Newsletter

ESG stało się elementem DNA Giełdy Papierów Wartościowych

13.12.2023, 15:23aktualizacja: 13.12.2023, 15:52

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

PAP/M.Kmieciński (1)
PAP/M.Kmieciński (1)
Jeronimo Martins Polska, BNP Paribas Bank Polska oraz Orange Polska — to laureaci najważniejszych nagród III edycji konkursu „Liderzy ESG 2023”. Podczas finałowej gali w siedzibie Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie tytułem Wizjonerka Zrównoważonego Rozwoju wyróżniono Martynę Zastawną, założycielkę firmy woshwosh, która daje butom „drugie życie”.

ESG (z ang. Environmental, Social, Governance) obejmuje kwestie związane z ochroną środowiska, odpowiedzialnością społeczną i ładem korporacyjnym. Inwestowanie w ESG buduje długoterminową wartość marki w oczach klientów i inwestorów, którzy coraz częściej wymagają od przedsiębiorców, by działali zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Tym zagadnieniom została poświęcona trzecia już edycja konkursu „Liderzy ESG”, którego organizatorami konkursu są Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie (GPW) i PwC Polska.

Przedsiębiorstwa każdej wielkości mogły rywalizować o tytuł „Lidera ESG 2023” w trzech kategoriach: Strategia ESG, Program edukacyjny w obszarze ESG oraz Innowacja w obszarze ESG. Osobną kategorią dla osób fizycznych jest Wizjoner/Wizjonerka Zrównoważonego Rozwoju. Ta specjalna nagroda jest przyznawana osobom, które wyróżniły się działalnością na rzecz środowiska i/lub społeczeństwa.

„ESG stało się elementem DNA Giełdy. Akcjonariusze coraz częściej wymagają raportowania z tego obszaru. Ale mamy szerszą misję, chcemy wspierać spółki w transformacji i raportowaniu ESG” – mówiła Izabela Olszewska, członek zarządu GPW podczas gali wręczenia nagród konkursu „Liderzy ESG 2023”.

W każdej kategorii kapituła konkursu, składająca się z przedstawicieli organizatorów i partnerów, mogła przyznać trzy nagrody – diamentową za pierwsze miejsce, złotą za drugie i srebrną za trzecie a także wyróżnienia.

„Tegoroczne zgłoszenia były bardzo inspirujące. Dużo się mówi, że działania ESG są jedynie skutkiem regulacji, ale wyraźnie widać, że to realne inicjatywy mające zmieniać przestrzeń wokół nas” – zauważył Krzysztof Szułdrzyński, partner PwC Polska, CEE Assurance Sustainability Leader.

W kategorii „Program edukacyjny” przyznano łącznie trzy nagrody: dwie srebrne i złotą, nie wręczono jednak diamentowej.

Srebrnymi nagrodami wyróżniono Tauron Polska Energia za program „Zielone laboratoria Taurona” (wyposażenie klas) oraz BNP Paribas Bank Polska za akcję „Misja Kieszonkowe” wykorzystującą kieszonkowe dzieci jako narzędzie edukacyjne.

Złoty laur wręczono Jeronimo Martins Polska za „Olimpiadę zdrowia PCK z Biedronką”.

„Kwestie edukacji są dla nas ważne. Łączymy kilka wątków – zasady zdrowego żywienia połączone z ochroną środowiska i kierunkami lokalnego rozwoju” – wyjaśniała Agnieszka Koc, dyrektorka ds. ochrony środowiska Jeronimo Martins Polska.

W kategorii „Innowacje” poszukiwano rozwiązań wnoszących wkład w ochronę środowiska i dających realne korzyści społeczne. Wyróżnienie srebrne otrzymała firma OTCF za „Wear fair” – odzyskiwanie ubrań dla kolejnych użytkowników. Nagrodę złotą otrzymała spółka Żabka Polska za „Zielona odnowę”, czyli zbiórkę jednorazowych opakowań po napojach w sklepach w Bydgoszczy. Nagroda diamentowa przypadła bankowi BNP Paribas Bank Polska za „Kalkulator agroemisja”, umożliwiający samodzielne szacowanie śladu węglowego.

„Opracowaliśmy narzędzie oparte o zweryfikowane modele naukowe, kierowane do całego sektora rolno-spożywczego. Będziemy je rozbudowywać, tak żeby służyło do oznaczania śladu środowiskowego” – zapowiadał Michał Siwek, dyrektor Departamentu Międzynarodowego BNP Paribas Bank Polska.

W kategorii „Strategia” kapituła przyznała jedynie nagrodę diamentową. Otrzymała ją firma telekomunikacyjna Orange Polska, która wyznaczyła sobie ambitny cel osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2040 roku.

„Jesteśmy ciągle w procesie zmian. Wiele udało się zrobić, ale wiemy co jeszcze przed nami. Należy poprawić np. ściągalność zużytych telefonów z rynku” – przekonywała Monika Kulik, ekspertka ds. CSR w Orange Polska.

Nagrodą specjalną konkursu jest „Wizjoner/Wizjonerka zrównoważonego rozwoju”, wyróżnienie dla osób szczególnie zaangażowanych we wprowadzanie innowacyjnych zmian na rzecz ochrony klimatu. W tym roku otrzymała ją Martyna Zastawna, twórczyni firmy woshwosh, która daje butom drugie życie. Do tej pory odnowiono 500 tys. par butów.

„Jesteśmy w momencie dużej transformacji świata. ESG przez wielu nadal postrzegane jest jako koszt, a my pokazujemy, że to nie tylko zmiana środowiskowa, ale także konkretna korzyść finansowa” – podsumowała Martyna Zastawna.

Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie od lat jest zaangażowana w inicjatywy dotyczące zrównoważonego rozwoju. GPW we współpracy z Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju opublikowała „Wytyczne do raportowania ESG. Przewodnik dla spółek notowanych na GPW”. Celem dokumentu jest wsparcie emitentów w procesie raportowania danych niefinansowych zgodnych z oczekiwaniami inwestorów.

Organizatorami konkursu „Lider ESG 2023” są PwC Polska i Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie. Partnerem strategicznym przedsięwzięcia jest UN Global Compact Network Poland, Partnerami Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju, Konfederacja Lewiatan, Polskie Stowarzyszenie Inwestorów Kapitałowych (PSIK), Sieć Badawcza Łukasiewicz, Związek Banków Polskich (ZBP), Forum Odpowiedzialnego Biznesu (FOB) oraz portal o raportowaniu niefinansowym ESGInfo.pl, a partnerem medialnym „Dziennik Gazeta Prawna”.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 13.12.2023, 15:23
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ

Pozostałe z kategorii