Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Odmiana jabłek Red Delicious to jedna z najważniejszych i najbardziej rozpoznawalnych odmian na świecie. Przez lata zajmowała 2-3 miejsce w globalnej produkcji i jest dostępna w wielu krajach, m.in. w USA, Nowej Zelandii czy Japonii. W Polsce była dotąd mniej popularna, ale w ostatnich latach sadownicy zaczęli ponownie ją uprawiać.
W ostatnim dziesięcioleciu posadzono bardzo dużo jej mutacji i sportów. Dlatego udział Red Delicious w europejskim rynku jest stabilny i wysoki. W Polsce sadziliśmy ją jednak z myślą nie tyle o rodzimym konsumencie, co o eksporcie - zwłaszcza na rynki azjatyckie i afrykańskie.
Odmiana została znaleziona w 1872 roku przez hodowcę o nazwisku Hawkeye. Nosiła mało chwytliwą nazwę, ale później została spopularyzowana przez znanego szkółkarza - Starka, który nadał jej nazwę Delicious, czyli smaczna. Z czasem pojawiły się mutacje - i tak powstał Red Delicious. Promujący ją szkółkarz do partii jabłek dodawał kilka drzewek gratis - dzięki czemu bardzo szybko zyskała popularność. Już na początku XX w. była to jedna z najpopularniejszych odmian w USA.
W Polsce uprawia się różne mutacje Red Delicious, często bez podawania dokładnych nazw w sklepach. W sklepach może występować jako Red Cap, Superchief, King Rot - tych nazw jest bardzo dużo.
Mutacje tej odmiany różnią się między sobą – w przeciwieństwie do Gali, tu bardziej poszukiwane są odmiany z rozmytym rumieńcem, jak Superchief – intensywnie czerwone, bez prążków.
W Polsce uprawiamy Red Delicious głównie na eksport. Mimo spadającego globalnie zainteresowania tą odmianą, w Europie (w tym w Polsce) jej pozycja jest nadal silna.
Jabłka tej odmiany są intensywnie czerwone, jednobarwne i mają charakterystyczny, wydłużony, dzwonkowaty kształt. Mają specyficzny smak – niektóre owoce, głównie mniejsze, mogą mieć delikatną goryczkę.
Można Red Delicious pomylić, na targowiskach zdarza się, że podpisywany jest np. jako Malinowa Oberlandzka. Choć kolor może być zbliżony, to zupełnie inna odmiana, różni się wyglądem i smakiem. Co ciekawe, Red Delicious nie ma też nic wspólnego z Golden Delicious, mimo podobnych nazw.
To odmiana, którą wciąż sadzimy i która cieszy się popularnością - zwłaszcza na rynkach eksportowych w Azji i Afryce. Sadownicy są z niej zadowoleni, głównie ze względu na dobre ceny.
Red Delicious należy do trzech najważniejszych odmian jednokolorowych na świecie - obok Golden Delicious i Granny Smith. Te trzy odmiany są najbardziej rozpoznawalne globalnie.
Zjedzenie jednego jabłka dziennie zachęca do regularnego spożywania jabłek, ale kluczem do sukcesu są odmiany. Znajomość i dostępność wielu sprawia, że każdy może znaleźć coś dla siebie, dopasowując wybór do własnych preferencji smakowych i kulinarnych. Każde jabłko ma do zaoferowania unikalny smak, teksturę i aromat. Więcej o odmianach na stornie 1jablko.pl w zakładce ODMIANA MIESIĄCA (link)
Kiedy pytamy Polaków o odmiany jabłek, najczęściej Lobo (38%), Szampiona (30%), Ligola i Jonagold (po 25%). Na Red Delicious ochotę ma co 20 konsument. Więcej o badaniach preferencji smakowych na stronie Polskiej Agencji Prasowej w materiale Na które odmiany jabłek Polacy mają największą ochotę?
Jedno jabłko dziennie
Jabłko postrzegane jest postrzegane jako część zdrowego, świadomego, opartego na naturalnych wyborach, stylu życia. Jedno jabłko dziennie może być świetnym sposobem do utrzymywania dobrej sylwetki. Zdaniem blisko połowy Polaków – pomaga być szczupłym – zmniejszyć lub utrzymać wagę. Więcej o badaniach percepcji „fit” w komunikacie Jabłko na lato, sylwetka na lata!
Rekomendacje dietetyków powinny być dodatkową zachętą do regularnej konsumpcji. Każda z odmian oferuje unikalny smak i aromat. Dobra dostępność i znajomość odmian sprawia, że każdy może znaleźć coś dla siebie.
Więcej o postrzeganiu jabłek przez Polaków na stronie Polskiej Agencji Prasowej w materiale: Regularne spożywanie jabłek to sposób na poprawę zdrowia
Pomologiczny opis odmiany Red Delicious dostępny jest na stronie 1jablko.pl
#1jabłko #1JabłkoDziennie #Fundusze Promocji
Opracowanie w ramach realizacji przez TRSK zadania „Jedno jabłko dziennie”.
Projekt realizowany jest pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Źródło informacji: Towarzystwo Rozwoju Sadów Karłowych
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 30.04.2025, 15:43 |
Źródło informacji | Towarzystwo Rozwoju Sadów Karłowych |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Polacy zostają na wakacje w kraju. Będziemy wypoczywać rodzinnie i coraz częściej z dala od tłumów
W badaniach aż 40% Polaków deklaruje, że tegoroczne wakacje spędzi wyłącznie w Polsce [1]. To ponad dwa razy więcej niż rok wcześniej, mimo że średnie ceny noclegów rosną. Według danych OLX w maju 2025 r. wynosiły o około 3,5% więcej niż w 2024 r. W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie zwiększa się także dostępność ofert – w ciągu ostatniego roku w serwisie pojawiło się niemal 23 tysiące nowych ogłoszeń.- 26.06.2025, 08:00
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: OLX
-
Image
Eksperci: indywidualne decyzje i zachowania każdego z nas kształtują obraz zdrowia publicznego PAP
Zdrowie publiczne w głównej mierze zależy od naszych indywidualnych postaw i decyzji w zakresie odżywiania się, stosowania używek, aktywności fizycznej i profilaktyki - wskazali eksperci Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH-PIB i Ministerstwa Zdrowia podczas konferencji prezentującej najnowszy raport pt.: „Sytuacja zdrowotna ludności Polski i jej uwarunkowaniach 2025”.- 24.06.2025, 13:17
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
Czy polska rodzina ma czas dla siebie? Nowe badanie pokazuje, że choć spędzamy czas razem - brakuje nam planu, dobrych nawyków rodzinnych i spokoju
Aż 71% Polaków deklaruje, że codziennie spędza czas z rodziną. Jednak za tą optymistyczną statystyką kryje się także obraz codziennego przeciążenia, stresu i braku wspólnych rodzinnych nawyków - wynika z badania społecznego realizowanego przez ARC Rynek i Opinia przeprowadzonego na zlecenie Intelligent Technologies S.A., twórcy aplikacji Im2be.- 23.06.2025, 15:00
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: Intelligent Technologies S.A.
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ