Pobierz materiał i Publikuj za darmo

W sobotę 10 maja, na peronie ósmym Dworca Zachodniego w Warszawie, PKP Intercity udostępni nowoczesny tabor, w który spółka inwestuje z myślą o komforcie i bezpieczeństwie pasażerów. Podczas Dnia Funduszy Europejskich odwiedzający będą mogli zobaczyć: lokomotywy elektryczne „Griffin” - EU160 oraz EU200, wagon COMBO wyposażony w maszyny vendingowe, a także wagony pasażerskie różnego typu. Zostały one wyprodukowane lub zmodernizowane w polskich zakładach.
Wydarzenie rozpocznie się o godz. 10:00 i potrwa do godz. 14:00. Wystawie taboru towarzyszyć będą animacje i konkursy z nagrodami oraz wiele innych atrakcji dla dzieci i dorosłych.
Inwestycje na kolei w ciągu ostatnich lat nie byłyby możliwe, gdyby nie wsparcie unijne, które wynosi ponad 5 mld. zł. PKP Intercity już od 2007 roku otrzymuje środki z UE, które przeznacza na rozwój i modernizację taboru. Przewoźnik podwyższa w ten sposób jakość i komfort podróży osób, które wybierają połączenia PKP Intercity. Większa liczba nowoczesnych składów to także wyższy poziom bezpieczeństwa pasażerów.
„Do tej pory dofinansowanie unijne zostało przyznane czternastu projektom, z czego dwanaście zostało już zrealizowanych. Łączna kwota przyznanego wsparcia to prawie pięć miliardów trzysta milionów złotych dla projektów o wartości jedenastu miliardów złotych” - mówi Marcin Karasiński, członek zarządu PKP Intercity.
Większość tych środków PKP Intercity otrzymało w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIŚ) - w latach 2007-2013 oraz 2014-2020.
Oprócz inwestycji w tabor środki posłużyły unowocześnieniu ośmiu stacji postojowych: Gdynia Grabówek, Szczecin Zaleskie Łęgi, Olsztyn, Kraków Główny Zachód, Wrocław Główny, Warszawa Grochów, Kołobrzeg oraz Przemyśl Bakończyce. Do tej pory przebudowano stacje w Olsztynie, Krakowie, Kołobrzegu, Szczecinie i Wrocławiu oraz oddano do użytku myjnie pociągów w Krakowie, Wrocławiu i Warszawie.
Do 30 czerwca 2026 r. PKP Intercity realizuje przedsięwzięcie z Krajowego Programu Odbudowy (KPO). W ramach zgłoszonego do KPO projektu spółka przeznaczy 2,8 mld zł., z czego 2,16 mld zł. to środki, które pochodzą z dofinansowania na unowocześnienie taboru obsługującego połączenia międzywojewódzkie, co m.in. zwiększy atrakcyjność oferty przewoźnika.
Do 25 kwietnia br. spółka odebrała już 148 wagonów i 29 lokomotyw EU160 oraz zakończyła wykonanie trzech z siedmiu planowanych inwestycji. Przewoźnik projekty wsparte środkami z KPO realizuje przy udziale polskich firm. Umowy z partnerami zostały już zawarte, a cztery z nich są w trakcie realizacji. Modernizacja wagonów prowadzona jest w poznańskiej Fabryce Pojazdów H. Cegielski, zakładach PESA w Bydgoszczy i Mińsku Mazowieckim oraz w PKP Intercity Remtrak. Za dostarczenie nowoczesnych lokomotyw elektrycznych odpowiada nowosądecki Newag. W ten sposób środki te nie tylko przyczyniają się do poprawy komfortu pasażerów PKP Intercity, ale również umożliwiają rozwój polskich fabryk taboru kolejowego.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
Data publikacji | 09.05.2025, 12:19 |
Źródło informacji | PAP MediaRoom |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |