Newsletter

Nauka i technologie

Poczta Polska jest przygotowana do startu e-Doręczeń

27.11.2024, 13:30aktualizacja: 27.11.2024, 13:30

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Fot. PAP/M. Kmieciński (1)
Fot. PAP/M. Kmieciński (1)
Od początku 2025 roku podmioty publiczne np. samorządy będą zobowiązane do wdrożenia usługi e-Doręczeń. „Jesteśmy gotowi do obsługi doręczeń elektronicznych na wymaganą skalę” - mówił Dariusz Śpiewak, wiceprezes zarządu Poczty Polskiej ds. cyfryzacji podczas debaty „Doręczenia elektroniczne i transformacja cyfrowa administracji samorządowej".

E-doręczenia to cyfrowa forma komunikacji obywateli oraz przedsiębiorców z administracją publiczną. Nowa forma ma być równoważna z dotychczasową przesyłką poleconą za zwrotnym potwierdzeniem odbioru lub z doręczeniem osobistym. Zamiast awiza, fizycznego odbierania i wysyłania listów poleconych w urzędzie pocztowym oraz archiwizowania papierowej korespondencji, można będzie to zrobić w formie elektronicznej, przesyłając cyfrowe odpowiedniki papierowych listów poleconych.

Już od 1 stycznia 2025 roku podmioty publiczne np. samorządy, Urząd Skarbowy, Narodowy Fundusz Zdrowia oraz zawody zaufania, m.in. adwokaci, radcowie prawni, doradcy podatkowi, notariusze, będą zobowiązane do wdrożenia usługi e-Doręczeń.

Według informacji Katarzyny Zajkowskiej, dyrektorki Departamentu Transformacji Cyfrowej w Ministerstwie Cyfryzacji (MC) system jest gotowy. E-Doręczenia, według przedstawicielki MC, przynoszą oszczędności. Gmina Piaseczno, rozsyłając tą drogą do uprawnionych mieszkańców decyzje podatkowe, ograniczyła koszty korespondencji o 200 tys. złotych.

„Obecnie około 30 proc. samorządów dysponuje adresem do doręczeń elektronicznych, a więc może rozsyłać e-Doręczenia mieszkańcom. Z tego powodu MC wprowadziło okres przejściowy do końca 2025 r. W tym czasie możliwe jest dostarczanie korespondencji także w formie papierowej i za pośrednictwem serwisu ePUAP” - informuje Katarzyna Zajkowska.

Kluczową rolę w systemie e-Doręczeń pełni wyznaczony operator, odpowiedzialny za bezpieczne doręczenia przesyłek. Aktualnie jest to Poczta Polska, która wygrała w przetargu w 2015 r., a organizowanym co 10 lat.

„Poczta Polska w październiku 2021 roku uruchomiła e-Doręczenia i od tego czasu niezmiennie świadczy usługę doręczeń elektronicznych dla podmiotów z niej korzystających. Aktualnie mamy blisko 400 tys. klientów, w tym 30 tys. to samorządy” - informował Dariusz Śpiewak, wiceprezes zarządu Poczty Polskiej ds. cyfryzacji. „Jesteśmy gotowi do obsługi doręczeń elektronicznych na wymaganą skalę” - dodał.

Wiceprezes Poczty Polskiej przyznaje, że dostosowanie się do zapisów prawa wymagało od Poczty znacznych inwestycji, jednak to po stronie samorządów jest jeszcze wiele do zrobienia, zwłaszcza w sferze organizacyjnej.

„Jesteśmy w stanie wesprzeć samorządy w tworzeniu usługi e-doręczeń” - deklarował Dariusz Śpiewak.

Wiceprezes Poczty Polskiej mówił, że w idealnym modelu e-doręczenia wszelkie dokumenty, z każdego urzędu, trafiają do jednej skrzynki.

„Pracujemy nad usługą komercyjną, w której każdy będzie mógł odbierać listy polecone po zalogowaniu się w systemie bankowym” - mówił Dariusz Śpiewak.

Poczta Polska - logo

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 27.11.2024, 13:30
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ

Pozostałe z kategorii