Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Łączna długość linii tramwajowej w Toruniu, po dołączeniu do niej nowej trasy, wynosi ok. 66,5 tys. m pojedynczego toru. Dzięki tej inwestycji miastu przybyło prawie 13 tys. m torowiska (w tym 5,2 tys. m torowiska zielonego obsadzonego rozchodnikiem) i 27 platform przystankowych (w tym 14 zielonych przystanków) oraz uzupełniająca całość infrastruktura drogowa i rowerowa.
Nowa trasa biegnie od centrum do położonego na północy miasta Osiedla JAR, ulicami: Szosa Chełmińska, Długa, Legionów, Polna, Ugory, Watzenrodego, Strobanda do pętli przy ul. Heweliusza. Czas przejazdu od centrum do pętli wyniesie 18 minut.
„Nasz transport publiczny jest coraz lepiej zorganizowany, ekologiczny i coraz bardziej sprawny. Projekt BiT-City II, którego realizacja rozpoczęła się w roku 2017, obejmował nie tylko środki Unii Europejskiej, lecz także środki własne miasta i sięgnięcie po środki zewnętrzne. To dzisiaj bardzo popularna metoda finansowania inwestycji strukturalnych, ale jeszcze parę lat temu stawialiśmy pierwsze kroki w finansowaniu tego typu przedsięwzięć” – powiedział podczas konferencji poprzedzającej uroczystość otwarcia nowej trasy tramwajowej Jerzy Kwieciński, wiceprezes Banku Pekao, nadzorujący Pion Bankowości Korporacyjnej, Rynków i Bankowości Inwestycyjnej.
„Dziękuję za wsparcie Banku Pekao, jesteśmy na wiele lat razem. Będziemy rzetelnie spłacać te wierzytelności” – podkreślił Michał Zaleski, prezydent Torunia. Przypomniał również, że dofinansowanie ze środków UE sięga ponad 260 mln zł.
Budowa linii tramwajowej łączącej centrum Torunia z Osiedlem JAR jest elementem programu BiT-City II, składającego się z ośmiu zadań, którego celem jest m.in. zmodernizowanie infrastruktury tramwajowej miasta oraz zakup autobusów elektrycznych i hybrydowych. Jego łączna wartość wynosi blisko 470 mln zł. Inwestycje te są współfinansowane przez Bank Pekao w konsorcjum z BGK, w ramach programu emisji obligacji z października 2017 r. na łączną kwotę prawie 307 mln zł. Bank Pekao pełni w konsorcjum funkcję m.in. agenta programu oraz administratora zabezpieczeń.
W czerwcu 2021 r. bank ogłosił strategię ESG w perspektywie do roku 2024, zgodnie z którą w latach 2021-2024 zorganizowane zostaną finansowania dla nowych projektów zrównoważonych na kwotę co najmniej 30 mld zł.
Toruń jest jednym z ośmiu miast, w których rozwój ekologicznego transportu tramwajowego jest finansowany przez Bank Pekao. Łączne zaangażowanie banku w finansowanie komunikacji miejskiej sięga 3,5 mld zł.
Podczas uroczystego otwarcia nową linią przejechała parada tramwajów, a jadący nimi zaproszeni goście mogli podziwiać instalacje artystyczne autorstwa toruńskich artystów, umieszczone na dziesięciu przystankach. Ich nazwy, nawiązujące do dobrej energii, to m.in. „Przystanek uśmiechu”, „Przystanek życzliwości”, „Przystanek uskrzydlony” i „Przystanek dobrego słowa”.
Wyjątkowym rozwiązaniem technicznym zastosowanym przy tej inwestycji jest skrzyżowanie torowiska tramwajowego z torami kolejowymi. Zadbano także o zapewnienie korytarzy przelotowych dla nietoperzy, ponieważ trasa tramwaju przebiega przez tereny, na których występuje chroniony gatunek tych ssaków.
Pasażerowie będą mogli korzystać z nowej linii od 1 września. Pierwszy tramwaj w Toruniu, jeszcze konny, ruszył na ulice miasta ponad 130 lat temu, dokładnie 16 maja 1891 r.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 29.08.2023, 13:24 |
Źródło informacji | PAP MediaRoom |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Majówkowa promocja na stacjach ORLEN pozwoli zaoszczędzić do 40 groszy na litrze paliwa PAP
Ruszyła właśnie majówkowa promocja na stacjach paliw ORLEN, w ramach której nowi i obecni uczestnicy programu lojalnościowego ORLEN VITAY mogą zatankować paliwo taniej o 30 groszy za litr, a posiadacze Karty Dużej Rodziny - aż o 40 groszy. Klienci wszystkich stacji ORLEN w całej Polsce będą mogli kupić w promocyjnej cenie nawet 100 litrów paliwa. Ze specjalnych rabatów skorzystać będą mogli również użytkownicy pojazdów elektrycznych, zarejestrowani w aplikacji ORLEN Charge.- 26.04.2024, 15:22
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
Za nami XII edycja Kongresu HR Spółek Giełdowych SEG
W dniach 23-24 kwietnia br. w Hotelu Warszawianka w Jachrance odbyła się XII edycja Kongresu HR Spółek Giełdowych SEG. Podczas spotkania działów HR poruszone zostały tematy dotyczące: wykorzystania sztucznej inteligencji w codziennej pracy, zarządzania underperformancem, ochrony sygnalistów, dyrektywy Equal Pay, wymogów sprawozdawczych dot. pracowników i łańcucha wartości wynikających z ESRS oraz, pracowników pokolenia Z oraz pokolenia silver na rynku, systemowego podejścia do wellbeingu w organizacji, nowoczesnych benefitów łączących potrzeby Gen Z i silversów.- 26.04.2024, 14:58
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych
-
Image
H2POLAND: wodór jest wielką szansą, ale też zagadką PAP
„Wodór jest wielką szansą, ale też zagadką. Zaletą tego rodzaju technologii jest bowiem zeroemisyjność, z drugiej strony nie wiadomo, jak się one wpiszą w światowy rynek, czy będzie to paliwo konkurencyjne” - wskazywał Marek Woźniak, marszałek województwa wielkopolskiego, uczestniczący w H2POLAND & NetZero Forum. Jego zdaniem, jeśli wodór będzie zbyt drogi, to trudno mu będzie się przebić na światowym rynku, ale gdy jego cena będzie konkurencyjna - zyska przewagę nad innymi paliwami, dzięki swoim ekologicznym walorom.
- 26.04.2024, 14:15
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom