bardzo duża. 7400 km nowych torów kolejowych na nowych i istniejących liniach, 2140 nowych i zmodernizowanych przejazdów i 630 wiaduktów kolejowo-drogowych. Ponad 700 mostów objętych inwestycjami. Ponad 900 zmodernizowanych lub zbudowanych od podstaw stacji, przystanków i dworców kolejowych. Dziesiątki nowych i zmodernizowanych wagonów, zespołów trakcyjnych i lokomotyw, których wykonawcami są polskie zakłady. Taki jest wymiar codziennego wysiłku inwestycyjnego polskiej kolei.
– Za ten wysiłek każdemu przedstawicielowi spółek kolejowy, każdemu kolejarzowi bardzo dziękuję. Jestem pewien, że jeśli będziemy pracować z taką determinacją i miłością do kolei jak dotychczas, będziemy w stanie wyjść naprzeciw oczekiwaniom tych, którzy są dla nas najważniejsi – oczekiwaniom pasażerów. Oczekiwaniom, które – nie łudźmy się – w miarę poprawiania się stanu polskiej kolei będą na pewno dynamicznie rosnąć – podsumował minister A. Adamczyk.
W debacie pt. „Jak i dlaczego konsolidować polską kolej?” z udziałem m.in. przedstawicieli spółek kolejowych i energetycznych rozmawiano o rynkowych wzorcach, które pozwalają na skuteczne i efektywnie zarządzanie koleją oraz o wyzwaniach, jakie czekają branżę kolejową w najbliższych latach.
Inwestycje realizowane przez sektor kolejowy mają kluczowe znaczenie dla rozwoju i funkcjonowania całej gospodarki, w tym zapewnienia mobilności ludności, przepływu towarów, połączenia komunikacyjnego kluczowych ośrodków życia społeczno-gospodarczego kraju oraz infrastruktury krytycznej.
– Z pełnym przekonaniem mogę powiedzieć, że inwestycje infrastrukturalne w całym sektorze transportowym, w tym na kolei, stanowią koło zamachowe polskiej gospodarki. Dzięki realizacji inwestycji kolejowych, które realizowane są na podstawie programów rządowych, takich jak: Krajowy Program Kolejowy; Program Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej + do 2029 roku czy Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025, Polska dokonała znacznego postępu w rozwoju transportu – powiedział wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu Andrzej Bittel.
Głównym celem krajowej polityki transportowej, a zarazem jej priorytetem, jest zwiększenie dostępności transportowej oraz poprawa bezpieczeństwa uczestników ruchu i efektywności sektora transportowego poprzez innowacyjny, spójny, zrównoważony system transportowy w wymiarze krajowym, europejskim i globalnym.
W panelu pt. „Szybka i zintegrowana kolej w Europie” dyskutowano o wyzwaniach i szansach, jakie daje interoperacyjność, czyli zgodność techniczna systemów kolejowych w różnych państwach członkowskich Unii Europejskiej. W tym kontekście rozmawiano również o rozwijaniu transportu w Europie w oparciu o sieć TEN-T.
– Sieć kolejowa w Polsce, ze względu na położenie geograficzne, spełnia ważną rolę w tranzytowych przewozach osób i towarów w Europie. Polski system transportowy jest częścią transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T, którą zaprojektowano w taki sposób, aby zwiększać efektywność funkcjonowania wspólnego rynku, zapewnić wewnętrzną spójność gospodarczą Unii oraz umożliwić obywatelom i podmiotom gospodarczym czerpanie korzyści ze swobód wspólnego rynku – powiedział wiceminister Andrzej Bittel.
– Należy podkreślić, że w Polsce podejmowane są istotne i złożone działania, prowadzące do restrukturyzacji i reorganizacji polskiego kolejnictwa. W ich efekcie transport kolejowy powraca na należne mu, istotne miejsce w systemie transportowym naszego kraju – podsumował swoją wypowiedź wiceminister A. Bittel.
W debacie pt. „Efekty działań inwestycyjnych i rozwojowych PKP Polskich Linii Kolejowych SA. Polska kolej: dostępna, atrakcyjna, konkurencyjna” omówiono m.in. kluczowe inwestycje realizowane w ramach Krajowego Programu Kolejowego, Programu Przystankowego oraz Programu Kolej Plus.
– Poprawa stanu technicznego linii kolejowych, budowa bezkolizyjnych skrzyżowań, modernizacja i zakup nowoczesnego taboru kolejowego, wdrażanie nowoczesnych systemów zapewniających interoperacyjność sieci, budowa terminali intermodalnych oraz modernizacja i budowa infrastruktury dworcowej sukcesywnie przyczyniają się do podniesienia atrakcyjności transportu kolejowego względem innych środków transportu. W konsekwencji do przeniesienia części przewożonych pasażerów i ładunku na ten bardziej przyjazny środowisku rodzaj transportu – zauważył wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.
Wśród innych tematów poruszanych w debatach tematycznych były strategiczna rola kolei w obliczu kryzysów, konsekwencje wojny w Ukrainie dla logistyki transportu, przyszłość transportu intermodalnego, jak też cyfryzacja usług.
Pierwsza edycja Kongresu Rozwoju Kolei odbyła się w 2019 roku. Organizatorem wydarzenia są spółki Grupy PKP: PKP SA, PKP Polskie Linie Kolejowe SA, PKP Intercity SA i PKP Cargo SA.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)
kom/ pif/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 06.06.2023, 16:21 |
Źródło informacji | MI |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |