Newsletter

Polityka i społeczeństwo

CIR: obradowała Rada Ministrów (komunikat)

13.09.2016, 20:29aktualizacja: 13.09.2016, 20:29

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- CIR informuje:

Podczas dzisiejszego posiedzenia rząd przyjął informację w sprawie propozycji podwyższenia świadczeń emerytalno-rentowych w 2017 r.

Ponadto Rada Ministrów zaakceptowała:

projekt ustawy o zmianie ustawy Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw;

projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw;

projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym;

projekt ustawy o zmianie ustawy o Agencji Mienia Wojskowego.

Rada Ministrów wydała rozporządzenie w sprawie realizacji przez Agencję Rynku Rolnego zadań związanych z ustanowieniem pomocy na ograniczenie produkcji mleka.

Zapoznano się z informacją dotyczącą strategii i planowanych zmian w obszarze nauki i szkolnictwa wyższego.

Rada Ministrów zajęła stanowiska:

wobec poselskiego projektu ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej (druk nr 826),

wobec poselskiego projektu ustawy Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (druk nr 827).

# # #

Rada Ministrów przyjęła informację w sprawie propozycji podwyższenia świadczeń emerytalno-rentowych w 2017 r., przedłożoną przez ministra rodziny, pracy i polityki społecznej.

Od marca 2017 r. najniższa emerytura, wynosząca obecnie 882,56 zł, zostanie podniesiona do 1000 zł. Minimalną gwarantowaną podwyżką 10 zł zostaną objęci wszyscy emeryci i renciści, których świadczenia nie przewyższają 1369,86 zł.

# # #

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra sprawiedliwości.

Zaproponowano rozwiązania, które ograniczą wyłudzanie podatku VAT na podstawie m.in. fikcyjnych faktur, a kary za takie czyny będą surowe. Uszczelnienie systemu podatkowego, m.in. przez ograniczenie wyłudzeń podatku VAT, premier Beata Szydło zapowiadała w exposé.

Proceder wyłudzania podatku od towarów i usług urósł do rozmiarów poważnego problemu ekonomicznego i społecznego. Działania podejmowane przez zorganizowane grupy przestępcze narażają budżet państwa na straty liczone nawet w dziesiątkach miliardów złotych rocznie.

Według Najwyższej Izby Kontroli, w 2013 r. organy kontroli skarbowej wykryły fikcyjne faktury na 19,7 mld zł, w 2014 r. na 33,7 mld zł, a w 2015 r. już na 81,9 mld zł. Jednocześnie, w latach 2014-2016 w sprawach, których przedmiotem były wyłudzenia nienależnego zwrotu podatku VAT – co najmniej dużej wartości – zapadły wyroki wobec 253 osób, z czego jedynie 31 skazano na kary pozbawienia wolności bez warunkowego zawieszenia ich wykonania. Dlatego zaproponowano objęcie czynów zabronionych związanych z wyłudzaniem podatku VAT szczególnymi regulacjami prawa karnego powszechnego.

Do Kodeksu karnego dodano nową formę fałszu dokumentu. Chodzi o fałsz materialny w postaci podrabiania lub przerabiania faktury w zakresie okoliczności mogących mieć znaczenie dla określenia wysokości należności publicznoprawnej. Do Kodeksu karnego dodano także przestępstwo fałszu intelektualnego. Chodzi o wystawianie lub posługiwanie się fakturą – dotyczącą towarów lub usług, których ogólna kwota jest znaczna – zawierającą nieprawdę odnoszącą się okoliczności mogących mieć znaczenie dla określenia wysokości należności publicznoprawnej.

Najwyższe kary grozić będą w przypadku faktury lub faktur dotyczących towarów lub usług, których ogólna kwota należności jest większa niż pięciokrotność kwoty określającej mienie wielkiej wartości, czyli 5 mln zł (mienie wielkiej wartości – 1mln zł). Przewidziano również możliwość wymierzenia grzywny, orzeczonej obok kary pozbawienia wolności.

Aby rozbić solidarność grup przestępczych przewidziano możliwość złagodzenia represji karnych w stosunku do osób, które zdecydują się na wyrażenie tzw. czynnego żalu w określonej formie lub też naprawienia wyrządzonej szkody.

Zaproponowano ponadto nowelizacje ustaw o: Policji, CBA, organach kontroli skarbowej, Straży Granicznej i Żandarmerii Wojskowej – w sposób umożliwiający uwzględnienie w nich najpoważniejszych typów czynów zabronionych (wprowadzonych obecnym projektem do katalogu przestępstw), co do których możliwe jest zarządzenie przeprowadzania czynności operacyjnych, jak również kontroli procesowej oraz utrwalania treści rozmów telefonicznych. Rozwiązanie takie zwiększy skuteczność wykrywania i ścigania wyłudzeń podatkowych.

Ustawa ma wejść w życie po 14 dniach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

# # #

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra zdrowia.

Najważniejsze proponowane zmiany:

- Finansowanie zakupu szczepionek z budżetu państwa

W ramach programu obowiązkowych szczepień ochronnych zakup szczepionek nie będzie finansowany przez NFZ. Szczepionki będą finansowane z budżetu państwa. W ten sposób zrezygnowano z zapisu ustawowego, zgodnie z którym od 2017 r. to NFZ miał finansować zakup obowiązkowych szczepionek dla ubezpieczonych.

Finansowanie szczepionek z budżetu państwa oznacza przywrócenie odpowiedzialności państwa za politykę zdrowotną, w tym za prowadzenie działań profilaktycznych. Koszt projektowanej regulacji w 2017 r. wyniesie ok. 142 mln zł. W latach 2017-2026 na ten cel trzeba będzie wyasygnować ok. 1 573 mln zł.

Zwolnienie każdej osoby z ponoszenia kosztów świadczeń podstawowej opieki zdrowotnej, gdy ich udzielono mimo braku możliwości poświadczenia prawa do takich świadczeń

Zagwarantowano każdej osobie, która skorzysta ze świadczeń podstawowej opieki zdrowotnej (także nocnej i świątecznej), że nie poniesie jej kosztów, gdy wystąpią trudności z potwierdzeniem prawa do takich świadczeń. Nie oznacza to jednak rezygnacji z obowiązku opłacania składek na NFZ. Chodzi jedynie o odstąpienie z dochodzenia przez NFZ kosztów udzielonych świadczeń, np. w sytuacji gdy student, który jest ubezpieczony podejmie pracę, czyli zostanie wyrejestrowany z ubezpieczenia jako student, a po zakończeniu pracy i po powrocie na studia nie dojdzie do automatycznego przywrócenia go do ubezpieczenia.

Rozwiązanie takie pozytywnie wpłynie na dostępność świadczeń podstawowej opieki medycznej i wyeliminuje sytuację, że pacjent nie skorzystał ze świadczenia z obawy przed poniesieniem kosztów.

Znowelizowane przepisy powinny obowiązywać po 14 dniach od daty ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem regulacji dotyczących finansowania szczepień ochronnych z budżetu państwa (od 1 stycznia 2017 r.)

# # #

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym, przedłożony przez ministra finansów.

Wprowadzono rozwiązania dostosowujące ustawę o podatku akcyzowym do wymogów unijnych, dotyczących zwolnienia od akcyzy wyrobów węglowych. Zmiana ma ścisły związek z zastrzeżeniem Komisji Europejskiej w sprawie szerszego – niż przewidziany w art. 17 dyrektywy 2003/96/WE – stosowania przez Polskę zwolnienia od akcyzy wyrobów węglowych.

Po nowelizacji ustawy, zakłady energochłonne wykorzystujące wyroby węglowe do celów opałowych, jeśli nadal będą chciały korzystać ze zwolnienia od akcyzy, będą musiały mieć systemy związane z ochroną środowiska lub zwiększaniem efektywności energetycznej. Zakłady energochłonne, które nie mają takich systemów i ich nie wprowadzą – nie będą mogły korzystać ze zwolnienia od akcyzy. Jednocześnie podmioty, które nie są zakładami energochłonnymi, a mają systemy prowadzące do osiągania celów ochrony środowiska lub podwyższenia efektywności energetycznej – nie będą mogły korzystać ze zwolnień od tego podatku. Regulacja ta powinna zachęcić zakłady energochłonne do wdrażania systemów prowadzących do osiągania celów środowiskowych lub podwyższenia efektywności energetycznej.

Znowelizowana ustawa powinna wejść w życie 1 stycznia 2017 r.

# # #

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o Agencji Mienia Wojskowego, przedłożony przez ministra obrony narodowej.

Przewidziano regulacje, które uproszczą i odformalizują proces obsadzania funkcji prezesa Agencji Mienia Wojskowego, jego zastępców oraz stanowisk dyrektorów oddziałów regionalnych AMW i ich zastępców, a także stanowisk kierowniczych w biurze prezesa Agencji. Oznacza to odstąpienie od konkursów przy zatrudnianiu na kierowniczych stanowiskach w AMW.

Przyjęto, że minister obrony narodowej będzie nadawał Agencji Mienia Wojskowego w rozporządzeniu statut, w którym zostanie w określona jej organizacja wewnętrzna, w tym stanowiska kierownicze w biurze prezesa AMW oraz wykaz oddziałów regionalnych Agencji, ze względu na potrzebę zapewnia sprawnego wykonywania przez nią zadań. Oznacza to, że minister obrony narodowej nie będzie już określał szczegółowych zadań i uprawnień prezesa Agencji i dyrektorów oddziałów regionalnych, a także trybu udzielania pełnomocnictw, systemu audytu i kontroli wewnętrznej.

Premier będzie powoływał prezesa Agencji na wniosek ministra obrony narodowej. Z kolei prezes Agencji będzie powoływał i odwoływał dyrektorów oddziałów regionalnych Agencji i ich zastępców. Prezes Agencji będzie mógł też powoływać i odwoływać osoby na stanowiska kierownicze w biurze prezesa Agencji. Regulacja ta umożliwi mu efektywne i szybkie dobieranie kadry.

Nowe przepisy wzmacniają także pozycję Rady Nadzorczej AMW, co przekłada się na przyznanie jej prawa do udzielania absolutorium prezesowi Agencji (dotychczas było to prawo ministra obrony narodowej). W sytuacji nieudzielania absolutorium przez Radę Nadzorczą – minister obrony narodowej będzie mógł odwołać prezesa Agencji. Rozwiązanie to usprawni to podejmowanie decyzji w sprawach personalnych dotyczących kierownictwa Agencji.

Zgodnie z nowymi regulacjami, prezes Agencji i jego zastępcy, dyrektorzy oddziałów regionalnych i ich zastępcy, a także inne osoby powołane na stanowiska kierownicze w biurze prezesa Agencji – będą zatrudnieni na podstawie powołania w rozumieniu przepisów Kodeksu pracy. Minister obrony narodowej będzie określał wysokość miesięcznego wynagrodzenia dla prezesa i jego zastępców oraz przewodniczącego Rady Nadzorczej oraz jej członków.

W ramach działań usprawniających działanie Agencji Mienia Wojskowego, określono zasady i tryb gospodarowania mieniem Skarbu Państwa przekazanym Agencji na podstawie decyzji właściwego ministra. Zmiana wynika z poszerzenia uprawnień Agencji, która na podstawie decyzji ministra obrony narodowej lub ministra spraw wewnętrznych będzie mogła nieodpłatnie przekazać lub zbyć sprzęt wojskowy lub produkty podwójnego zastosowania (mogą być użyte do celów wojskowych i cywilnych). Podobne rozwiązania prawno-organizacyjne wprowadzono w USA, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji i Włoszech, co zapewnia aktywne uczestnictwo administracji rządowej tych państw we wspieraniu eksportu sprzętu wojskowego.

Nowe przepisy zapewnią też ministrowi obrony narodowej możliwość zawierania umów z AMW na świadczenie usług nie tylko na rzecz ministra, ale także na rzecz jednostek organizacyjnych jemu podległych lub przez niego nadzorowanych. W nowych regulacjach doprecyzowano także procedury umarzania należności wobec Agencji. Agencja Mienia Wojskowego powstała w 2015 r. z połączenia Wojskowej Agencji Mieszkaniowej i Agencji Mienia Wojskowego. Zmienione przepisy mają obowiązywać po 14 dniach od daty ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

# # #

Rada Ministrów wydała rozporządzenie w sprawie realizacji przez Agencję Rynku Rolnego zadań związanych z ustanowieniem pomocy na ograniczenie produkcji mleka, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi.

W lipcu 2016 r. z powodu trudnej sytuacji na rynkach rolnych Komisja Europejska ogłosiła tzw. pakiet wsparcia rolnictwa. W ramach pakietu przewidziano wdrożenie pomocy finansowej z budżetu Unii Europejskiej na ograniczenie produkcji mleka. Stawkę pomocy do ograniczenia dostaw mleka określono na poziomie 14 euro do 100 kg mleka.

Pomoc będzie wypłacana producentom, którzy w lipcu 2016 r. sprzedawali mleko do podmiotów skupujących oraz w jednym z wyznaczonych trzymiesięcznych okresów ograniczą dostawy mleka w stosunku do analogicznego trzymiesięcznego okresu poprzedniego roku kalendarzowego, tzw. okresu referencyjnego:

pierwszy okres ograniczenia dostaw mleka: październik – grudzień 2016 r.,

drugi okres ograniczenia dostaw mleka: listopad 2016 r. – styczeń 2017 r.,

trzeci okres ograniczenia dostaw mleka: grudzień 2016 r. – luty 2017 r.

czwarty okres ograniczenia dostaw mleka: styczeń – marzec 2017 r.

Terminy składania wniosków o pomoc dla poszczególnych okresów ograniczenia dostaw mleka (do godziny 12.00):

21 września 2016 r. dla pierwszego okresu ograniczenia,

12 października 2016 r. dla drugiego okresu ograniczenia,

9 listopada 2016 r. dla trzeciego okresu ograniczenia,

7 grudnia 2016 r. dla czwartego okresu ograniczenia.

Powyższe terminy dotyczą wpływu wniosku do oddziału terenowego Agencji Rynku Rolnego (jest ona odpowiedzialna za zadania związane z udzielaniem tej pomocy). Minimalna wielkość ograniczenia dostaw mleka, do której producent ma prawo ubiegać się o pomoc wynosi 1500 kg.

Pomoc będzie można przyznać do maksymalnie 50 proc. ilości mleka sprzedanego przez producenta podmiotom skupującym w okresie referencyjnym. Pomoc odnosi się do ilości mleka stanowiącej różnicę między ilością mleka sprzedaną przez producenta podmiotom skupującym w okresie referencyjnym a ilością mleka sprzedaną podmiotom skupującym w okresie ograniczenia dostaw, którego to okresu dotyczył wniosek o pomoc.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

# # #

Rada Ministrów zapoznała się z informacją dotyczącą strategii i planowanych zmian w obszarze nauki i szkolnictwa wyższego, przedłożoną przez ministra nauki i szkolnictwa wyższego.

Rząd przygotował strategię, która odpowiada na wyzwania rozwojowe w obszarze nauki i szkolnictwa wyższego oraz zakłada efektywną współpracę przedsiębiorców ze światem nauki. Przewidziane w niej rozwiązania stanowią realizację zapowiedzi z exposé premier Beaty Szydło, w którym mówiła, że nauka musi ściśle współpracować z biznesem, że powstanie zaplecze naukowo-badawcze dla małych i średnich firm, a kształcenie musi być dostosowane do rzeczywistych potrzeb rynku pracy.

Z przeprowadzonych analiz wynika, że kończy się etap w rozwoju nauki i szkolnictwa wyższego, którego efektem było zwiększenie liczby osób kształcących się, powstanie licznych uczelni niepublicznych oraz duże zaangażowanie pracowników naukowych w dydaktykę, kosztem badań naukowych. Obecnie znaczne zmniejszenie się liczby studentów wymaga gruntownej reformy szkolnictwa wyższego, która dostosuje ich kształcenie do realiów rynku pracy oraz podwyższy jakość studiów.

Wolno rosły też nakłady na sektor badawczo-rozwojowy. Zajmujemy jedno z ostatnich miejsc w Unii Europejskiej, jeśli chodzi o udział nakładów na B+R w relacji do PKB. Średnia dla państw OECD wynosi 2,36 proc., a średnia dla wszystkich krajów Unii Europejskiej – 1,91 proc. W Polsce, w 2014 r. nakłady na naukę i badania wyniosły 0,87 proc. PKB. Dlatego niezbędne jest zwiększanie wydatków na badania i rozwój do 1,7 proc. PKB w 2020 r.

Wzrost wydatków na badania i rozwój oraz gruntowna reforma szkolnictwa wyższego umożliwią realizację „Planu na rzecz odpowiedzialnego rozwoju”, a w efekcie budowę gospodarki innowacyjnej.

Plan zmian systemowych dla nauki i szkolnictwa wyższego oparto na trzech filarach: 1) Konstytucja dla nauki i szkolnictwa wyższego, 2) Innowacje dla gospodarki – komercjalizacja badań i partnerstwo z biznesem, 3) Społeczna Odpowiedzialność Nauki.

I. Konstytucja dla nauki i szkolnictwa wyższego

Ustawa deregulacyjna

Zacznie obowiązywać od 1 października 2016 roku. Przede wszystkim znosi część obowiązków sprawozdawczych i informacyjnych nałożonych na uczelnie, eliminuje limity przyjęć na drugi kierunek studiów oraz obowiązkowe konkursy na stanowiska dla pracowników, którzy zdobyli nowy stopień naukowy (tzw. awans stanowiskowy), poprawia sytuację doktorantów (co najmniej połowa z nich będzie mogła liczyć na stypendia, które pozwolą im na prowadzenie działalności naukowej bez konieczności podejmowania pracy).

Narodowy Kongres Nauki oraz Ustawa 2.0 – nowa ustawa o szkolnictwie wyższym

Zostanie przygotowana nowa ustawa o szkolnictwie wyższym. Będzie ona efektem prac trzech niezależnych zespołów, które wyłoniono w maju 2016 r. (założenia przedstawią w styczniu 2017 r.) oraz wynikiem szerokiej debaty prowadzonej przez cały rok akademicki w ramach konferencji programowych przygotowujących Narodowy Kongres Nauki.

Zaplanowano dyskusje, podczas których będą poruszane kwestie dotyczące nowego sposobu zarządzania uczelniami, zmian w systemie finansowania, umiędzynarodowienia nauki i szkolnictwa wyższego, zintensyfikowania współpracy między nauką a biznesem, stworzenia nowych ścieżek kariery naukowej i dydaktycznej, dostosowania liczby studentów na poszczególnych kierunkach studiów do realnych potrzeb rynku pracy.

Przewidziano m.in. wyodrębnienie nowego typu uczelni – uczelni badawczych, które zwiększą szanse Polski w światowym wyścigu naukowym. Będą to uczelnie mające najlepszą kadrę i skoncentrowane na badaniach. Pozostałym uczelniom zostanie zapewnione funkcjonowanie, tak aby nadal pełniły istotną rolę społeczną i kulturotwórczą.

Założenia do nowej ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym minister nauki i szkolnictwa wyższego przedstawi podczas Narodowego Kongresu Nauki we wrześniu 2017 r. w Krakowie. Ustawa ma regulować od podstaw obszar szkolnictwa wyższego oraz nadawania stopni i tytułów naukowych.

Reforma Instytutów Badawczych oraz powstanie Narodowego Instytutu Technologicznego

Powstanie Narodowy Instytut Technologiczny (NIT), który zapewni skuteczny transfer wiedzy do gospodarki oraz efektywną współpracę z przedsiębiorcami. Skupione w nim będą instytuty badawcze o największym potencjale naukowym. Będzie stanowił zaplecze badawczo-rozwojowe dla „Planu na rzecz odpowiedzialnego rozwoju”.

Najważniejsze cele działania NIT to: kompleksowa realizacja usług badawczych na rzecz polskich przedsiębiorstw; komercjalizacja wiedzy (start-upy, licencjonowanie, sprzedaż know-how, certyfikacja produktów i usług, itp.); prowadzenie badań w obszarach tzw. wyzwań społecznych istotnych z punktu widzenia polityk publicznych (energetyka, nowoczesne materiały, transport, ochrona środowiska); realizacja koncepcji ścieżek kariery naukowej związanej z komercjalizacją wiedzy (doktoraty wdrożeniowe); realizacja badań naukowych w ramach współpracy międzynarodowej (transfer wiedzy z zagranicy do kraju); tworzenie wysokospecjalistycznych kadr na potrzeby polskich przedsiębiorców.

Narodowa Agencja Współpracy Akademickiej

Stworzenie tej instytucji zapewni skuteczne prowadzenie międzynarodowej polityki naukowej oraz wzmocnienie naszego potencjału badawczego przez zwiększenie udziału polskich badań naukowo-technicznych w pracach prowadzonych na świecie oraz wzrost liczby zagranicznych studentów w Polsce.

Agencja będzie promować polskie szkolnictwo wyższe oraz zachęcać najwybitniejszych naukowców i studentów cudzoziemców do podjęcia studiów lub badań naukowych w naszym kraju. Będzie tworzyć programy stypendialne dla obcokrajowców w Polsce, którzy po powrocie do krajów swojego pochodzenia, staną się ambasadorami Polski za granicą, promując nasz kraj w międzynarodowym środowisku naukowym, biznesowym i politycznym. Agencja będzie także przyznawać stypendia obywatelom polskim studiującym lub prowadzącym badania za granicą, którzy zamierzają wrócić do Polski.

II. Innowacje dla gospodarki – komercjalizacja badań i partnerstwo z biznesem

Ustawa o innowacyjności

W sierpniu 2016 r. rząd przyjął projekt tzw. małej ustawy o innowacyjności. Założono w niej m.in. stałe zniesienie opodatkowania podatkiem dochodowym aportu własności intelektualnej i przemysłowej, podwyższenie kwoty maksymalnego odliczenia kosztów kwalifikowanych ponoszonych na działalność B+R, podwojenie czasu (z 3 do 6 lat) na odliczanie kosztów poniesionych na działalność B+R. Jednostki naukowe zobligowano do tego, aby 0,5 proc. swoich dotacji na utrzymanie potencjału badawczego przeznaczały na komercjalizację badań. Uproszczono procedurę tzw. uwłaszczenia naukowców, czyli nabywania przez nich praw majątkowych do wynalazków.

Opracowana zostanie tzw. duża ustawa innowacyjna, czyli ustawa o charakterze systemowym, zmieniająca wiele obowiązujących ustaw i wprowadzająca do nich regulacje proinnowacyjne. W rezultacie stworzony zostanie całościowy system wsparcia działalności innowacyjnej.

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju

NCBR zostanie tak zreformowane, aby służyło realizacji celów założonych w „Planie na rzecz odpowiedzialnego rozwoju” – ma skutecznie wspierać polskie innowacje. Proponowane programy i przedsięwzięcia powinny zapewniać powstawanie konkretnych rozwiązań służących rozwojowi gospodarki. Środki europejskie mają być inwestowane, a nie jedynie szybko wydawane, czyli ich wydatkowanie ma być przemyślane i przynosić rzeczywiste korzyści. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, we współpracy z dyrekcją NCBR, ma podejmować działania mające na celu m.in.: skuteczne wdrożenie priorytetowych programów wspieranych przez NCBR oraz wykreowanie za jego pomocą flagowych projektów i produktów dla polskiej gospodarki, a także wspieranie zaangażowania dużych polskich przedsiębiorstw w badania i rozwój.

Program Bridge VC

To program, który będzie wspierał „Plan na rzecz odpowiedzialnego rozwoju”. Zakłada inwestowanie – na zasadach rynkowych – w projekty z „polskim pierwiastkiem”, tj. spółki prowadzące działalność B+R lub pozostałą działalność o wysokim stopniu wartości dodanej.

Zadaniem Funduszu Bridge VC będzie wspieranie prowadzenia badań naukowych i prac rozwojowych oraz komercjalizacji ich wyników przez finansowanie projektów inwestycyjnych o podwyższonym profilu ryzyka w formie inwestycji kapitałowych w technologiczne spółki z sektora małych i średnich firm. Fundusz Bridge VC pomoże wypełnić lukę kapitałową w finansowaniu innowacyjnych i zaawansowanych technologicznie projektów i spółek – 450 mln euro zostanie przeznaczone na inwestycje (połowa środków pochodzić będzie z NCBR, a druga połowa od – inwestorów prywatnych).

Doktoraty wdrożeniowe – alternatywna ścieżka kariery akademicko-naukowej

Wprowadzona zostanie nowa ścieżka kariery akademicko-naukowej, przewidująca nadawanie doktoratów wdrożeniowych. W tym przypadku przedmiotem rozprawy doktorskiej będzie rozwiązanie konkretnego problemu danej firmy, czyli wyniki pracy doktorskiej zostaną wykorzystane w działalności przedsiębiorstwa. Studia doktoranckie będą prowadzone w systemie dualnym: w jednostce naukowej i przedsiębiorstwie. Doktorant będzie miał status uczestnika studiów doktoranckich oraz pracownika przedsiębiorstwa. Doktorant będzie zatrudniony w przedsiębiorstwie na pełnym etacie, natomiast jednostka naukowa zapewni mu kształcenie, dostęp do laboratoriów, opiekę promotora i wsparcie zespołu badawczego. Ministerstwo szacuje, że rocznie będzie przybywać do 500 takich doktorantów.

III. Społeczna Odpowiedzialność Nauki

Programy Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, które będą realizowane w ramach SON, mają na celu popularyzację i upowszechnienie nauki i badań naukowych; propagowanie kultury innowacyjności; stymulowanie rozwoju intelektualnego, rozbudzanie ciekawości poznawczej oraz integracji społeczności lokalnej z ośrodkami akademickimi.

Bardzo istotnym celem jest również wyrównywanie szans edukacyjnych między małymi a dużymi ośrodkami akademickimi – działania edukacyjne mają docierać do tych części kraju, w których aktywność akademicko-naukowa do tej pory nie istniała.

Uniwersytet Młodego Odkrywcy, czyli regularny cykl szkolenia akademickiego dla dzieci i młodzieży

Program zakłada organizację cyklicznych zajęć edukacyjnych i badawczych, prowadzonych przez pracowników naukowych i specjalistów z danego obszaru wiedzy. Uczestnikami programu będą dzieci w wieku od 6 do 16 lat, a przynajmniej połowa zajęć musi odbyć się w obiektach uczelni lub instytutu naukowego.

Program Naukobus, czyli mobilne laboratoria Centrum Nauki Kopernik (mobilne busy) docierające do małych miast i wsi.

Zadaniem programu będzie popularyzacja nauki wśród uczniów szkół podstawowych, gimnazjów i liceów. Program będzie adresowany do uczniów mieszkających w miastach i wsiach, w których nie ma dostępu do atrakcyjnych form popularyzacji nauki. Program będzie realizowany we współpracy z Centrum Nauki Kopernik.

W ramach programu przygotowane zostaną mobilne laboratoria Centrum Nauki Kopernik (mobilne busy), które będą prezentowane w szkołach, z udziałem i pomocą animatorów naukowych. Dla nauczycieli przygotowane zostaną tzw. pudełka naukowca, z zestawami do realizacji eksperymentów na zajęciach szkolnych. Celem projektu jest dotarcie do co najmniej 400 tysięcy uczniów.

Program wsparcia dla Uniwersytetów Trzeciego Wieku, czyli oferta dla aktywnego seniora

Wsparcie MNiSW dla Uniwersytetów Trzeciego Wieku dotyczyć będzie realizacji wybranych projektów, takich jak np.: Kreatywny Trzeci Wiek, Srebrna Gospodarka, Akademia Zdrowia Seniora, Obywatelski Parlament Seniorów. Przewidziano także dwuletni cykl finansowania wybranych projektów, szybką ścieżkę decyzyjną, maksymalne uproszczenie procedur oraz wsparcie działań promocyjnych dotyczących realizowanych przedsięwzięć.

# # #

Rada Ministrów zajęła stanowisko wobec poselskiego projektu ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej (druk nr 826), przedłożone przez ministra finansów.

Rząd popiera poselski projekt ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej (KAS).

Projekt poselski zakłada powołanie KAS w miejsce obecnie funkcjonujących: administracji podatkowej, kontroli skarbowej i Służby Celnej, czy chodzi o utworzenie administracji skonsolidowanej. KAS będzie podporządkowana ministrowi finansów.

Zadaniem KAS będzie ograniczenie skali oszustw podatkowych oraz zwiększenie skuteczności poboru należności podatkowych i celnych. Jej działanie umożliwi obniżenie kosztów funkcjonowania administracji skarbowej w relacji do pozyskiwanych dochodów budżetowych. Dzięki niej zwiększy się efektywność i skuteczność kontroli wywiązywania się podatników ze zobowiązań podatkowych.

Zwiększy się też dobrowolność wypełniania obowiązków podatkowych i wzrośnie standard obsługi podatnika. KAS zapewni również szybką i rzetelną weryfikację danych podawanych przez podatników w deklaracjach podatkowych i dokumentach celnych.

Ustawa o KAS, co do zasady, ma wejść w życie 1 stycznia 2017 r.

# # #

Rada Ministrów przyjęła stanowisko wobec poselskiego projektu ustawy Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (druk nr 827), przedłożone przez ministra finansów.

Rząd popiera poselski projekt ustawy Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (KAS).

W ocenie rządu regulacja ta zagwarantuje skuteczne i sprawne wdrożenie rozwiązań dotyczących KAS.

Rząd popiera koncepcję wcześniejszego utworzenia izb administracji skarbowej, które będą odpowiedzialne w znaczącym stopniu za wdrożenie reformy administracji skarbowej. Rząd zwraca uwagę, że należy uaktualnić termin wejścia w życie przepisów dotyczących tych izb. Analogicznie należy określić termin wejścia w życie przepisów dotyczących Krajowej Informacji Skarbowej, pełnomocnika ds. organizacji Krajowej Informacji Skarbowej oraz pełnomocnika ds. utworzenia Krajowej Informacji Skarbowej.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)

kom/ pd/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 13.09.2016, 20:29
Źródło informacji CIR
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ