Newsletter

Nauka i technologie

MC: Jak złożyć zeznanie podatkowe z profilem zaufanym i mObywatelem? (komunikat)

20.02.2025, 12:48aktualizacja: 20.02.2025, 12:49

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- Ministerstwo Cyfryzacji informuje:

Od 15 lutego dostępna jest możliwość rozliczania PIT-ów za 2024 rok. Składanie zeznań podatkowych w Polsce coraz częściej odbywa się elektronicznie. W zeszłym roku aż 95 proc. deklaracji podatkowych zostało złożonych przez Internet. Warto pamiętać, że do usługi Twój e-PIT w ramach e-Urzędu Skarbowego można zalogować się za pomocą profilu zaufanego i aplikacji mObywatel.

Rozliczanie zeznań podatkowych przez Internet stało się w Polsce powszechne. Potwierdzają to statystyki. W poprzednim roku podatnicy złożyli aż 23 miliony deklaracji podatkowych elektronicznie, a tylko 1,4 miliona papierowo.

To najlepszy dowód na to, jak dużym zainteresowaniem cieszą się w Polsce e-usługi publiczne. Trudno się temu dziwić, bo korzystanie z nich to szybkie i wygodne załatwianie urzędowych spraw – bez wychodzenia z domu i o dowolnej porze.

Do e-Urzędu Skarbowego i innych portali administracji publicznej można zalogować się bezpiecznie i bezpłatnie za pomocą węzła krajowego (login.gov.pl). Umożliwia ona kilka metod logowania, wśród nich są profil zaufany i aplikacja mObywatel.

Czym jest usługa Twój e-PIT?

Twój e-PIT to bezpłatna usługa dostępna w ramach e-Urzędu Skarbowego, czyli internetowego serwisu Ministerstwa Finansów i Krajowej Administracji Skarbowej (KAS). W tym roku polscy podatnicy skorzystają z niej już po raz siódmy.

W usłudze Twój e-PIT można zobaczyć automatycznie uzupełnione deklaracje podatkowe. To duże ułatwienie, które znacznie skraca proces rozliczeń podatkowych. W usłudze Twój e-PIT wystarczy jedynie sprawdzić dane, a następnie albo po prostu je zaakceptować, albo w razie potrzeby poprawić i złożyć.

W usłudze Twój e-PIT najczęściej wypełniane są deklaracje PIT-37 i PIT-38. Możliwości jest jednak więcej i obejmują one również: PIT-28, PIT-36, PIT-36L oraz PIT-DZ i PIT-OP, czyli oświadczenie o przekazaniu 1,5 proc. podatku wybranej organizacji pożytku publicznego.

W tym roku po raz drugi w usłudze Twój e-PIT będzie można rozliczyć także przychody z działalności gospodarczej i z działów specjalnych produkcji rolnej. Z tej zeszłorocznej nowości już skorzystało wiele osób. Łącznie w poprzednim roku złożono w ten sposób 910 tys. dokumentów.

Tegoroczna nowość: aplikacja e-Urząd Skarbowy

W tym roku po raz pierwszy podatnicy będą mogli rozliczyć zeznania podatkowe również w aplikacji mobilnej e-Urząd Skarbowy. To nowość wprowadzona niedawno przez Ministerstwo Finansów. Aplikację można bezpłatnie pobrać na swoje smartfony ze sklepów Google Play i App Store. Więcej informacji na temat aplikacji można znaleźć na stronie www.podatki.gov.pl/aplikacja-mobilna-e-us.

Jak skorzystać z usługi Twój e-PIT?

Z usługi Twój e-PIT można skorzystać w przeglądarce internetowej oraz w aplikacji mobilnej e-Urząd Skarbowy. W przypadku tej pierwszej możliwości należy zalogować się do serwisu e-Urząd Skarbowy na stronie www.podatki.gov.pl.

Są dwa sposoby logowania:

- przez login.gov.pl (do wyboru: profil zaufany, aplikacja mObywatel, e-dowód lub bankowość elektroniczna),- przez dane autoryzujące (takie jak: PESEL lub NIP oraz kwota łącznego przychodu i kwota do zapłaty/nadpłaty z ubiegłorocznego zeznania podatkowego).

Warto pamiętać, że wybierając pierwszą z metod, czyli login.gov.pl, można skorzystać z pełni możliwości e-Urzędu Skarbowego, a wybierając drugą z nich, czyli dane autoryzujące – tylko ze swoich danych i usługi Twój e-PIT.

W przypadku chęci rozliczenia zeznania podatkowego w aplikacji mobilnej e-Urząd Skarbowy, należy pobrać aplikację i potwierdzić w niej swoją tożsamość za pomocą węzła krajowego (login.gov.pl). Po tym kroku następne logowania do aplikacji będą wymagały już tylko użycia biometrii lub PIN-u.

Możliwość składania zeznań za 2024 rok rozpoczyna się 15 lutego i kończy 30 kwietnia 2025 roku. Usługa Twój e-PIT jest dostępna w 3 językach: polskim, angielskim i ukraińskim.

Co warto wiedzieć o logowaniu profilem zaufanym?

Profil zaufany to środek identyfikacji elektronicznej, który pozwala potwierdzić tożsamość w Internecie oraz podpisywać dokumenty podpisem elektronicznym. Jest to bezpłatne i bezpieczne narzędzie, dzięki któremu wiele spraw urzędowych można załatwić przez Internet. Założenie go jest proste i możliwe do zrobienia nawet w kilka minut.

Są aż 4 metody zakładania i potwierdzania profilu zaufanego:

- bank lub inny dostawca tożsamości, - rozmowa wideo z urzędnikiem, - e-dowód (czyli każdy dowód osobisty wydany po 4 marca 2019 roku), - wizyta w placówce (w jednym z ponad 2 tys. punktów potwierdzających w Polsce i za granicą).

Jak zalogować się do e-Urzędu Skarbowego lub innych serwisów internetowych administracji państwowej za pomocą profilu zaufanego?

1. Wybierz metodę logowania: Profil zaufany. 2. Zaloguj się do profilu zaufanego przy pomocy jednego z dwóch sposobów: hasło i login do profilu zaufanego lub bankowość elektroniczna. 3. Wpisz potrzebne dane. To wszystko!

Warto mieć na uwadze, że profil zaufany jest ważny przez 3 lata. Jego ważność można łatwo przedłużyć, logując się do niego i wybierając odpowiednią opcję w panelu profilu zaufanego.

Za profil zaufany odpowiada Ministerstwo Cyfryzacji. Więcej informacji o profilu zaufanym można znaleźć na stronie www.gov.pl/profilzaufany.

Co warto wiedzieć o logowaniu aplikacją mObywatel?

Aplikacja mObywatel to bezpieczne i bezpłatne narzędzie, które oszczędza czas i ułatwia codzienność milionom użytkowników. Dzięki niej można mieć w telefonie wiele różnych dokumentów, w tym mDowód, czyli cyfrowy dokument tożsamości. Można w niej także korzystać z wielu praktycznych usług i funkcji, które między innymi zwiększają bezpieczeństwo, jak na przykład Zastrzeż PESEL czy Bezpiecznie w sieci.

Aby zacząć korzystać z aplikacji mObywatel, należy pobrać ją ze sklepów Google Play lub App Store, a następnie zarejestrować się do niej poprzez potwierdzenie swojej tożsamości i dodanie jednego z czterech pierwszych dokumentów: mDowodu, Diia.pl, legitymacji szkolnej lub studenckiej. Pierwsze dwa z tych dokumentów, czyli mDowód i Diia.pl, pozwalają potwierdzić swoją tożsamości w Internecie, na przykład w serwisach administracji państwowej za pomocą węzła krajowego (login.gov.pl).

Dodanie mDowodu lub Diia.pl jest proste i można to zrobić w zaledwie kilka chwil.

Są 4 metody potwierdzenia tożsamości w aplikacji mObywatel i uzyskania mDowodu:

- profil zaufany, - bank lub inny dostawca tożsamości, - e-dowód, - wizyta w urzędzie.

Kolejne logowania do aplikacji mObywatel odbywają się za pomocą: hasła, biometrii lub biometrii z PIN-em.

Jak zalogować się do e-Urzędu Skarbowego lub innych serwisów internetowych administracji państwowej za pomocą aplikacji mObywatel?

1. Wybierz metodę logowania: Aplikacja mObywatel. 2. Zaloguj się do aplikacji mObywatel. 3. W menu dolnym naciśnij Kod QR. 4. Wybierz Zeskanuj kod QR. 5. Nakieruj aparat w telefonie na kod QR widoczny w oknie przeglądarki. 6. Potwierdź, że chcesz udostępnić swoje dane. To wszystko!

Zamiast skanowania kodu QR możliwe jest także przepisanie kodu liczbowego, który znajduje się obok kodu QR.

Jeśli do e-Urzędu Skarbowego lub innego serwisu administracji państwowej użytkownik loguje się w przeglądarce na smartfonie, na którym jest aplikacja mObywatel, wówczas cały proces jest jeszcze szybszy. Z okna przeglądarki użytkownik zostanie automatycznie przekierowany do aplikacji mObywatel.

Za aplikację mObywatel odpowiada Ministerstwo Cyfryzacji. Więcej informacji o aplikacji mObywatel można znaleźć na stronie www.info.mobywatel.gov.pl.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)

azk/ js/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 20.02.2025, 12:48
Źródło informacji MC
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ