Newsletter

TRAKO 2025: firma Dr-Tech zaprezentowała system, poprawiający bezpieczeństwo na niestrzeżonych przejazdach kolejowych (kat. D)

02.10.2025, 09:51aktualizacja: 02.10.2025, 11:35

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Fot. PAP - kadr z filmu
Fot. PAP - kadr z filmu
System Identyfikacji Pojazdu Szynowego (IPS) autorstwa firmy Dr-Tech informuje uczestników ruchu drogowego o zbliżaniu się ich do niestrzeżonego przejazdu kolejowego.

IPS jako system informacyjno-ostrzegawczy działa w oparciu o hybrydowe źródło zasilania „off-grid” zatem jest całkowicie autonomiczny energetycznie. Informuje ponadto o zbliżaniu się pojazdu szynowego do przejazdu kolejowo-drogowego. Rozwiązanie jako całość ma na celu poprawę bezpieczeństwa, a w efekcie ograniczenie liczby wypadków na niestrzeżonych przejazdach kolejowych. 

„Firma Dr-Tech powstała w 2011 roku i od samego początku jej misją była inżynieria dla bezpieczeństwa. Dlatego też jednym z naszych autorskich programów i projektów zarazem jest prezentowany system identyfikacji pojazdu szynowego” - informuje Jacek Rozmus, członek zarządu Dr-Tech. „IPS może uratować wiele istnień ludzkich na przejazdach niestrzeżonych, czyli tam, gdzie pojazdu nie widać, tam, gdzie mamy ograniczoną przejrzystość i nie ma żadnej dodatkowej sygnalizacji poza oznakowaniem pionowym” - dodaje.

System zbudowany jest w oparciu o dwa systemy detekcji, czyli o radary, a jednocześnie o czujniki detekcji pociągu. Czujniki poprzez drgania szyny wykrywają zbliżający się pojazd szynowy i zmieniają treść na tablicy świetlnej, informując o zbliżającym się pojeździe szynowym. Natomiast radary wykrywają zbliżający się, bądź to pojazd samochodowy, bądź rowerzystę czy pieszego i informują o zbliżeniu się do przejazdu, na którym może nastąpić sytuacja kolizyjna.

„Na przejeździe kolejowym niestrzeżonym system IPS może zostać zainstalowany w niespełna osiem godzin” - twierdzi Bogusław Nowak, członek zarządu Dr-Tech.

IPS jest w trakcie badań eksploatacyjnych na jednym z przejazdów PKP PLK. System jest kierowany m.in. do samorządowców, którzy odpowiadają za bezpieczeństwo swoich mieszkańców, a także do zarządców dróg.

„Warto zabudować takie systemy na niestrzeżonych przejazdach kolejowych chronionych jedynie przez pionowe znaki drogowe. W przypadku jakichkolwiek złych warunków atmosferycznych, w godzinach porannych lub nocnych, kiedy kierowcy są ospali, zdezorientowani, zmęczeni , zostaną ostrzeżeni o możliwej do wystąpienia niebezpiecznej sytuacji na przejeździe kolejowym” - podsumowuje Bogusław Nowak.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
Data publikacji 02.10.2025, 09:51
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ