Pobierz materiał i Publikuj za darmo
W porównaniu do ubiegłorocznej edycji raportu, grupa martwiących się Polaków znacznie wzrosła. Zdrowie wskazywało 34 proc. badanych, a sytuację globalną 19 proc. Wzrosła także grupa Polaków martwiących się o swoją pracę, a dokładnie o wynagrodzenie (41 proc. vs. 35 proc. w 2024) i pewność zatrudnienia (36 proc. vs. 33 proc. w 2024). Pracownicy 50+ boją się wykluczenia zawodowego.
Alina Smolarek, dyrektorka HR, enel-med, wskazuje, że narasta poczucie braku bezpieczeństwa wśród polskich pracowników i nie wynika to wprost z sytuacji gospodarczej. Inflacja od początku roku spada i jest już blisko celu NBP, średnie wynagrodzenie rośnie, podobnie jak płaca minimalna, a konsumpcja utrzymuje się na stabilnym poziomie. Mimo to więcej Polaków martwi się o przyszłość.
„W 2025 roku o jedną trzecią wzrosła liczba pracujących, którzy boją się o własne zdrowie fizyczne, a grupa zaniepokojonych sytuacją geopolityczną jest dwa razy większa. To pokazuje, że o naszym samopoczuciu coraz mniej decydują wskaźniki makroekonomiczne, a coraz bardziej emocje, doświadczenia i poczucie stabilności. Jesteśmy bombardowani trudnymi informacjami związanymi z sytuacją geopolityczną, przy jednoczesnym napięciu na rynku pracy” - zauważa dyrektorka HR enel-med.
„Do tego dochodzi niepewność wynikająca ze zmian, jakie przynosi rozwój technologii i sztucznej inteligencji. W efekcie towarzyszy nam permanentne napięcie, w którym zdrowie fizyczne i psychiczne, jest kluczowym miernikiem jakości życia” - dodaje.
Dane pokazują, że Polki mają więcej powodów do zmartwień niż Polacy. Kobiety częściej niż mężczyźni boją się o sytuację finansową rodziny (43 proc. vs. 39 proc.), zdrowie rodziców (33 proc. vs. 25 proc.) oraz swoje zdrowie psychiczne (25 proc. vs. 16 proc.). Mężczyźni z kolei częściej niż kobiety martwią się swoim zdrowiem fizycznym (48 proc. vs. 43 proc.).
Biorąc pod uwagę wiek pracowników, młodsi pracownicy częściej są niepewni co do swojej sytuacji finansowej (49 proc. w wieku 18-30 lat vs. 40 proc. w wieku pow. 50 lat) oraz martwią się zdrowiem swoich rodziców (42 proc. w wieku 18-30 lat vs. 14 proc. w wieku pow. 50 lat). Dla nich również dobrostan psychiczny jest ważniejszy niż dla bardziej doświadczonych pracowników (26 proc. w wieku 18-30 lat vs. 12 proc. w wieku pow. 50 lat). Osoby po 50 r.ż. natomiast zdecydowanie częściej myślą o swoim zdrowiu fizycznym (56 proc. vs. 43 proc. w wieku 18-30 lat) oraz dzieciach (39 proc. vs. 12 proc. w wieku 18-30 lat).
Na liście zawodowych obaw dominują kwestie finansowe. Najczęściej martwimy się o wynagrodzenie: 41 proc. pracowników wskazało obniżkę pensji lub brak perspektyw na podwyżkę, co oznacza wzrost o 6 pkt proc. rok do roku. Na drugim miejscu znajduje się obawa przed utratą pracy (36 proc. vs. 33 proc. w 2024), a na trzecim - wykluczenie z rynku pracy z powodu choroby (29 proc. vs. 24 proc.). 55 proc. młodych pracowników w wieku 18-30 lat najczęściej martwi się kwestią swojego wynagrodzenia (ub.r. 51 proc.). Wśród osób 50+ ten odsetek wynosi 33 proc. Ci najbardziej doświadczeni pracownicy najczęściej obawiają się wykluczenia zawodowego z powodu poważnego zachorowania (36 proc. vs. 21 proc. wśród najmłodszych pracowników).
Według autorów raportu warto też zwrócić uwagę na troski związane ze sztuczną inteligencją oraz robotyzacją, które częściej dotyczą najmłodszych pracowników. 18 proc. osób w wieku 18-30 lat i 11 proc. osób w wieku pow. 50 r.ż. martwi się, że ich zawód straci na znaczeniu na rzecz rozwiązań opartych o AI. To, co różni oba pokolenia, to także podejście do swoich kwalifikacji. Co piąta „zetka” obawia się, że nie jest odpowiednio wykwalifikowana (22 proc.), podczas gdy pracownicy 50+ niemal nie znają tej obawy (4 proc.).
„Tegoroczny raport daje konkretną mapę obaw i potrzeb pracowników. Niech będzie inspiracją do rozmów w firmach, do podejmowania mądrych decyzji i do tego, by w codziennym biegu znaleźć chwilę na zadbanie o siebie" - podsumowała Alina Smolarek, dyrektorka HR, enel-med.
Raport „Łączy nas zdrowie 2025” jest dostępny tutaj.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
| Data publikacji | 27.10.2025, 07:30 |
| Źródło informacji | PAP MediaRoom |
| Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Kobiety, które czują mocniej. 7. edycja ogólnopolskiej kampanii "W kobiecym interesie"
Coraz więcej młodych Polek identyfikuje się jako kobiety neuroatypowe - z ADHD, w spektrum autyzmu lub z podwyższoną wrażliwością sensoryczną. Dla wielu z nich wizyta u ginekologa bywa szczególnie stresująca. Firma Gedeon Richter Polska, w tegorocznej odsłonie kampanii „W kobiecym interesie. Bez wyjątku”, skierowała uwagę także na tę grupę. To nie trend ani moda - to realna potrzeba uwzględnienia różnorodnych doświadczeń i odczuć kobiet, które „czują mocniej”.- 04.12.2025, 08:00
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: Gedeon Richter
-
Image
Birsztany opublikowały katalog workation, ukazując najlepsze miejsca do pracy zdalnej i wypoczynku
Centrum Informacji Turystycznej w Birsztanach przygotowało specjalny katalog ofert pracy dla osób, które pracują zdalnie i chcą połączyć pracę z wypoczynkiem w kurorcie. Katalog przygotowany w języku polskim pozwoli polskim firmom i specjalistom odkryć Birsztany jako bliskie i inspirujące miejsce do pracy zdalnej.- 28.11.2025, 18:00
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Centrum Informacji Turystycznej w Birsztanach
-
Image
Badanie słuchu za pomocą telefonu? Prof. Henryk Skarżyński przedstawił bezpłatną aplikację
Podczas VII Kongresu „Zdrowie Polaków” w Światowym Centrum Słuchu, prof. Henryk Skarżyński ogłosił premierę aplikacji H.EAR BOX mobile. To nowoczesne narzędzie umożliwiające wstępną diagnostykę oraz regularne monitorowanie słuchu przy użyciu smartfona, bez konieczności posiadania słuchawek.- 28.11.2025, 12:43
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: Światowe Centrum Słuchu
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ