Newsletter

Maia Mazurkiewicz, prezeska Fundacji PZU: musimy skutecznie walczyć z dezinformacją

25.10.2024, 10:17aktualizacja: 25.10.2024, 10:48

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

PZU
PZU
Krytyczne myślenie staje się coraz bardziej kluczową umiejętnością, jakiej potrzebujemy w dzisiejszym świecie - podkreślała Maia Mazurkiewicz, nowa prezeska Fundacji PZU, podczas panelu „Przetrwają najbardziej krytyczni. O konieczności i strategiach ćwiczenia krytycznego myślenia w świecie AI” na tegorocznym Europejskim Forum Nowych Idei.

Hasłem przewodnim tegorocznego EFNI było #CoBędzieJutro. Czy mimo wielu zagrożeń, możemy starać się o optymizm?

Bardzo wierzę w to, że to, jaka będzie przyszłość, zależy od nas. Natomiast musimy zdawać sobie sprawę z tego gdzie i w jakim czasie żyjemy. Na naszą przyszłość wpływają różne zjawiska, które nas otaczają. Wyzwań, z jakimi mierzymy się jako społeczeństwo nie brakuje, a jednym z nich jest dezinformacja. Zawodowo zajmuje się jej badaniem od prawie 10 lat i widzę, jak wpływa ona na nasze społeczeństwo, zmieniając nasze postawy i próbując m.in. sprawić, że będziemy głosować w jakiś konkretny sposób. Od czterech lat żyjemy w szczególnym czasie pełnym niepewności i strachu. Tak bardzo, jak chcemy być racjonalni, to wszyscy jesteśmy ludźmi i po pierwsze władają nami emocje, a tak naprawdę nikt wcześniej nie uczył nas tego, jak sobie z nimi radzić. Ważne, żebyśmy rozmawiali na trudne tematy i mieli przestrzeń do dialogu, ponieważ najgorsze, co może nas spotkać, to nienawiść i polaryzacja.

Dezinformacja to temat, o którym zaczęliśmy mówić głośniej kilka lat temu.

Tak naprawdę dezinformacja nie jest niczym nowym, towarzyszy ludzkości od wieków. Tylko teraz sytuacja jest o wiele trudniejsza, ponieważ każdego dnia dociera do nas zalew informacji, a nasze mózgi nie są do tego przystosowane. Wielu z nas czytało już zapewne nieraz o tym, że w ciągu jednego dnia dostajemy tyle informacji, ile nasi przodkowie w ciągu całego życia. Mnogość przekazów sprawia, że część z nich odbieramy nieświadomie. Towarzyszy nam też narastająca niepewność. To świetne warunki do szerzenia dezinformacji.

Jak sobie z tym radzić?

Kluczowa kompetencja, nad jaką musimy wszyscy pracować to odporność. Krytyczne myślenie staje się coraz bardziej kluczową umiejętnością, jakiej potrzebujemy w dzisiejszym świecie. Jak bowiem już wspomniałam, dezinformacja bazuje przede wszystkim na odwoływaniu się do naszych emocji, zazwyczaj skrajnych i negatywnych, zachęcając nas tym samym do szybkiej reakcji, np. udostępnienia treści w mediach społecznościowych. I co za tym idzie, dalszego rozprzestrzeniania się dezinformacji. Dlatego tak ważne jest, żebyśmy uczyli się zatrzymywać i w spokoju zapoznawać się z tym, co do nas dociera. Pamiętajmy, że ważną rolę w budowaniu odporności i uspokajaniu naszych nerwów odgrywa czytanie, zarówno informacji z rzetelnych źródeł, jak i książek, które uzbrajają w nas w wiedzę, niezbędną do tego, aby radzić sobie z szumem informacyjnym.

To strategia indywidualna, a co powinno wydarzyć się na poziomie całego społeczeństwa?

Aby skutecznie bronić się przed dezinformacją potrzebujemy strategii współpracy całego społeczeństwa, obejmującego media, środowiska akademickie, społeczeństwo obywatelskie i instytucje rządowe. Musimy badać dezinformację i rozumieć, co tam się dzieje. Potrzebujemy także, żeby wartości były dobrze komunikowane. Tutaj ogromną rolę mają do odegrania media i organizacje pozarządowe.

Źródło informacji: PZU
 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 25.10.2024, 10:17
Źródło informacji PZU
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ