Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- CIR informuje:
Podczas dzisiejszego posiedzenia rząd przyjął projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo celne oraz niektórych innych ustaw.
Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie „Wieloletniego Planu Finansowego Państwa na lata 2016-2019”.
Przyjęto dokument: Krajowy Program Reform na rzecz realizacji strategii „Europa 2020”. Aktualizacja 2016/2017.
Rząd zaakceptował wniosek o derogację dla Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie art. 395 dyrektywy Rady 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej w celu przyznania od 1 stycznia 2017 r. do 31 grudnia 2018 r. upoważnienia stosowania środka stanowiącego odstępstwo od art. 287 tej dyrektywy.
# # #
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo celne oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra finansów.
Zaproponowano zmiany w przepisach celnych w związku z ustanowieniem unijnego kodeksu celnego, który wraz z rozporządzeniami unijnymi stosowany będzie we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej od 1 maja 2016 r.
Głównym celem unijnego kodeksu celnego jest poprawa funkcjonowania unii celnej jako całości. Chodzi o jednolite stosowanie przepisów celnych na całym obszarze celnym UE przez krajowe służby celne państw członkowskich. Unijny kodeks celny skupia się na wyznaczeniu kierunków i celów strategicznych w prawie celnym. Regulacje unijnego kodeksu celnego będą stosowane w polskim prawie wprost. W znowelizowanych przepisach ustawowych znajdą się jedynie rozwiązania, które uzupełniają regulacje kodeksowe.
Najważniejsze regulacje wprowadzone przez unijny kodeks celny dotyczą:
- wymiany informacji – wszelka wymiana informacji między organami celnymi oraz między przedsiębiorcami a organami celnymi, a także przechowywanie tych informacji odbywać się będzie za pomocą technik elektronicznego przetwarzania danych (elektronizacja obsługi procesów celnych będzie wdrażana do końca 2020 r., co spowoduje wyeliminowanie papierowego obiegu dokumentów, czyli docelowo wszystkie transakcje celne i handlowe będą prowadzane elektronicznie);
- procedur celnych – zmieniona zostanie obowiązująca terminologia oraz zmniejszy się liczba procedur celnych;
- upoważnionego przedsiębiorcy AEO – wskazano dodatkowe warunki, od których spełnienia zależeć będzie przyznanie przedsiębiorcy statusu AEO oraz rozszerzono katalog korzyści dostępnych tylko dla posiadaczy statusu AEO (posiadanie statusu upoważnionego przedsiębiorcy AEO uprawnia do korzystania z ułatwień odnoszących się do kontroli celnej oraz uproszczeń przewidzianych w ramach przepisów celnych);
- długu celnego i zabezpieczeń celnych – chodzi o możliwość korzystania z zabezpieczenia w obniżonej wysokości oraz zwiększenie przypadków wygaśnięcia długu celnego;
- postępowania celnego – nastąpi harmonizacja trybów postępowania organów celnych państw unijnych związanych z wydawaniem decyzji celnych;
- procedur uproszczonych – zmiany dotyczą instytucji uproszczonego zgłoszenia celnego oraz wpisu do rejestru zgłaszającego;
- nowych ułatwień takich jak samoobsługa celna (organ celny na wniosek upoważnionego przedsiębiorcy AEO może zezwolić, aby pewne formalności celne były załatwiane przez przedsiębiorcę) i odprawa scentralizowana (umożliwi złożenie w urzędzie celnym właściwym ze względu na miejsce siedziby przedsiębiorcy upoważnionego AEO zgłoszenia celnego towarów, które będą przedstawione w innym urzędzie celnym).
Jednym z ważniejszych efektów znowelizowanych przepisów ustawowych będzie uproszczenie postępowania celnego. Do ustawy wpisano pozwolenie na stosowanie uproszczonego postępowania przy obejmowaniu towarów procedurą TIR (dotyczy międzynarodowego przewozu towarów). W praktyce formalności tranzytowe zostaną zredukowane do minimum dla wiarygodnych przedsiębiorców.
Do projektu noweli wprowadzono także przepisy regulujące kwestię elektronicznej wymiany informacji i dostępu do usług elektronicznych świadczonych przez Służbę Celną.
Elektroniczna wymiana informacji – w szczególności deklaracji i zgłoszeń – odbywać się będzie przez Platformę Usług Elektronicznych Służby Celnej (PUESC). Warunkiem skorzystania z usług elektronicznych będzie rejestracja i przedstawienie organowi celnemu dokumentu potwierdzającego zakres uprawnień do korzystania z usług oferowanych na PUESC. Elektroniczne dokumenty celne będzie można podpisać nie tylko kwalifikowanym podpisem elektronicznym, czy profilem zaufanym ePUAP, ale także podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego certyfikatu Służby Celnej (tzw. podpis PKI).
W ramach przeprowadzanej nowelizacji wprowadzono również zmiany w 21 innych ustawach.
Chodzi o zmiany w ustawach o: postępowaniu egzekucyjnym w administracji; izbach gospodarczych; ordynacja podatkowa, kodeksie karnym skarbowym; podatku od czynności cywilnoprawnych; obrocie z zagranicą towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a także dla utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa; dozorze technicznym; systemie oceny zgodności; weterynaryjnej kontroli granicznej; ogólnym bezpieczeństwie produktów; ochronie roślin; podatku od towarów i usług; administrowaniu obrotem towarowym z zagranicą; swobodzie działalności gospodarczej; administrowaniu obrotem usługowym z zagranicą; paszach; bezpieczeństwie żywności i żywienia; podatku akcyzowym; Służbie Celnej; wyrobach medycznych; systemie oceny zgodności i nadzoru rynku.
Nowe regulacje mają obowiązywać po 14 dniach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
# # #
Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie „Wieloletniego Planu Finansowego Państwa na lata 2016-2019”, przedłożoną przez ministra finansów.
Wieloletni Plan Finansowy Państwa składa się z dwóch części: 1) Program konwergencji; 2) Cele głównych funkcji państwa wraz z miernikami stopnia ich realizacji. Program konwergencji. Aktualizacja 2016 zostanie przekazany w kwietniu, w ramach Semestru Europejskiego, Komisji Europejskiej oraz Radzie Ecofin.
Program konwergencji. Aktualizacja 2016 zawiera prognozę kształtowania się podstawowych zmiennych makroekonomicznych i fiskalnych do 2019 r. Prezentuje główne cele polityki gospodarczej rządu i działania służące ich realizacji. Zawiera także pakiet działań uszczelniających system podatkowy w latach 2017-2019, których celem jest ograniczenie luki podatkowej.
Założenia makroekonomiczne
Wzrost gospodarczy w 2016 r. wyniesie 3,8 proc., czyli będzie o 0,2 pkt. proc. większy niż w 2015 r. Prognozuje się, że w kolejnych latach realne tempo wzrostu PKB nadal będzie przyspieszać i wyniesie: 3,9 proc. w 2017 r., 4,0 proc. w 2018 r. i 4,1 proc. w 2019 r.
Podstawowym czynnikiem wzrostu PKB pozostanie prywatny popyt krajowy, w tym spożycie gospodarstw domowych wspierane przez postępującą poprawę sytuacji na rynku pracy i skutki programu Rodzina 500 plus. Kolejnym czynnikiem pozytywnie wpływającym na wzrost gospodarczy będą inwestycje – w związku z oczekiwanym przyspieszeniem wydatkowania środków unijnych i utrzymującym się na relatywnie niskim poziomie kosztem kapitału. Na wzrost PKB korzystnie wpłyną także działania rządu prowadzące do przekształcenia polskiej gospodarki w gospodarkę opartą na wiedzy, z innowacyjnym sektorem wytwórczym oraz nowoczesnym sektorem usług.
Do 2015 r. polityka makroekonomiczna prowadzona była w warunkach ujemnej, lecz domykającej się luki produktowej. Luka produktowa, czyli różnica między obserwowanym i potencjalnym PKB, domknie się w 2016 r. i pozostanie na poziomie zerowym do 2019 r. Pomimo domknięcia luki produktowej, presja inflacyjna w 2016 r. pozostaje bardzo ograniczona. Utrzymujące się niskie ceny surowców energetycznych istotnie ograniczają presję kosztową, poziom cen żywności ciągle pozostaje niski. W związku z tym oczekuje się, że w 2016 r. ceny towarów i usług konsumpcyjnych spadną średnio o 0,4 proc. w stosunku do 2015 r., a w latach kolejnych wskaźnik CPI wyniesie: 1,3 proc. w 2017 r., 1,8 proc. w 2018 r. i 2,2 proc. w 2019 r.
Równocześnie szacuje się, że w 2016 r. stopa bezrobocia spadnie do 6,6 proc., a w 2017 r. ukształtuje się na poziomie 6,2 proc., aby do 2019 r. zmniejszyć się do 5,5 proc.
Sytuacja finansów publicznych wraz z prognozą
Celem polityki budżetowej będzie utrzymanie stabilności finansów publicznych przy jednoczesnym wspieraniu inkluzywnego wzrostu gospodarczego, czyli sprzyjającego włączeniu społecznemu.
Rozwiązania w obszarze polityki społeczno-gospodarczej, w tym działania, które mają realizować Plan na rzecz odpowiedzialnego rozwoju, będą wdrażane w sposób, który nie naruszy stabilności finansów publicznych. W szczególności respektowane będą regulacje unijne zapisane w Pakcie Stabilności i Wzrostu, jak również uwarunkowania określone w krajowych przepisach, w tym głównie ograniczenia wynikające ze stosowania stabilizującej reguły wydatkowej.
Prognozuje się, że deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych w 2016 r. wyniesie 2,6 proc. PKB, a następnie: 2,9 proc. PKB w 2017 r., 2,0 proc. PKB w 2018 r. i 1,3 proc. PKB w 2019 r.
Dług sektora instytucji rządowych i samorządowych w 2016 r. oszacowano na 52,0 proc. PKB. Przewiduje się, że wzrośnie on w 2017 r. do 52,5 proc. PKB, a w kolejnych latach będzie się obniżać i osiągnie 52,0 proc. PKB w 2018 r. i 50,4 proc. PKB w 2019 r.
Prognoza sytuacji makroekonomicznej oraz stanu finansów publicznych opiera się na scenariuszu, który uwzględnia efekty już wdrożonych rozwiązań, np. programu Rodzina 500 plus oraz planowanych działań, których kształt jest już znany i można było dokonać oceny ich skutków.
Przewidziano także realizację działań mających na celu walkę z oszustwami podatkowymi. Pakiet działań uszczelniających system podatkowy w latach 2017-2019 obejmuje w szczególności reformę administracji podatkowej i celnej, uszczelnienie przepisów podatkowych oraz wyposażenie wskazanych instytucji w nowoczesne narzędzia informatyczne do wykrywania i zwalczania wyłudzeń podatków. Wzrost dochodów podatkowych przyczyni się do spadku deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych w horyzoncie czasowym wskazanym w Programie.
W dokumencie przedstawiono również aktualne propozycje zmian dotyczące ustawowego wieku emerytalnego i kwoty wolnej od podatku dochodowego oraz ich potencjalny wpływ na sektor instytucji rządowych i samorządowych.
# # #
Rada Ministrów przyjęła dokument: Krajowy Program Reform na rzecz realizacji strategii „Europa 2020”. Aktualizacja 2016/2017, przedłożony przez ministra rozwoju.
Krajowy Program Reform na rzecz realizacji strategii „Europa 2020” rząd przyjął w kwietniu 2011 r. Jego obecna aktualizacja jest kolejnym, szóstym już dokumentem, przedkładanym rządowi do akceptacji w kwietniu, zgodnie z harmonogramem Semestru Europejskiego, który od 2011 r. stanowi podstawowy mechanizm koordynacji polityk gospodarczych i społecznych w Unii Europejskiej.
W KPR 2016/2017 przedstawiono część działań zawartych w „Planie na rzecz odpowiedzialnego rozwoju”, przyjętym przez rząd 16 lutego br. Krajowy Program Reform odnosi się nie tylko do strategii „Europa 2020”, ale jest także ważnym elementem Semestru Europejskiego. W tym roku Komisja Europejska po raz pierwszy oczekuje, że kraje członkowskie w aktualizacji KPR przedstawią odpowiedź na kluczowe wyzwania, określone przez KE w sprawozdaniu krajowym dotyczącym każdego państwa członkowskiego (ang. Country report).
W związku z nowymi wytycznymi zmieniono dotychczasową strukturę dokumentu. Rozdział 3 odpowiada na główne wyzwania gospodarczo-społeczne określone przez KE w „Sprawozdaniu krajowym Polska 2016”. Rozdział 4 przedstawia główne działania podejmowane przez Polskę na rzecz realizacji celów krajowych strategii „Europa 2020”. KPR 2016/2017 prezentuje również zaangażowanie partnerów społeczno-gospodarczych oraz polskiego parlamentu w cykl Semestru Europejskiego oraz ich udział w pracach nad KPR. Instytucjonalny proces aktualizacji KPR oraz zaangażowanie w proces Semestru Europejskiego przedstawiono w rozdziale 5 oraz załączniku nr 3.
Dokument przedstawia również podejmowane przez Polskę działania na rzecz realizacji przyjętych przez Radę UE zaleceń dla Polski z lipca 2015 r., tzw. country specific recommendations (CSR) oraz zawiera ocenę zasadności tych zaleceń, do których rząd miał zastrzeżenia (chodzi np. o zalecenia w sprawie systemów emerytalnych).
KPR 2016/2017 wraz z Programem Konwergencji Aktualizacja 2016 uwzględnia też priorytety zawarte w Rocznej Analizie Wzrostu Gospodarczego na 2016 r., dotyczące oparcia polityki gospodarczej i społecznej Unii Europejskiej na 3 głównych filarach: 1) wzroście inwestycji, 2) kontynuowaniu reform strukturalnych, 3) odpowiedzialnej polityce budżetowej. Dlatego Krajowy Program Reform wspiera realizację inkluzywnego wzrostu gospodarczego, czyli sprzyjającego włączeniu społecznemu, przy zachowaniu progu 3 proc. PKB dla deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych.
Przy przygotowaniu dokumentu wzięto także pod uwagę rolę, jaką KPR odgrywa w realizacji unijnej polityki spójności w ramach perspektywy finansowej 2014-2020.
# # #
Rada Ministrów przyjęła wniosek o derogację dla Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie art. 395 dyrektywy Rady 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej w celu przyznania od 1 stycznia 2017 r. do 31 grudnia 2018 r. upoważnienia stosowania środka stanowiącego odstępstwo od art. 287 tej dyrektywy, przedłożony przez ministra finansów.
Rząd zaakceptował wniosek do Komisji Europejskiej, który umożliwi przyznanie Polsce w latach 2017-2018 prawa do zwolnienia z podatku VAT podatników, których roczny obrót nie przekracza 40 tys. euro (200 tys. zł). Obecnie limit ten wynosi 30 tys. euro (150 tys. zł).
Podwyższenie limitu obrotu do 40 tys. euro, uprawniającego do zwolnienia z VAT, ułatwi i uprości prowadzenie działalności gospodarczej przez firmy osiągające niewielkie obroty, bo zmniejszy ich obciążenia administracyjne. Przedsiębiorstwa takie zostaną zwolnione z obowiązków: rejestracji dla potrzeb podatku VAT, prowadzenia szczegółowej ewidencji dotyczącej VAT oraz wystawiania faktur i rozliczania tego podatku. Regulacja taka wspiera zatem rozwój drobnej przedsiębiorczości. W przypadku podwyższenia tego limitu ze zwolnienia z podatku VAT mogłoby skorzystać dodatkowo ok. 24 tys. podatników.
Po wprowadzeniu tego rozwiązania administracja podatkowa zostanie odciążona od kontroli części małych podatników i będzie mogła skoncentrować się na firmach mających większe obroty, przede wszystkim w branżach podatnych na oszustwa podatkowe. Rozwiązanie takie sprzyja uszczelnieniu systemu podatkowego.
Podwyższenie limitu wpisuje się w działania w tym zakresie podejmowane przez inne państwa członkowskie Unii Europejskiej.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)
kom/ ksi/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 26.04.2016, 16:59 |
Źródło informacji | CIR |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |