Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Podczas Kongresu Nowej Mobilności 2025 uczestnicy panelu pt. „Infrastruktura ładowania w Polsce, czy kiedyś będzie wystarczająca?” zastanawiali się, jak poprawić systemy dostarczania energii dla użytkowników pojazdów elektrycznych.
„Ciągle jesteśmy na etapie nadrabiania zaległości. Cały czas rozwój infrastruktury nie nadąża w stosunku do przyrostu samochodów elektrycznych. Po prostu potrzebujemy jeszcze szybszej inwestycji w rozwój infrastruktury” - stwierdził Maciej Zwiewka, Fleet Sales Director z Volkswagen Financial Services.
W latach 2019-2024 liczba ogólnodostępnych punktów ładowania w Polsce powiększyła się ponad sześciokrotnie. Mimo dynamicznego wzrostu, infrastruktura jest nadal znacznie słabiej rozbudowana w porównaniu do wielu państw Unii Europejskiej, zwłaszcza uwzględniając potencjał polskiej floty do dalszej elektryfikacji.
„My jako ORLEN, mamy stacje benzynowe w miejscach najlepszych dla tranzytu. To idealne lokalizacje do zrobienia w nich hubów do ładowania pojazdów. Pierwsze kilkanaście hubów oddamy do końca tego roku. Będą wielostanowiskowe, a każde stanowisko o minimalnej mocy 200 kW. Zamierzamy tę działalność rozwijać” - zapowiedział Krzysztof Kaczyński, dyr. wykonawczy ds. elektromobilności w ORLEN.
Jak podkreślił przedstawiciel ORLEN, koncern zamierza systematycznie wdrażać też huby miejskie, gdzie ceny dostosowane będą do oczekiwań mieszkańców.
„Zdajemy sobie sprawę, że najtańsze ładowanie jest w domu, ale jeśli równie tanie będą huby miejskie, a ładowanie będzie szybkie, stanowiska wielopunktowe, a czas zbliżony do tankowania paliwa tradycyjnego, to takie huby staną się bardzo atrakcyjne dla klientów” - dodał dyr. Krzysztof Kaczyński.
Wyzwaniem pozostaje m.in. realizacja celów unijnego rozporządzenia AFIR oraz zapewnienie dostępności stref ładowania dla pojazdów ciężkich. Paneliści zastanawiali się, jak przyspieszyć rozbudowę ogólnodostępnych punktów ładowania w Polsce i kiedy zostaną zapewnione warunki infrastrukturalne do rozwoju elektromobilności na skalę masową.
„Możemy stosować rozwiązania, które są już znane, np. ładowarki o mocy 1 MW lub nawet 1,5 MW. Tylko może to być bardzo kosztowne, a nie dać zwrotu inwestycji w odpowiednim czasie. Jeśli do 80 proc. baterii będziemy ładować w 20 minut na autostradzie, to zyskanie 10 minut może być potwornie kosztowne kompleksowo i technologicznie” - zauważył Krzysztof Kaczyński.
Kongres Nowej Mobilności 2025 odbywał się w dniach 23-25 września w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach. To szósta edycja wydarzenia, podczas której na 10 scenach wystąpiło ponad 400 prelegentów w ramach 250 punktów programu. Strefa EXPO obejmowała 12 tys. mkw. Program kongresu podzielono na sześć ścieżek tematycznych, dotyczących m.in. transportu, energetyki, urbanistyki i polityki klimatycznej.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
Data publikacji | 25.09.2025, 11:49 |
Źródło informacji | PAP MediaRoom |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |