Newsletter

Raport ID Logistics: zaledwie co piąta firma w Polsce korzysta z rozwiązań AI

01.10.2024, 11:14aktualizacja: 01.10.2024, 11:20

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Niewielki odsetek firm w Polsce, bo jedynie 21 proc., korzysta z rozwiązań opartych o sztuczną inteligencję (AI). Kluczową barierą pozostają wysokie koszty wdrożeń i trudności w połączeniu z obecnymi procesami. Wśród części przedsiębiorstw pojawiają się również obawy, że w przyszłości rozwój AI może wpłynąć na redukcję zatrudnienia. Raport z badań wykonanych przez K+Research przedstawiła firma ID Logistics.

Z badań, zleconych przez ID Logistics, wynika, że na razie niewielki odsetek firm w Polsce korzysta z rozwiązań opartych o sztuczną inteligencję (AI). Przyznaje się do tego jedynie 21 proc. respondentów. Najczęściej z takich procesów korzystają firmy z branży e-commerce oraz przedsiębiorstwa, które osiągnęły w 2023 roku wysokie przychody (powyżej 20 mln złotych), działające także poza polskim rynkiem.

Jak wynika z raportu ID Logistics, inwestycje związane z AI nie są determinantem przetrwania firm na rynku (tak uważa 19 proc. respondentów). Ankietowani zwracali raczej uwagę na potrzebę ograniczania ryzyka poprzez wybór bezpiecznych i kosztowo efektywnych rozwiązań, adekwatnych do potrzeb firmy.

„Środowisko biznesowe w Polsce ma świadomość, że innowacje to kluczowy czynnik rozwoju przedsiębiorstw i nie można pozwolić sobie na straty w tym wyścigu. Firmy wiedzą również, że to strategiczny element budowy przewag konkurencyjnych. To budujące wnioski. Uczestnicy badania wskazali jednak na liczne bariery, które hamują rozwój innowacyjności i blokują dalsze inwestycje firm” - stwierdził Yann Belgy, dyrektor zarządzający ID Logistics w Polsce.

Nieco więcej przedsiębiorców jest zdania, że ich firma powinna stale inwestować w rozwiązania AI (31 proc.), a one same wpływają na podnoszenie jakości usług (dla 29 proc. badanych). Jednocześnie wśród części ankietowanych pojawiają się obawy, że w przyszłości rozwój AI może wpłynąć na redukcję zatrudnienia.

Według raportu prawie połowa polskich przedsiębiorstw postrzega się jako innowacyjne, jednak własne rozwiązania z tego obszaru wdraża zaledwie co czwarta. Najwyżej pod tym względem oceniły się firmy z branży handlowej (53 proc.), zaś najsłabiej fashion&beauty (42 proc.). Jako innowacyjne częściej postrzegają się firmy większe i działające również poza granicami Polski.

Raport „Czy AI wspiera logistykę kontraktową w Polsce?” został zrealizowany na zlecenie ID Logistics, w trzecim kwartale 2024 roku, przez agencję badawczą K+ Research by Insight Lab. Projekt został przeprowadzony z wykorzystaniem triangulacji metod badawczych. W jego ramach zrealizowano badania ilościowe oraz jakościowe klientów B2B metodą ankiety telefonicznej wspomaganej komputerowo (CATI). W badaniu ilościowym wzięło udział 400 przedstawicieli firm z branż FMCG, retail, e-commerce oraz fashion&beauty, specjalizujących się w obszarze logistyki kontraktowej.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 01.10.2024, 11:14
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ