Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Piąte spotkanie z cyklu #idearozwojubiznesu, organizowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) i Ministerstwo Rozwoju i Technologii (MRiT), dotyczyło ekspansji zagranicznej polskich przedsiębiorców do krajów spoza Unii Europejskiej. Eksperci przybliżyli bariery w handlu i inwestycjach na rynkach zagranicznych napotykane przez polskich eksporterów.
Czynników utrudniających eksport może być wiele. Eksperci MRiT zauważyli i opisali ponad 1300 takich barier w handlu, mających znaczenie dla polskiego eksportu. Przykładowo USA wprowadziły dodatkowe cła na stal i aluminium, Chiny stosują restrykcyjne przepisy dotyczące kosmetyków, Indie stawiają warunki co do posiadania dodatkowych świadectw produktów spożywczych, a Indonezja wobec produktów spożywczych, kosmetycznych, chemicznych i skórzanych wymaga spełnienia zasad Halal.
„Polskie instytucje we współpracy z Komisją Europejską i delegaturami unijnymi, rozwiązują wiele z takich i podobnych problemów. Spośród wielu success story można przytoczyć chociażby fakt, możliwy stał się eksport do Kolumbii polskiej wódki, a jabłka zostały wykreślone z grupy towarów luksusowych w Egipcie, obłożonych dodatkowym 10-cio procentowym cłem” - przekonywał Grzegorz Sinacki, główny specjalista z Departamentu Handlu i Współpracy Międzynarodowej, MRiT.
Polscy przedsiębiorcy napotykają bariery nie tylko stworzone przez inne państwa.
„Istnieją na przykład bariery edukacyjne. Nie można oczekiwać, żeby przedsiębiorcy znali uwarunkowania i przepisy obowiązujące na innych rynkach” – przekonywał Patryk Patoleta z Departamentu Wsparcia Przedsiębiorczości, PARP.
Aby zapewnić polskim firmom dostęp do wiedzy o eksporcie i rynkach zagranicznych, organizacje państwowe, wspierające przedsiębiorców, podejmują szereg działań. MRiT działa na poziomie UE i WTO (World Trade Organization - Światowa Organizacja Handlu) w zakresie eliminacji barier w handlu i inwestycjach na rynkach zagranicznych. W tym celu między innymi udostępnia wiele darmowych narzędzi, które mogą wspierać przedsiębiorców w ekspansji zagranicznej.
„Darmowe portale wsparcia na rynkach zagranicznych Access2Markets i ePing to interaktywne kompendia wiedzy dla mniejszych firm, które chcą wejść na nowe rynki, korzystając z możliwości, jakie dają umowy i porozumienia zawarte przez Unię Europejską” – mówił Sinacki.
Access2Markets to baza wiedzy, portal dostępu do informacji w zakresie handlu UE z krajami trzecimi. W jednym miejscu przedsiębiorca zainteresowany eksportem ma dostępne wszystkie najważniejsze informacje. Po wpisaniu numeru produktu używanego przez służby celne do klasyfikacji i kraju, do którego planujemy go wysłać, otrzymuje informacje o warunkach eksportu, o obowiązujących w danym kraju regulacjach.
Z kolei ePing to platforma na poziomie WTO wskazująca obowiązujące otoczenie regulacyjne na różnych rynkach. Na stronie trade.gov.pl przedsiębiorcy mogą umieścić swoje wizytówki kontaktowe, jest ona pomocna w wyszukiwaniu partnerów handlowych z zagranicy.
„Enterprise Europe Network to platforma umożliwiająca poszukiwanie partnerów biznesowych, ale także poszerzanie wiedzy poprzez udział w szkoleniach, webinarach” – wyliczał Patryk Patoleta. „Dostępne są też finansowane przez PARP udziały w misjach gospodarczych czy międzynarodowych targach” – dodał.
Luiza Bednarowska-Kopyść, dyrektor Departamentu Rozwoju Produktów, KUKE (Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych), zwróciła uwagę, że najważniejsze jest bezpieczeństwo działań eksportowych. Dlatego tak ważne są finansowe instrumenty wsparcia eksportu np. ubezpieczenia. Rozwiązania te są dopasowane do indywidulanych potrzeb przedsiębiorcy.
„Wejście na zagraniczny rynek zawsze łączy się z ryzykiem, ale przedsiębiorca korzystający ze wsparcia doświadczonej instytucji, może je znacznie zminimalizować” - podsumowała Luiza Bednarowska-Kopyść.
Cykl wideokonferencji #idearozwojubiznesu jest współorganizowany przez PARP oraz Ministerstwo Rozwoju i Technologii (MRiT). Podczas spotkań, które odbywają się w listopadzie i grudniu, poruszane są najbardziej aktualne tematy związane z prowadzeniem biznesu w Polsce. Udział w wydarzeniach jest bezpłatny.
Wszystkie wydarzenia z cyklu #idearozwojubiznesu można obejrzeć tu: https://www.parp.gov.pl/component/site/site/idearozwojubiznesu
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 21.11.2023, 10:00 |
Źródło informacji | PAP MediaRoom |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Majówkowa promocja na stacjach ORLEN pozwoli zaoszczędzić do 40 groszy na litrze paliwa PAP
Ruszyła właśnie majówkowa promocja na stacjach paliw ORLEN, w ramach której nowi i obecni uczestnicy programu lojalnościowego ORLEN VITAY mogą zatankować paliwo taniej o 30 groszy za litr, a posiadacze Karty Dużej Rodziny - aż o 40 groszy. Klienci wszystkich stacji ORLEN w całej Polsce będą mogli kupić w promocyjnej cenie nawet 100 litrów paliwa. Ze specjalnych rabatów skorzystać będą mogli również użytkownicy pojazdów elektrycznych, zarejestrowani w aplikacji ORLEN Charge.- 26.04.2024, 15:22
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
Za nami XII edycja Kongresu HR Spółek Giełdowych SEG
W dniach 23-24 kwietnia br. w Hotelu Warszawianka w Jachrance odbyła się XII edycja Kongresu HR Spółek Giełdowych SEG. Podczas spotkania działów HR poruszone zostały tematy dotyczące: wykorzystania sztucznej inteligencji w codziennej pracy, zarządzania underperformancem, ochrony sygnalistów, dyrektywy Equal Pay, wymogów sprawozdawczych dot. pracowników i łańcucha wartości wynikających z ESRS oraz, pracowników pokolenia Z oraz pokolenia silver na rynku, systemowego podejścia do wellbeingu w organizacji, nowoczesnych benefitów łączących potrzeby Gen Z i silversów.- 26.04.2024, 14:58
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych
-
Image
H2POLAND: wodór jest wielką szansą, ale też zagadką PAP
„Wodór jest wielką szansą, ale też zagadką. Zaletą tego rodzaju technologii jest bowiem zeroemisyjność, z drugiej strony nie wiadomo, jak się one wpiszą w światowy rynek, czy będzie to paliwo konkurencyjne” - wskazywał Marek Woźniak, marszałek województwa wielkopolskiego, uczestniczący w H2POLAND & NetZero Forum. Jego zdaniem, jeśli wodór będzie zbyt drogi, to trudno mu będzie się przebić na światowym rynku, ale gdy jego cena będzie konkurencyjna - zyska przewagę nad innymi paliwami, dzięki swoim ekologicznym walorom.
- 26.04.2024, 14:15
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom