Newsletter

Sektor bankowy stawia na edukację finansową Polaków

25.10.2023, 08:00aktualizacja: 25.10.2023, 10:23

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Alior Bank - prezes Grzegorz Olszewski
Alior Bank - prezes Grzegorz Olszewski
Społeczeństwo należy edukować w kwestiach finansowych od najmłodszych lat. Jednak oprócz aspektów czysto technicznych mocno należy akcentować sprawy związane z etyką i moralnością. „Celem nadrzędnym będzie jasne postawienie zasad: za produkt i usługę należy płacić” - stwierdził Grzegorz Olszewski, prezes Alior Banku, w trakcie Banking & Insurance Forum 2023, które odbyło się w Warszawie.

Panel „Rola sektora bankowego i ubezpieczeniowego w budowaniu finansowej edukacji społeczeństwa” wzbudził ogromne zainteresowanie podczas drugiego dnia Banking & Insurance Forum 2023. Przedstawiciele instytucji i firm związanych z sektorem finansowym dyskutowali o wyzwaniach, jakie stoją przed branżą wobec zmieniających się trendów. 

Debatę zainaugurowało wystąpienie Grzegorza Olszewskiego, prezesa Alior Banku, który mówił o największych wyzwaniach, jakie czekają sektor finansowy w najbliższym czasie.

„Jesteśmy świadkami największej po 1989 r. rewolucji w relacjach klient-producent. Rewolucja ma miejsce praktycznie w każdej branży. Polega na coraz większej relatywizacji i przyzwoleniu na zmianę zasad, na których powstały reguły biznesowe oraz zbudowano potencjał gospodarczy Europy” - zauważył w swym przemówieniu Grzegorz Olszewski.

Od kilku lat Związek Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce przygotowuje raport „Moralność Finansowa Polaków 2023”. Kolejne jego edycje wskazują na postępującą erozję normy nakazującej wywiązywanie się ze zobowiązań finansowych. Według danych raportu w ciągu ostatnich 7 lat aż o 8 proc. zmniejszyła się liczba pozytywnych odpowiedzi na pytanie „Czy zgadza się Pani/Pan z poglądem, że oddawanie długów jest zawsze obowiązkiem moralnym?”.

Jak wskazał prezes Olszewski, część Polaków uważa, że nieregulowanie zobowiązań jest coraz mniej naganne moralnie.

„Należy się liczyć, że ten trend będzie się pogłębiał. A przecież norma nakazująca wywiązywanie się z podjętych zobowiązań finansowych jest jedną z najbardziej uniwersalnych norm moralnych. Jej uzasadnienie opiera się z jednej strony na szacunku dla cudzej własności, z drugiej zaś odwołuje się do zasady dotrzymywania umów” - wyjaśnił prezes Alior Bank.

Grzegorz Olszewski zwrócił uwagę na to, iż ostatnie sukcesy na polu kredytów frankowych zachęcają Polaków do poszukiwania kolejnych obszarów, w których można nie spłacać zobowiązań. Trend dodatkowo pogłębiają orzeczenia sądowe na poziomie europejskim oraz krajowym. Wspierają negatywną narrację wobec instytucji finansowych.

„W efekcie dodatkowo spada zaufanie wobec instytucji finansowych: banków i ubezpieczycieli” - mówił prezes Olszewski.

Uczestnicy debaty byli zgodni: rynek nie może sprawnie funkcjonować, jeżeli umowy nie są dotrzymywane, własność naruszana, a większość transakcji nie opiera się na zaufaniu. Należy wobec tego prowadzić edukację społeczeństwa. Ma ona dotyczyć nie tylko aspektów technicznych, ale przede wszystkim uwzględniać tematy związane z etyką i moralnością.

„Przez 30 lat dużo zrobiono w kwestiach edukacji finansowej, ale to wciąż za mało. Moim zdaniem nadal brak w Polsce adekwatnej edukacji; nie tylko dzieci i młodzieży, a także dojrzałych klientów” - zauważył Józef Wancer, honorowy przewodniczący Rady Nadzorczej BNP Paribas Bank Polska S.A.

Z koniecznością odpowiedniej edukacji, uwzględniającej potrzeby rynku, zgodził się Robert Zapotoczny, prezes PFR Portal PPK.

„Wyzwaniem jest odbudowanie zaufania i szacunku. Nie tylko w sektorze usług kredytowych, ale także w sferze ubezpieczeń emerytalnych” - stwierdził prezes Zapotoczny.

„Musimy popracować nad tym, aby zmienić mentalność Polaków. Wyzwanie, które stoi przed nami, brzmi: jak edukować, by przynosiło to korzyść społeczeństwu, a nie tylko jednostkom” - oświadczył Paweł Jaroszek, członek zarządu Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Konkretne rozwiązania tego problemu wskazał prezes Olszewski:

„Niezależnie od tego, jak rozłożymy akcenty dotyczące odpowiedzialności za obecną sytuację, musimy ustabilizować ten system. Celem nadrzędnym będzie jasne postawienie zasad: za produkt i usługę należy płacić”.

Prezes Alior Banku zaapelował, aby skończyć z przyzwoleniem na rosnący relatywizm moralny.

„Nie przerzucajmy odpowiedzialności z klienta na podatnika oraz opracujmy zasady i legislacje nie do wzruszenia. To nam pozwoli zadbać o równe zasady finansowe gry” - stwierdził Grzegorz Olszewski.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 25.10.2023, 08:00
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ