Newsletter

Jak złapać wiatr w żagle na wzburzonych wodach bankowości

30.10.2023, 16:21aktualizacja: 30.10.2023, 16:29

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

W 2022 r. dochodowość sektora bankowego na świecie osiągnęła jeden z najwyższych wyników od ponad dekady. Wskaźnik ROE ukształtował się na poziomie 12 proc. W tym okresie zyski sektora bankowego w Polsce wyniosły 13 mld zł a tylko w ciągu ośmiu miesięcy. 2023 r. zyski przekroczyły 18 mld zł. Polski sektor bankowy może zwiększyć swój potencjał kredytowy z obecnych 420 mld zł do około 1 bln zł, wykorzystując jedynie dostępne już narzędzia. Okres podwyższonej rentowności to czas wytyczania nowego kursu w obliczu wyzwań takich jak wzrost roli innowacyjności, nowi konkurenci czy przybierające różną formę ryzyko systemowe. Raport firmy McKinsey & Company „Jak złapać żagle na wzburzonych wodach bankowości?” wskazuje 5 inicjatyw priorytetowych dla rozwoju bankowości w Polsce oraz wyzwania wobec których konieczne są zmiany modeli biznesowych i operacyjnych.

Ostatnie 18 miesięcy było najlepszym okresem dla sektora bankowego od co najmniej 2007 r. Jednak sprzyjający wiatr, który wieje w żagle bankowości, to czas wytyczania nowego kursu. Firma doradcza McKinsey & Company w najnowszym raporcie „Jak złapać żagle na wzburzonych wodach bankowości?” przedstawia wyzwania, z jakimi mierzy się sektor bankowy i identyfikuje priorytety dla rozwoju bankowości w Polsce.

W 2022 r. dochodowość sektora bankowego na świecie osiągnęła jeden z najwyższych wyników od ponad dekady. Wskaźnik ROE (rentowność kapitału własnego) ukształtował się na poziomie 12 proc. Zarówno globalnie, jak i w Polsce wzrost rentowności wynikał w dużej mierze z podwyższonych stóp procentowych, które były skutkiem antyinflacyjnych działań banków centralnych. Okres ostatnich 18 miesięcy nie był też pozbawiony wyzwań związanych z przymusową restrukturyzacją niektórych istotnych banków w Stanach Zjednoczonych, Szwajcarii i w Unii Europejskiej.

Zarówno w skali globalnej, jak i polskiej, banki wciąż nawigują po wzburzonych wodach. Okres podwyższonej rentowności to czas wytyczania nowego kursu w obliczu wyzwań takich jak wzrost roli innowacyjności, nowi konkurenci, czy przybierające różną formę ryzyko systemowe.

Potencjał kredytowania polskiego sektora bankowego

W Polsce zyski sektora bankowego w 2022 r. wyniosły 13 mld zł. I to pomimo rezerw utworzonych w tym okresie w związku z kredytami frankowymi oraz wakacjami kredytowymi, które łącznie obciążyły sektor bankowy na około 26 mld zł. Z kolei tylko w ciągu ośmiu miesięcy 2023 r. zyski przekroczyły 18 mld zł. Jest to świadectwem możliwości akumulacji kapitału przez banki w celu dalszego zwiększania potencjału gospodarczego Polski.

Aktualny potencjał kredytowania polskiego sektora bankowego jest szacowany na około 420 mld zł. Polski sektor bankowy może jednak osiągnąć około 1 bln zł potencjału kredytowego i to wykorzystując jedynie dostępne już narzędzia.

„Potencjał kredytowania polskich banków w relacji do PKB jest niższy niż w wielu krajach Europy, a wewnątrzsektorowe fuzje i przejęcia oraz wypłata dywidend mogą go dodatkowo ograniczyć. Polski sektor może zwiększyć potencjał kredytowania zatrzymując część zysków, emitując nowe instrumenty oraz obniżając poziomy ekspozycji na ryzyko – mówi Rafał Kozłowski, starszy ekspert McKinsey & Company. – W naszych analizach wskazujemy między innymi pakiet ustaw wprowadzający przepisy o instrumentach AT1, obowiązujący od października 2023 r. Ich emisja, wraz ze zwiększeniem udziału instrumentów T2 pozwoliłaby bankom w Polsce na zwiększenie potencjału kredytowego sektora o 190 mld zł. Z kolei obniżenie średniej wagi ryzyka, która dziś wynosi 96 proc., pozwoliłoby zwiększyć potencjał sektora bankowego o kolejne 368 mld zł. Przy współistnieniu tych dwóch scenariuszy potencjał ten mógłby osiągnąć nawet 975 mld zł" – dodaje Rafał Kozłowski, starszy ekspert McKinsey & Company.

Wzmacnianie pozycji konsumenta i deponenta

W ostatnich latach zarówno w polskim, jak i w światowym sektorze bankowym mieliśmy do czynienia z interwencjami na rzecz ochrony i wzmocnienia pozycji konsumenta. Kosztowały one banki w różnych krajach między 15% a 50% ich funduszy własnych. Interwencje te wydają się być elementem kształtowania się nowego kontraktu społecznego, w którym rozkład sił pomiędzy konsumentem i instytucjami finansowymi zmienia się w kierunku takiego podziału korzyści i ryzyka, który będzie postrzegany jako bardziej zrównoważony, uczciwy i sprawiedliwy.

Trend ten wpisuje się również w agendę ESG, w której – nawet jeśli dzisiaj dominują kwestie środowiskowe – z czasem na pierwszy plan wysuwać się mogą kwestie społeczne. Banki powinny wziąć to pod uwagę podczas podejmowania decyzji strategicznych o dalszych kierunkach rozwoju i kształtowaniu praktyki biznesowej, w której dbałość o interesy klienta i personalizacja usług będą uwzględniać zbilansowany podział korzyści i ryzyka.

Przyszłość modelu biznesowego i operacyjnego

Banki w Polsce stoją przed wyzwaniami, wobec których konieczne są zmiany modeli biznesowych i operacyjnych. Znajdują się wśród nich postępująca cyfryzacja usług bankowych i wykorzystanie Gen AI w procesach wewnętrznych, trend umacniania pozycji konsumenta i deponenta, nowe wymogi i obciążenia regulacyjne.

Kluczowym elementem odróżniającym banki od konkurencji staje się relacja z klientem, która przy jego wysokiej satysfakcji przekłada się na lojalność wobec instytucji. Relacja z klientem polega na zaspokajaniu szerokiej gamy jego potrzeb, ale też na zbilansowanym podziale korzyści i ryzyka.

W raporcie McKinsey & Company jako priorytety dla rozwoju bankowości w Polsce zostały zidentyfikowane także następujące inicjatywy:

  1. Wspieranie strategicznych potrzeb inwestycyjnych polskiej gospodarki
  2. Wspomaganie transformacji energetycznej Polski
  3. Holistyczne zaspokajanie potrzeb klientów
  4. Równoważenie podziału korzyści i ryzyka z konsumentami
  5. Dbanie o wizerunek sektora w oczach społeczeństwa

Realizacja tych inicjatyw wymaga od banków budowy ekosystemów zróżnicowanych rozwiązań finansowych, wprowadzenia do oferty produktów z obszaru zielonych finansów i zapewnienia klientowi możliwości edukacji finansowej. Umiejętne nawigowanie wśród szans i wyzwań stawianych przed bankami zadecyduje o ich konkurencyjności.

Źródło informacji: McKinsey & Company

 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 30.10.2023, 16:21
Źródło informacji McKinsey & Company
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ