Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- Ministerstwo Edukacji Narodowej informuje:
Od przystąpienia Polski do Unii Europejskiej w 2004 roku edukacja stała się istotnym obszarem współpracy międzynarodowej, wzbogacając polski system edukacji o różnorodność europejską. Dzięki programom takim jak Socrates Comenius, Leonardo da Vinci czy Erasmus+, ponad pół miliona uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych oraz nauczycieli skorzystało z międzynarodowych wymian. To pozwoliło im na zdobycie cennych doświadczeń za granicą oraz nawiązanie trwałych relacji z rówieśnikami i pedagogami z innych krajów.
W ciągu ostatnich lat zauważalnie wzrosła liczba osób uczestniczących w programach wymian międzynarodowych. W ramach perspektywy Socrates II Comenius w latach 2004-2006 z programów wymian skorzystało około 31 tysięcy uczniów i nauczycieli. Kolejna perspektywa na lata 2014-2020 zgromadziła już blisko 120 tysięcy uczestników. Trwająca perspektywa na lata 2021-2027 umożliwiła zagraniczny wyjazd w ramach programu mobilności już ponad 65 tysiącom uczniów i nauczycieli.
Programy wymian nie tylko do uczniów
Europejski budżet programu Erasmus+ na lata 2021-2027 wynosi 26,2 miliarda euro. Program dzieli się na pięć sektorów. Sektor „Edukacja szkolna” oferuje szereg korzyści dla uczniów, nauczycieli i placówek oświatowych – od przedszkoli po szkoły średnie. Dla młodych ludzi zagraniczny wyjazd edukacyjny to okazja do rozwinięcia zdolności językowych, ale też kompetencji społecznych i obywatelskich. Nauczyciele natomiast zyskują okazję do poszerzania wiedzy, nawiązania kontaktów zawodowych i poznania nowatorskich metod nauczania poprzez wymianę doświadczeń z kolegami z całej Europy.
Obserwowanie metod pracy w innym systemie edukacji przekłada się na lepszą jakość nauczania i większą inspirację w pracy. W ciągu ostatnich 20 lat ponad 60 tysięcy nauczycieli i nauczycielek wzięło udział w wymianach dydaktycznych. Instytucje korzystające z możliwości programu zyskały prestiż i renomę, co niejednokrotnie przekładało się na wzrost liczby kandydatów zainteresowanych daną placówką.
"Międzynarodowe wymiany uczniów i nauczycieli są kluczowe dla budowania mostów międzykulturowych i poszerzania horyzontów edukacyjnych. Dla młodych ludzi to nie tylko okazja do nauki i zdobycia nowych umiejętności, ale także do zrozumienia różnorodności, która wzbogaca nasze społeczeństwa" - komentuje Joanna Mucha, wiceministra edukacji.
Praktyki zawodowe
"Uczniowie i nauczyciele Zespołu Szkół Licealnych i Technicznych nr 1 w Warszawie od 2008 roku nieprzerwanie realizują programy wymian międzynarodowych. Dzięki programom wymian, w praktykach zagranicznych uczestniczyło ok. 300 uczniów szkoły i ponad 20 nauczycieli zawodowców. Uczniowie naszej szkoły realizowali praktyki zawodowe w Hiszpanii w Las Palmas i Valladolid oraz w Finlandii w Oulu. Nasi nauczyciele uczestniczyli także w ramach programów wymian międzynarodowych w szkoleniu skierowanym dla nauczycieli przedmiotów zawodowych informatycznych w Sofii, w Bułgarii" – informuje wicedyrektor Karolina Dołomisiewicz odpowiedzialna za prowadzenie programów wymian międzynarodowych w Zespole Szkół Licealnych i Technicznych nr 1 w Warszawie.
Sektor „Kształcenie i szkolenia zawodowe” programu Erasmus+ skupia się na wspieraniu szkół zawodowych, przedsiębiorstw oraz organizacji i instytucji związanych z kształceniem branżowym i technicznym. Realizowane projekty mają na celu podniesienie jakości kształcenia zawodowego poprzez organizowanie zagranicznych wyjazdów, nawiązywanie międzynarodowych partnerstw i wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań edukacyjnych Od 2012 roku ponad 220 tysięcy osób kształcących się zawodowo skorzystało z programów wymian.
"We wszystkich krajach mamy także szkoły partnerskie, które wysyłają również swoich uczniów do Warszawy, na praktyki w firmach współpracujących z naszą szkołą. Dzięki programowi uczniowie mieli możliwość zetknięcia się z innymi procesami produkcyjnymi, technologicznymi oraz odmiennymi podejściami do obsługi klienta. Wyjazdy zagraniczne umożliwiają wykonywanie zadań wykraczających poza obowiązkowy program praktyk w kraju, dzięki czemu zdobywają dodatkowe umiejętności. Ponadto, praktyki zagraniczne stwarzają uczniom wspaniałą możliwość rozwinięcia kompetencji miękkich, które są niezbędne w późniejszym życiu zawodowym. Wszystko to umacnia to pozycję młodych osób, które wkraczają na rynek pracy" – dodaje wicedyrektor Karolina Dołomisiewicz.
1 maja 2004 r. Polska, wraz z dziewięcioma innymi krajami, dołączyła do europejskiej wspólnoty. Członkostwo w Unii Europejskiej otworzyło przed obywatelami Polski szerokie możliwości edukacyjne, pozwalając m.in. na korzystanie z programów wymiany międzynarodowej, współpracę naukową oraz dostęp do unijnych funduszy na szkolenia i rozwój zawodowy.
W związku z trwającymi obchodami 20. rocznicy wstąpienia Polski do Unii Europejskiej, Ministerstwo Edukacji Narodowej przesłało do szkół scenariusz lekcji pt. „20 lat Polski w UE: Co to oznacza dla mojej edukacji?” objęty patronatem honorowym Ministra Edukacji. Scenariusz lekcji dotyczącej wymian międzynarodowych ma za zadanie zachęcenie uczniów i uczennic do udziału w programach wymian międzynarodowych poprzez pokazanie korzyści kulturowych i społecznych.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)
kom/ jls/ amac/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 27.05.2024, 14:47 |
Źródło informacji | MEN |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |