Newsletter

Nauka i technologie

Modernizacja przemiałowni cementu w Porcie Szczecin to kluczowa inwestycja dla regionu

23.10.2025, 08:35aktualizacja: 23.10.2025, 08:43

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Zmniejszenie zależności Polski od coraz kosztowniejszego importu surowców spoza Wspólnoty, wdrożenie kolejnych rozwiązań obniżających ślad węglowy, zwiększenie krajowego potencjału w obszarze produkcji i dystrybucji cementu, nowe miejsca pracy i impuls rozwojowy dla całego regionu - to dopiero początek listy korzyści związanych z modernizacją przemiałowni w Szczecinie realizowanej przez Holcim Polska. Inwestycja wpisuje się w długofalową strategię marki zakładającą skracanie łańcuchów dostaw i działania na rzecz wzmacniania bezpieczeństwa surowcowego kraju w obliczu nadchodzących zmian w prawie UE.

Modernizacja przemiałowni w porcie w Szczecinie to jeden z kluczowych projektów firmy, związany z linią cementu i wspierający zrównoważone budownictwo w Polsce.

„Zmniejszenie zależności od importu spoza UE to dziś strategiczne wyzwanie. Nasza inwestycja w Szczecinie pozwoli w większym stopniu opierać produkcję na krajowych surowcach, w tym na niskoemisyjnym cemencie z Cementowni Kujawy. Dzięki temu ograniczymy ryzyka związane z niestabilnymi łańcuchami dostaw i kosztami wynikającymi z mechanizmów takich jak CBAM, a Polska wzmocni swoją pozycję jako wiarygodny i zrównoważony dostawca materiałów budowlanych” - przekonuje Krzysztof Frączek, dyrektor ds. handlowych i łańcucha dostaw w Holcim Polska.

Wspomniany przez eksperta CBAM (ang. Carbon Border Adjustment Mechanism) to opłata nakładana na towary importowane spoza Unii Europejskiej tak, aby ich ślad węglowy był rozliczany podobnie jak w przypadku produkcji w UE objętej systemem EU ETS. Aktualnie (do końca 2025 roku) trwa okres przejściowy przygotowujący Wspólnotę do wdrożenia tego systemu, co ma nastąpić 1 stycznia 2026 roku. Wówczas do niektórych produktów sprowadzanych spoza Unii, takich jak stal, nawozy czy cement, będą doliczane opłaty odpowiadające emisjom zawartym w imporcie. W perspektywie 2034 roku bezpłatne przydziały ETS przestaną obowiązywać całkowicie.

Nie ulega wątpliwości, że mechanizm CBAM wpłynie na koszty wielu surowców i produktów energochłonnych, a w konsekwencji ceny m.in. materiałów budowlanych czy komponentów używanych w codziennej produkcji. Dlatego tak istotne dla polskich firm staje się już dziś skracanie łańcuchów dostaw oraz inwestowanie we własne zaplecze oraz moce wytwórcze. Z drugiej strony: uniezależnianie się od importu tego cennego (zwłaszcza w kontekście planowanych gigantycznych inwestycji infrastrukturalnych) produktu to doskonała wiadomość dla całej gospodarki. Elementem takiej właśnie, długofalowej strategii, jest modernizacja przemiałowni w porcie w Szczecinie.

Modernizacja przewiduje integrację szczecińskiego terminalu przemiałowego z transportem kolejowym (poprzez odnowienie bocznic czy wykorzystanie nowoczesnego taboru, chociażby wagonów kontenerowych), co ma zredukować koszty logistyczne, a tym samym zwiększyć konkurencyjność obiektu. Ulepszona logistyka pozytywnie wpłynie na terminowość dostaw materiałów, co ma kluczowe znaczenie dla realizacji harmonogramów inwestycyjnych.

Natomiast lokalizacja przemiałowni cementu w szczecińskim porcie (dysponującym m.in. nowoczesnymi nabrzeżami oraz torami podejściowymi o gł. technicznej 12,5 m, pozwalającymi obsługiwać duże jednostki) usprawni transport krajowych surowców i eksport produktów drogą morską. Dzięki temu, przedsiębiorcy budowlani otrzymają szybciej wysokiej jakości cement, zachowując jego odpowiednie parametry, a Szczecin umocni się na pozycji jednego z istotnych polskich hubów handlowo-przeładunkowych. Będzie to istotne z punktu widzenia rynku lokalnego, gdyż poskutkuje to zmniejszeniem łańcuchów dostaw i zapewni podaż wysokiej jakości cementu, niezbędnego do budów w regionie.

„Po zakończeniu modernizacji szczecińska przemiałownia stanie się jednym z kluczowych węzłów produkcyjno-dystrybucyjnych Holcim Polska. Będzie w pierwszej kolejności obsługiwać rynek krajowy, skracając czas dostaw i zwiększając elastyczność logistyki. Dzięki temu wzmocni naszą pozycję w Polsce, zapewniając klientom dostęp do zrównoważonych materiałów budowlanych najwyższej jakości” - tłumaczy Krzysztof Frączek.

Modernizacja przemiałowni cementu w Szczecinie nie tylko koresponduje z rozwojem zrównoważonych łańcuchów dostaw opartych na lokalnych zasobach, ale także z celami klimatycznymi UE, postulatem Gospodarki o Obiegu Zamkniętym, oraz najwyższymi standardami środowiskowymi.

„Na każdym etapie inwestycji - od budowy po eksploatację - stawiamy na technologie zmniejszające ślad węglowy. Maksymalne wykorzystanie transportu kolejowego i morskiego pozwoli ograniczyć ruch ciężarówek i związane z nim emisje. Zastosowane zostaną również nowoczesne technologie przemiałowe i logistyczne, które zwiększą efektywność energetyczną i operacyjną całego procesu” - wyjaśnia dyrektor z Holcim Polska.

Inwestycja ma duże znaczenie dla rozwoju gospodarczego całego regionu. Jak przypomina Krzysztof Frączek, jest to już kolejny projekt realizowany przez Holcim Polska w województwie zachodniopomorskim. Na tej liście znajdują się również wytwórnie betonu w Szczecinie, Stargardzie, Koszalinie i Ustroniu Morskim. Ważnymi inwestycjami są również S10 Szczecin-Piła oraz S6, czyli Zachodnia Obwodnica Szczecina wraz z tunelem, a także inwestycje związane z morską energetyką wiatrową w Porcie Szczecin.

„Projekt w Szczecinie to nie tylko wzmocnienie łańcucha dostaw Holcim Polska, ale także impuls dla lokalnej i krajowej gospodarki. W fazie budowy i eksploatacji powstaną nowe miejsca pracy, a realizacja inwestycji wygeneruje zapotrzebowanie na usługi lokalnych podwykonawców i dostawców” - dodaje Krzysztof Frączek.

We wrześniu odbyły się obchody 75-lecia Portu Szczecin, które nie tylko są symbolem bogatej historii tego strategicznego miejsca, ale także podkreśliły jego rolę w rozwoju nowoczesnego przemysłu w Polsce. Port Szczecin, inwestując m.in. w Przylądek Pomerania, aktywnie uczestniczy w budowaniu przyszłości tej gałęzi gospodarki, wspierając rozwój infrastruktury portowej w duchu zrównoważonego rozwoju. Przemiałownia Holcim w Szczecinie stanowi przykład inwestycji, która wpisuje się w tę wizję, łącząc innowacyjność z troską o środowisko.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 23.10.2025, 08:35
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ