Newsletter

Wybór oferenta w programie ORKA musi gwarantować suwerenność Marynarki Wojennej i polskiego przemysłu stoczniowego w Polsce

16.10.2025, 13:00aktualizacja: 16.10.2025, 13:34

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Hanwha
Hanwha
W ostatnich dniach oferenci programu ORKA zaprezentowali zaktualizowane propozycje dotyczące nowych okrętów podwodnych dla Marynarki Wojennej RP. W debacie publicznej coraz wyraźniej widać jednak, że nie chodzi jedynie o wybór platformy bojowej, lecz o strategiczną decyzję przemysłową - o to, który partner zapewni Polsce długofalowe korzyści gospodarcze, kompetencyjne i technologiczne, które będą generowały wpływy do budżetu państwa.

Współpraca w zakresie przemysłu morskiego powinna stanowić kamień milowy polskiej transformacji w zakresie morskiego przemysłu obronnego. Program ORKA stanowi klucz do stworzenia odpornego przemysłu morskiego, ale również zdolności obronnych Polski na Bałtyku. Podczas gdy inni oferenci programu ORKA prezentują koncepcje wspólnych projektów czy listy intencyjne, Hanwha Ocean już dziś deklaruje konkretne środki, harmonogram i pełną gotowość inwestycyjną. Firma podkreśla, że jej propozycja nie jest jedynie planem dostaw, lecz kompleksowym pakietem przemysłowo-rozwojowym, obejmującym transfer wiedzy, szkolenia, infrastrukturę i finansowanie na zasadach partnerskich na długie lata.

„Czy oferta konkurencji jest w stanie sprostać wymaganiom transferu technologii i, lokalizacji MRO (Maintenance, Repair and Overhaul)? Czy zapewni niezależność operacyjną Polskiej Marynarki, ale i rozwój polskiego przemysłu morskiego?” - Sean Seongwoo Park, Vice President Naval Ship International Business w Hanwha Ocean. „My dziś nie konkurujemy z jednostkowymi ofertami okrętów - konkurujemy wizjami przemysłowej niezależności i jej realnym spełnieniem” - mówi Sean Seongwoo Park.

Pierwszy okręt ma być dostarczony do Polski przez Hanwha Ocean w ciągu 6 lat od podpisania umowy, a kolejne jednostki - w odstępach 24 miesięcy. Taki harmonogram pozwala uniknąć luki w zdolnościach Marynarki Wojennej i stopniowo rozwijać kompetencje krajowe.

Pomorskie jako centrum nowoczesnego przemysłu morskiego

Sektor stoczniowy w województwie pomorskim zatrudnia obecnie około 27 000 osób - czyli 3,3 proc. wszystkich pracujących w regionie. Dzięki realizacji programu ORKA i inwestycji Hanwha Ocean liczba ta może znacząco wzrosnąć. Hanwha Ocean szacuje, że jego realizacja pozwoli utworzyć ponad 1300 miejsc pracy, wzmocnić łańcuchy dostaw i wygenerować ponad 3 mld USD wpływu do PKB Polski w ciągu 30 lat z samego obszaru MRO. Projekt zakłada bowiem rozwój infrastruktury stoczniowej, centrów szkoleniowych i R&D, co przełoży się na długofalowy wzrost gospodarczy regionu.

Hanwha Ocean już nawiązała współpracę z czołowymi polskimi przedsiębiorstwami - m.in. PGZ Stocznią Wojenną, Stocznią Remontową Nauta, Famor, Hydromegą, Enamorem i Rockfinem oraz planuje kolejne, nie tylko w zakresie technologii, ale również w logistyki, powierzchni biurowych, magazynowych. Polskie firmy mają dostarczać systemy elektryczne, hydrauliczne, oświetlenia, automatyki i nawigacji, które będą integrowane w ramach programu ORKA. Firma rozwija również projekty badawcze z Politechniką Gdańską i Centrum Techniki Okrętowej, dotyczące operowania okrętów podwodnych na Bałtyku zarówno w okresie letnim jaki i zimowym.

Jednym z kluczowych elementów propozycji Hanwha Ocean jest pełny transfer technologii oraz budowa w Polsce centrum MRO (Maintenance, Repair and Overhaul). Polskie stocznie i inżynierowie mają uzyskać kompetencje do samodzielnego utrzymania, modernizacji i rozwoju floty podwodnej przez cały jej cykl życia. Oznacza to prawdziwą niezależność operacyjną - możliwość działania, modernizacji i serwisowania jednostek bez konieczności odwoływania się do zagranicznych dostawców. Taki model współpracy wpisuje się w strategię rządu dotyczącą rozwoju krajowych zdolności przemysłowych oraz budowy nowoczesnych kompetencji obronnych w kraju budując tym samym odporność państwa w czasie pokoju, kryzysu i wojny.

Hanwha Ocean to stocznia założona w 1973 roku w Zatoce Okpo na wyspie Geoje, na południowo-wschodnim krańcu Półwyspu Koreańskiego. Jest jednym z liderów w budowie statków i konstrukcji morskich, w tym okrętów podwodnych. Stocznia zajmuje obszar 4,9 km2 i dysponuje największym na świecie dokiem o wyporności miliona ton. Hanwha Ocean bierze udział w programie Orka, w którym oferuje Marynarce Wojennej RP okręt podwodny KSS-III.

Źródło informacji: Hanwha Ocean

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 16.10.2025, 13:00
Źródło informacji Hanwha Ocean
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ