Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- CIR informuje:
Podczas dzisiejszych obrad rząd przyjął projekt ustawy o zmianie ustawy o statystyce publicznej oraz niektórych innych ustaw.
Rada Ministrów zaakceptowała tezy do informacji o zadaniach polskiej polityki zagranicznej w latach 2014–2015 – dokument opatrzony klauzulą zastrzeżone.
Podjęto uchwały w sprawie zatwierdzenia Kontraktów Terytorialnych dla województw: lubuskiego, małopolskiego, opolskiego, dolnośląskiego, świętokrzyskiego, warmińsko-mazurskiego, zachodniopomorskiego.
Rada Ministrów wydała rozporządzenia:
- w sprawie udzielania pomocy de minimis na uzyskanie certyfikatu wyrobu wymaganego na rynkach zagranicznych,
- w sprawie udzielania pomocy de minimis na realizację niektórych przedsięwzięć w zakresie promocji i wspierania eksportu lub sprzedaży na rynku wewnętrznym Unii Europejskiej,
- w sprawie udzielania pomocy de minimis na realizację branżowych projektów promocyjnych w zakresie eksportu lub sprzedaży na rynku wewnętrznym Unii Europejskiej,
- w sprawie udzielania pomocy de minimis na realizację przedsięwzięć wydawniczych promujących eksport lub sprzedaż na rynku wewnętrznym Unii Europejskiej.
- rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
Rada Ministrów przyjęła informację ministra finansów dotyczącą planowanych działań związanych z utworzeniem unijnej grupy zadaniowej do spraw inwestycji oraz z Europejskim Funduszem na rzecz Inwestycji.
Rada Ministrów przyjęła dokument Wykaz prac legislacyjnych rządu. Projekty ustaw, dla których określono termin realizacji IV kwartał 2014 r. - III kwartał 2015 r. (stan na 22 października 2014 r.). Po uwzględnieniu zgłoszonych uwag wykaz zostanie skierowany do Sejmu.
* * *
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o statystyce publicznej oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.
Projekt nowelizacji ustawy o statystyce publicznej ma na celu:
- pogodzenie konstytucyjnej ochrony praw oraz wolności człowieka i obywatela z obowiązkami nałożonymi na statystykę publiczną. Jej zadaniem jest dostarczanie – w interesie publicznym – informacji o zachodzących zjawiskach demograficznych, społecznych i gospodarczych, a także o stanie rozwoju społeczeństwa i państwa. Zmiana proponowana w tym zakresie dotyczy wzmocnienia ustawowego statystyki publicznej do przetwarzania danych osobowych oraz określenia granic i źródeł ich pozyskiwania;
- rozszerzenie gwarancji nieodpłatnego i terminowego dostępu służb statystyki publicznej do danych pochodzących ze źródeł administracyjnych, a także zredukowanie do niezbędnego minimum obciążeń związanych z przekazywaniem informacji bezpośrednio przez uczestników badań statystycznych (respondentów);
- zmianę formuły programu badań statystycznych statystyki publicznej, z uwzględnieniem zmian technologicznych procesu zbierania danych począwszy od 2018 r.;
- udoskonalenie niektórych przepisów ustawy ze względu na zmiany zachodzące w otoczeniu prawnym statystyki publicznej, w tym w prawie Unii Europejskiej.
W projekcie noweli przedstawiono przede wszystkim nowy katalog danych osobowych, jakie mogą być przetwarzane do celów statystycznych. Znalazły się w nim 23 punkty, w których wskazano takie dane jak np.: imiona i nazwisko, płeć, obywatelstwo, narodowość, wyznanie, stan cywilny, wykształcenie, zawód, rodzaj miejsca pracy i nauki, stan zdrowia.
Część wskazanych danych, tzw. wrażliwych, czyli takich, jak np. stan zdrowia, posiadanie orzeczenia o niepełnosprawności, pochodzenie etniczne lub rasowe – ma być zbierana w sposób szczególny i zgodny ze standardami ochrony danych osobowych. Przyjęto zasadę, że osoby fizyczne nie będą miały obowiązku informowania o danych wrażliwych.
Projekt znowelizowanej ustawy zawiera też 42-punktowy katalog informacji o życiu i sytuacji osób fizycznych, których pozyskanie wiąże się z przetwarzaniem danych osobowych w badaniach statystycznych. W katalogu wskazano takie informacje jak m.in.: małżeństwa, rozwody i separacje, migracje ludności, aktywność obywatelska i społeczno-polityczna, członkostwo oraz wspieranie organizacji społecznych i politycznych, czas pracy.
Jednym z ważniejszych efektów nowelizacji ustawy o statystyce publicznej ma być stopniowe ograniczanie obowiązków informacyjnych nakładanych na respondentów: przedsiębiorców i obywateli. GUS, zamiast zwracać się do nich o informacje, częściej będzie korzystał z danych pochodzących ze źródeł administracyjnych i publicznych rejestrów prowadzonych np. przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych czy Narodowy Fundusz Zdrowia. Dzięki temu obciążenia informacyjne przedsiębiorców powinny docelowo zmniejszyć się o ok. 30 proc. Warunkiem powodzenia tego procesu jest odpowiednia jakość danych pozyskiwanych ze źródeł administracyjnych – muszą one być wiarygodne.
Znowelizowana ustawa w pełni zachowuje zasadę tajemnicy statystycznej, gwarantując, że wszystkie dane pozyskiwane przez GUS podlegają bezwzględnej ochronie. Dane te są gromadzone i przetwarzane w szeroko pojętym interesie społecznym. Informacje dostarczane przez statystykę są niezbędne do kreowania polityki gospodarczej i społecznej.
Znowelizowana ustawa ma wejść w życie po upływie miesiąca od dnia ogłoszenia jej w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem kilku przepisów, które zaczną obowiązywać od początku 2018 r.
* * *
Rada Ministrów podjęła uchwały w sprawie zatwierdzenia Kontraktów Terytorialnych dla województw: lubuskiego, małopolskiego, opolskiego, dolnośląskiego, świętokrzyskiego, warmińsko-mazurskiego, zachodniopomorskiego, przedłożone przez ministra infrastruktury i rozwoju.
Kontrakt Terytorialny to umowa zawierana między rządem a samorządem województwa, w której określa się cele rozwojowe i przedsięwzięcia istotne dla rozwoju kraju oraz danego województwa. Do współpracy przy realizacji Kontraktu zobowiązują się strony: rządowa i samorządowa. W dokumencie wskazuje się też warunki, których spełnienie umożliwi realizację zadań wskazanych w Kontrakcie.
Kontrakty terytorialne mają obowiązywać w latach 2014-2023. Nie są to jednak dokumenty zamknięte, będzie można je uzupełnić o nowe przedsięwzięcia, w miarę dostępności środków finansowych.
W ramach Kontraktów Terytorialnych mają być realizowane przedsięwzięcia innowacyjne oraz inwestycje transportowe (kolejowe i drogowe), zapewniające dogodne połączenia regionalne i krajowe, a także międzynarodowe. Ważnym zadaniem będzie rozwój sektora energetyki i infrastruktury przeciwpowodziowej. Kolejny obszary działań to: zwiększenie zatrudnienia i zmniejszenie wykluczenia społecznego, rozwój edukacji oraz podniesienie jakości i dostępności usług z ochrony zdrowia.
Kontrakty obejmują również działania na rzecz rozwoju miast, w szczególności wojewódzkich, oraz obszarów powiązanych z nimi funkcjonalnie. Zakładają też kompleksowe przedsięwzięcia rewitalizacyjne na obszarach dotkniętych niekorzystnymi zjawiskami społeczno-gospodarczymi.
Źródłami finansowania Kontraktu będą przede wszystkim środki przeznaczone na realizację programów operacyjnych na lata 2014-2020 oraz budżety: państwa, danego województwa, innych jednostek samorządu terytorialnego, a także środki pozostałych jednostek sektora finansów publicznych, środki państwowych funduszy celowych i inne środki publiczne. W realizację Kontraktu mogą być również zaangażowane fundusze prywatne.
* * *
Rada Ministrów wydała rozporządzenie w sprawie udzielenia pomocy de minimis na uzyskanie certyfikatu wymaganego na rynkach zagranicznych, przedłożone przez ministra gospodarki.
W rozporządzeniu określono szczegółowe warunki udzielania pomocy publicznej, która może zostać przeznaczona na uzyskanie certyfikatu wyrobu wymaganego na rynkach zagranicznych, z wyłączeniem certyfikatów wymaganych na rynku wewnętrznym Unii Europejskiej. Określono również przeznaczenie, warunki dopuszczalności, tryb udzielania oraz sposób monitorowania pomocy finansowej przeznaczonej na uzyskanie certyfikatu.
Pomoc będzie udzielana jako dotacja wyłącznie dla mikro- oraz małych i średnich przedsiębiorców, którzy prowadzą działalność na terytorium Polski. Będzie przeznaczona na pokrycie części kosztów wynikających z uzyskania certyfikatu wyrobu wymaganego na rynkach zagranicznych, np. uzyskanie lub przedłużenie ważności certyfikatów, świadectw, deklaracji zgodności i atestów. Aby uzyskać pomoc, przedsiębiorca powinien we wniosku podać nazwę certyfikatu i opis wyrobu/grupy wyrobów. Warunkiem uzyskania pomocy de minimis jest niezaleganie z płatnościami podatków i brak zaległości w opłacaniu składek do ZUS. Ponadto przedsiębiorca nie będzie mógł uzyskać ww. pomocy, jeżeli jej łączna wartość (wyrażona za pomocą ekwiwalentu dotacji brutto) przekroczy w roku bieżącym oraz w dwóch poprzedzających latach podatkowych 200 000 euro.
Podstawą do udzielenia pomocy będzie umowa zawarta między ministrem gospodarki a każdym z przedsiębiorców ubiegających się o certyfikat. Roczny limit pomocy dla przedsiębiorcy to 50 000 zł.
Przewidziano również konieczność składania przez przedsiębiorcę sprawozdania z uzyskania certyfikatu, chodzi m.in. o informacje dotyczące efektów i kosztów uzyskania tego dokumentu. Wielkość pomocy nie może przekroczyć 50 proc. kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą.
Przepisy rozporządzenia zapewniają kontynuację uzyskania pomocy de minimis dla firm z sektora mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw i uwzględniają przepisy rozporządzenia Komisji (UE) 1407/2013. Na mocy poprzedniego rozporządzenia Komisji (1998/2006), wszelkie formy pomocy publicznej mogły być przekazywane przedsiębiorcom do 30 czerwca 2014 r.
W rozporządzeniu rozszerzono pojęcie „certyfikat” o tzw. deklaracje zgodności. Są one niezbędne w przypadku przedsiębiorców eksportujących produkty na rynki wschodnie.
* * *
Rada Ministrów wydała rozporządzenie w sprawie udzielenia pomocy de minimis na realizację niektórych przedsięwzięć w zakresie promocji i wspierania eksportu lub sprzedaży na rynku wewnętrznym Unii Europejskiej, przedłożone przez ministra gospodarki.
W rozporządzeniu określono szczegółowe warunki udzielania pomocy publicznej przeznaczonej na realizację niektórych przedsięwzięć promujących i wspierających eksport oraz sprzedaż na rynku wewnętrznym UE. Przepisy rozporządzenia zapewniają kontynuację pomocy na rzecz przedsiębiorców i uwzględniają przepisy rozporządzenia Komisji (UE) 1407/2013. Na mocy poprzedniego rozporządzenia Komisji (1998/2006), wszelkie formy pomocy publicznej mogły być przekazywane przedsiębiorcom do 30 czerwca 2014 r.
Określono przeznaczenie, warunki dopuszczalności, tryb udzielania oraz sposób monitorowania pomocy finansowej udzielanej jako pomoc de minimis. O pomoc mogą ubiegać się przedsiębiorcy wykonujący działalność gospodarczą na terenie Polski. Ma być przeznaczona na pokrycie części kosztów przedsięwzięć promocyjnych w kraju i za granicą.
Wniosek o udzielenie pomocy (wraz z wymaganymi dokumentami) powinien zostać złożony najpóźniej na 30 dni przed terminem realizacji przedsięwzięcia promocyjnego, nie później jednak niż do 31 października roku, w którym zadanie ma być zrealizowane. (wymogu zachowania tych terminów nie stosuje się do wniosków składanych w 2014 r.). Warunkiem jest brak zaległości podatkowych i ZUS-owskich.
Pomoc nie będzie przyznana, jeśli w roku podatkowym oraz w dwóch latach podatkowych poprzedzających jej udzielenie, przedsiębiorca otrzymał łączną pomoc de minimis w wysokości 200 000 euro. Określono, co powinien zawierać wniosek o przyznanie pomocy, m.in. nazwę i szczegółowy opis przedsięwzięcia (chodzi np. o jego proeksportowy charakter, program, współorganizatorów, efekty, zasięg krajowy lub międzynarodowy, budżet i źródła finansowania).
* * *
Rada Ministrów wydała rozporządzenie w sprawie udzielenia pomocy de minimis na realizację branżowych projektów promocyjnych w zakresie eksportu lub sprzedaży na rynku wewnętrznym Unii Europejskiej, przedłożone przez ministra gospodarki.
Przepisy rozporządzenia zapewnią kontynuację udzielania przedsiębiorcom pomocy publicznej de minimis dla przedsiębiorców. Będzie ona przeznaczona na pokrycie części kosztów przeznaczonych na branżowy projekt promujący produkty i usługi (lub nawiązywanie kontaktów handlowych) na rynkach zagranicznych. Chodzi o: pokazy, degustacje, wystawy, prezentacje, konferencje, seminaria czy warsztaty. Projekt może być realizowany w ramach jednej lub kilku pokrewnych branż lub grup towarowych przez co najmniej 4 przedsiębiorców działających w Polsce. Pomoc będzie udzielana – jako dotacja – na pokrycie części kosztów projektu promocyjnego, obejmującego co najmniej dwie oddzielnie realizowane przez koordynatora projektu formy działań promocyjnych.
Przewidziano, że przedsiębiorca może dokonać jednokrotnego uzupełnienia wniosku o wymagane dokumenty w ciągu 7 dni od daty doręczenia wezwania. Wniosek o udzielenie pomocy musi zostać złożony najpóźniej na 30 dni przed terminem realizacji projektu, nie później jednak niż do 31 października roku kalendarzowego, w którym realizowany będzie branżowy projekt promocyjny (wymogu tego nie stosuje się do wniosków składanych w 2014 r.).
Jak w każdym z ww. rozporządzeń, przedsiębiorca nie może mieć zaległości podatkowych i ZUS-owskich. Ponadto każdy przedsiębiorca uczestniczący w projekcie nie może otrzymać pomocy de minimis, której łączna wartość przekroczy w bieżącym roku oraz dwóch poprzedzających go latach podatkowych równowartość 200 000 euro.
W rozporządzeniu określono obowiązki, jakie należy spełnić, by taką pomoc otrzymać.
Podstawą udzielenia pomocy jest umowa zawarta między ministrem gospodarki a każdym z przedsiębiorców biorących udział w projekcie. Maksymalna kwota pomocy na jeden projekt promocyjny to 100 000 zł. Natomiast maksymalna kwota pomocy dla każdego z przedsiębiorców, uczestników projektu promocyjnego wyniesie 8 000 zł. Wielkość pomocy na jeden projekt nie może przekroczyć 50 proc. kosztów, które kwalifikują się do objęcia pomocą.
Przepisy rozporządzenia zapewniają kontynuację pomocy na rzecz przedsiębiorców i uwzględniają przepisy rozporządzenia Komisji (UE) 1407/2013. Na mocy poprzedniego rozporządzenia Komisji (1998/2006), wszelkie formy pomocy publicznej mogły być przekazywane przedsiębiorcom do 30 czerwca 2014 r.
* * *
Rada Ministrów wydała rozporządzenie w sprawie udzielenia pomocy de minimis na realizację przedsięwzięć wydawniczych promujących eksport lub sprzedaż na rynku wewnętrznym Unii Europejskiej, przedłożone przez ministra gospodarki.
Przedsiębiorcy wykonujący działalność w Polsce mogą otrzymać pomoc publiczną jako dotację na pokrycie części kosztów przedsięwzięć wydawniczych promujących eksport lub sprzedaż na rynku wewnętrznym UE. Dofinansowanie może być przeznaczone na wydawnictwa i materiały reklamowe. Kosztami kwalifikującymi się do objęcia pomocą są m.in.: zakup papieru, druk, skład, tłoczenie płyt, koszty tłumaczenia czy wysyłki wydawnictw do odbiorcy docelowego. Wielkość pomocy nie może przekroczyć 50 proc. ogólnych, kwalifikujących się do objęcia pomocą, kosztów.
Przedsięwzięcia wydawnicze, na które można otrzymać pomoc de minimis, nie mogą obejmować i promować wyłącznie usług/produktów jednego przedsiębiorcy, co oznacza, że muszą mieć charakter zbiorowy.
We wniosku o dofinansowanie przedsiębiorca musi szczegółowo opisać przedsięwzięcie oraz jego spodziewane efekty. Po zakończeniu – jest zobowiązany złożyć sprawozdanie z jego efektów oraz kosztów realizacji. Wielkość pomocy nie może przekroczyć 50 proc. kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą finansową.
Przepisy rozporządzenia zapewniają kontynuację pomocy na rzecz przedsiębiorców i uwzględniają przepisy rozporządzenia Komisji (UE) 1407/2013. Na mocy poprzedniego rozporządzenia Komisji (1998/2006), wszelkie formy pomocy publicznej mogły być przekazywane przedsiębiorcom do 30 czerwca 2014 r.
* * *
Rada Ministrów wydała rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi.
Zmiana rozporządzenia ma na celu stworzenie podstaw prawnych do udzielenia jednorazowej pomocy finansowej producentom cebuli, kapusty i jabłek w związku ze spadkiem cen skupu tych produktów w 2014 r., spowodowanym ograniczeniami w handlu międzynarodowym, a w szczególności rosyjskim embargiem.
W zmienionym rozporządzeniu przewidziano udzielanie pomocy w formie de minimis ze środków będących w dyspozycji Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Pomoc finansowa będzie udzielana na wniosek rolnika złożony w biurze powiatowym ARiMR, właściwym ze względu na jego miejsce zamieszkania lub siedzibę. Wsparcie będzie w wysokości:
- 450 zł na 1 ha powierzchni upraw cebuli lub kapusty prowadzonych w 2014 r.;
- 800 zł na 1 ha powierzchni owocujących w 2014 r. sadów jabłoniowych.
Dla jednego rolnika udzielona pomoc finansowa nie może przekroczyć łącznie równowartości 15 tys. euro, przy czym limit ten jest pomniejszony o kwoty pomocy udzielonej z jakiegokolwiek tytułu w formie pomocy de minimis w rolnictwie w okresie ostatnich 3 lat.
Aby zapewnić szybie udzielenie wsparcia producentom cebuli, kapusty oraz jabłek rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
* * *
Rada Ministrów przyjęła informację dotyczącą planowanych działań związanych z utworzeniem unijnej grupy zadaniowej do spraw inwestycji oraz z Europejskim Funduszem na rzecz Inwestycji, przedłożoną przez ministra finansów.
Minister finansów przedstawił propozycję utworzenia funduszu na rzecz europejskich inwestycji.
Uznając, że inwestycje mają kluczowe znaczenie do tworzenia podstaw ożywienia gospodarczego w Europie, szczególnym priorytetem jest poszukiwanie rozwiązań na rzecz pobudzania inwestycji publicznych i prywatnych.
Ministrowie finansów państw Unii Europejskiej podczas posiedzenia 13 września bieżącego roku podjęli decyzję o utworzeniu grupy zadaniowej pod wspólnym przewodnictwem Europejskiego Banku Inwestycyjnego i Komisji Europejskiej z udziałem wszystkich państw członkowskich.
Celem grupy jest przegląd trendów oraz potrzeb inwestycyjnych, analiza barier utrudniających wdrażanie inwestycji, a także przedstawienie planu działań na rzecz stworzenia środowiska przyjaznego inwestycjom oraz przygotowanie projektów, posiadających walor europejski, które mogą zostać podjęte w krótkiej perspektywie.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)
kom/ amt/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 04.11.2014, 14:48 |
Źródło informacji | CIR |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |