Newsletter

Nauka i technologie

Konferencja PAP „Media Przyszłości”: tylko rzetelne, jakościowe dziennikarstwo zapewnia dostęp do prawdy

05.12.2025, 13:57aktualizacja: 05.12.2025, 14:14

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Nie powinniśmy walczyć ze sztuczną inteligencją, ale z nią współpracować, żeby znaleźć nowe modele biznesowe, które będą nas wspierały - wskazała Pinar Ozcan, prof. Uniwersytetu Oksfordzkiego, ekspertka w zakresie strategii technologicznej i transformacji cyfrowej podczas zorganizowanej przez Polską Agencję Prasową szóstej edycji konferencji „Media Przyszłości”, która odbyła się 4 grudnia 2025 w The Tides w Warszawie.

Konferencja „Media Przyszłości” - skierowana do osób zarządzających mediami, dziennikarzy, specjalistów PR oraz liderów komunikacji instytucjonalnej - dotyczyła roli mediów w świecie zdominowanym przez platformy internetowe i coraz doskonalszą sztuczną inteligencję. Eksperci zgodzili się, że w dobie technologii szczególnie ważna jest rzetelna, sprawdzona informacja, którą może zapewnić tylko dobre dziennikarstwo.

„Potrzebne jest dziennikarstwo jakościowe, wiarygodne, w którym odpowiedzialność za słowo oraz gwarancja prawdziwości informacji wysuwają się na pierwszy plan” - powiedział Marek Błoński, dyrektor generalny PAP.

Wskazał na szczególną rolę Agencji w walce z dezinformacją, która dziś nabrała nowego, strategicznego znaczenia.

„Jako Polska Agencja Prasowa jesteśmy właściwym ośrodkiem do tego, żeby starać się - z użyciem naszej wiedzy, doświadczenia, kapitału instytucjonalnego - budować rodzaj muru przeciwko dezinformacji” - wskazał Marek Błoński.

Według Pinar Ozcan, prof. Uniwersytetu Oksfordzkiego, keynote speakerki konferencji, dobrą wiadomością dla agencji medialnych jest to, że mają ogromne zasoby danych, które - zdaniem ekspertki - są dziś tym, czym wcześniej była ropa naftowa.

„Każdy artykuł, który napisałeś, każde badanie, które zrobiłeś - to dane, które posiadasz. Jest to doskonały punkt wyjścia, jeśli zaczniesz łączyć te dane z AI” - podkreśliła Pinar Ozcan podczas swojego wystąpienia.

Ekspertka wzięła także udział w panelu „Media przyszłości - zarządzanie mediami i modele biznesowe w erze technologicznego przełomu”, którego uczestnicy dyskutowali o projektowaniu i wdrażaniu strategii, pozwalających mediom na utrzymanie konkurencyjności i odnalezienie nowej ścieżki rozwoju w dobie rosnącej presji ze strony globalnych gigantów technologicznych.

Pinar Ozcan wskazała, że choć AI wyprzedza człowieka w wielu aspektach pracy dziennikarskiej, np. szybkości analizy danych, brakuje jej jednej niezwykle ważnej cechy - kompasu moralnego.

„Autentyczność i emocjonalna inteligencja są bardzo ważne. Chodzi o wiadomości, które wiążą się z ludźmi, sprawiają, że czują się oni dobrze, dają nadzieję i pozwalają zrozumieć świat w sposób właściwy dla człowieka, a nie robota” - mówiła ekspertka.

Moderujący dyskusję Paweł Kostrzewa, z-ca dyr. generalnego PAP, wskazał, że ostatnio w mediach bez sztucznej inteligencji nic nie ma prawa się wydarzyć. „A każdy, kto przegapi ten moment, będzie tego gorzko żałował, jak ktoś, kto kiedyś nie uwierzył w internet” - zauważył Kostrzewa.

Z kolei Tomasz Gruszka, dyrektor Biura Operacyjnego PAP, przytoczył wyniki badania, z którego wynika, że większość odbiorców mediów widzi szansę na pozytywną zmianę w kontekście zagrożenia dezinformacją i sztucznymi treściami.

„Wierzą w renesans dziennikarstwa, mediów. Najprawdopodobniej oznacza to redefinicję, reinterpretację roli dziennikarza i mediów we współczesnym świecie: łańcuchu wartości, produktów, sposobów monetyzacji” - argumentował dyrektor.

O wyzwaniu, jakim dla branży medialnej jest sztuczna inteligencja, mówiła dr Dominika Bosek-Rak, adiunkt w Katedrze Teorii Zarządzania SGH: „Z jednej strony ułatwia pracę dziennikarzom, ale z drugiej materiały tworzone przy pomocy sztucznej inteligencji często wydają się być generyczne” - wskazywała ekspertka.

Panel „Newsroom przyszłości - technologie, kompetencje i odpowiedzialność w erze AI” był poświęcony redefinicji codziennej pracy dziennikarzy przez nowe technologie, narzędzia analizy danych, personalizacji treści czy automatyzacji procesów redakcyjnych. Uczestnicy panelu omówili kompetencje niezbędne w newsroomie przyszłości: od dziennikarstwa danych po współpracę z narzędziami opartymi na AI, a także wskazali, jak skutecznie przygotować nowe pokolenie dziennikarzy na te wyzwania.

Prowadzący dyskusję Wojciech Tumidalski, redaktor naczelny PAP, pytał uczestników, jak będzie się zmieniało dziennikarstwo w najbliższych latach.

Piotr Witwicki, dyrektor Pionu Informacji i Publicystyki Telewizji Polsat, podkreślił, że w dłuższym okresie będą się zacierać standardowe granice między telewizją, radiem, gazetą czy portalem internetowym. „Media zamienią się w takie wielkie agencje, twórców kontentu wspieranych przez sztuczną inteligencję. Natomiast w tych wielkich fabrykach kontentu pola eksploracji czasami będą wspólne, będą się łączyć, przenikać i pewnie to jest kierunek, którym będzie szło dziennikarstwo” - mówił Piotr Witwicki.

Andrzej Stec, redaktor naczelny Bankier.pl, podkreślił, że redakcje nie mają dziś wyjścia - muszą korzystać ze sztucznej inteligencji. Choćby tak jak w przypadku forum Bankiera.pl, żeby moderowała fora internetowe.

„Mamy forum Bankiera, gdzie 600-700 tysięcy unikalnych użytkowników w miesiącu dyskutuje o giełdzie. Wiadomo, że pojawiają się tam różne opinie, słowa. Rok temu mieliśmy trzech moderatorów, którzy pracowali od 6 do 22, dziś mamy sztuczną inteligencję, która przy odpowiednim asystencie pracuje 24 godziny na dobę” - mówił Andrzej Stec.

Marta Pawłowska, Digital Publishing Director RASP stwierdziła, że potrzeby odbiorców, niezależnie od pokolenia, nie różnią się od siebie, a wyzwaniem dla mediów jest dostarczanie im treści w formie i w kanale, który rozumieją.

„Zwróćmy uwagę, jak fantastycznie rośnie liczba słuchalności podcastów. Przecież to nic innego, jak świadectwo zaufania do twórców, często pojedynczych - czyli coś, co my kiedyś robiliśmy słuchając audycji radiowej” - mówiła Marta Pawłowska.

Uczestnicy panelu „Polityka informacyjna w czasach infodemii - jak instytucje i media budują zaufanie społeczne” szukali odpowiedzi na pytanie: w jaki sposób technologie oparte na sztucznej inteligencji wpływają na komunikację instytucjonalną i medialną - od języka, przez tempo i styl przekazu, aż po sposób budowania długofalowych relacji z odbiorcami.

W dyskusji omówione zostały strategie projektowania komunikacji odpornej na polaryzację i dezinformację w erze algorytmów, a jednocześnie atrakcyjnej oraz zrozumiałej dla odbiorców. Eksperci poruszyli również kwestię budowania i utrzymania zaufania społecznego w dobie postępującego „kryzysu wiarygodności”.

Przemysław Kuk, dyrektor Departamentu Komunikacji w Ministerstwie Aktywów Państwowych, podkreślił, że media żyją w okresie przejściowym. Dodał, że w instytucjach publicznych zmiany dotyczące mediów zachodzą wolniej. „Instytucje publiczne są bardziej konserwatywne; różne trendy docierają tu wolniej - tak było z internetem. Podobnie jest z AI, która traktowana jest przez administrację jako ciało obce, które próbujemy poznać, ale w komunikacji nie jest stosowane bardzo powszechnie. Stoi za tym za tym racjonalność, bezpieczeństwo” - wskazał Przemysław Kuk.

O ograniczonych możliwościach korzystania z AI mówiła też Olga Samsonowicz, dyrektor Biura Komunikacji PKP SA. Jako firma strategiczna PKP musi w szczególny sposób dbać o bezpieczeństwo. „Mamy ograniczone możliwości, a świat nie ma tych ograniczeń, więc bez tego wsparcia musimy walczyć z lawiną fejków, wytworzonych przez AI, boty. To dla nas duże wyzwanie” - wskazywała Olga Samsonowicz.

Konferencji towarzyszyły warsztaty dla dziennikarzy, które przeprowadził Google, partner wydarzenia. Firma zaprezentowała możliwości zaawansowanych modeli Google DeepMind, przeanalizowała też działanie SynthID - autorskiej, niewidzialnej dla ludzkiego oka technologii Google do znakowania treści wytworzonych przez sztuczną inteligencję. Dziennikarze mogli się dowiedzieć, jak powszechnie dostępne narzędzia mogą wspomóc redakcję w codziennych zadaniach, a także wspierać jakościowe dziennikarstwo - uczestnicy zobaczyli, jak pomocne w pracy mogą być narzędzia NotebookLM, Gemini, Pinpoint.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 05.12.2025, 13:57
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ