Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Europejski trend i wpływ na środowisko
Badania przeprowadzone przez Compassion in World Farming oraz Food Ethics Council* wskazują, że chów klatkowy ma niekorzystny wpływ na dobrostan zwierząt, a także generuje większy ślad węglowy w porównaniu do bardziej etycznych metod, takich jak chów ściółkowy czy wolnowybiegowy. Wprowadzanie zmian przez producentów żywności jest zgodne z celami Europejskiego Zielonego Ładu, który zakłada bardziej zrównoważone praktyki rolnicze.
„Decyzja o wycofaniu jaj z chowu klatkowego przez firmę Lisner z produktów to krok, który odzwierciedla zmieniające się oczekiwania konsumentów i ewolucję rynku. Jest to zmiana, która dotyczy wartości generacyjnych. Pokolenie Z, które stanowi rosnący odsetek konsumentów podejmujących decyzje o swoich codziennych zakupach, przywiązuje ogromną wagę do etyki produkcji, zrównoważonego rozwoju i dobrostanu zwierząt” - mówi Krzysztof Badowski, partner zarządzający Strategy& (część sieci PwC), doradca strategiczny, operacyjny i transakcyjny w branży FMCG i retail, stojący na czele centrum kompetencyjnego dóbr konsumenckich i handlu detalicznego w regionie Europy Centralno-Wschodniej.
Z kolei prof. dr hab. Piotr Szeleszczuk, profesor zwyczajny SGGW, były kierownik Katedry Patologii Diagnostyki Weterynaryjnej Instytutu Medycyny Weterynaryjnej SGGW w Warszawie i specjalista w zakresie chorób drobiu, zwraca uwagę na kompleksowość aspektów:
„Decyzja Lisner dotycząca zmiany jakości jaj wpisuje się w założenia 3E - ekologii, etyki i ekonomii, łącząc je z ideą zrównoważonej produkcji drobiarskiej oraz realizacją koncepcji One Health. Ekologia odgrywa kluczową rolę w minimalizowaniu wpływu środowiskowego poprzez ograniczenie emisji dwutlenku węgla do atmosfery, racjonalne gospodarowanie zasobami naturalnymi i poprawę jakości ekosystemów. Etyka znajduje odzwierciedlenie w dbałości o dobrostan zwierząt, transparentności procesów produkcyjnych oraz odpowiedzialności wobec społeczeństwa. Ekonomia wiąże się z efektywnością produkcji, zapewnieniem wysokiej jakości produktów przy jednoczesnym wspieraniu lokalnych gospodarek i obniżeniu kosztów środowiskowych. Realizacja koncepcji One Health, zakładającej współzależność zdrowia ludzi, zwierząt i środowiska, wzmacnia znaczenie takich działań, podkreślając konieczność zintegrowanego podejścia do globalnych wyzwań”.
Z raportu Stowarzyszenia Otwarte Klatki i Fundacji Alberta Schweitzera „Wycofanie jaj z chowu klatkowego. Podsumowanie postępów w branży spożywczej, handlowej i HoReCa” wynika, że konsumenci przywiązują dużą wagę do hodowli, z której pochodzą jaja. Przy zakupie jaj warunki chowu mają kluczowe znaczenie dla 68,5 proc. respondentów. Ponad 62 proc. jest gotowych zapłacić wyższą cenę za jaja lub produkty z jajami z hodowli oferujących lepsze warunki życia dla kur.
Zdecydowana większość Polaków (74,4 proc.) negatywnie ocenia chów klatkowy, uważając, że nie zapewnia ona kurom nioskom odpowiednich warunków życia, a 65 proc. chce zakazu chowu klatkowego kur niosek. Znacząca większość konsumentów (60,6 proc.) opowiada się za rezygnacją sklepów, producentów żywności i restauracji z używania jaj z chowu klatkowego. Niemal 70 proc. ocenia pozytywnie działania firm decydujących się na rezygnację z tego typu jaj. Ponad 74 proc. uważa, że firmy powinny publicznie informować o postępach w wycofywaniu jaj klatkowych.
„Rezygnacja z chowu klatkowego to ważny krok w realizacji strategii ESG, która staje się standardem w branży spożywczej. Firmy, takie jak Lisner, pokazują, że podnoszenie jakości produktów i dbałość o środowisko mogą iść w parze. Takie działania budują zaufanie konsumentów i pozytywnie wpływają na całą branżę” - podsumowuje Krzysztof Badowski.
„Dobrostan kur to wartość nadrzędna, jeśli chodzi o jakość jaj w obecnych czasach. Zwykło się mówić, że szczęśliwa kura to szczęśliwe jajo, a szczęśliwe jajo, to szczęśliwy człowiek” - dodaje prof. dr hab. Piotr Szeleszczuk.
Lisner liderem zmian
Decyzja Lisnera to element długofalowej strategii firmy, która stawia na odpowiedzialną produkcję i poprawę standardów etycznych. Marka dołącza do grona przedsiębiorstw, które podejmują konkretne działania na rzecz zrównoważonego rozwoju, dając przykład innym graczom na rynku.
„Wprowadzona zmiana to krok milowy w strategii odpowiedzialności społecznej i środowiskowej naszej marki. Jako firma, której bliskie są wartości zrównoważonego rozwoju, zdajemy sobie sprawę, że nasze decyzje mają wpływ nie tylko na konsumentów, ale również na środowisko i dobrostan zwierząt. Pragniemy oferować produkty, które są zgodne z oczekiwaniami współczesnych konsumentów, a jednocześnie wspierają bardziej etyczne i ekologiczne praktyki w rolnictwie. To zobowiązanie wobec przyszłych pokoleń oraz wyraz naszej troski o jakość i odpowiedzialność na każdym etapie produkcji” - podkreśla Greta Krzyżek-Malska, Marketing Manager Salads & Spreads Category, Lisner.
W portfolio firmy znajduje się wiele produktów zawierających jaja, m.in. pastella jajeczna ze szczypiorkiem, pastella jajeczna z kurkami, jak i sałatki warzywne oraz jajeczne.
Rezygnacja firmy Lisner z jaj z chowu klatkowego to decyzja, która wykracza poza prosty gest wobec konsumentów - to działanie na rzecz lepszego świata, zgodne z nowoczesnymi wartościami, trendami i realiami rynkowymi.
Źródła:
* https://www.ciwf.org.uk/your-food/sustainable-food/?utm_source=chatgpt.com
KONTAKT:
Karolina Siudyła
tel. 609776612
e-mail: karolina@magnifico.com.pl
Źródło informacji: Lisner
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 14.01.2025, 15:37 |
Źródło informacji | Lisner |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
GlobalLogic informuje o zmianach w zarządzie: stanowisko prezesa i dyrektora generalnego obejmie Srini Shankar
- 13.01.2025, 09:47
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Business Wire
-
Image
BingX podsumowuje rok 2024: Nie było łatwo, ale staliśmy się silniejsi
- 10.01.2025, 16:22
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PR Newswire