Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity oraz Joanna Lech, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT), w obecności ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka, podpisali 30 października br. umowę dotyczącą bezzwrotnego wsparcia spółki PKP Intercity w wysokości 2 mld 162 mln zł. Pieniądze te pochodzą Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Maksymalna kwota wydatków, które zostaną dofinansowane, to 2 mld 297 mln zł. Poziom wsparcia ze środków UE wynosi zatem ponad 94 proc. wydatków kwalifikowalnych.
Pieniądze zostaną wykorzystane na siedem, będących już w realizacji, zadań, które obejmują zakup nowoczesnych, bezemisyjnych lokomotyw i modernizację różnych typów wagonów. Dwa zadania związane z zakupem 56 lokomotyw są warte ponad 1 mld zł. Wartość inwestycji związanych z modernizacją wagonów sięga zaś 1,2 mld zł. Warunkiem pozyskania unijnego grantu jest wykonanie wszystkich projektów do połowy 2026 r, ponieważ termin zakończenia przedsięwzięcia to 30 czerwca przyszłego roku.
„Ta umowa jest dla nas bardzo ważna, pozwala na finansowanie ogromnych inwestycji. Obecnie PKP Intercity ma ulokowane w polskim przemyśle kontrakty o wartości ponad 15 miliardów złotych. Dzisiejsza umowa pozwala nam realizować te kontrakty i przygotować kolejne. Te pieniądze popłyną do polskich producentów, a pasażerowie otrzymają bardzo wysokiej jakości tabor, dzięki czemu będą mogli podróżować komfortowo” - powiedział prezes Malinowski.
Kontrakty na modernizację wagonów i zakup lokomotyw będą realizowane wyłącznie w pięciu polskich fabrykach taboru: poznańskiej Fabryce Pojazdów H. Cegielski, bydgoskiej fabryce Pesa, Pesa Mińsk Mazowiecki i PKP Intercity Remtrak (modernizacja wagonów) oraz Newag z Nowego Sącza (lokomotywy elektryczne).
Prezes Janusz Malinowski dodał, że PKP Intercity planuje przewieźć w tym roku prawie 80 mln pasażerów, a w roku 2030 - już 110 mln pasażerów. Minister Dariusz Klimczak podkreślił, że jest to niezwykle ważna umowa dla PKP Intercity.
„Dzięki temu dofinansowaniu będziemy mogli zrealizować nasze plany dotyczące rozszerzenia sieci połączeń kolejowych, modernizacji taboru kolejowego, ale przede wszystkim wyjścia naprzeciw oczekiwaniom wszystkich tych, którzy chcą podróżować polską koleją” - powiedział minister.
Wagony i lokomotywy sfinansowane z KPO będą przeznaczone do obsługi tras w całej Polsce na kolejowych liniach międzywojewódzkich, w ramach zawartej z Ministerstwem Infrastruktury umowy na świadczenie usług publicznych. Na mapie połączeń znajdą się duże aglomeracje, m.in.: Warszawa, Kraków, Wrocław, Białystok, Gdańsk, Poznań oraz mniejsze miasta jak np. Piła, Hajnówka, Lubartów, Sieradz, Krotoszyn, Kalisz, Lubliniec, Zakopane i Piotrków Trybunalski.
„Chciałbym podkreślić, że kolej w Polsce jest dofinansowana ze środków unijnych od ponad 20 lat. I skutki tego dofinansowania widać na każdym kroku: modernizowane i nowo wybudowane dworce i perony, linie kolejowe, nowoczesny tabor. Widać to też w cyklicznych wzrostach liczby pasażerów korzystających z kolei” - powiedziała Joanna Lech, dyrektor CUPT.
Po zakończeniu tej inwestycji łączna suma wszystkich wykorzystanych przez PKP Intercity środków unijnych od początku istnienia spółki wyniesie ponad 5,2 mld zł na inwestycje o łącznej wartości ponad 11 mld zł. Objęły one modernizacje i zakup 846 wagonów, zakup 96 lokomotyw elektrycznych, 60 elektrycznych zestawów trakcyjnych, w tym 20 składów Pendolino. Te środki pozwoliły ponadto na zakup i modernizację 43 lokomotyw spalinowych.
PKP Intercity to największy polski operator kolejowy, który zapewnia komunikację między dużymi miastami oraz popularnymi ośrodkami turystycznymi w kraju, a także łączy mniejsze ośrodki z aglomeracjami. Działa także na połączeniach międzynarodowych.
Celem strategicznym Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) jest odbudowa potencjału rozwojowego gospodarki, utraconego w wyniku pandemii, oraz wsparcie trwałej konkurencyjności gospodarki i wzrost poziomu życia społeczeństwa w dłuższym horyzoncie czasowym.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 31.10.2024, 10:51 |
Źródło informacji | PAP MediaRoom |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
Kolejne dwie inwestycje drogowe na Pomorzu Zachodnim w realizacji
GDDKiA podpisała umowę na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S10 na odcinku Łowicz Wałecki - Piecnik o długości 14,8 km. Kontrakt zrealizuje firma Budimex za kwotę 538,05 mln zł. To siódmy z kolei zawarty w tym roku kontrakt na realizację S10 od Szczecina do Piły. Łączna wartość umów przekroczyła 4,1 mld zł dla odcinków o długości blisko 110 km. 30 października GDDKiA również podpisała umowę na rozbudowę DK22 na odcinku Ostrowiec - Szwecja. Inwestycję o długości 2,9 km zrealizuje firma PORR za kwotę 27,77 mln zł. Realizacja S10 ma zakończyć się w III kwartale 2028 roku, a DK22 w IV kwartale 2026 roku.- 31.10.2024, 13:00
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: GDDKiA
-
Image
Case study kampanii reklamowych WeNet - TV kontra online
WeNet, marka specjalizująca się w marketingu internetowym dla małych i średnich firm, stanęła przed wyzwaniem dynamicznego wejścia na rynek. Bazując na 30-letnich doświadczeniach w branży, celem było zbudowanie rozpoznawalności i zdobycie pozycji lidera w e-marketingu dla MŚP. Aby osiągnąć ten ambitny cel, firma postanowiła zrealizować dwie kampanie reklamowe - jedną w telewizji, a drugą w Internecie.- 31.10.2024, 12:36
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: WeNet
-
Image
Kampania reklamowa w TV czy Internecie? Nasze doświadczenia i wnioski
Kampania telewizyjna czy internetowa? Na co warto postawić? To pytanie zadaje sobie wielu ekspertów w dziedzinie promocji. My postanowiliśmy przeprowadzić własne testy, aby przekonać się, co działa skuteczniej.- 31.10.2024, 12:31
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: WeNet