Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Od początku 2025 roku każde laboratorium wodorowe, chcąc spełnić wymagania ustawodawcy, będzie zobligowane wykonywać badania parametrów jakościowych czystego wodoru dla branży transportowej oraz pobierania próbek metodami akredytowanymi. Pracownia Produktów Rafineryjnych w Trzebini, wchodząca w skład ORLEN Laboratorium S.A., czeka na decyzję PCA, rozszerzającą zakres akredytacji o badania dla wodoru jakości automotive.
„Jesteśmy już w pełni przygotowani do realizacji kompleksowych badań jakości wodoru automotive, które są realizowane między innymi z zastosowaniem trzech technik: chromatografii gazowej, chromatografii cieczowej oraz techniką wagową w atmosferze azotu. Dysponujemy światowej klasy sprzętem i zespołem doskonałych specjalistów, co jest o tyle ważne, że wykorzystywane w branży motoryzacyjnej wodorowe paliwo musi spełniać najwyższe standardy jakości i czystości na poziomie 99,999 proc. Planujemy, że spółka z początkiem 2025 roku będzie posiadaczem dwóch pracowni z możliwością realizacji badań dla wodoru jakości automotive metodami akredytowanymi” - tłumaczy Anna Myzia, dyrektor Laboratorium Tworzyw i Nawozów we Włocławku, ORLEN Laboratorium.
ORLEN Laboratorium w zakładach Anwil we Włocławku to kluczowy element tworzącego się innowacyjnego hubu wodorowego, który docelowo będzie mógł wytwarzać do 600 kg oczyszczonego wodoru na godzinę. W ramach tej inwestycji powstaje instalacja produkująca wodór w jakości paliwa transportowego, infrastruktura logistyczna, a także stacje tankowania - zarówno dla ciężarówek i autobusów, jak i samochodów osobowych. Ten hub, podobnie jak inne tego typu strefy powstające na terenie całego kraju (Mazowsze, Podkarpacie czy Bursztynowa Dolina Wodorowa na Pomorzu), będzie również miejscem koncentracji przedsiębiorstw, których działalność wiąże się z pracami nad pozyskiwaniem i wykorzystywaniem „paliwa przyszłości”.
„Choć wodór jest wykorzystywany w szeroko pojętej energetyce od kilku dekad, to jego zastosowanie w transporcie - zarówno publicznym, jak i indywidualnym - jest rozwiązaniem innowacyjnym. Wierzymy, że Polska posiada wystarczający potencjał - ekonomiczny, technologiczny, kompetencyjny - aby stać się jednym z globalnych liderów w rozwijaniu technologii wodorowych dla różnego typu pojazdów” - podkreśla Grzegorz Jóźwiak, dyrektor Biura Technologii Wodorowych ORLEN.
Nasz kraj jest dziś trzecim na kontynencie i piątym w świecie producentem wodoru „szarego”, wykorzystywanego m.in. przy konwersji ropy, czy produkcji nawozów. Jest on jednak produkowany z gazu ziemnego, czyli paliwa kopalnego. Tymczasem cele stawiane przez Unię Europejską wiążą się z produkcją wodoru odnawialnego, czyli „zielonego”. Przy jego powstawaniu emisja dwutlenku węgla musi być trzykrotnie niższa, niż ta generowana przy pozyskiwaniu wodoru „szarego”. Strategia europejska zakłada, że do 2030 r. w krajach członkowskich UE ma być wykorzystywanych nawet 20 mln ton wodoru odnawialnego.
„Główna szansa do wykorzystania „zielonego” wodoru to transport ciężki: ciężarówki, pociągi, ale także transport miejski, gdzie szczególnie ważne jest zmniejszenie emisji dwutlenku węgla. Dlatego dysponujemy już dwoma własnymi laboratoriami wodorowymi, aby mieć pełną kontrolę nad jakością produkcji. Przetestowaliśmy cały łańcuch dostaw i dzisiaj jesteśmy gotowi na komercyjne dostawy wodoru do naszych klientów na kolejnych stacjach” - dodaje Grzegorz Jóźwiak.
ORLEN realizuje projekt budowy sieci ponad 100 stacji tankowania wodoru dla transportu indywidualnego, publicznego i cargo, drogowego oraz kolejowego w naszym regionie Europy. W ramach tego projektu w Polsce powstanie 57 takich stacji, na Słowacji - 26, w Czechach - 28. Z kolei, w ramach kompleksowego planu „Clean Cities - Hydrogen mobility in Poland”, rozwiązania wodorowe zostaną wdrożone w dużych miastach, służąc ograniczeniu emisji i przejściu na nisko- i zeroemisyjne rozwiązania w komunikacji publicznej.
Ta inicjatywa ma już pierwsze sukcesy: w Poznaniu działa stacja tankowania wodoru, obsługująca dziennie 25 miejskich autobusów (w przyszłości do 34), dysponująca dużymi magazynami paliwa i trzema niezależnymi kompresorami. Po pierwszym kwartale 2024 roku zostanie ona komercyjnie udostępniona wszystkim kierowcom wodorowych pojazdów. Niedługo po niej, podobny obiekt zostanie oddany do użytku w Katowicach. Ogółem, pakiet inwestycji Grupy ORLEN w „paliwo przyszłości” do 2030 roku jest szacowany na ok. 7,4 mld zł.
„Wspólnym mianownikiem dla wszystkich tych ambitnych i innowacyjnych projektów są właśnie laboratoria, badające wodór dla potrzeb motoryzacji, testujące jakość i bezpieczeństwo każdej dostawy tego niskoemisyjnego paliwa. Te z kolei będą potrzebować profesjonalnej i doświadczonej kadry inżynierów, naukowców, chemików i ekspertów od logistyki, której kuźnią jest właśnie Akademia Wodorowa ORLEN” - wyjaśnia Grzegorz Jóźwiak.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
Data publikacji | 25.03.2024, 09:00 |
Źródło informacji | PAP MediaRoom |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |