Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Po 40. roku życia wzrok się zmienia. Czy jesteśmy na to gotowi?
Prezbiopia to inwolucyjna zmiana, która zaczyna się zazwyczaj po czterdziestce - niezależnie od tego, czy wcześniej nosiliśmy okulary, czy nie. Jej objawem jest stopniowe pogarszanie się ostrości widzenia z bliska. To naturalny proces, który jednak wymaga regularnej kontroli - również po to, by wykluczyć inne problemy ze wzrokiem. Jednak jak pokazuje badanie Ipsos dla EssilorLuxottica, jedynie 30% Polaków w wieku 40+ bada wzrok raz w roku, a aż 31% robi to co trzy lata lub rzadziej. Tymczasem niewyraźny obraz to nie tylko kwestia dyskomfortu - to przewlekły stres dla mózgu.
„Zmysł wzroku ma największą reprezentację w korze mózgowej. Kiedy obraz docierający do mózgu jest niewyraźny, mózg żyje w ciągłym stresie. To wpływa na naszą psychikę, koncentrację, a nawet samopoczucie - mówiła podczas kongresu dr n. med. Anna Maria Ambroziak specjalistka okulistyki. - Dobry wzrok to dobra psychika, a stabilne widzenie zapewnia wewnętrzną harmonię dla całego organizmu”.
Nowe pokolenie prezbiopów: millenialsi
Pokolenie millenialsów (osób urodzonych w latach 1981-1996) właśnie wkracza w wiek prezbiopii. To osoby aktywne, świadome i przyzwyczajone do nowych technologii. Jak pokazują najnowsze dane zaprezentowane podczas kongresu, coraz więcej z nich sięga po więcej niż jedną parę okularów, w tym m.in. okulary z soczewkami fotochromowymi (Transitions), progresywnymi oraz do pracy przy ekranach.
„Pokolenie millenialsów właśnie wchodzi w etap życia, w którym naturalnie zaczynają się pierwsze objawy prezbiopii - zauważa Grzegorz Gondek, prezes EssilorLuxottica na Polskę i kraje bałtyckie. - To moment, który zmienia sposób postrzegania potrzeby korekcji wzroku - dosłownie i w przenośni. Użytkownicy oczekują dziś rozwiązań nie tylko skutecznych, ale i dopasowanych do stylu życia: dynamicznego, cyfrowego, często wielozadaniowego. Właśnie dlatego rośnie znaczenie innowacyjnych soczewek, które odpowiadają na te nowe potrzeby”.
Soczewki przyszłości: nowoczesne technologie i komfort od pierwszego dnia
Podczas kongresu zaprezentowano również najnowsze rozwiązania w zakresie korekcji wzroku - w tym soczewki progresywne z portfolio grupy EssilorLuxottica, do której należą spółki: Essilor Polonia, JZO, Jai Kudo, stworzone z myślą o osobach prowadzących aktywny, cyfrowy tryb życia i poszukujących codziennego komfortu. Co ważne, aż 95% użytkowników przystosowuje się do nich już pierwszego dnia.
„W świecie, gdzie nasze oczy wykonują codziennie ponad 100 tysięcy ruchów, korekcja powinna być komfortowa i intuicyjna - komentował Damian Biernacki, Education Manager w EssilorLuxottica. - Varilux XR™ to odpowiedź na potrzeby osób, które nie chcą już żonglować różnymi parami okularów - od telefonu po jazdę samochodem”.
Prezbiopia to nie tylko okulary. To wyzwanie psychologiczne
Ważnym akcentem kongresu było holistyczne podejście do tematu prezbiopii. Obok optometrystów, w gronie prelegentów znaleźli się także psycholodzy i socjolodzy, podkreślający, że pogarszający się wzrok po czterdziestce to nie tylko fizyczna zmiana, ale również wyzwanie emocjonalne i społeczne.
„W naszym społeczeństwie prezbiopia wciąż bywa tematem tabu. Konieczność sięgania po okulary do czytania często kojarzy się z pierwszym, namacalnym objawem starzenia - stwierdziła podczas kongresu Marta Niedźwiecka, psycholożka. - Dla wielu osób to moment, w którym po raz pierwszy muszą zmierzyć się z tym, że ich ciało zaczyna działać inaczej niż dotychczas. Zamiast traktować to jako słabość czy ograniczenie, warto spojrzeć na ten etap jako szansę - by lepiej zatroszczyć się o siebie i swoje potrzeby. Prezbiopia nie odbiera sprawczości - może wręcz ją wzmocnić, jeśli zareagujemy świadomie i z troską o jakość życia”.
Dr hab. Tomasz Sobierajski zwrócił uwagę, że współcześni czterdziestolatkowie nie wpisują się w stereotyp osoby „w średnim wieku”.
„To ludzie aktywni, ambitni, nowocześni. Ich tożsamość nie uwzględnia jeszcze słabości ciała. Tymczasem prezbiopia może stać się impulsem do refleksji, ale też do zadbania o siebie w kolejnym, pięknym etapie życia po czterdziestce” - mówił socjolog.
Edukacja i relacja - fundamenty nowoczesnej optyki
Wśród kluczowych wniosków z kongresu pojawiła się rola specjalistów ochrony wzroku jako doradców i edukatorów. Uczestnicy zgodnie podkreślali, że dobrze przeprowadzona rozmowa w salonie optycznym, wsparcie po zakupie oraz budowanie zaufania są dziś równie ważne jak sama technologia.
„Styl i jakość życia pacjenta to punkt wyjścia dla nowoczesnej optyki - mówiła dr n. med. Anna Maria Ambroziak specjalistka okulistyki. - Nadal zbyt wiele osób ma nieskorygowaną lub niedokorygowaną wadę wzroku, co przekłada się na zmęczenie, bóle głowy czy ogólne obniżenie jakości życia”.
Nowy rozdział w rozmowie o prezbiopii
Kongres Fokus na Progres był kolejnym krokiem w kierunku zmiany narracji o prezbiopii - z zagadnienia medycznego w temat powszechny i społeczny.
„Prezbiopia to nie choroba. To naturalny etap życia, do którego można podejść nowocześnie i świadomie - podsumował dr hab. Tomasz Sobierajski. - Z pomocą nowych technologii i profesjonalistów można odzyskać nie tylko ostrość widzenia, ale też komfort, pewność siebie i radość z codzienności.
To jest wyrób medyczny. Używaj go zgodnie z instrukcją użytkowania lub etykietą.
O EssilorLuxottica
Essilor należy do portfolio grupy EssilorLuxottica i jest światowym liderem w dziedzinie soczewek okularowych [1]. Oferuje szeroką gamę rozwiązań dedykowanych korekcji wad wzroku. Każda soczewka Essilor to połączenie wielu uzupełniających się technologii dzięki pakietowi wiodących technologii do ochrony wzroku klasy premium, w tym innowacyjnych marek, takich jak Varilux, Stellest, Eyezen i Crizal. Te przełomowe technologie korygują wady wzroku, chronią oczy przed szkodliwym promieniowaniem i zwiększają ostrość widzenia.
W skład grupy EssilorLuxottica wchodzą również inne firmy zajmujące się produkcją i dystrybucją soczewek okularowych: Jeleniogórskie Zakłady Optyczne oraz Jai Kudo. Niezależnie od tego, czy chodzi o projektowanie rozwiązań mających na celu korekcję wad wzroku, ochronę oczu, czy poprawę komfortu i wydajności, każda z marek produktów firmy kieruje się wspólnym celem, jakim jest opracowanie przełomowych soczewek okulistycznych, które poprawiają jakość życia dzięki lepszemu widzeniu.
Źródło danych: Ipsos Polska, badanie ilościowe przeprowadzone w sierpniu 2024 na platformie Ipsos Digital na próbie reprezentatywnej Polaków w wieku 40-75 lat (n=500) na zlecenie firmy EssilorLuxottica.
[1] Euromonitor, Eyewear 2023; Essilor International company; sprzedaż detaliczna wartościowo po rekomendowanych cenach detalicznych.
Źródło informacji: EssilorLuxottica
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
| Data publikacji | 17.06.2025, 12:58 |
| Źródło informacji | EssilorLuxottica |
| Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Innowacyjnie i z sercem na rzecz pacjentów - 4 laureatów konkursu „Leczmy z troską!”
Znamy już 4 laureatów drugiej edycji konkursu „Leczmy z troską!”, organizowanego przez Teva Pharmaceuticals Polska w ramach globalnego programu Humanizing Health. Celem konkursu jest wyróżnienie i wsparcie inicjatyw organizacji non-profit, które dzięki empatii, trosce i kreatywności wspierają pacjentów i ich bliskich w procesie zdrowienia. W gronie nagrodzonych znalazły się: Fundacja Iskierka, OnkoFundacja Alivia, Fundacja Wspornik oraz - w kategorii „Zdrowie Psychiczne” - Fundacja Czerwone Noski Klown w Szpitalu.- 25.11.2025, 13:07
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: Teva Pharmaceuticals
-
Image
Światowa nagroda Prix Galien - określana mianem Oskarów Medycyny - po raz kolejny w Polsce
Prix Galien, jedna z najbardziej prestiżowych inicjatyw wyróżniających innowacje w medycynie, farmacji oraz technologiach medycznych, ogłosiła laureatów tegorocznej polskiej edycji podczas uroczystej gali, która odbyła się w Warszawie. Wydarzenie zgromadziło wybitnych przedstawicieli nauki, biznesu i świata publicznego. Kapituła Prix Galien Polska - złożona z wybitnych przedstawicieli świata nauki i medycyny, pod przewodnictwem prof. Cezarego Szczylika - uhonorowała laureatów w następujących kategoriach: Najlepszy innowacyjny produkt farmaceutyczny, Najlepszy innowacyjny produkt biotechnologiczny, Najlepszą innowacyjną technologię medyczną, Najlepszy innowacyjny produkt drugiej generacji, Najlepszy lek na choroby rzadkie, Najlepszą kampanię promującą zdrowie oraz Najlepszy innowacyjny startup.- 25.11.2025, 11:59
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: Prix Galien Polska
-
Image
Czy prawa dziecka w internecie są respektowane? Nowy raport
Z internetu korzysta 90% dzieci w wieku 5-17 lat, a cyfrowy debiut ma za sobą blisko 75% 5-8 latków. W ocenie ekspertów ich prawa w sieci nie są szanowane, a z wyzwaniami często muszą radzić sobie na własną rękę. Fundacja Orange opublikowała drugą edycję raportu „Dojrzeć do praw” z monitoringu praw i podmiotowości dzieci w internecie. Szczególną uwagę zwraca na temat ochrony prywatności i wizerunku młodych ludzi.- 25.11.2025, 09:00
- Kategoria: Polityka i społeczeństwo
- Źródło: Fundacja Orange
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ