Newsletter

Polityka i społeczeństwo

Polski projekt w oficjalnych wytycznych Komisji Europejskiej

24.07.2024, 08:30aktualizacja: 24.07.2024, 09:05

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Czepczyński Family Foundation (1)
Czepczyński Family Foundation (1)
„Wytyczne dla decydentów w zakresie dobrostanu i zdrowia psychicznego w szkole” zostały opracowane przez Grupę Ekspertów Komisji Europejskiej ds. wspierających środowisk nauczania dla grup zagrożonych niepowodzeniem edukacyjnym oraz wspierania dobrostanu w szkole. Wśród nich znajduje się polski projekt dla najmłodszych - “ABC Empatii” - autorstwa Czepczyński Family Foundation.

Ogłoszone rekomendacje zostały przeanalizowane pod kątem zgodności ze strategią UE na rzecz praw dziecka, Konwencją ONZ o prawach dziecka, Celami Zrównoważonego Rozwoju, a także z postulatami międzynarodowych organizacji, takich jak WHO, OECD i UNESCO.

Wśród rekomendowanych wartościowych narzędzi do wdrażania programów edukacyjnych znalazł się polski projekt edukacyjny - ABC Empatii. Jego celem jest rozwijanie u dzieci umiejętności empatycznych, kształtowanie postaw szacunku oraz zrozumienia dla osób z różnymi niepełnosprawnościami. Najmłodsi uczą się odpowiedniego języka, rozumieją, które określenia mogą być obraźliwe, i przede wszystkim uczą się empatii - zdolności do rozumienia innych i współodczuwania. Projekt dąży do eliminacji barier i stereotypów, zmieniając negatywne postawy i sposób myślenia społeczeństwa wobec osób z niepełnosprawnościami. Został skonsultowany i przygotowany we współpracy z 20 organizacjami społecznymi, specjalizującymi się w konkretnych niepełnosprawnościach czy schorzeniach (m.in. Fundacja Avalon, Autyzm Up, Polski Związek Niewidomych, Fundacja Anny Dymnej “Mimo Wszystko” czy Fundacja dla Dzieci z Cukrzycą). Jest dostępny w czterech wersjach językowych: polskiej, angielskiej, niemieckiej i ukraińskiej. Aktualnie jest obecny w 2148 przedszkolach i szkołach podstawowych w Polsce, 58 szpitalach i 56 państwach na świecie.

Czepczyński Family Foundation (1)

Wykluczenie społeczne dzieci

Wykluczenie społeczne dzieci to problem, z którym musimy się zmierzyć jako społeczeństwo. Edukacja na temat różnych form niepełnosprawności, specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz chorób jest kluczowa w zapobieganiu nienawiści i przemocy rówieśniczej. Obawy przed nieznanym i odmiennością, często wynikające z nietolerancji przyswajanej z otoczenia, mogą prowadzić do izolacji i wykluczenia dzieci.

W obecnej sytuacji geopolitycznej szczególnie istotne staje się zrozumienie i wsparcie dla dzieci uchodźców. Wojna za wschodnią granicą sprawia, że wiele dzieci musi uciekać przed konfliktem i biedą, szukając schronienia w innych krajach. Edukacja i integracja tych dzieci w nowych społecznościach nie tylko pomagają im w adaptacji, ale także uczą lokalne społeczności otwartości i akceptacji różnorodności.

Edukacja włączająca profilaktyką zaburzeń psychicznych u dzieci

Z danych WHO wynika, że w 2020 r. depresja była drugą najczęściej występującą chorobą na świecie, a do 2030 r. może to być najczęściej występujące schorzenie. Przemoc rówieśnicza, według wielu obecnych badań, jest główną przyczyną depresji wśród dzieci i młodzieży oraz prób samobójczych. Edukacja i przeciwdziałanie przemocy rówieśniczej zapobiegają wielu zaburzeniom psychicznym i chorobom.

W ramach ewaluacji projektów prowadzonych przez Czepczyński Family Foundation zauważono, że nauczyciele oprócz waloru edukacyjnego, często wspominają o walorach profilaktycznych. Zmiana postaw u dzieci, w tym zbudowanie przestrzeni do wzajemnej pomocy i reagowania na potrzeby innych dzieci, stały się odpowiedzią na zagrożenia płynące z ich braku. Profilaktyka zdrowotna w projektach realizowanych przez CFF jest postrzegana jako kompleksowy system działań, które mają na celu edukację zarówno nauczycieli, jak i dzieci. Fundacja kładzie również duży nacisk na wsparcie edukacyjne rodziców, oferując im narzędzia do inicjowania rozmów z dziećmi oraz z opiekunami. Ważnym elementem tych działań jest zwiększanie kompetencji i pewności nauczycieli w zakresie ich zdolności do reagowania i udzielania wsparcia dzieciom w sytuacjach kryzysowych, takich jak problemy ze zdrowiem psychicznym. Takie podejście stwarza realne szanse na wsparcie nie tylko dzieci, ale także całych rodzin, co przyczynia się do lepszego radzenia sobie z trudnościami i zwiększa prawdopodobieństwo sukcesu w przezwyciężaniu problemów.

Parlament Europejski o integracji i zdrowiu psychicznym dzieci

Czepczyński Family Foundation - Debata o edukacji włączającej w PE

Edukacja włączająca dzieci jest kluczowa dla budowania społeczeństwa opartego na równości i integracji. Daje każdemu dziecku szansę na rozwój, niezależnie od jego indywidualnych cech czy potrzeb. Ta idea przyświecała wszystkim uczestnikom debaty zorganizowanej w kwietniu przez Parlament Europejski, która skupiła się na wyzwaniach związanych ze zdrowiem psychicznym oraz roli edukacji w promowaniu dobrostanu w szkołach. W trakcie debaty, projekt ABC Empatii został szeroko omówiony jako wzór najlepszych praktyk w zakresie edukacji włączającej i promowania zdrowia psychicznego dzieci. Uczestnicy konferencji podkreślali jego znaczenie w rozwijaniu kompetencji społeczno-emocjonalnych uczniów oraz w profilaktyce zaburzeń psychicznych.

Źródło informacji: Czepczyński Family Foundation

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 24.07.2024, 08:30
Źródło informacji Czepczyński Family Foundation
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ