Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Po trzech kwartałach 2023 r. zysk netto grupy PKO Banku Polskiego przekroczył 4,8 mld zł, co oznacza wzrost o 3,2 mld zł w porównaniu do analogicznego okresu 2022 r. Rentowność w okresie pierwszych trzech kwartałów roku, mierzona zwrotem z kapitału (ROE), wyniosła 16 proc.
Aktywa grupy wzrosły o 7,7 proc. r/r i osiągnęły poziom 473 mld zł. Finansowanie udzielone klientom wzrosło o 5,2 proc. do 260 mld zł, a pozyskane oszczędności o 12,4 proc. osiągając wartość 508 mld zł.
„Trzeci kwartał był dla PKO Banku Polskiego wyśmienity. Uzyskaliśmy 2,8 mld zysku netto i narastająco zbliżamy się do 5 mld zł. To jest ewenement na skalę krajową. Jesteśmy krajowym liderem na rynku. Uzyskujemy najlepsze wyniki. Ale nie tylko ten rekord jest wart podkreślenia. Inne wskaźniki, które udało nam się wypracować również wskazują na dobre zarządzanie bankiem” – podkreśla Dariusz Szwed.
Wskaźnik Tier1 PKO BP wyniósł 19,25 punktów procentowych. W opinii Szweda bardzo dobre jest także zarządzanie portfelem kredytowym oraz zarządzanie ryzykiem.
Koszt ryzyka wyniósł 0,47 proc., a kredyty niepracujące 3,59. Biorąc pod uwagę skalę banku czy wartość portfela, to są naprawdę świetne wyniki – zaznacza prezes PKO BP.
Prezes PKP BP dodaje, że bank obsługuje już niemal 12 mln klientów i co kwartał pozyskuje ok. 100 tys. nowych klientów, co przekłada się także na kwartalny wzrost o 100 tys. nowych użytkowników bankowości mobilnej, korzystających z aplikacji IKO.
„Bardzo dziękuję naszym klientom za zaufanie i za to, że są z nami korzystając z programu Bezpieczny Kredyt 2 %. Biorąc pod uwagę liczbę zawartych umów, nasz bank osiągnął 50 proc. udział w rynku. Jesteśmy z tego naprawdę bardzo zadowoleni” – mówi Dariusz Szwed.
Rekordowy wynik kwartalny był możliwy także dzięki temu, że bank w III kw. osiągnął lepsze niż oczekiwano podstawowe przychody, wykazał się wysoką efektywnością kosztową oraz zawiązał niższe rezerwy na ryzyko kredytowe.
Wskaźnik kosztów ryzyka po trzech kwartałach br. wynosi 47 punktów bazowych, podczas gdy w strategii na lata 2023-2025 bank założył je w przedziale 70-90 pb. Koszt ryzyka spadł z 48 pb w II kwartale do 34 pb w III kwartale.
PKO Bank Polski kontynuował w III kw. realizację programu Pierwsze Mieszkanie. Do 30 września 2023 roku w banku zostało złożonych 30 tys. wniosków o „Bezpieczny Kredyt 2 %”. Zawarto ponad 6 tys. umów kredytowych, a średnia kwota wnioskowanego kredytu wyniosła 414 tys. zł. Klienci założyli także 1,4 tys. Kont Mieszkaniowych, na które wpłacili łącznie 3 mln zł.
Wartość nowej sprzedaży kredytów mieszkaniowych wyniosła w III kw. łącznie 4,4 mld zł, podczas gdy w II kwartale była na poziomie 3,3 mld zł. Sprzedaż kredytów konsumpcyjnych wzrosła w tym czasie z 4,6 mld do 4,8 mld zł.
Bank kontynuował także oferowanie ugód dla klientów indywidualnych posiadających aktywne kredyty hipoteczne we frankach szwajcarskich. Do końca trzeciego kwartału 2023 roku prawie 35 tys. mediacji zakończyło się pozytywnie. Łączna liczba ugód zawartych do 30 września przekroczyła 34 tys. Pokrycie rezerwami kredytów hipotecznych w CHF pod koniec września 2023 roku wynosiło 71 proc.
Wynik odsetkowy PKO BP wyniósł 4.662 mln zł. Wynik odsetkowy wzrósł 558 proc. rdr i 6 proc. kdk. Natomiast wynik z prowizji wyniósł 1,176 mld zł.
Bank kontynuował także działania zmierzające do osiągniecia pozycji lidera transformacji ESG w polskim sektorze bankowym - zarówno poprzez finansowanie inwestycji wspierających zrównoważony rozwój klientów, jak i zmiany organizacyjne i strukturalne wewnątrz banku.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
Data publikacji | 10.11.2023, 08:08 |
Źródło informacji | PAP MediaRoom |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |