Newsletter

Cykl spotkań Idea Rozwoju Twojego Biznesu na mecie

15.12.2023, 11:39aktualizacja: 18.12.2023, 13:25

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

PARP
PARP
Zakończył się cykl spotkań online #IdeaRozwojuBiznesu, już po raz trzeci zorganizowany dla polskich przedsiębiorców przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) we współpracy z Ministerstwem Rozwoju i Technologii (MRiT).

Na dziesięciu spotkaniach wchodzących w skład cyklu poruszano najbardziej aktualne tematy związane z prowadzeniem biznesu. Słuchacze poznali wiele narzędzi i inicjatyw, które mają ułatwić życie przedsiębiorców, zwłaszcza tych z sektora MŚP.

Na jednym z takich spotkań mali i średni przedsiębiorcy dowiedzieli się, że oni też mają szansę mocniej zaistnieć na rynku zamówień publicznych. Umożliwia im to nowa polityka zakupowa państwa, która wprowadza szereg ułatwień w dostępie do przetargów publicznych przez wprowadzenie certyfikacji wykonawców zamówień publicznych.

Według ekspertów PARP certyfikaty uproszczą procedurę starania się o kontrakty poprzez np. zmniejszenie liczby składanych dokumentów i zaświadczeń. Przy tej okazji, w przyszłym roku powstanie pierwszy moduł specjalnej platformy internetowej z przydatnymi informacjami o zamówieniach publicznych.

Przedsiębiorcy pozyskali wiedzę, jak mogą zwiększyć swoje szanse na zdobycie kontraktów na rynku międzynarodowych zamówień publicznych. Okazuje się, że nie wyjeżdżając z Polski, można zostać dostawcą towarów i usług dla instytucji NATO, dlatego warto śledzić strony internetowe MRiT, gdzie są informacje o przetargach i warunkach. Dzięki rejestracji na platformie United Nations Global Marketplace, można uzyskać informacje o tym, jak starać się o kontrakt z instytucjami ONZ. Podobny schemat działania proponuje Bank Światowy.

Eksperci wiedzą, że zagraniczna ekspansja jest dla firm dużym wyzwaniem, zwłaszcza dla MŚP. Pomocne w tym mogą być bezpłatne narzędzia wsparcia przedsiębiorców, ułatwiające rozpoczęcie działalności gospodarczej poza granicami Polski i Unii Europejskiej. Można je znaleźć na kilku portalach, np. na: Access2Markets, ePing, trade.gov.pl czy Enterprise Europe Network. Access2Markets to baza wiedzy, portal dostępu do informacji w zakresie handlu UE z krajami trzecimi. Z kolei ePing to platforma na poziomie WTO, wskazująca obowiązujące otoczenie regulacyjne na różnych rynkach. Na stronie trade.gov.pl przedsiębiorcy mogą umieścić swoje wizytówki kontaktowe, jest ona pomocna w wyszukiwaniu partnerów handlowych z zagranicy.

Niezależnie gdzie firma chce zaistnieć na rynku z nowym produktem, w procesie jego wprowadzania kluczowe jest rozeznanie danego rynku. Według ekspertów nowy towar spożywczy wymaga spełnienia oczekiwań nabywców i dostosowania oferty do odmiennych preferencji konsumentów. Jak ocenili, bez właściwego rozpoznania tych potrzeb i bez użycia skutecznych narzędzi marketingowych, szanse na sukces obarczone są dużym ryzykiem.

Podczas spotkań w ramach cyklu #IdeaRozwojuBiznesu poruszono również istotny temat bezpieczeństwa cyfrowego oraz cyberzagrożeń dla biznesu. Specjaliści z Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej (NASK) zaprezentowali nowy program edukacji i certyfikacji dla przedsiębiorców - Firma Bezpieczna Cyfrowo, którego zadaniem jest podnoszenie świadomości cyfrowej i cyberbezpieczeństwa w małych i średnich firmach. Ponadto, dzięki programowi Firma Bezpieczna Cyfrowo można zdobyć certyfikaty, które pomogą skutecznie i szybko wdrażać nowelizacje prawa.

Wśród wielu przepisów, które już wkrótce będą musiały wdrożyć polskie firmy, są unijne dyrektywy dotyczące zasady zrównoważonego rozwoju m.in. w zakresie raportowania ESG, czyli działań firmy na rzecz środowiska, ekonomii i społeczeństwa. Od 2027 roku ten obowiązek będzie dotyczył także małych i średnich przedsiębiorstw.

Eksperci podkreślili, że choć wdrożenie tego będzie dla MŚP dużym wyzwaniem, warto zrobić to szybko, bo posłuży jako element przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa. Poruszyli również temat konceptu ekoprojektu ujęty w rozporządzeniu, które obejmie praktycznie wszystkie przedsiębiorstwa produkcyjne w UE i ma na celu ujednolicić wymogi związane z mierzeniem środowiskowego wpływu produktów wprowadzanych na rynek UE.

Przedsiębiorcy dowiedzieli się również, że koncepcja ekoprojektu łączy się pojęciem gospodarki o obiegu zamkniętym (GOZ) lub inaczej: gospodarki cyrkularnej (Circular Economy). Jest to model biznesowy, którego celem jest minimalizacja eksploatacji surowców oraz powstawania odpadów m.in. poprzez ponowne ich wykorzystanie jako surowców w kolejnych fazach produkcji. Jej celem jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych i poziomu wykorzystania energii.

Według ekspertów, wprowadzenie zmian w zakresie GOZ nie tylko służy środowisku naturalnemu, ale przede wszystkim wyróżnia firmę na rynku, zmniejsza koszty prowadzenia działalności oraz wpływa na jakość świadczonych usług. W ich opinii najlepszą metodą wprowadzania do przedsiębiorstwa gospodarki cyrkularnej jest ewolucja, nie rewolucja.

Na spotkaniach z cyklu #IdeaRozwojuBiznesu nie mogło zabraknąć tematu OZE i efektywnego korzystania z energii odnawialnej, która staje się koniecznością m.in. ze względu na politykę klimatyczną i rosnące ceny energii elektrycznej. Zdaniem ekspertów inwestowanie w OZE, to nie tylko koszt ochrony klimatu, ale również wielka szansa dla naszej gospodarki, zwłaszcza dla małych i średnich firm.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 15.12.2023, 11:39
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ

Pozostałe z kategorii