Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- CIR informuje:
Podczas dzisiejszego posiedzenia rząd przyjął:
- projekt ustawy o zmianie ustawy o skardze na naruszenie prawa strony do rozpoznania sprawy w postępowaniu przygotowawczym prowadzonym lub nadzorowanym przez prokuratora i postępowaniu sądowym bez nieuzasadnionej zwłoki oraz niektórych innych ustaw,
- projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu ułatwienia zwalczania chorób zakaźnych zwierząt.
Zaakceptowano założenia do ustawy o elektronicznym fakturowaniu w zamówieniach publicznych.
Wydano rozporządzenie w sprawie realizacji przez Agencję Rynku Rolnego zadań związanych z ustanowieniem dalszych, tymczasowych nadzwyczajnych środków wsparcia dla producentów niektórych owoców i warzyw w związku z kontynuacją zakazu ich przywozu z Unii Europejskiej do Federacji Rosyjskiej.
Ministrowie zapoznali się z informacją dotyczącą warunków ratyfikacji Poprawki dauhańskiej do Protokołu z Kioto oraz Porozumienia Paryskiego w sprawie zmian klimatu.
Rada Ministrów wysłuchała informacji o planowanych przekształceniach w szkolnictwie wyższym i nauce.
# # #
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o skardze na naruszenie prawa strony do rozpoznania sprawy w postępowaniu przygotowawczym prowadzonym lub nadzorowanym przez prokuratora i postępowaniu sądowym bez nieuzasadnionej zwłoki oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra sprawiedliwości.
Rząd zaproponował nowelizację przepisów ustawowych, aby osiągnąć następujące cele:
1. jawność oświadczeń majątkowych sędziów oraz obowiązek publikowania oświadczeń majątkowych sędziów i prokuratorów w Biuletynie Informacji Publicznej.
Składając fałszywe oświadczenie majątkowe sędzia poniesie odpowiedzialność karną (będzie to przestępstwo), a nie jak dotychczas tylko dyscyplinarną. W ten sposób zrealizowano zalecenia opracowane w ramach IV rundy ewaluacyjnej Grupy Państw przeciwko Korupcji Rady Europy (GRECO) oraz zlikwidowano nieuzasadnione uprzywilejowanie sędziów wobec pozostałych funkcjonariuszy państwowych zobowiązanych do ujawniania oświadczeń majątkowych.
2. zagwarantowanie, że postępowania dyscyplinarne wobec sędziów i prokuratorów nie będą się kończyły przed upływem okresu przedawnienia.
3. odformalizowanie i zwiększenie efektywności skargi wnoszonej na przewlekłość postępowania.
4. zapewnienie odpowiedniej rekompensaty za przewlekłość postępowania.
Wprowadzono przepisy, które wykonują orzeczenie Europejskiego Trybunału Praw Człowieka z 7 lipca 2015 r. w sprawie Rutkowski i inni przeciwko Polsce oraz wdrażają do polskiego prawa zalecenia opracowane w trakcie IV rundy ewaluacyjnej Grupy Państw przeciwko Korupcji Rady Europy (GRECO) w obszarze postępowań dyscyplinarnych prowadzonych wobec sędziów i prokuratorów.
Do ustawy Prawo o ustroju sądów powszechnych włączono zalecenia opracowane w ramach IV rundy ewaluacyjnej Grupy Państw przeciwko Korupcji Rady Europy (GRECO). Została ona powołana w 1999 roku przez Radę Europy i ocenia, czy działania państw członkowskich są zgodne z antykorupcyjnymi standardami Rady. GRECO zaleciła Polsce podjęcie środków w celu zapewnienia, by postępowania dyscyplinarne dotyczące niewłaściwego postępowania sędziów i prokuratorów nie kończyły się, mimo że nie upłynął okres przedawnienia. Chodzi o takie środki jak: odpowiednie wydłużenie okresu przedawnienia, przerwanie bądź zawieszenie terminu przedawnienia w określonych okolicznościach. GRECO wskazała także na konieczność wprowadzenia odpowiedzialności karnej za umyślne podanie nieprawdy w oświadczeniu majątkowym przez sędziego i prokuratora.
Z kolei Europejski Trybunał Praw Człowieka wydał wyrok pilotażowy w sprawie Rutkowski i inni przeciwko Polsce. Oznacza to, że wyrok będzie dotyczył nie tylko wskazanych osób (Rutkowski, Orlikowski i Grabowska), ale także 600 skarg dotyczących tej samej kwestii z ostatnich 3 lat. Trybunał uznał, że przewlekłość postępowania stanowi w Polsce problem systemowy, którego rozwiązanie wymaga podjęcia odpowiednich działań legislacyjnych. Chodzi o zagwarantowanie zgodności orzecznictwa polskich sądów (rozpoznających skargi na przewlekłość) ze standardami Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności. Trybunał zwrócił również uwagę na zbyt niskie kwoty pieniężne przyznawane w ramach rekompensaty za przewlekłość postępowania. W tym przypadku wprowadzone zmiany dotyczą ustawy o skardze na naruszenie prawa strony do rozpoznania sprawy w postępowaniu przygotowawczym prowadzonym lub nadzorowanym przez prokuratora i postępowaniu sądowym bez nieuzasadnionej zwłoki.
Najważniejsze proponowane rozwiązania:
Wprowadzono regulację, zgodnie z którą informacje zawarte w oświadczeniu majątkowym sędziego będą jawne, analogicznie do uregulowań dotyczących prokuratorów. Oświadczenia majątkowe sędziów i prokuratorów będą publikowane w Biuletynie Informacji Publicznej. Składając fałszywe oświadczenie majątkowe sędzia poniesie odpowiedzialność karną (będzie to przestępstwo), a nie jak dotychczas tylko dyscyplinarną.
Przewidziano wydłużenie okresu, w którym będzie można wszcząć postępowanie dyscyplinarne wobec sędziego z 3 do 5 lat od chwili popełnienia czynu. Przewidziano też wydłużenie przedawnienia dyscyplinarnego z 5 do 8 lat, w przypadku wszczęcia postępowania dyscyplinarnego przed upływem 5 lat. Oznacza to, że dopiero po upływie pięciu lat od momentu dokonania przewinienia dyscyplinarnego nie będzie można wszcząć postępowania dyscyplinarnego. W razie wszczęcia postępowania dyscyplinarnego przed upływem 5 lat, przedawnienie dyscyplinarne nastąpi po 8 latach od chwili popełnienia czynu.
Przewidziano wprowadzenie nowej kary dyscyplinarnej, polegającej na obniżeniu wynagrodzenia zasadniczego sędziego o 5 do 15 proc. na okres od 6 miesięcy do 2 lat. Określono też inne niż dotychczas skutki niektórych orzekanych kar dyscyplinarnych. Orzeczenie każdej z kar dyscyplinarnych – poza upomnieniem – skutkować będzie: pozbawieniem możliwości awansowania na wyższe stanowisko sędziowskie przez 5 lat, a także niemożnością udziału w tym okresie w kolegium sądu, orzekania w sądzie dyscyplinarnym oraz objęcia w sądzie funkcji prezesa i wiceprezesa, kierownika ośrodka zamiejscowego sądu.
Wprowadzono obowiązek wymierzania kary łącznej w przypadku jednoczesnego ukarania za kilka przewinień dyscyplinarnych. Przewidziano także możliwość wymierzenia kary łącznej, na wniosek obwinionego, gdy popełnił on dwa lub więcej przewinień dyscyplinarnych – zanim zapadło pierwsze, nawet nieprawomocne orzeczenie co do któregokolwiek z nich.
Oceniając, czy doszło do przewlekłości postępowania sąd będzie uwzględniał łączny dotychczasowy czas jego trwania, tj. od momentu wszczęcia postępowania do chwili rozpoznania skargi – niezależnie od tego na jakim etapie skarga została wniesiona. Oznacza to, że przy badaniu przewlekłości postępowania ocenie sądowej podlegać będzie całość postępowania. Jednym ze skutków fragmentarycznego badania przez sądy toku postępowania było zasądzanie zbyt małych kwot pieniężnych z tytułu przewlekłości.
W przypadku gdy skarga dotyczy przewlekłości postępowania o przestępstwa skarbowe, wykroczenia skarbowe lub postępowania karnego, które toczy się przed sądem – sąd ten będzie właściwy do rozpoznania skargi w sprawie przewlekłości postępowania przygotowawczego.
Założono, że za przewlekłość postępowania będą przyznawane wysokie rekompensaty: od 2000 do 20 000 zł – jednak nie mniej niż 1000 zł za każdy rok trwania postępowania dotkniętego przewlekłością (niezależnie od tego ilu etapów postępowania dotyczy stwierdzona przewlekłość). Przykładowo, jeśli postępowanie dotknięte przewlekłością będzie trwało 6 lat, sąd orzeknie rekompensatę od 6 do 20 tys. zł.
Założono, że prokurator generalny, prokurator krajowy lub inni upoważnieni przez nich prokuratorzy będą mogli przedstawiać organom władzy publicznej, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach także innym osobom - informacje dotyczące działalności prokuratury, w tym informacje dotyczące konkretnych spraw, jeżeli mogą one mieć istotne znaczenie dla bezpieczeństwa państwa lub jego prawidłowego funkcjonowania.
Przyjęto zapis, że w sprawach w których Trybunał Konstytucyjny orzeka w pełnym składzie – uczestniczy osobiście prokurator generalny lub jeden z jego zastępców. Z kolei w sprawach w których Trybunał orzeka w innych składach – przedstawicielem prokuratora generalnego może być prokurator Prokuratury Krajowej lub prokurator innej jednostki organizacyjnej prokuratury, delegowany do wykonywania czynności w Prokuraturze Krajowej i wyznaczony przez prokuratora generalnego lub jego zastępcę do udziału w tych sprawach.
Do oświadczeń majątkowych sędziów złożonych przed wejściem ustawy w życie stosowane będą przepisy dotychczasowe. Za czyn popełniony przed dniem obwiązywania ustawy, kary dyscyplinarne będą wymierzane zgodnie z przepisami obowiązującymi w momencie jego popełnienia. Do czynów popełnionych przed wejściem tej ustawy w życie stosowane będą przepisy o przedawnieniu, zgodnie z tą ustawą – chyba że termin przedawnienia już upłynął.
Znowelizowana ustawa ma wejść w życie po 14 dniach od daty jej ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
# # #
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu ułatwienia zwalczania chorób zakaźnych zwierząt, przedłożony przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi.
Przyjęte rozwiązania usprawnią działania Inspekcji Weterynaryjnej i pomogą w walce z chorobami zakaźnymi zwierząt, w szczególności z afrykańskim pomorem świń (ASF).
Inspekcja Weterynaryjna będzie mogła lepiej identyfikować podmioty prowadzące działalność nadzorowaną (np. gospodarstwa, targowiska, miejsca gromadzenia i punkty skupu zwierząt). Do rejestru takich podmiotów włączony zostanie numer ewidencyjny PESEL albo numer identyfikacyjny REGON, dzięki czemu usprawniona zostanie identyfikacja podmiotów nadzorowanych. Możliwe będzie także skuteczne powiązanie danego podmiotu z działalnością prowadzoną na terenie całej Polski.
Do systemu identyfikacji i rejestracji zwierząt włączone zostaną wszystkie podmioty, które prowadzą działalność nadzorowaną (chodzi o organizowanie targów, wystaw, pokazów lub konkursów zwierząt), a także obrót zwierzętami (z wyjątkiem obrotu prowadzonego w ramach działalności rolniczej). Dzięki temu rozwiązaniu, zwiększy się możliwość śledzenia przemieszczania się zwierząt od gospodarstwa ich urodzenia do miejsca ich śmierci. Ma to szczególne znaczenie w walce z ASF.
Aby skutecznie egzekwować przez posiadaczy zwierząt przestrzeganie nakazów i zakazów związanych ze zwalczaniem chorób zakaźnych zwierząt wydanych przez powiatowego lekarza weterynarii – Inspekcja Weterynaryjna będzie mogła wydawać decyzje w drodze administracyjnej w szerszym niż dotychczas zakresie. Inspekcja będzie mogła nakazać usunięcie stwierdzonych uchybień w określonym terminie albo nakazać zabicie lub ubój określonych gatunków zwierząt wraz z zakazem utrzymywania w gospodarstwie zwierząt tych gatunków bez możliwości uzyskania odszkodowania.
Wprowadzono także przepisy, które umożliwią nakazanie posiadaczowi zwierząt podjęcie określonych działań, aby zabezpieczyć gospodarstwo przed przenikaniem chorób zakaźnych. Pozwoli to powiatowemu lekarzowi weterynarii na podejmowanie decyzji o wprowadzeniu dodatkowych zabezpieczeń na terenie gospodarstwa, takich jak np. nakaz budowy ogrodzenia. Umożliwiono także nakazanie uboju lub zabicia zwierząt wrażliwych na daną chorobę zakaźną zwierząt, znajdujących się na obszarze zapowietrzonym lub zagrożonym.
Projekt zakłada, że możliwe będzie także zabicie lub poddanie ubojowi zwierząt gospodarskich w celu ograniczenia ich populacji w gospodarstwie. Chodzi o sytuację, gdy np. wskutek zakazów przemieszczania zwierząt (m.in. świń), zwierzęta te nie mogą być nadal utrzymywane przez ich właściciela ze względu na np. zbyt duży przyrost masy. Zabicie lub ubój zwierząt będzie następował na podstawie decyzji powiatowego lekarza weterynarii. Za zwierzęta gospodarskie zabite lub poddane ubojowi będzie przysługiwało odszkodowanie ze środków budżetu państwa.
Nowe przepisy wprowadzają również obowiązek oznakowania świń w terminie 30 dni od dnia ich urodzenia i zgłaszania tego w terminie 7 dni kierownikowi biura powiatowego Agencji Rozwoju i Modernizacji Rolnictwa. Ponadto, jeśli powiatowy lekarz weterynarii wyda decyzję nakazującą usunięcie uchybień w zakresie oznakowania zwierząt – a decyzja ta nie zostanie wykonana – powiatowy lekarz weterynarii będzie mógł nakazać zabicie zwierzęcia bez odszkodowania i unieszkodliwienie zwłok zwierzęcia na koszt jego posiadacza.
Projekt przewiduje również obowiązek sporządzania raz do roku spisu wszystkich zwierząt przebywających w danej siedzibie stada i przekazywania informacji o wynikach tego spisu Agencji Restrukturyzacji Modernizacji Rolnictwa.
Nowe regulacje mają wejść w życie po 14 dniach od daty ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem części przepisów, które mają obowiązywać po 3 miesiącach od dnia publikacji.
# # #
Rada Ministrów przyjęła założenia do ustawy o elektronicznym fakturowaniu w zamówieniach publicznych, przedłożone przez ministra rozwoju.
Docelowe posługiwanie się fakturami elektronicznymi w zamówieniach publicznych będzie podstawowym celem ustawy, która zostanie opracowana na podstawie założeń.
Ustawa wdroży przepisy dyrektywy 2014/55/UE w sprawie fakturowania elektronicznego w zamówieniach publicznych. Zobowiązuje ona zamawiających we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej do przyjmowania e-faktur związanych z realizacją zamówień publicznych. Dyrektywa ma być wdrożona do 27 listopada 2018 r.
W praktyce oznacza to, że zamawiający zamówienia publicznego (administracja publiczna), zostanie zobowiązany do przyjmowania faktur elektronicznych (od daty transpozycji dyrektywy). Po kolejnych dwóch latach, wykonawcy zamówień publicznych (przedsiębiorcy) zostaną zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej. Będą to e-faktury ustrukturyzowane, czyli spełniające określony standard, który pozwala na ich automatyczne przekazywanie i przetwarzanie w komputerowych systemach finansowo-księgowych. Tego standardu nie spełnia e-faktura w formacie graficznego pliku PDF, która jest obecnie najczęściej używana. Elektroniczne faktury będą musiały być zgodne z normą europejską i jednym z formatów zalecanych przez Komisję Europejską. Norma europejska (wzór faktury) zostanie przedstawiona w maju 2017 r.
Zgodnie z założeniami, odbieranie ustrukturyzowanych faktur elektronicznych przez zmawiających ma być obowiązkowe od 26 listopada 2018 r., a ich wystawienie przez wykonawców – od 1 listopada 2020 r. Ustawa ma wejść w życie 26 stycznia 2018 r.
Projektem ustawy zostaną objęci: 1) zamawiający i wykonawcy (zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych z 29 stycznia 2004 r.) oraz 2) koncesjodawcy i koncesjonariusze (zgodnie z ustawą o koncesji na roboty budowlane lub usługi z 9 stycznia 2009 r.)
W planowanym projekcie ustawy przewidziano:
- możliwość wystawiania, wysyłania i odbierania drogą elektroniczną przez wykonawców i zamawiających – dokumentów związanych z realizacją zamówień publicznych (innych niż e-faktury) oraz wykonaniem umowy koncesji na roboty budowlane lub usługi;
- możliwość wystawiania i wysyłania przez wykonawców oraz obowiązek przyjmowania przez zamawiających ustrukturyzowanych faktur elektronicznych, związanych z realizacją zamówień publicznych oraz wykonaniem umowy koncesji na roboty budowlane lub usługi;
- zasady funkcjonowania systemu teleinformatycznego (platformy elektronicznego fakturowania) służącego do wymiany dokumentów elektronicznych i ustrukturyzowanych faktur elektronicznych oraz przetwarzania i udostępniania informacji związanych z realizacją zamówień publicznych.
Używanie ustrukturyzowanych faktur elektronicznych przyniesie wiele korzyści. Przede wszystkim zmniejszą się koszty transakcyjne w obrocie gospodarczym. Jeśli faktura ma postać papierową to wymaga wydrukowania i przesłania pocztą, co podnosi koszty dla firm i zamawiających. Wyeliminowane zostaną również błędy, które pojawiają się w przetwarzaniu i ręcznym wprowadzaniu danych z dokumentów papierowych do systemów komputerowych. Dzięki stosowaniu faktur elektronicznych rozwinie się system płatności bezgotówkowych. Oczekuje się też większego udziału polskich przedsiębiorców w zamówieniach publicznych realizowanych w innych państwach unijnych.
# # #
Rada Ministrów wydała rozporządzenie w sprawie realizacji przez Agencję Rynku Rolnego zadań związanych z ustanowieniem dalszych, tymczasowych nadzwyczajnych środków wsparcia dla producentów niektórych owoców i warzyw w związku z kontynuacją zakazu ich przywozu z Unii Europejskiej do Federacji Rosyjskiej, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi.
Przewidziano udzielenie wsparcia producentom wybranych gatunków owoców i warzyw w związku z przedłużeniem przez władze rosyjskie embarga na przywóz niektórych produktów rolnych z krajów Unii Europejskiej. Nowe przepisy będą wdrażały rozporządzenie unijne nr 2016/921, na podstawie którego uruchomiony zostanie kolejny mechanizm wsparcia dla sektora ogrodniczego.
Rolnicy otrzymają pomoc finansową za wycofanie z rynku wybranych owoców i warzyw do 30 czerwca 2017 r. Produkty te będzie można przeznaczyć do bezpłatnej dystrybucji lub na inne cele np. paszę dla zwierząt lub spalanie w biogazowi w celach energetycznych. W ten sposób ograniczona zostanie podaż tych produktów na rynku krajowym, a w rezultacie możliwe będzie ustabilizowanie cen oferowanych za nie producentom.
Polscy producenci będą mogli otrzymać pomoc za wycofanie: 90 400 ton jabłek i gruszek, 10 900 ton pomidorów, marchwi, papryki słodkiej oraz ogórków i korniszonów, 500 ton śliwek i winogron stołowych, 600 ton brzoskwiń. Wycofywane z rynku owoce i warzywa – bez względu na ich przeznaczenie – muszą spełniać wymagania jakości handlowej.
Łączna ilość produktów, którą będzie można zgłosić do przeprowadzenia operacji wycofania, wyniesie maksymalnie: 200 ton dla jednego rolnika indywidualnego, a dla jednej organizacji producenckiej – 20 000 ton. Wprowadzenie limitów na takim poziomie zapewni dostęp do mechanizmu wsparcia większej liczbie zainteresowanych producentów.
Ponadto, organizacje charytatywne, które będą odbierać wycofane z rynku owoce i warzywa z przeznaczeniem na bezpłatną dystrybucję, będą musiały mieć status organizacji pożytku publicznego.
Rozporządzenie wchodzi w życie po 7 dniach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
# # #
Rada Ministrów zapoznała się z informacją dotyczącą warunków ratyfikacji Poprawki dauhańskiej do Protokołu z Kioto oraz Porozumienia Paryskiego w sprawie zmian klimatu, przedłożoną przez ministra środowiska.
Ministerstwo Środowiska rozpocznie procedurę ratyfikacji międzynarodowych porozumień w sprawie zmian klimatu: Porozumienia paryskiego oraz Poprawki dauhańskiej. Ratyfikacja będzie możliwa pod warunkiem zabezpieczenia interesów Polski w zakresie europejskiej polityki klimatycznej.
Polsce zależy na jak najszybszej ratyfikacji Porozumienia paryskiego, które przywraca polityce klimatycznej wymiar zgodny z zasadami zrównoważonego rozwoju.
Wynikająca z Porozumienia paryskiego polityka klimatyczna sprzyjać będzie zmniejszeniu koncentracji CO2 w atmosferze w sposób generujący jak najmniejsze koszty. Chodzi także o odnowę bioróżnorodności, regenerację gleb, poprawę jakości powietrza i wody, uwzględnienie pochłaniania CO2 (m.in. przez lasy) oraz wspieranie walki z głodem i ubóstwem na świecie.
Polska stoi też przed koniecznością budowy nowych bloków energetycznych. Przez wiele lat podstawowym nośnikiem energii zapewniającym bezpieczeństwo energetyczne kraju oraz miejsca pracy pozostanie węgiel. Budowa nowych bloków energetycznych na bazie węgla wymaga zagwarantowania rentowności inwestycji, na którą wpływa konieczność nabywania uprawnień do emisji CO2 – po prawdopodobnie wysokich cenach. Dlatego podstawą polskiej polityki jest zagwarantowanie bezpłatnych uprawnień dla krajowej energetyki. Możliwości takie stwarza Porozumienie paryskie, co Polska chce wykorzystać.
Ratyfikacja Poprawki dauhańskiej będzie oznaczała wydanie Polsce jednostek AAU (umowne jednostki przyznanych praw do emisji gazów cieplarnianych) na drugi okres zobowiązań Protokołu z Kioto (2013-2020), jak również przeniesienie zachowanych jednostek AAU z pierwszego okresu (2008-2012). Stwarza również możliwość, poprzez zalesianie obszarów w innych krajach, na pozyskanie przez Polskę dodatkowych jednostek możliwych do wykorzystania.
W ramach negocjacji z Komisją Europejską Polska chce uzależnić ratyfikację Poprawki dauhańskiej od uzyskania gwarancji na finansowanie nowych inwestycji energetycznych w oparciu o węgiel i dokonywanie redukcji, zgodnie z Porozumieniem paryskim, realizując jego główny cel – zrównoważony rozwój na świecie połączony z ochroną bioróżnorodności, regeneracją gleb, walką z głodem, ubóstwem, itp.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)
kom/ tnt/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 05.09.2016, 18:32 |
Źródło informacji | CIR |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |