Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- CIR informuje:
Podczas dzisiejszego posiedzenia rząd przyjął projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw.
Wydano rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych.
Rada Ministrów podjęła uchwały: w sprawie ustanowienia programu pomocy producentom mleka i w sprawie udzielenia zgody na dokonanie notyfikacji Komisji Europejskiej programu pomocy producentom mleka.
# # #
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra nauki i szkolnictwa wyższego.
Zaproponowano rozwiązania, które odciążą uczelnie publiczne i niepubliczne od obowiązków biurokratycznych, zwłaszcza sprawozdawczych oraz informacyjnych dotyczących składnia oświadczeń i stosowania skomplikowanych procedur odnoszących się do działalności uczelni.
Premier Beata Szydło w exposé zobowiązała się do odbiurokratyzowania uczelni oraz lepszego wykorzystania ich potencjału badawczego i naukowego do rozwoju kraju. Nowe rozwiązania mają także zapewnić sprawniejsze funkcjonowanie uczelni i podniesienie jakości kształcenia doktorantów.
Najważniejsze zmiany obejmują następujące obszary:
Funkcjonowanie uczelni i jednostek naukowych
Uproszczono rozwiązania dotyczące Krajowych Ram Kwalifikacji (KRK) dla szkolnictwa wyższego, przy równoczesnym zapewnieniu ich spójności z ustawą o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji. KRK zawierają opis kwalifikacji zdobytych w procesie kształcenia w danym kraju, który jest tak skonstruowany, że umożliwia ich porównanie z systemem kwalifikacji w innych państwach europejskich.
Zmodyfikowano kryteria stosowane przez Polską Komisję Akredytacyjną w procesie oceny jakości kształcenia i oceny działalności podstawowych jednostek organizacyjnych uczelni. Komisja nie będzie musiała weryfikować licznych warunków, jakie muszą spełniać jednostki organizacyjne, aby prowadzić studia na określonym kierunku, poziomie i profilu kształcenia. Ma się koncentrować na kwestiach merytorycznych związanych z oceną jakości kształcenia.
Przewidziano zapewnienie uczelniom większej autonomii w dziedzinie tworzenia programów kształcenia, w tym opisów efektów kształcenia.
Założono wydłużenie do końca grudnia 2017 r. okresu na dostosowanie profili i programów kształcenia studiów pierwszego stopnia (licencjat) na kierunkach utworzonych przed 1 października 2014 r.
Zlikwidowano obowiązek przeprowadzania zewnętrznego audytu projektów obejmujących badania naukowe lub prace rozwojowe (dla których wartość przyznanego dofinansowania z budżetu państwa przekracza 3 mln zł), jeżeli podlegają one audytowi na podstawie odrębnych przepisów. Oznacza to, że ten sam projekt nie będzie dwukrotnie audytowany.
Przewidziano zniesienie obowiązku rozliczania stypendiów naukowych dla wybitnych młodych naukowców.
Zaproponowano, aby liczba uczestników stacjonarnych studiów doktoranckich była nie mniejsza niż liczba uczestników niestacjonarnych studiów doktoranckich w jednostce prowadzącej te studia. Zaproponowano także, aby liczba uczestników stacjonarnych studiów doktoranckich, którym przyznano stypendium doktoranckie, nie była mniejsza niż 50 proc. liczby uczestników tych studiów ogółem w danej jednostce. Rozwiązania te będą sprzyjać podniesieniu jakości studiów doktoranckich.
Zaplanowano zdjęcie z senatu uczelni obowiązku polegającego na wskazywaniu liczby miejsc na poszczególnych kierunkach studiów stacjonarnych na dany rok akademicki dla osób, dla których będzie to kolejny kierunek studiów stacjonarnych w uczelni publicznej.
Nowe przepisy znoszą także obowiązek: 1) przekazywania ministrowi nauki i szkolnictwa wyższego planu rzeczowo-finansowego oraz sprawozdania z wykonania tego planu przez uczelnie niepubliczne; 2) przekazywania ministrowi finansów planu rzeczowo-finansowego przez uczelnie publiczne; 3) informowania ministra nauki i szkolnictwa wyższego o podjęciu przez nauczyciela akademickiego (zatrudnionego w uczelni publicznej) dodatkowego zatrudnienia u pracodawcy prowadzącego działalność dydaktyczną lub naukowo-badawczą.
Zatrudnienie i awansowanie pracowników naukowych
Zmieniono zasady zatrudniania nauczycieli akademickich na stanowiskach profesora wizytującego i nadzwyczajnego. Osoba, która uzyskała stopień doktora w Polsce lub za granicą, a będzie chciała zatrudnić się na stanowisku profesora nadzwyczajnego lub wizytującego w polskiej uczelni, będzie musiała wykazać się istotnymi osiągnięciami w pracy naukowej, ale nie musi mieć 5. letniego doświadczenia w kierowaniu zespołem badawczym w innym państwie.
Poszerzono katalog placówek, w których bez zgody rektora będzie mógł się zatrudnić nauczyciel akademicki pracujący w uczelni publicznej. Będą to m.in. szkoły, placówki kształcenia ustawicznego i placówki artystyczne.
Odstąpiono od przeprowadzania postępowania konkursowego w przypadku awansowania nauczyciela akademickiego, a także w sytuacji przedłużenia zatrudnienia nauczyciela akademickiego nawiązanego na podstawie minowania, jeśli jego poprzednie zatrudnienie trwało nie krócej niż 3 lata.
Ocena okresowa nauczycieli akademickich i pracowników naukowych
Zmieniono częstotliwość dokonywania ocen okresowych nauczycieli akademickich zatrudnionych w uczelniach.
Obecnie nauczyciele akademiccy z tytułem profesora, zatrudnieni w uczelni na podstawie mianowania, oceniani są nie rzadziej niż raz na 4 lata, a pozostali nauczyciele akademiccy – nie rzadziej niż raz na 2 lata. Po zmianach wszyscy nauczyciele akademiccy będą oceniani nie rzadziej niż raz na 4 lata.
Rozwiązanie to ma dotyczyć także pracowników naukowych zatrudnionych w instytutach naukowych Polskiej Akademii Nauk oraz pracowników naukowych i badawczo-technicznych zatrudnionych w instytutach badawczych.
Sprawy studenckie
Postanowiono, że kandydaci na studia stacjonarne w uczelni publicznej lub studenci przenoszący się z innej uczelni, nie będą musieli składać oświadczeń o kontynuowaniu lub ukończeniu studiów na innych kierunkach studiów stacjonarnych w uczelni publicznej.
Ułatwiono procedurę uzyskania stypendium socjalnego przez studenta, który bezpośrednio przed uzyskaniem pełnoletniości pozostawał w pieczy zastępczej i nie utrzymywał kontaktów z rodzicami. W praktyce student pochodzący np. z rodziny zastępczej lub rodzinnego domu dziecka, przy ubieganiu się o stypendium socjalne nie będzie musiał wykazywać dochodów rodziców lub opiekunów.
Możliwe będzie przyznawanie stypendium rektora studentom pierwszego roku – laureatom lub finalistom olimpiad o zasięgu ogólnopolskim, nawet jeśli nie były one związane z kierunkiem studiów przez nich wybranym. Np. laureat olimpiady z języka obcego, który nie rozpocznie studiów na kierunku filologicznym, ale podejmie studia na kierunku z obszaru nauk ścisłych, będzie mógł się ubiegać o stypendium.
Doprecyzowano, że okresami w których nie wpłaca się rat kredytów studenckich są nie tylko urlopy, ale także przerwy w odbywaniu studiów udzielone zgodnie z regulaminem, np. okresy zwolnienia doktoranta z obowiązku uczestniczenia w zajęciach związanych z odbywaniem studiów doktoranckich ze względu na konieczność prowadzenia długo trwających badań naukowych.
Przyjęto rozwiązania ułatwiające monitorowanie karier zawodowych absolwentów wszystkich uczelni. Uczelnia będzie mogła dysponować – obok imienia, nazwiska i adresu do korespondencji – także adresem poczty elektronicznej absolwenta. Ułatwi to utrzymywanie kontaktu z absolwentem.
Ustawa ma obowiązywać od 1 października 2016 r. z wyjątkiem części przepisów dotyczących kwestii finansowych, które powinny wejść w życie 1 stycznia 2017 r.
# # #
Rada Ministrów przyjęła rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych, przedłożone przez ministra infrastruktury i budownictwa.
Rozporządzenie zmieniono ze względu na konieczność:
- uzupełnienia sieci dróg szybkiego ruchu między Ełkiem a Białymstokiem (odcinek S16) w celu zapewnienia ciągłości szlaku Via Carpatia, który powstał z polskiej inicjatywy; nowy odcinek S16 będzie częścią międzynarodowego szlaku drogowego Via Carpatia, zwiększy dostępność do województwa warmińsko-mazurskiego od strony wschodniej i południowej, a także ułatwi transport międzynarodowy w kierunku Białorusi;
- dostosowania autostrad i dróg ekspresowych do wymogów rozporządzenia 1315/2013, dotyczącego rozwoju transeuropejskiej sieci drogowej, co oznacza wpisanie do wykazu nowej drogi ekspresowej S52 na odcinku: granica państwa-Cieszyn- Bielsko-Biała – S7 (Głogoczów); wymaga to wprowadzenia zmian porządkowych w oznakowaniu dróg ekspresowych w celu poprawienia ich czytelności (zmiana oznakowań będzie dokonywana wraz z oddawaniem do użytkowania nowych odcinków dróg);
- poprawienia warunków komunikacyjnych w rejonie Krakowa przez włączenie do sieci dróg ekspresowych drogi S52 na odcinku: droga A4 – droga S7; zmniejszy to obciążenie Krakowa ruchem tranzytowym, zwłaszcza realizowanym przez samochody ciężarowe, w tym pojazdy przewożące niebezpieczne ładunki; powinno to poprawić bezpieczeństwo transportowe w mieście i okolicy oraz pozytywnie wpłynąć na jakość powietrza w Krakowie.
W konsekwencji wprowadzonych zmian, docelowa długość sieci autostrad i dróg ekspresowych ma wynieść: ok. 2000 km autostrad i ok. 5650 km dróg ekspresowych.
Rozporządzenie wchodzi w życie po 60 dniach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
# # #
Rada Ministrów podjęła uchwały: w sprawie ustanowienia programu pomocy producentom mleka i w sprawie udzielenia zgody na dokonanie notyfikacji Komisji Europejskiej programu pomocy producentom mleka – dokumenty przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi.
1 sierpnia 2016 r. ma ruszyć program pomocy dla producentów mleka, którzy muszą wnieść opłatę za przekroczenie kwot indywidualnych w roku 2014/2015, pod warunkiem uzyskania zgody Komisji Europejskiej na jego realizację. Chodzi o opłaty za wprowadzenie do obrotu mleka lub jego przetworów w ilości przekraczającej kwoty indywidualne.
Program będzie polegał na umorzeniu w całości lub części opłat za przekroczenie kwot indywidualnych, których wniesienie zagraża ważnym interesom rolników. Program pomocowy jest konieczny ze względu na drastyczny spadek cen skupu mleka.
Rolnik we wniosku, o umorzenie w całości lub części opłaty, skierowanym do ministra rolnictwa, będzie musiał przedstawić swoją sytuację materialną, aby decyzja w sprawie udzielenia mu pomocy nie pozostawiała wątpliwości, że jest uzasadniona.
W roku 2014/2015 kwota krajowa przeznaczona dla dostawców hurtowych (producentów mleka) w Polsce została przekroczona o 580,3 mln kg, co skutkowało wniesieniem do budżetu unijnego opłaty w wysokości 659,8 mln zł. Do 15 lutego br. rolnicy wpłacili do budżetu państwa ok. 264,8 mln zł z tytułu opłat. Proponowana pomoc dla rolników wyniesie maksymalnie 395 mln zł. Pomoc będzie dotyczyła całkowitego lub częściowego umorzenia II i III raty opłaty tylko dla tych rolników, którzy uiścili I ratę opłaty należnej od producentów mleka za przekroczenie kwot indywidualnych w roku 2014/2015.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia, ale zacznie obowiązywać dopiero po uzyskaniu zgody Komisji Europejskiej na stosowanie takiej formy pomocy.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)
kom/ ksi/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 19.05.2016, 15:11 |
Źródło informacji | CIR |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |