Newsletter

Nauka i technologie

Lisner rezygnuje z jaj z chowu klatkowego - kolejny krok firmy w kierunku zrównoważonego rozwoju

14.01.2025, 15:37aktualizacja: 14.01.2025, 15:47

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Lisner (1)
Lisner (1)
Firma Lisner ogłosiła wycofanie jaj pochodzących od kur utrzymywanych w klatkach ze wszystkich swoich produktów. Decyzja ta wpisuje się w ogólnoeuropejski trend ograniczania stosowania tego typu jaj i odpowiada na rosnące oczekiwania konsumentów oraz wymogi zrównoważonego rozwoju.

Europejski trend i wpływ na środowisko

Badania przeprowadzone przez Compassion in World Farming oraz Food Ethics Council* wskazują, że chów klatkowy ma niekorzystny wpływ na dobrostan zwierząt, a także generuje większy ślad węglowy w porównaniu do bardziej etycznych metod, takich jak chów ściółkowy czy wolnowybiegowy. Wprowadzanie zmian przez producentów żywności jest zgodne z celami Europejskiego Zielonego Ładu, który zakłada bardziej zrównoważone praktyki rolnicze.

„Decyzja o wycofaniu jaj z chowu klatkowego przez firmę Lisner z produktów to krok, który odzwierciedla zmieniające się oczekiwania konsumentów i ewolucję rynku. Jest to zmiana, która dotyczy wartości generacyjnych. Pokolenie Z, które stanowi rosnący odsetek konsumentów podejmujących decyzje o swoich codziennych zakupach, przywiązuje ogromną wagę do etyki produkcji, zrównoważonego rozwoju i dobrostanu zwierząt” - mówi Krzysztof Badowski, partner zarządzający Strategy& (część sieci PwC), doradca strategiczny, operacyjny i transakcyjny w branży FMCG i retail, stojący na czele centrum kompetencyjnego dóbr konsumenckich i handlu detalicznego w regionie Europy Centralno-Wschodniej.

Z kolei prof. dr hab. Piotr Szeleszczuk, profesor zwyczajny SGGW, były kierownik Katedry Patologii Diagnostyki Weterynaryjnej Instytutu Medycyny Weterynaryjnej SGGW w Warszawie i specjalista w zakresie chorób drobiu, zwraca uwagę na kompleksowość aspektów:

„Decyzja Lisner dotycząca zmiany jakości jaj wpisuje się w założenia 3E - ekologii, etyki i ekonomii, łącząc je z ideą zrównoważonej produkcji drobiarskiej oraz realizacją koncepcji One Health. Ekologia odgrywa kluczową rolę w minimalizowaniu wpływu środowiskowego poprzez ograniczenie emisji dwutlenku węgla do atmosfery, racjonalne gospodarowanie zasobami naturalnymi i poprawę jakości ekosystemów. Etyka znajduje odzwierciedlenie w dbałości o dobrostan zwierząt, transparentności procesów produkcyjnych oraz odpowiedzialności wobec społeczeństwa. Ekonomia wiąże się z efektywnością produkcji, zapewnieniem wysokiej jakości produktów przy jednoczesnym wspieraniu lokalnych gospodarek i obniżeniu kosztów środowiskowych. Realizacja koncepcji One Health, zakładającej współzależność zdrowia ludzi, zwierząt i środowiska, wzmacnia znaczenie takich działań, podkreślając konieczność zintegrowanego podejścia do globalnych wyzwań”.

Z raportu Stowarzyszenia Otwarte Klatki i Fundacji Alberta Schweitzera „Wycofanie jaj z chowu klatkowego. Podsumowanie postępów w branży spożywczej, handlowej i HoReCa” wynika, że konsumenci przywiązują dużą wagę do hodowli, z której pochodzą jaja. Przy zakupie jaj warunki chowu mają kluczowe znaczenie dla 68,5 proc. respondentów. Ponad 62 proc. jest gotowych zapłacić wyższą cenę za jaja lub produkty z jajami z hodowli oferujących lepsze warunki życia dla kur.

Zdecydowana większość Polaków (74,4 proc.) negatywnie ocenia chów klatkowy, uważając, że nie zapewnia ona kurom nioskom odpowiednich warunków życia, a 65 proc. chce zakazu chowu klatkowego kur niosek. Znacząca większość konsumentów (60,6 proc.) opowiada się za rezygnacją sklepów, producentów żywności i restauracji z używania jaj z chowu klatkowego. Niemal 70 proc. ocenia pozytywnie działania firm decydujących się na rezygnację z tego typu jaj. Ponad 74 proc. uważa, że firmy powinny publicznie informować o postępach w wycofywaniu jaj klatkowych.

„Rezygnacja z chowu klatkowego to ważny krok w realizacji strategii ESG, która staje się standardem w branży spożywczej. Firmy, takie jak Lisner, pokazują, że podnoszenie jakości produktów i dbałość o środowisko mogą iść w parze. Takie działania budują zaufanie konsumentów i pozytywnie wpływają na całą branżę” - podsumowuje Krzysztof Badowski.

„Dobrostan kur to wartość nadrzędna, jeśli chodzi o jakość jaj w obecnych czasach. Zwykło się mówić, że szczęśliwa kura to szczęśliwe jajo, a szczęśliwe jajo, to szczęśliwy człowiek” - dodaje prof. dr hab. Piotr Szeleszczuk.

Lisner liderem zmian

Decyzja Lisnera to element długofalowej strategii firmy, która stawia na odpowiedzialną produkcję i poprawę standardów etycznych. Marka dołącza do grona przedsiębiorstw, które podejmują konkretne działania na rzecz zrównoważonego rozwoju, dając przykład innym graczom na rynku.

„Wprowadzona zmiana to krok milowy w strategii odpowiedzialności społecznej i środowiskowej naszej marki. Jako firma, której bliskie są wartości zrównoważonego rozwoju, zdajemy sobie sprawę, że nasze decyzje mają wpływ nie tylko na konsumentów, ale również na środowisko i dobrostan zwierząt. Pragniemy oferować produkty, które są zgodne z oczekiwaniami współczesnych konsumentów, a jednocześnie wspierają bardziej etyczne i ekologiczne praktyki w rolnictwie. To zobowiązanie wobec przyszłych pokoleń oraz wyraz naszej troski o jakość i odpowiedzialność na każdym etapie produkcji” - podkreśla Greta Krzyżek-Malska, Marketing Manager Salads & Spreads Category, Lisner.

W portfolio firmy znajduje się wiele produktów zawierających jaja, m.in. pastella jajeczna ze szczypiorkiem, pastella jajeczna z kurkami, jak i sałatki warzywne oraz jajeczne.

Rezygnacja firmy Lisner z jaj z chowu klatkowego to decyzja, która wykracza poza prosty gest wobec konsumentów - to działanie na rzecz lepszego świata, zgodne z nowoczesnymi wartościami, trendami i realiami rynkowymi.

Źródła:

* https://www.ciwf.org.uk/your-food/sustainable-food/?utm_source=chatgpt.com  

KONTAKT:

Karolina Siudyła

tel. 609776612

e-mail: karolina@magnifico.com.pl

Źródło informacji: Lisner

 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 14.01.2025, 15:37
Źródło informacji Lisner
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ