Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Modernizacja przemiałowni w porcie w Szczecinie to jeden z kluczowych projektów firmy, związany z linią cementu i wspierający zrównoważone budownictwo w Polsce.
„Zmniejszenie zależności od importu spoza UE to dziś strategiczne wyzwanie. Nasza inwestycja w Szczecinie pozwoli w większym stopniu opierać produkcję na krajowych surowcach, w tym na niskoemisyjnym cemencie z Cementowni Kujawy. Dzięki temu ograniczymy ryzyka związane z niestabilnymi łańcuchami dostaw i kosztami wynikającymi z mechanizmów takich jak CBAM, a Polska wzmocni swoją pozycję jako wiarygodny i zrównoważony dostawca materiałów budowlanych” - przekonuje Krzysztof Frączek, dyrektor ds. handlowych i łańcucha dostaw w Holcim Polska.
Wspomniany przez eksperta CBAM (ang. Carbon Border Adjustment Mechanism) to opłata nakładana na towary importowane spoza Unii Europejskiej tak, aby ich ślad węglowy był rozliczany podobnie jak w przypadku produkcji w UE objętej systemem EU ETS. Aktualnie (do końca 2025 roku) trwa okres przejściowy przygotowujący Wspólnotę do wdrożenia tego systemu, co ma nastąpić 1 stycznia 2026 roku. Wówczas do niektórych produktów sprowadzanych spoza Unii, takich jak stal, nawozy czy cement, będą doliczane opłaty odpowiadające emisjom zawartym w imporcie. W perspektywie 2034 roku bezpłatne przydziały ETS przestaną obowiązywać całkowicie.
Nie ulega wątpliwości, że mechanizm CBAM wpłynie na koszty wielu surowców i produktów energochłonnych, a w konsekwencji ceny m.in. materiałów budowlanych czy komponentów używanych w codziennej produkcji. Dlatego tak istotne dla polskich firm staje się już dziś skracanie łańcuchów dostaw oraz inwestowanie we własne zaplecze oraz moce wytwórcze. Z drugiej strony: uniezależnianie się od importu tego cennego (zwłaszcza w kontekście planowanych gigantycznych inwestycji infrastrukturalnych) produktu to doskonała wiadomość dla całej gospodarki. Elementem takiej właśnie, długofalowej strategii, jest modernizacja przemiałowni w porcie w Szczecinie.
Modernizacja przewiduje integrację szczecińskiego terminalu przemiałowego z transportem kolejowym (poprzez odnowienie bocznic czy wykorzystanie nowoczesnego taboru, chociażby wagonów kontenerowych), co ma zredukować koszty logistyczne, a tym samym zwiększyć konkurencyjność obiektu. Ulepszona logistyka pozytywnie wpłynie na terminowość dostaw materiałów, co ma kluczowe znaczenie dla realizacji harmonogramów inwestycyjnych.
Natomiast lokalizacja przemiałowni cementu w szczecińskim porcie (dysponującym m.in. nowoczesnymi nabrzeżami oraz torami podejściowymi o gł. technicznej 12,5 m, pozwalającymi obsługiwać duże jednostki) usprawni transport krajowych surowców i eksport produktów drogą morską. Dzięki temu, przedsiębiorcy budowlani otrzymają szybciej wysokiej jakości cement, zachowując jego odpowiednie parametry, a Szczecin umocni się na pozycji jednego z istotnych polskich hubów handlowo-przeładunkowych. Będzie to istotne z punktu widzenia rynku lokalnego, gdyż poskutkuje to zmniejszeniem łańcuchów dostaw i zapewni podaż wysokiej jakości cementu, niezbędnego do budów w regionie.
„Po zakończeniu modernizacji szczecińska przemiałownia stanie się jednym z kluczowych węzłów produkcyjno-dystrybucyjnych Holcim Polska. Będzie w pierwszej kolejności obsługiwać rynek krajowy, skracając czas dostaw i zwiększając elastyczność logistyki. Dzięki temu wzmocni naszą pozycję w Polsce, zapewniając klientom dostęp do zrównoważonych materiałów budowlanych najwyższej jakości” - tłumaczy Krzysztof Frączek.
Modernizacja przemiałowni cementu w Szczecinie nie tylko koresponduje z rozwojem zrównoważonych łańcuchów dostaw opartych na lokalnych zasobach, ale także z celami klimatycznymi UE, postulatem Gospodarki o Obiegu Zamkniętym, oraz najwyższymi standardami środowiskowymi.
„Na każdym etapie inwestycji - od budowy po eksploatację - stawiamy na technologie zmniejszające ślad węglowy. Maksymalne wykorzystanie transportu kolejowego i morskiego pozwoli ograniczyć ruch ciężarówek i związane z nim emisje. Zastosowane zostaną również nowoczesne technologie przemiałowe i logistyczne, które zwiększą efektywność energetyczną i operacyjną całego procesu” - wyjaśnia dyrektor z Holcim Polska.
Inwestycja ma duże znaczenie dla rozwoju gospodarczego całego regionu. Jak przypomina Krzysztof Frączek, jest to już kolejny projekt realizowany przez Holcim Polska w województwie zachodniopomorskim. Na tej liście znajdują się również wytwórnie betonu w Szczecinie, Stargardzie, Koszalinie i Ustroniu Morskim. Ważnymi inwestycjami są również S10 Szczecin-Piła oraz S6, czyli Zachodnia Obwodnica Szczecina wraz z tunelem, a także inwestycje związane z morską energetyką wiatrową w Porcie Szczecin.
„Projekt w Szczecinie to nie tylko wzmocnienie łańcucha dostaw Holcim Polska, ale także impuls dla lokalnej i krajowej gospodarki. W fazie budowy i eksploatacji powstaną nowe miejsca pracy, a realizacja inwestycji wygeneruje zapotrzebowanie na usługi lokalnych podwykonawców i dostawców” - dodaje Krzysztof Frączek.
We wrześniu odbyły się obchody 75-lecia Portu Szczecin, które nie tylko są symbolem bogatej historii tego strategicznego miejsca, ale także podkreśliły jego rolę w rozwoju nowoczesnego przemysłu w Polsce. Port Szczecin, inwestując m.in. w Przylądek Pomerania, aktywnie uczestniczy w budowaniu przyszłości tej gałęzi gospodarki, wspierając rozwój infrastruktury portowej w duchu zrównoważonego rozwoju. Przemiałownia Holcim w Szczecinie stanowi przykład inwestycji, która wpisuje się w tę wizję, łącząc innowacyjność z troską o środowisko.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 23.10.2025, 08:35 |
Źródło informacji | PAP MediaRoom |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |