Newsletter

Polityka i społeczeństwo

CIR: obradowała Rada Ministrów (komunikat)

25.11.2014, 15:28aktualizacja: 25.11.2014, 15:28

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- CIR informuje:

Podczas dzisiejszych obrad rząd przyjął:

- projekt ustawy o Karcie Dużej Rodziny,

- projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw.

- Rada Ministrów zajęła stanowisko wobec poselskiego projektu ustawy o nadaniu uprawnień śledczych Sejmowej Komisji do Spraw Służb Specjalnych (druk nr 2485).

- Rząd zajął stanowisko dotyczące udziału Polski w międzynarodowym projekcie budowy i funkcjonowania Europejskiego Źródła Spalacyjnego.

- Przyjęto informację o funkcjonowaniu Centrów i Klubów Integracji Społecznej w okresie 2012-2013.

* * *

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o Karcie Dużej Rodziny, przedłożony przez ministra pracy i polityki społecznej.

Od 1 stycznia 2015 r. każda rodzina wielodzietna będzie mogła otrzymać Kartę Dużej Rodziny. Jest to dokument zapewniający rodzinom specjalne uprawnienia, niezależnie od osiąganego dochodu. W projekcie ustawy określono zasady przyznawania członkom rodzin wielodzietnych uprawnień wynikających z Karty, które polegają na korzystniejszym - w stosunku do ogólnie obowiązującego - dostępie do towarów, usług w tym przejazdów, oraz innych form działalności.

Do projektu ustawy przeniesiono rozwiązania funkcjonujące do tej pory w ramach rządowego programu dla rodzin wielodzietnych, który Rada Ministrów przyjęła w maju 2014 r. Zarówno program, jak i przepisy projektowanej ustawy, wpisują się w politykę prorodzinną państwa, której jednym z głównych kierunków jest promowanie i wspieranie rodzin wielodzietnych.

Karta Dużej Rodziny będzie przysługiwać członkowi rodziny wielodzietnej rozumianej jako rodzina, w której rodzic (rodzice) lub małżonek rodzica mają na utrzymaniu co najmniej troje dzieci w wieku:

- do ukończenia 18. roku życia;

- do ukończenia 25. roku życia w przypadku dziecka uczącego się w szkole lub szkole wyższej.

W rodzinach posiadających dzieci ze stwierdzonym orzeczeniem o umiarkowanym albo znacznym stopniu niepełnosprawności, Karta będzie przyznawana bez ograniczeń wiekowych. Kartę mogą otrzymać także rodzice zastępczy i osoby prowadzące rodzinny dom dziecka.

Karta będzie przyznawana bezpłatnie na wniosek członka rodziny wielodzietnej przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. W przypadku jej utraty, kradzieży lub zgubienia wydawany będzie duplikat. Będzie kosztował 9,21 zł. W uzasadnionych przypadkach opłata ta nie będzie pobierana.

Przepisy projektu ustawy określają sposób, tryb i wymagania (np. niezbędne dokumenty) dotyczące wniosku o wydanie Karty. Wniosek o przyznanie karty będzie można składać także w formie dokumentu elektronicznego.

Przyjęto, że dziecko zachowa uprawnienia pomimo zmniejszania się liczby dzieci wchodzących w skład rodziny wielodzietnej (np. jedno z rodzeństwa ukończy 25. rok życia). Rodzicom Karta ma być przyznawana na czas nieokreślony.

Karta będzie uprawniała do korzystania ze zniżek na wstęp na przykład do niektórych muzeów, instytucji wystawienniczych, parków narodowych, rezerwatów przyrody, obiektów rekreacyjno-sportowych. Każda instytucja, która przyzna rodzinom wielodzietnym uprawnienia, będzie miała prawo do posługiwania się znakiem „Tu honorujemy Kartę Dużej Rodziny”. Ulgi, zniżki i inne uprawnienia mogą przyznawać rodzinom wielodzietnym podmioty inne niż instytucje podległe ministrom, np. jednostki organizacyjne funkcjonujące na różnych szczeblach samorządu terytorialnego (np. muzea samorządowe) oraz przedsiębiorstwa prywatne, np. sklepy, restauracje, hotele.

Rodzicom oraz małżonkom rodziców wchodzących w skład rodzin wielodzietnych będzie przysługiwać ulga 37 proc. w przejazdach jednorazowych koleją (pociągi osobowe, pośpieszne i ekspresowe). Na przejazdy koleją w ramach imiennych biletów miesięcznych ulga wyniesie 49 proc. (pociągi osobowe i pośpieszne). Ponadto posiadacze Kart będą zwolnieni z opłat za wstęp do parku narodowego lub na niektóre jego obszary. Zapłacą też niższe opłaty paszportowe.

* * *

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra edukacji narodowej.

Projekt nowelizacji ustawy o systemie oświaty zawiera przepisy wykonujące wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 24 września 2013 r., który stwierdził, że zagadnienia związane z konstytucyjnym prawem do nauki powinny być określone bezpośrednio w ustawie, natomiast kwestie, które mają być regulowane w rozporządzeniu, wymagają szczegółowych wytycznych dotyczących treści aktu wykonawczego.

W projekcie nowelizacji ustawy o systemie oświaty wprowadzono przepisy dotyczące:

- ogólnych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych, w tym upoważnień dla ministra ds. oświaty i wychowania oraz ministra kultury i ochrony dziedzictwa narodowego do uregulowania w rozporządzeniach szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów odpowiednio w szkołach publicznych oraz w publicznych szkołach i placówkach artystycznych (dodano rozdział 3a);

- ogólnych warunków przeprowadzania egzaminów zewnętrznych: sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego i egzaminu maturalnego oraz egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie. Minister ds. oświaty i wychowania ureguluje w rozporządzeniach: szczegółowe warunki i sposób przeprowadzania sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego i egzaminu maturalnego oraz szczegółowe warunki i sposób przeprowadzania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje z zawodzie (dodano rozdział 3b);

W stosunku do obecnie obowiązującego stanu, zmiany dotyczą m.in. określenia trybu, w jakim może nastąpić unieważnienie pracy egzaminacyjnej przez dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej (chodzi o sytuacje dotyczące przypadków stwierdzenia niesamodzielnej pracy zdających) oraz trybu, w jakim, na wniosek zdającego, może nastąpić weryfikacja sumy przyznanych punktów.

Przewidziano również możliwość przystępowania do egzaminu maturalnego z wybranych przedmiotów, z których egzamin jest przeprowadzany, dla absolwentów ponadpodstawowych szkół średnich, którzy uzyskali świadectwo dojrzałości po zdaniu egzaminu dojrzałości. Będzie to obowiązywać od roku szkolnego 2015/2016.

W projekcie nowelizacji uregulowano również inne kwestie dotyczące:

- zadań i struktury organizacyjnej instytucji odpowiedzialnych za przygotowanie i przeprowadzenie egzaminów zewnętrznych, tj. Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych, zmiany te zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2016 r.;

- sprawowania i organizacji nadzoru pedagogicznego, w tym umocowania w ustawie wymagań wobec szkół i placówek pozwalających organom nadzoru pedagogicznego na badanie jakości pracy jednostek systemu oświaty, doprecyzowania trybu sprawowania nadzoru pedagogicznego (terminów realizacji wydanych zaleceń, obowiązku dyrektora szkoły informowania organu sprawującego nadzór i organu prowadzącego o sposobie realizacji zaleceń) oraz zobowiązania organu prowadzącego szkołę i rady pedagogicznej do analizy wyników nadzoru pedagogicznego i ustalania sposobu ich wykorzystania;

- funkcjonowania szkół prowadzących kształcenie zawodowe, m.in. w zakresie postępowania rekrutacyjnego czy prowadzenia kwalifikacyjnych kursów zawodowych;

- doprecyzowania zadań organu prowadzącego szkołę w zakresie zapewnienia szkole, w ramach dotychczas świadczonej obsługi administracyjnej, również obsługi prawnej;

- ułatwienia finansowania zajęć realizowanych przez nauczycieli w ramach projektów i programów finansowanych z udziałem środków europejskich;

- zasad dotyczących postępowania rekrutacyjnego do szkół sportowych oraz szkół dwujęzycznych, a także przechodzenia uczniów do szkół różnych typów;

- zwiększenia kwot dotacji celowej na sfinansowanie podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów niepełnosprawnych z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego;

- wyboru rady rodziców, możliwa będzie kadencyjność tego gremium;

- liczby uczniów w oddziałach klas I – III szkoły podstawowej. Możliwe będzie zwiększenie liczby uczniów ponad przyjęty limit (25 uczniów) w trakcie roku szkolnego, za zgodą m.in. rady rodziców. Zwiększenie liczby uczniów ponad 27, będzie wymagało zatrudnienia asystenta nauczyciela;

- uznawania świadectw szkolnych wydanych za granicą. Nowe przepisy spowodują m.in. skrócenie czasu postępowania niezbędnego w sprawie uznania wykształcenia uzyskanego za granicą. Katalog świadectw uznawanych w Polsce z mocy prawa, czyli bez konieczności przeprowadzania postępowania administracyjnego przez kuratorów oświaty, zostanie poszerzony o świadectwa maturalne wydane w państwach UE, EOG lub OECD.

* * *

Rada Ministrów zajęła stanowisko wobec poselskiego projektu ustawy o nadaniu uprawnień śledczych Sejmowej Komisji ds. Służb Specjalnych (druk nr 2485), przedłożone przez ministra spraw wewnętrznych.

Rząd negatywnie ocenia poselską inicjatywę nadania komisji ds. służb specjalnych uprawnień śledczych. W opinii rządu, propozycje tworzące istotę projektu ustawy są niezgodne z ustawą zasadniczą. Projekt ponadto wzbudza zastrzeżenia merytoryczne i legislacyjne.

Należy podkreślić, że Konstytucja RP nie przewiduje możliwości nadania uprawnień śledczych komisjom sejmowym. Dotyczy to również Komisji ds. Służb Specjalnych. Przyznanie jej szczególnych uprawnień śledczych na czas nieokreślony oznaczałoby, że komisja ta miałaby uprawnienia do zajmowania się nazbyt szeroko określonym zakresem spraw, co jest niezgodne z art. 111 ust. 1 Konstytucji. Należy przypomnieć, że uprawnienia śledcze, w które wyposażone są komisje śledcze (zgodnie z ustawą o sejmowej komisji śledczej), są integralnie związane ze szczególnym celem, dla którego komisje są powoływane, a więc w celu wyjaśnienia konkretnych spraw o szczególnym charakterze politycznym. Zgodnie więc z cytowanym art. 111 ust. 1 Konstytucji RP, celem komisji śledczej jest zbadanie określonej sprawy. Wynika z tego, że komisją posiadającą uprawnienia śledcze może być tylko komisja powołana do zbadania konkretnej sprawy, a nie komisja stała, powołana na całą kadencję. Zakres działania komisji może zatem obejmować tylko przedmiot wyraźnie wskazany w uchwale Sejmu powołującej określoną komisję i niedopuszczalne jest rozszerzanie tego zakresu.

* * *

Rada Ministrów zajęła stanowisko dotyczące udziału Polski w międzynarodowym projekcie budowy i funkcjonowania Europejskiego Źródła Spalacyjnego, przedłożone przez ministra nauki i szkolnictwa wyższego.

Rząd popiera udział Polski w międzynarodowym projekcie budowy i funkcjonowania Europejskiego Źródła Spalacyjnego w charakterze członka-założyciela. Europejskie Źródło Spalacyjne (European Spallation Source - ESS) ma powstać w szwedzkim Lund. Będzie to najsilniejsze, największe i najbardziej zaawansowane technologicznie źródło neutronów używanych do badań materii.

W październiku br. wbudowano kamień węgielny pod budowę obiektu. W projekcie uczestniczy 17 krajów europejskich. Włączenie się Polski w realizację ESS będzie wkładem naszego kraju w tworzenie europejskiej przestrzeni badawczej oraz budowę gospodarki opartej na wiedzy i nowatorskich rozwiązaniach technologicznych.

Polska zaangażowała się w ten projekt ze względu na oczekiwane korzyści gospodarcze i naukowe w obszarze: inżynierii materiałowej, chemii, fizyki, biologii i nauk o życiu. Chodzi o wymierne korzyści dla polskiego przemysłu i polskich instytucji naukowych. Podmioty zaangażowane w ten projekt (firmy i instytucje naukowe) będą mogły uczestniczyć w rozwoju nowoczesnych technologii oraz w pełni wykorzystywać swój potencjał naukowo-techniczny.

W projekcie biorą udział m.in.: Instytut Fizyki Jądrowej PAN, Narodowe Centrum Badań Jądrowych, Politechnika Warszawska, Politechnika Wrocławska i liczni podwykonawcy. Dla tych instytucji oznacza to dostęp do najbardziej zaawansowanych metod badawczych. Chodzi o możliwość realizacji programów badawczych z wykorzystaniem źródła neutronów praktycznie we wszystkich dziedzinach nauk ścisłych, nauk o życiu, inżynieryjnych i technicznych, a także do ochrony środowiska i dziedzictwa kulturowego. Także polski przemysł będzie mógł liczyć na współpracę i transfer wiedzy z najbardziej rozwiniętych krajów Europy i świata.

Koszt budowy ESS oszacowano na 1843 mln euro (w cenach z 2013 r.). Połowę tej kwoty mają pokryć państwa-gospodarze, czyli Szwecja i Dania. Funkcjonowanie ESS ma kosztować 140 mln euro rocznie i powinno się rozpocząć w 2025 r.

Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego przyjęło, że polski wkład w to przedsięwzięcie wyniesie 2 proc. kosztów konstrukcyjnych projektu, tj. 36,86 mln euro (rozłożone na minimum 5 lat), a jego spłata rozpocznie się najwcześniej w 2016 r., jednocześnie minimum 70 proc. tego wkładu to ma być udział rzeczowy. Wkład ma być finansowany z pieniędzy budżetowych będących w dyspozycji ministra nauki lub ze środków PO Inteligentny Rozwój bądź z obu tych źródeł. Ocenia się, że Polska będzie przeznaczać na ten projekt 1,4 – 2,8 mln euro rocznie.

Na razie Instytut Fizyki Jądrowej PAN, Narodowe Centrum Badań Jądrowych i Politechnika Wrocławska zgłosiły ofertę wkładu rzeczowego. Wysoko wyspecjalizowania inżynierowie z tych instytucji zyskali uznanie w najlepszych laboratoriach świata, bo uczestniczyli w budowie wielkich europejskich urządzeń badawczych. Osiągnięcia naszych naukowców świadczą o atrakcyjności polskiego wkładu rzeczowego.

* * *

Rada Ministrów przyjęła/zapoznała się z Informacją o funkcjonowaniu Centrów i Klubów Integracji Społecznej w okresie 2012-2013, przedłożoną przez ministra pracy i polityki społecznej.

Jest to już drugi dokument sprawozdawczy, który przygotowano na podstawie zbiorczych informacji zaczerpniętych ze sprawozdań Centrów Integracji Społecznej (CIS) oraz danych z rejestru Klubów Integracji Społecznej (KIS). Po przyjęciu przez Radę Ministrów, Informacja będzie przedstawiona w Sejmie i Senacie.

Centrum Integracji Społecznej może utworzyć wójt, prezydent albo burmistrz miasta lub organizacja pozarządowa. CIS służy reintegracja zawodowej i społecznej osób wykluczonych społecznie. Działalność CIS to głównie warsztaty i szkolenia, umożliwiające zdobycie lub podwyższenie kwalifikacji zawodowych, praktyki, staże. CIS prowadzą także indywidualne programy zatrudnienia socjalnego, dopasowane do możliwości i umiejętności uczestnika oraz zapewniają udział w grupach wsparcia, samopomocowych, zajęciach terapeutycznych. CIS mają charakter edukacyjny, a jednym z elementów edukacji jest praca uczestników w ramach działalności handlowej, usługowej lub wytwórczej. Centra działają na podstawie ustawy o zatrudnieniu socjalnym, której przepisy precyzują, że taka działalność nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej.

Między CIS a uczestnikami zajęć nie ma stosunku pracy. Uczestnicy CIS mają status osoby bezrobotnej i otrzymują świadczenie integracyjne w wysokości zasiłku dla bezrobotnych.

W 2013 r. odnotowano przyrost liczby centrów, a inicjatywę ich tworzenia przejął samorząd terytorialny. W roku ubiegłym w zajęciach CIS uczestniczyło ok. 6,9 tys. osób, wśród których dominowały osoby długotrwale bezrobotne. Należy podkreślić, że w 2013 r. wzrósł wskaźnik usamodzielnienia ekonomicznego uczestników CIS, który wyniósł 40,5 proc.

Działające w 2013 r. centra osiągnęły łączny przychód w wysokości ponad 87 mln zł, co jest wielkością najwyższą w całym okresie ich działalności.

Odnotowano również wzrost liczby klubów integracji społecznej – w 2013 r. działało 220 Klubów. KIS-y współpracują z Ośrodkami Pomocy Społecznej oraz Powiatowymi Urzędami Pracy. Ich uczestnikami są osoby wykluczone społecznie, kierowane do zajęć reintegracji społecznej i zawodowej w ramach kontraktów socjalnych. Osoby kończące zajęcia w klubie otrzymują tytuł „Absolwent KIS”, co umożliwia skorzystanie przez niektórych absolwentów z pomocy Funduszu Pracy na rozpoczęcie samodzielnej działalności gospodarczej.

W dokumencie opisano działalność Konwentu Centrów i Klubów Integracji Społecznej, który jest nieformalną platformą współpracy podmiotów zatrudnienia socjalnego, której celem promowanie systemu usług reintegracji zawodowej i społecznej, wymiana doświadczeń czy przygotowywanie propozycji doskonalenia rozwiązań legislacyjnych. Konwent współpracuje również z Ministerstwem Pracy i Polityki Społecznej.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)

kom/ tnt/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 25.11.2014, 15:28
Źródło informacji CIR
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ