Newsletter

Polityka i społeczeństwo

MEN: 20 lat w Unii Europejskiej: korzyści dla edukacji (komunikat)

27.05.2024, 14:47aktualizacja: 27.05.2024, 14:48

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- Ministerstwo Edukacji Narodowej informuje:

Od przystąpienia Polski do Unii Europejskiej w 2004 roku edukacja stała się istotnym obszarem współpracy międzynarodowej, wzbogacając polski system edukacji o różnorodność europejską. Dzięki programom takim jak Socrates Comenius, Leonardo da Vinci czy Erasmus+, ponad pół miliona uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych oraz nauczycieli skorzystało z międzynarodowych wymian. To pozwoliło im na zdobycie cennych doświadczeń za granicą oraz nawiązanie trwałych relacji z rówieśnikami i pedagogami z innych krajów.

W ciągu ostatnich lat zauważalnie wzrosła liczba osób uczestniczących w programach wymian międzynarodowych. W ramach perspektywy Socrates II Comenius w latach 2004-2006 z programów wymian skorzystało około 31 tysięcy uczniów i nauczycieli. Kolejna perspektywa na lata 2014-2020 zgromadziła już blisko 120 tysięcy uczestników. Trwająca perspektywa na lata 2021-2027 umożliwiła zagraniczny wyjazd w ramach programu mobilności już ponad 65 tysiącom uczniów i nauczycieli.

Programy wymian nie tylko do uczniów

Europejski budżet programu Erasmus+ na lata 2021-2027 wynosi 26,2 miliarda euro. Program dzieli się na pięć sektorów. Sektor „Edukacja szkolna” oferuje szereg korzyści dla uczniów, nauczycieli i placówek oświatowych – od przedszkoli po szkoły średnie. Dla młodych ludzi zagraniczny wyjazd edukacyjny to okazja do rozwinięcia zdolności językowych, ale też kompetencji społecznych i obywatelskich. Nauczyciele natomiast zyskują okazję do poszerzania wiedzy, nawiązania kontaktów zawodowych i poznania nowatorskich metod nauczania poprzez wymianę doświadczeń z kolegami z całej Europy.

Obserwowanie metod pracy w innym systemie edukacji przekłada się na lepszą jakość nauczania i większą inspirację w pracy. W ciągu ostatnich 20 lat ponad 60 tysięcy nauczycieli i nauczycielek wzięło udział w wymianach dydaktycznych. Instytucje korzystające z możliwości programu zyskały prestiż i renomę, co niejednokrotnie przekładało się na wzrost liczby kandydatów zainteresowanych daną placówką.

"Międzynarodowe wymiany uczniów i nauczycieli są kluczowe dla budowania mostów międzykulturowych i poszerzania horyzontów edukacyjnych. Dla młodych ludzi to nie tylko okazja do nauki i zdobycia nowych umiejętności, ale także do zrozumienia różnorodności, która wzbogaca nasze społeczeństwa" - komentuje Joanna Mucha, wiceministra edukacji.

Praktyki zawodowe

"Uczniowie i nauczyciele Zespołu Szkół Licealnych i Technicznych nr 1 w Warszawie od 2008 roku nieprzerwanie realizują programy wymian międzynarodowych. Dzięki programom wymian, w praktykach zagranicznych uczestniczyło ok. 300 uczniów szkoły i ponad 20 nauczycieli zawodowców. Uczniowie naszej szkoły realizowali praktyki zawodowe w Hiszpanii w Las Palmas i Valladolid oraz w Finlandii w Oulu. Nasi nauczyciele uczestniczyli także w ramach programów wymian międzynarodowych w szkoleniu skierowanym dla nauczycieli przedmiotów zawodowych informatycznych w Sofii, w Bułgarii" – informuje wicedyrektor Karolina Dołomisiewicz odpowiedzialna za prowadzenie programów wymian międzynarodowych w Zespole Szkół Licealnych i Technicznych nr 1 w Warszawie.

Sektor „Kształcenie i szkolenia zawodowe” programu Erasmus+ skupia się na wspieraniu szkół zawodowych, przedsiębiorstw oraz organizacji i instytucji związanych z kształceniem branżowym i technicznym. Realizowane projekty mają na celu podniesienie jakości kształcenia zawodowego poprzez organizowanie zagranicznych wyjazdów, nawiązywanie międzynarodowych partnerstw i wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań edukacyjnych Od 2012 roku ponad 220 tysięcy osób kształcących się zawodowo skorzystało z programów wymian.

"We wszystkich krajach mamy także szkoły partnerskie, które wysyłają również swoich uczniów do Warszawy, na praktyki w firmach współpracujących z naszą szkołą. Dzięki programowi uczniowie mieli możliwość zetknięcia się z innymi procesami produkcyjnymi, technologicznymi oraz odmiennymi podejściami do obsługi klienta. Wyjazdy zagraniczne umożliwiają wykonywanie zadań wykraczających poza obowiązkowy program praktyk w kraju, dzięki czemu zdobywają dodatkowe umiejętności. Ponadto, praktyki zagraniczne stwarzają uczniom wspaniałą możliwość rozwinięcia kompetencji miękkich, które są niezbędne w późniejszym życiu zawodowym. Wszystko to umacnia to pozycję młodych osób, które wkraczają na rynek pracy" – dodaje wicedyrektor Karolina Dołomisiewicz.

1 maja 2004 r. Polska, wraz z dziewięcioma innymi krajami, dołączyła do europejskiej wspólnoty. Członkostwo w Unii Europejskiej otworzyło przed obywatelami Polski szerokie możliwości edukacyjne, pozwalając m.in. na korzystanie z programów wymiany międzynarodowej, współpracę naukową oraz dostęp do unijnych funduszy na szkolenia i rozwój zawodowy.

W związku z trwającymi obchodami 20. rocznicy wstąpienia Polski do Unii Europejskiej, Ministerstwo Edukacji Narodowej przesłało do szkół scenariusz lekcji pt. „20 lat Polski w UE: Co to oznacza dla mojej edukacji?” objęty patronatem honorowym Ministra Edukacji. Scenariusz lekcji dotyczącej wymian międzynarodowych ma za zadanie zachęcenie uczniów i uczennic do udziału w programach wymian międzynarodowych poprzez pokazanie korzyści kulturowych i społecznych.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)

kom/ jls/ amac/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 27.05.2024, 14:47
Źródło informacji MEN
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ