Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- CIR informuje:
Podczas dzisiejszego posiedzenia rząd skierował do prezydenta RP:
- wniosek o użycie Polskiego Kontyngentu Wojskowego w składzie Sił Sojuszniczych Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego w misji wojskowego nadzoru przestrzeni powietrznej Republiki Estońskiej, Republiki Litewskiej i Republiki Łotewskiej.
- wniosek o użycie Polskiego Kontyngentu Wojskowego w misji RESOLUTE SUPPORT Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego w Islamskiej Republice Afganistanu.
Rada Ministrów przyjęła:
- projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw;
- projekt ustawy o zmianie ustawy o składkach na ubezpieczenie zdrowotne rolników za lata 2012–2014;
- projekt ustawy o rybołówstwie morskim.
Dokonano reasumpcji decyzji Rady Ministrów z 4 grudnia 2013 r. w sprawie przyjęcia „Propozycji działań zwiększających atrakcyjność specjalnych stref ekonomicznych dla inwestorów”.
Rząd wydał rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych.
Rada Ministrów podjęła uchwały:
- w sprawie zatwierdzenia Kontraktu Terytorialnego dla województwa łódzkiego,
- w sprawie zatwierdzenia Kontraktu Terytorialnego dla województwa kujawsko-pomorskiego.
Wydano rozporządzenie w sprawie ustanowienia Odznaki Honorowej za Zasługi dla Rozwoju Gospodarki Rzeczypospolitej Polskiej, ustalenia jej wzoru oraz zasad i trybu jej nadawania i noszenia.
* * *
Rada Ministrów skierowała wniosek do Prezydenta RP o użycie Polskiego Kontyngentu Wojskowego w składzie Sił Sojuszniczych Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego w misji wojskowego nadzoru przestrzeni powietrznej Republiki Estońskiej, Republiki Litewskiej i Republiki Łotewskiej, przedłożony przez ministra obrony narodowej.
Polski Kontyngent Wojskowy ORLIK 6 weźmie udział w misji nadzoru nad przestrzenią powietrzną: Litwy, Łotwy i Estonii. Będzie liczył do 120 żołnierzy i pracowników wojska wyposażonych w 4 samoloty MIG-29 wraz z niezbędnym uzbrojeniem i sprzętem.
Kolejny dyżur PKW ORLIK 6 będzie trwał od 12 stycznia do 30 kwietnia 2015 r. Z uwagi na czas potrzebny na przebazowanie jednostki do rejonu operacji i jej zakończenie, faktyczny okres użycia kontyngentu wyniesie od 22 grudnia 2014 r. do 15 maja 2015 r. Bazą PKW ORLIK 6 będzie miejscowość Szawle w Republice Litewskiej.
Na wydatki związane z użyciem PKW ORLIK 6 w nadzorze powietrznym republik nadbałtyckich zaplanowano 9 mln zł z budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej.
Misja wojskowego nadzoru przestrzeni powietrznej (Air Policing) państw bałtyckich (Litwy, Łotwy i Estonii) jest operacją prowadzoną przez Organizację Traktatu Północnoatlantyckiego. Państwa te nie posiadają odpowiedniej ilości sił i środków do samodzielnego prowadzenia nadzoru powietrznego własnych terytoriów, w związku z tym 17 marca 2004 r. Rada NATO podjęła decyzję o tymczasowym wsparciu ww. państw w tej operacji powietrznej.
Celem misji jest patrolowanie i niedopuszczenie do naruszenia przestrzeni powietrznej państw bałtyckich oraz udzielanie pomocy samolotom wojskowym i cywilnym w sytuacjach awaryjnych. Misja prowadzona jest w rotacyjnym systemie czteromiesięcznych dyżurów pełnionych przez kolejne państwa sojusznicze. Siły Zbrojne RP uczestniczyły w tym przedsięwzięciu pięciokrotnie: w roku 2006, 2008, 2010, 2012 i 2014.
* * *
Rada Ministrów skierowała wniosek do Prezydenta RP o użycie Polskiego Kontyngentu Wojskowego w misji RESOUTE SUPPORT Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego w Islamskiej Republice Afganistanu, przedłożony przez ministra obrony narodowej.
Polski Kontyngent Wojskowy w ramach misji RESOLUTE SUPPORT Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego będzie liczył do 150 żołnierzy i pracowników wojska. Do głównych zadań PKW będzie należało m.in. doradztwo na szczeblu strategicznym i operacyjnym. Misja rozpocznie się 1 stycznia 2015 r. i będzie trwać do 30 czerwca 2015 r.
Decyzje o kontynuowaniu pobytu i działalności sił NATO w tym rejonie zapadły podczas szczytu Sojuszu Północnoatlantyckiego w Chicago (maj 2012 r.) i zostały potwierdzone podczas szczytu w Newport (wrzesień 2014 r.).
Organizacja Traktatu Północnoatlantyckiego (na zaproszenie władz) będzie kontynuować działalność w Afganistanie. Jej zadaniem ma być szkolenie, doradztwo i wsparcie afgańskich sił bezpieczeństwa w ramach nowej misji
o nazwie RESOLUTE SUPPORT.
Misja nie będzie miała charakteru bojowego, co oznacza, że przebywający tam żołnierze nie będą uczestniczyć bezpośrednio w zwalczaniu rebeliantów oraz operacjach antynarkotykowych. Głównym celem obecności wojskowej ma być działalność szkoleniowo-doradcza oraz przygotowywanie dowództw afgańskich sił bezpieczeństwa i instytucji odpowiadających za obronę narodową i sprawy wewnętrzne do samodzielnego kierowania i zarządzania zapewniającego bezpieczeństwo w Afganistanie.
* * *
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra infrastruktury i rozwoju.
Wprowadzone zmiany wynikają z konieczności wdrożenia do prawa polskiego przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 181/2011, odnoszących się do praw pasażerów w transporcie autobusowym i autokarowym. Przepisy tego rozporządzenia są stosowane bezpośrednio we wszystkich państwach członkowskich od 1 marca 2013 r.
W projekcie nowelizacji ustawy o transporcie drogowym uregulowano kwestie:
- wyznaczania dworców autobusowych i autokarowych, w których osobom niepełnosprawnym i osobom o ograniczonej sprawności ruchowej będzie udzielana pomoc;
- wskazania organów odpowiedzialnych za egzekwowanie przepisów rozporządzenia unijnego 181/2011;
- określenia sankcji na naruszenie przepisów ww. rozporządzenia.
Do projektu ustawy włączono nowy rozdział 8a, w którym określono kryteria wyznaczania dworców, w których niepełnosprawni mogą liczyć na pomoc. Przewiduje się, że:
- dworzec autobusowy (stanowiący własność jednostki samorządu terytorialnego),
w mieście liczącym powyżej 50 tys. mieszkańców,
- obsługujący w roku kalendarzowym ponad 500 tys. pasażerów będzie pełnił - po odpowiednim dostosowaniu - funkcję terminala autobusowego i autokarowego, w którym osoby niepełnosprawne i z ograniczoną sprawnością ruchową znajdą pomoc.
Dostosowanie dworców autobusowych i autokarowych do potrzeb osób niepełnosprawnych będzie obowiązkiem jednostek samorządu terytorialnego (jst).
Minister transportu będzie dokonywał weryfikacji wniosków zgłoszonych przez jst. Po pozytywnej weryfikacji, dworzec zostanie umieszczony w „Wykazie dworców wyznaczonych do udzielania pomocy osobom niepełnosprawnym i osobom o ograniczonej sprawności ruchowej”. Gdy obiekt nie spełni kryteriów dostosowawczych, minister może odmówić przyznania statusu dworca wyznaczonego do udzielania pomocy. Dworce będą podlegały kontroli, a ich negatywny wynik może spowodować wykreślenie obiektu z „Wykazu”.
Do projektu nowelizacji ustawy dodano także rozdział 9a „Ochrona praw pasażerów”, w którym szczegółowo uregulowano sprawy związane ze składaniem i rozpatrywaniem skarg wnoszonych przez pasażerów transportu krajowego i międzynarodowego.
Organami właściwymi do rozpatrywania skarg na niewłaściwe wykonywanie obowiązków przez przewoźnika drogowego będą: organizator publicznego transportu zbiorowego oraz organ właściwy do wydawania zezwoleń w międzynarodowym transporcie drogowym. Marszałek województwa będzie natomiast rozpatrywał skargi na niewłaściwe wykonywanie obowiązków przez podmiot zarządzający dworcem, wyznaczonym do udzielania pomocy osobom niepełnosprawnym i osobom o ograniczonej sprawności ruchowej. W przypadku gdy dworzec jest własnością samorządu województwa, rozpatrywanie skarg będzie należało do obowiązków wojewody. Pasażer będzie mógł wnieść również skargę do marszałka województwa na niewłaściwe wykonywanie obowiązków przez organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego.
Za nieprzestrzeganie przepisów przewoźnik drogowy, podmiot zarządzający wyznaczonym dworcem, organizator turystyki lub pośrednik turystyczny będzie podlegał karze w wysokości nie większej niż 30 tys. zł.
Dostosowanie terminali do udzielania pomocy zgodnie z wymaganiami unijnymi będzie zadaniem własnym gminy. Jest to zgodne z ustawą o publicznym transporcie zbiorowym, której przepisy mówią, że budowa, przebudowa i remont dworców należy do zadań własnych gminy.
Zakłada się, że pieniądze na sfinansowanie wydatków związanych z dostosowaniem wyznaczonych terminali autobusowych i autokarowych będą pochodzić z opłat pobieranych przez właścicieli dworców od operatorów lub przewoźników drogowych. Za korzystanie przez operatora publicznego transportu zbiorowego i przewoźnika z dworców wyznaczonych do udzielania pomocy niepełnosprawnym, jednostka samorządu terytorialnego może pobierać opłaty, które wyniosą maksymalnie 2 zł.
Wskazane w projekcie nowelizacji ustawy kryteria pozwalają zapewnić świadczenie pomocy na 21 dworcach – w praktyce w każdym województwie. Jednocześnie przewiduje się, że każdy właściciel dworca, który nie spełnia ww. kryteriów, może wystąpić z wnioskiem o wyznaczenie tego dworca do udzielania pomocy. Przepis ten umożliwi wyznaczenie dworców zlokalizowanych np. w miejscowościach uzdrowiskowych i turystycznych.
* * *
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o składkach na ubezpieczenie zdrowotne rolników za lata 2012-2014, przedłożony przez ministra zdrowia.
Projekt nowelizacji ustawy o składkach na ubezpieczenie zdrowotne rolników przedłuża na kolejny okres, czyli na lata 2015 i 2016, obecnie obowiązujące reguły dotyczące wysokości i sposobu opłacania składek na ubezpieczenie zdrowotne rolników i ich domowników.
Rozwiązania przyjęte w projekcie nowelizacji ustawy są tożsame z tymi, które obowiązywały w latach 2012-2014. Określają, że w gospodarstwach o powierzchni:
- poniżej 6 hektarów przeliczeniowych użytków rolnych, przyjętych do celów ustalania wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne rolników, składkę opłaca Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS);
- powyżej 6 ha przeliczeniowych, składkę opłaca rolnik.
Składki zdrowotne za domowników rolników prowadzących wyłącznie działy specjalne produkcji rolnej opłaca rolnik, który taką działalność prowadzi. Składki będą wpłacane do KRUS w okresach kwartalnych, w terminach przyjętych dla składek na ubezpieczenie społeczne rolników.
* * *
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o rybołówstwie morskim, przedłożony przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi.
Proponowane regulacje mają zapewnić efektywne funkcjonowanie sektora rybołówstwa morskiego dzięki dostosowaniu polskich przepisów do wymogów unijnych. Regulacja ta zastąpi ustawę z 19 lutego 2004 r. o rybołówstwie.
W projekcie ustawy kompleksowo określono zasady wykonywania rybołówstwa morskiego, właściwości organów i tryb postępowania w sprawach: nadawania, cofania i zawieszania uprawnień do wykonywania rybołówstwa morskiego, jego racjonalnego wykonywania, w tym ochrony żywych zasobów morza, a także nadzoru nad wykonywaniem tego rybołówstwa oraz wyładunkiem i przeładunkiem organizmów morskich.
Najistotniejsze zmiany w stosunku do obowiązującej ustawy to wprowadzenie:
- szczegółowych zasad prowadzenia rejestru statków rybackich,
- regulacji dotyczących podziału zdolności połowowej,
- segmentacji floty rybackiej,
- rozwiązań umożliwiających zarządzanie kwotami połowowymi przez uznane organizacje producentów ryb,
- wieloletnich udziałów połowowych,
- możliwości rezygnacji z kwot połowowych przez armatorów,
- przepisów regulujących wymiany międzynarodowe kwot połowowych,
- podziału dodatkowych kwot połowowych,
- pomniejszania kwot połowowych w przypadku ich niewykorzystywania,
- przepisów unijnych dotyczących poważnych naruszeń Wspólnej Polityki Rybołówstwa oraz systemu zapobiegania nielegalnym, nieraportowanym i nieuregulowanym połowom, a
także ich powstrzymywania i eliminowania.
Zasadnicza zmiana dotyczy pojęcia rybołówstwa morskiego. Na podstawie obecnej ustawy oznacza ono połów organizmów morskich do celów zarobkowych. W nowej ustawie zarobkowe prowadzenie połowów będzie określane jako wykonywanie rybołówstwa komercyjnego. Rybołówstwo morskie natomiast obejmie szerszy zakres działalności, tzn. rybołówstwo komercyjne, rybołówstwo rekreacyjne, połowy organizmów morskich prowadzone w celach badań naukowych lub prac rozwojowych albo do kształcenia w zakresie rybołówstwa morskiego. Definicja ta obejmie także zarybianie oraz chów lub hodowlę organizmów morskich, wprowadzanie do polskich obszarów morskich (lub przenoszenie w tych obszarach) organizmów morskich gatunków obcych lub organizmów morskich niewystępujących miejscowo.
W projekcie ustawy określono ogólne warunki wymagane do wykonywania rybołówstwa komercyjnego. Przede wszystkim wskazano jakimi statkami, i na jakim obszarze rybołówstwo to może być wykonywane. Określono, że rybołówstwo komercyjne może być prowadzone wyłącznie przez statek rybacki, wpisany do rejestru statków rybackich, na który wydano licencję połowową oraz specjalne zezwolenie połowowe. Takie warunki wykonywania rybołówstwa komercyjnego wynikają z przepisów Unii Europejskiej.
Wprowadzono instytucję segmentacji floty rybackiej, dotychczas nie funkcjonującą w polskim prawie. Wprowadzenie segmentacji, zależnej od obszaru wykonywania rybołówstwa komercyjnego, jest istotne z punktu widzenia utrzymania dotychczasowego nakładu połowowego na danym obszarze i nie zwiększania presji połowowej na żywe zasoby morza.
Segmentacja polega na podziale floty na obszary: Morza Bałtyckiego, Zalewów (morskich wód wewnętrznych) oraz obszarów dalekomorskich (obszarów morskich położonych poza Bałtykiem). W ramach segmentacji bałtyckiej wprowadzono podsegmentację w zakresie długości statków rybackich. Na Morze Bałtyckie nie będą mogły być wprowadzane statki rybackie o długości całkowitej poniżej 5 m lub bez silnika o mocy minimum 15 kW. Na obszary Zalewów nie będzie można wprowadzać statków rybackich dłuższych niż 12 m. Celem tych ograniczeń jest zapewnienie bezpiecznego wykonywania rybołówstwa komercyjnego i ochrony ekosystemu danego akwenu.
W ramach segmentacji wprowadzono również ograniczenie w zakresie maksymalnej zdolności połowowej (wyrażonej jako GT i kW), jaka może zostać wykorzystana do zarejestrowania statków rybackich w danym segmencie floty. Rozwiązanie to pozwoli na ochronę żywych zasobów organizmów morskich i ich odbudowanie.
Jednocześnie w projekcie ustawy przyjęto, że minister od spraw rybołówstwa będzie odpowiedzialny m.in. za sprawy związane z wpisem statku do rejestru i prowadzeniem tego rejestru. Wpis statku do rejestru statków rybackich będzie następował w drodze decyzji administracyjnej. Rozwiązanie takie zapewni pewność obrotu prawnego, bo za dzień wpisu lub dzień jego zmiany, uważać się będzie datę wydania decyzji.
Przepisy projektowanej ustawy wprowadzają także regulacje dotyczące zarządzania zdolnością połowową polskiej floty rybackiej. W obecnej ustawie nie ma przepisów dotyczących tych zagadnień. W nowym akcie prawnym określono zakres oraz źródła zdolności połowowych, jakie składają się na indywidualną zdolność połowową i dodatkową zdolność połowową, a także podmioty uprawnione do dysponowania tymi zdolnościami.
Zaproponowano przepis umożliwiający ustanawianie wieloletnich udziałów połowowych. Przepisy przewidują, że jeśli zostanie wydane odpowiednie rozporządzenie, to minister właściwy do spraw rybołówstwa będzie mógł ustalić wieloletnie udziały połowowe dla określonych gatunków organizmów morskich co 5 lat na okres 5 lat. Udziały te będą przyznawane, w drodze decyzji, na wniosek armatorów statków rybackich na określony gatunek organizmów morskich. Minister będzie ogłaszał na stronie internetowej okresy, na które będą ustalane wieloletnie udziały połowowe na określony gatunek organizmów morskich.
Kolejnym rozwiązaniem jest wprowadzenie możliwości zarządzania kwotami połowowymi przez uznane organizacje producentów ryb. Oznacza to, że członkowie organizacji producentów będą mogli wykonywać rybołówstwo komercyjne w danym roku kalendarzowym w ramach zbiorczej kwoty połowowej.
Za naruszenia przepisów ustawy będą wymierzane kary pieniężne.
* * *
Rada Ministrów dokonała reasumpcji decyzji podjętej na posiedzeniu 4 grudnia 2013 r. w sprawie przyjęcia dokumentu „Propozycja działań zwiększających atrakcyjność specjalnych stref ekonomicznych dla inwestorów”, przedłożonej przez ministra gospodarki.
Rząd dokonał zmian w przyjętym w grudniu 2013 r. dokumencie „Propozycja działań zwiększających atrakcyjność specjalnych stref ekonomicznych dla inwestorów”.
Przede wszystkim zmieniono ustalenia dotyczące obniżenia - począwszy od 1 stycznia 2017 r. - maksymalnej intensywności pomocy udzielanej w specjalnych strefach ekonomicznych. Oznacza to, że dla zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej w sse - wydanych po 31 grudnia 2016 r. - maksymalna dopuszczalna pomoc publiczna będzie niższa. Ma to zachęcić i przyspieszyć decyzje przedsiębiorców o realizacji nowych inwestycji do końca 2016 r. Obniżenie pomocy zostanie zapisane w znowelizowanym rozporządzeniu dotyczącym pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach sse. Rozporządzenie zostanie wydane do końca 2014 r.
W świetle nowej mapy pomocy, która istotnie różnicuje intensywność w poszczególnych regionach w zależności od stopnia ich rozwoju, decyzja o obniżeniu maksymalnych progów generalnie o 50 proc. w stosunku do obowiązujących do 30 czerwca 2014 r. niwelowałaby te różnice, a to nie było celem dokumentu przyjętego przez rząd w grudniu 2013 r.
* * *
Rada Ministrów wydała rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych, przedłożone przez ministra gospodarki.
Znowelizowane przepisy rozporządzenia dostosowują zasady udzielania regionalnej pomocy inwestycyjnej w sse w latach 2014-2020 do przepisów unijnych zawartych w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 651/2014 z 17 czerwca 2014 r.
W stosunku do poprzednich zasad, istotne zmiany dotyczą:
- udzielania pomocy w województwie mazowieckim, które obecnie jest obszarem „c” co oznacza, że duży przedsiębiorca prowadzący już działalność na terenie województwa mazowieckiego może uzyskać pomoc jedynie na inwestycję początkową na rzecz nowej działalności gospodarczej. Nowa działalność gospodarcza powinna być określona w innej klasie PKD, niż działalność dotychczasowa;
- definicji nowej inwestycji w zakresie nabycia przedsiębiorstwa, zgodnie z którą warunek nakazujący nabycie aktywów od osób trzecich, niezwiązanych z nabywcą, nie dotyczy sytuacji, gdy małe przedsiębiorstwo jest nabywane przez członka rodziny pierwotnego właściciela lub przez osobę zatrudnioną w tym przedsiębiorstwie;
- dodatkowego kryterium uznania inwestycji za duży projekt inwestycyjny. W świetle nowych zasad, oprócz niezmienionego kryterium 50 mln euro, wielkość inwestycji będzie analizowana z poziomu grupy w tym samym podregionie NTS 3;
- nowej mapy pomocy i wzoru obliczenia maksymalnej dopuszczalnej kwoty pomocy dla dużego projektu inwestycyjnego. Dużym projektem inwestycyjnym będzie inwestycja, której koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą przekraczają 50 mln euro;
- określenia sytuacji, w których pomoc jest pomocą indywidualną, wymagającą notyfikacji i uzyskania zgody Komisji Europejskiej w oparciu o „Wytyczne w sprawie pomocy regionalnej na lata 2014-2020”, tj:
- w przypadku, gdy oczekiwana pomoc dla projektu inwestycyjnego o kosztach przekraczających 100 mln euro jest wyższa niż wynikająca ze wzoru,
- w przypadku, gdy w okresie dwóch lat poprzedzających dzień złożenia wniosku o pomoc przedsiębiorca zakończył na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego działalność gospodarczą wchodzącą w zakres tej samej klasy działalności albo w dniu złożenia wniosku o pomoc ma zamiar zakończyć taką działalność w okresie dwóch lat od zakończenia inwestycji objętej zezwoleniem.
- uściślenia pojęcia dużego projektu inwestycyjnego przez wprowadzenie obowiązku analizowania wielkości inwestycji z poziomu grupy w tym samym podregionie NTS 3;
- likwidacji możliwości udzielania pomocy regionalnej na inwestycje z sektora transportu;
- określenia dodatkowych warunków przyznania pomocy na inwestycję polegającą na zasadniczej zmianie procesu produkcji lub dywersyfikacji istniejącego zakładu.
* * *
Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie zatwierdzenia Kontraktu Terytorialnego dla województwa łódzkiego, przedłożoną przez ministra infrastruktury i rozwoju.
W Kontrakcie Terytorialnym określono cele i przedsięwzięcia istotne dla rozwoju kraju oraz województwa łódzkiego. Przy jego realizacji mają współpracować strony: rządowa i samorządowa. Kontrakt ma obowiązywać w latach 2014–2023.
Źródłami finansowania Kontraktu mają być przede wszystkim: środki przeznaczone na realizację programów operacyjnych na lata 2014–2020 oraz budżety: państwa, województwa, innych jednostek samorządu terytorialnego, a także środki pozostałych jednostek sektora finansów publicznych, środki państwowych funduszy celowych i inne środki publiczne. W realizację Kontraktu mogą być również zaangażowane fundusze prywatne.
W ramach kontraktu chodzi o takie działania jak:
poprawa jakości badań oraz wzmocnienie współpracy sektora nauki i gospodarki:
- zwiększenie wdrażania innowacyjnych rozwiązań w przedsiębiorstwach w oparciu o wyniki prac badawczo-rozwojowych (B+R),
- rozwój istniejącej infrastruktury B+R, z uwzględnieniem realizacji prac badawczych na rzecz regionalnych inteligentnych specjalizacji,
- rozwój współpracy ośrodków naukowo-badawczych regionu z głównymi ośrodkami akademickimi w kraju (chodzi m.in. o realizację wspólnych projektów badawczych, wymianę kadry naukowej między uczelniami),
rozwój nowoczesnych technologii dla kluczowych przemysłów regionu, w tym przemysłów kreatywnych oraz nowoczesnej gospodarki energetycznej;
wzmocnienie i rozwój powiązań transportowych o znaczeniu strategicznym dla regionu:
- poprawa sieci dróg zapewniających powiązania zewnętrzne,
- przebudowa odcinków dróg stanowiących wąskie gardła w dostępności regionów, szczególnie w części południowej i częściowo północnej województwa,
- budowa obwodnic miast obciążonych intensywnym ruchem tranzytowym,
- modernizacja połączeń kolejowych,
- rozwój transportu intermodalnego;
- zapobieganie negatywnym skutkom powodzi i susz;
- lepsze wykorzystanie istniejącego potencjału kulturowego województwa;
zwiększenie poziomu zatrudnienia w województwie:
- działania na rzecz aktywnej polityki rynku pracy wobec grup znajdujących się w najbardziej niekorzystnej sytuacji na tym rynku,
- rozwój przedsiębiorczości,
- działania na rzecz przekwalifikowania osób odchodzących z rolnictwa,
- upowszechnianie różnych form opieki nad dziećmi do lat 3,
- poprawa adaptacyjności przedsiębiorstw i pracowników do nowych warunków społeczno-gospodarczych;
redukcja poziomu wykluczenia społecznego:
- zwiększenie aktywności społecznej i przeciwdziałanie ubóstwu,
- poprawa dostępu do usług społecznych i realizowanie inwestycji niezbędnych do świadczenia usług społecznych i usług aktywnej integracji społecznej,
- rozwój ekonomii społecznej;
podniesienie poziomu wykształcenia i kompetencji w regionie:
- upowszechnienie edukacji przedszkolnej,
- podniesienie jakości kształcenia zawodowego,
- wsparcie edukacji ogólnej rozwijającej kompetencje kluczowe dla funkcjonowania na rynku pracy,
- upowszechnienie uczenia się przez całe życie w powiązaniu z potrzebami rynku pracy;
rozwój usług i poprawa dostępu do sektora ochrony zdrowia, w szczególności:
- rozwój i racjonalizacja bazy ochrony zdrowia (chodzi o inwestycje w infrastrukturę podmiotów leczniczych, odpowiadającą na specyficzne dla województwa problemy zdrowotne; inwestycje w ratownictwo medyczne),
rozwój usług i programów profilaktyki zdrowotnej;
- rozwój miasta wojewódzkiego i obszarów powiązanych z nim funkcjonalnie oraz rozwój miast regionalnych i subregionalnych;
- kompleksowa rewitalizacja obszarów dotkniętych niekorzystnymi zjawiskami społecznymi i gospodarczymi, w szczególności rewitalizacja na terenie Łodzi.
* * *
Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie zatwierdzenia Kontraktu Terytorialnego dla województwa kujawsko-pomorskiego, przedłożoną przez ministra infrastruktury i rozwoju.
Przedmiotem Kontraktu Terytorialnego są cele i przedsięwzięcia istotne dla rozwoju kraju oraz województwa kujawsko-pomorskiego. Do współpracy przy jego realizacji zobowiązują się strony: rządowa i samorządowa. Dokument ma obowiązywać w latach 2014–2023.
Źródłami finansowania Kontraktu mają być przede wszystkim: środki przeznaczone na realizację programów operacyjnych na lata 2014–2020 oraz budżety: państwa, województwa, innych jednostek samorządu terytorialnego, a także środki pozostałych jednostek sektora finansów publicznych, środki państwowych funduszy celowych i inne środki publiczne. W realizację Kontraktu mogą być również zaangażowane fundusze prywatne.
W Kontrakcie chodzi o takie przedsięwzięcia jak:
poprawa jakości badań oraz wzmocnienie współpracy sektora nauki i gospodarki:
- zwiększenie liczby badań stosowanych i prac rozwojowych prowadzonych w województwie,
- zwiększenie wdrażania innowacyjnych rozwiązań w przedsiębiorstwach w oparciu o wyniki prac badawczo-rozwojowych,
- rozwój współpracy ośrodków naukowo-badawczych regionu z głównymi ośrodkami akademickimi w kraju (np. realizacja wspólnych projektów badawczych, wymiana kadry naukowej między uczelniami);
rozwój infrastruktury transportowej łączącej największe ośrodki miejskie oraz wspieranie ich powiązań z europejskim systemem transportowym i ośrodkami subregionalnymi:
- zapewnienie dostępności województwa z wykorzystaniem dróg krajowych i wojewódzkich,
- zapewnienie skomunikowania węzłów dróg ekspresowych i autostrady A1 z siecią dróg niższych kategorii,
- rozwój sieci drogowych o podstawowym znaczeniu dla spójności wewnętrznej województwa,
- budowa obwodnic miejscowości położonych w przebiegu dróg krajowych i wojewódzkich,
- poprawa dostępności kolejowej województwa (rozwój kolejowego transportu pasażerskiego i towarowego);
zapobieganie negatywnym skutkom powodzi;
lepsze wykorzystanie istniejącego potencjału przyrodniczego i kulturowego województwa;
zwiększenie poziomu zatrudnienia w województwie:
- działania na rzecz aktywnej polityki rynku pracy wobec grup znajdujących się w najbardziej niekorzystnej sytuacji na tym rynku,
- rozwój przedsiębiorczości,
- reorientacja zawodowa rolników i rybaków,
- upowszechnianie różnych form opieki nad dziećmi do lat 3,
- poprawa adaptacyjności przedsiębiorstw i pracowników do zmieniających się warunków społeczno-ekonomicznych;
redukcja poziomu wykluczenia społecznego:
- zwiększenie aktywności społecznej i przeciwdziałanie ubóstwu,
- poprawa dostępu do usług społecznych i realizacja inwestycji niezbędnych do wykonywania usług społecznych i usług aktywnej integracji społecznej,
- rozwój ekonomii społecznej;
podniesienie poziomu wykształcenia i kompetencji w regionie:
- upowszechnienie edukacji przedszkolnej,
- podniesienie jakości kształcenia zawodowego,
- wsparcie edukacji ogólnej w celu zdobywania kompetencji kluczowych dla funkcjonowania na rynku pracy,
- upowszechnienie uczenia się przez całe życie w powiązaniu z potrzebami rynku pracy;
podniesienie jakości i dostępności usług z zakresu ochrony zdrowia, w szczególności:
- rozwój i racjonalizacja bazy ochrony zdrowia (konieczne są inwestycje w infrastrukturę podmiotów leczniczych, co umożliwi rozwiązanie specyficznych problemów zdrowotnych w województwie; inwestycje w ratownictwo medyczne),
- dostosowanie systemu ochrony zdrowia do potrzeb starzejącego się społeczeństwa,
rozwój profilaktyki zdrowotnej;
- rozwój miast wojewódzkich i obszarów powiązanych z nimi funkcjonalnie oraz miast regionalnych i subregionalnych;
- kompleksowa rewitalizacja dzielnic i miast dotkniętych niekorzystnymi zjawiskami społeczno-gospodarczymi.
* * *
Rada Ministrów wydała rozporządzenie w sprawie ustanowienia Odznaki Honorowej za Zasługi dla Rozwoju Gospodarki Rzeczypospolitej Polskiej, ustalenia jej wzoru oraz zasad i trybu jej nadawania i noszenia, przedłożone przez ministra gospodarki.
Ustanowiona będzie Odznaka Honorowa za Zasługi dla Rozwoju Gospodarki Rzeczypospolitej Polskiej.
Obecnie minister gospodarki przyznaje odznaki jedynie za zasługi na rzecz rozwoju trzech sektorów: górnictwa, energetyki oraz przemysłu naftowego i gazowego. Nie ma natomiast wyróżnień za działalność w innych, ważnych obszarach gospodarki, nie związanych z konkretną branżą. Dlatego nowa odznaka ma być nadawana za wybitne zasługi m.in.: za innowację, promocję polskiego przemysłu, wdrażanie innowacyjnych technologii, prowadzenie działalności badawczo-rozwojowej, wprowadzanie efektywnych metod zarządzania decydujących o wzroście gospodarczym.
Odznaka ma być przyznawana nie tylko podmiotom rodzimym, ale także zagranicznym mającym zasługi dla rozwoju polskiej gospodarki. W praktyce będzie nią można uhonorować osoby indywidualne, w tym obywateli innych państw (osoby nieposiadające obywatelstwa polskiego). Może też trafić do przedsiębiorstw, w tym firm mających swoją siedzibę za granicą. Możliwe będzie jej nadanie także jednostkom organizacyjnym nie będącym osobami prawnymi, które posiadają zdolność prawną i mają swoją siedzibę za granicą.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)
kom/ ksi/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 12.11.2014, 13:45 |
Źródło informacji | CIR |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |