Newsletter

Polityka i społeczeństwo

CIR: obradowała Rada Ministrów (komunikat)

03.02.2015, 16:33aktualizacja: 03.02.2015, 16:33

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- CIR informuje:

Podczas dzisiejszych obrad rząd przyjął „Założenia polskiej polityki zagranicznej na 2015 rok” – dokument rozpatrywany w trybie zastrzeżonym.

Rada Ministrów wydała rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie tarnobrzeskiej specjalnej strefy ekonomicznej.

Rząd podjął uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Udział Polski w Programie na rzecz konkurencyjności przedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw (COSME) oraz w instrumentach finansowych programów UE wspierających konkurencyjność przedsiębiorstw, w latach 2015-2021”.

Rada Ministrów przyjęła Koncepcję programową udziału Polski w Wystawie Światowej EXPO 2015 w Mediolanie w Republice Włoskiej - aktualizacja. Wyżywienie planety, energia dla życia 1 maja – 31 października 2015 r.

Rząd zajął stanowiska wobec:

- poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo energetyczne (druk nr 2535),

- komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz ustawy Kodeks postępowania cywilnego (druk nr 2361).

Rada Ministrów przyjęła informację ministrów: infrastruktury i rozwoju oraz pracy i polityki społecznej na temat rozmów w sprawie zmian w zakresie płacy minimalnej wprowadzonych przez Republikę Federalną Niemiec. Problem dotyczy 35 tys. polskich przedsiębiorców transportowych.

W wyniku rozmów, przeprowadzonych zarówno przez premier Ewę Kopacz jak i ww. ministrów, niemiecki rząd wstrzymał egzekwowanie (obowiązujących od stycznia br.) przepisów wykonawczych, dotyczących płacy minimalnej i obowiązków administracyjnych nałożonych na kierowców ciężarówek przejeżdżających tranzytem przez Niemcy do czasu wyjaśnienia tych spraw przez Komisję Europejską. Zastrzeżenia do tych przepisów zgłosiły także inne państwa UE – m.in. Czechy, Litwa, Słowacja, Estonia. Zapowiedziano, że rozmowy będą kontynuowane w grupach roboczych.

* * *

Rada Ministrów wydała rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie tarnobrzeskiej specjalnej strefy ekonomicznej, przedłożone przez ministra gospodarki.

W znowelizowanym rozporządzeniu przewidziano zmianę powierzchni Tarnobrzeskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej EURO-PARK WISŁOSAN. Obszar sse zostanie powiększony o 43,7405 ha, w tym 0,641 ha to grunty prywatne. Po zmianie obszar strefy wyniesie 1720,9069 ha.

Włączenie do sse nowych terenów zyskało akceptację gmin oraz zgodę właścicieli gruntów. Zmianę granic strefy pozytywnie zaopiniowały zarządy województw: mazowieckiego i podkarpackiego.

Tereny włączone do tarnobrzeskiej sse położone są w Radomiu, Jaśle, Tarnobrzegu, oraz w gminie Nowa Dęba. Przewiduje się, że na tych obszarach uruchomione zostaną nowe inwestycje, w wyniku których – w najbliższych latach – może powstać ok. 1636 nowych miejsc pracy. Przewidziane nakłady to ok. 456,8 mln zł.

* * *

Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Udział Polski w programie na rzecz konkurencyjności przedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw (COSME) oraz w instrumentach finansowych programów UE wspierających konkurencyjność przedsiębiorstw w latach 2015-2021”, przedłożoną przez ministra gospodarki.

Rząd ustanowił program wieloletni, który będzie realizowany w latach 2015-2021. Głównym jego celem jest zapewnienie udziału polskich podmiotów w Programie na rzecz konkurencyjności przedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw (COSME) oraz poprawa konkurencyjności przedsiębiorstw dzięki wykorzystaniu instrumentów finansowych oferowanych w ramach programów unijnych, takich jak: COSME, Horyzont 2020, program Kreatywna Europa oraz program UE na rzecz przemian i innowacji społecznych („EaSI”).

Program COSME jest nową ofertą Komisji Europejskiej, ukierunkowaną na podniesienie poziomu konkurencyjności sektora małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP). Planowany budżet programu to 2,3 mld euro. Budżet COSME nie jest podzielony na poszczególne kraje. Komisja Europejska będzie ogłaszać konkursy lub przetargi, do których startować będą zainteresowane podmioty. Główne elementy programu COSME to: instrumenty finansowe gwarancyjne i kapitałowe ułatwiające przedsiębiorcom dostęp do finansowania (co najmniej 60 proc. środków zostanie przeznaczonych na ten cel) oraz działalność sieci Enterprise Europe Network, świadczącej zintegrowane, bezpłatne usługi dla przedsiębiorców. Realizowane będą również działania na rzecz poprawy warunków konkurencyjności przedsiębiorstw oraz przedsięwzięcia promujące przedsiębiorczość.

Realizatorem programu wieloletniego będzie Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, jego nadzorowanie będzie należało do ministra gospodarki. Łączne nakłady z budżetu państwa na realizację programu w latach 2015-2021 wyniosą 70 245 000 zł.

Środki przeznaczone na program wieloletni zapewnią finansowanie wkładu własnego polskich konsorcjów wchodzących w skład sieci Enterprise Europe Network, a także działalność Krajowego Punktu Kontaktowego ds. instrumentów finansowych programów Unii Europejskiej.

Enterprise Europe Network działa od początku 2008 r. Oferuje małym i średnim firmom kompleksowe i zintegrowane usługi informacyjne, biznesowe i doradcze, w zakresie m.in.: podnoszenia wiedzy prawniczej i zdolności zarządczych, poprawy konkurencyjności, promowania unijnych programów i instrumentów finansowych czy ułatwień w ramach transgranicznej współpracy biznesowej. Korzystanie z usług sieci to także szansa na szersze dostosowanie polskich produktów i usług do wymogów Wspólnego Rynku i nawiązywanie współpracy biznesowej z firmami unijnymi i przedsiębiorstwami spoza rynku unijnego. Istotnym elementem działalności sieci jest ponadto zapewnianie komunikacji pomiędzy przedsiębiorstwami a Komisją Europejską oraz udział MŚP w procesie decyzyjnym UE.

Do roku 2014 w Polsce działało 30 ośrodków sieci, które były zgrupowane w 4 konsorcjach.

Komisja Europejska w styczniu 2014 r. ogłosiła w ramach programu COSME pierwszy konkurs dotyczący działalności ośrodków sieci Enterprise Europe Network w latach 2015-2021, którą będzie finansowała w 60 proc. Ośrodki wybrane przez KE będą otrzymywały z budżetu państwa środki na pokrycie kosztów kwalifikowanych w wysokości 40 proc. Kwota wsparcia budżetowego będzie ustalana corocznie w umowach zawieranych

z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości. Ponadto zapewnione zostanie funkcjonowanie Krajowego Punktu Kontaktowego ds. instrumentów finansowych programów Unii Europejskiej.

Badania i statystyki potwierdzają, że Polska należy do krajów o umiarkowanym stopniu innowacyjności, a polskie przedsiębiorstwa, z reguły mało innowacyjne, w niewielkim stopniu uczestniczą w programach ramowych Unii Europejskiej. Badania przeprowadzone w latach 2011-2014 na grupie ponad 3,4 tys. przedsiębiorców wykazały, że aż 97 proc. badanych jako niewystarczającą oceniło swoją wiedzę na temat instrumentów finansowych programów ramowych UE, natomiast 93 proc. ankietowanych przedsiębiorców zadeklarowało całkowity brak wiedzy o tych programach. Te wyniki pokazują, że funkcjonowanie punktu informacyjno-doradczego, zapewniającego kompleksową informację, jest konieczne i będzie miało dla przedsiębiorców zasadnicze znaczenie, chociażby w kwestii wykorzystania przez MŚP gwarancji kredytowych oferowanych w ramach instrumentów finansowych programów unijnych.

* * *

Rada Ministrów przyjęła Koncepcję programową udziału Polski w Wystawie Światowej EXPO 2015 w Mediolanie w Republice Włoskiej – aktualizacja. Wyżywienie planety, energia dla życia 1 maja – 31 października 2015 r., przedłożoną przez ministra gospodarki.

Jest to zaktualizowana wersja dokumentu przyjętego przez rząd 25 marca 2014 r. Uwzględniono w nim efekty prac przygotowawczych, przeprowadzonych do końca 2014 r., w sferze programowej i organizacyjnej. Doprecyzowano i uszczegółowiono zasady udziału Polski w tym wydarzeniu. Wystawa Światowa EXPO 2015, organizowana w Mediolanie pod hasłem „Wyżywienie planety, energia dla życia”, będzie trwała od początku maja do końca października 2015 r.

Udział Polski w tym przedsięwzięciu został wpisany w projekt „Promocja polskiej gospodarki na rynkach międzynarodowych” w ramach Programu Operacyjnego „Innowacyjna Gospodarka”. Celem projektu jest poprawa wizerunku naszej gospodarki wśród zagranicznych partnerów oraz ułatwienie dostępu do informacji o Polsce, jako partnerze gospodarczym oraz warunkach prowadzenia działalności gospodarczej na rynkach zagranicznych.

W rezultacie udział Polski w EXPO 2015 zostanie sfinansowany głównie środkami z funduszy europejskich, uzupełnionymi środkami z budżetu państwa.

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości pełni funkcję organizatora udziału Polski w EXPO 2015, która jest realizowana pod nadzorem i przy wsparciu Ministerstwa Gospodarki oraz współudziale komisarza generalnego sekcji polskiej Wystawy Światowej EXPO 2015 w Mediolanie.

Wystawy światowe EXPO to największe i najbardziej prestiżowe wydarzenia promocyjne na świecie. Stanowią wyjątkową okazję do budowania pozytywnego wizerunku państw w nich uczestniczących i zaprezentowania osiągnięć związanych z tematem wystawy. Organizatorzy EXPO 2015 w Mediolanie chcą pobić rekord frekwencji, zakłada się, że ekspozycje obejrzy 20 milionów osób, a swoje oferty zaprezentują 142 państwa. Impreza o takim rozmachu ma ogromy potencjał promocyjny, który nasze państwo chce wykorzystać.

Polski pawilon, polska ekspozycja, dzień narodowy oraz wydarzenia towarzyszące mają przedstawiać Polskę jako jednego z ważniejszych i aktywniejszych członków Unii Europejskiej, kraj nowoczesny i europejski, ale szanujący swoje tradycje, państwo o stabilnej demokracji i gospodarce, wiarygodnego partnera w interesach.

W Mediolanie nasz kraj będzie promował gospodarkę ze szczególnym uwzględnieniem sektora rolno-spożywczego”, ale wykorzysta do tego celu także inne dziedziny gospodarki wpływające na nasz wizerunek.

Polska będzie prezentować się jako istotny producent oraz eksporter dobrej i zdrowej żywności, który może dzielić się doświadczeniami z Europą w dziedzinie metod produkcji i rozwoju obszarów wiejskich. W efekcie chodzi o zwiększenie zainteresowania polskimi rozwiązaniami dotyczącymi rolnictwa, w tym ekologicznego, przetwórstwa żywności, biotechnologii i ochrony środowiska.

Zadaniem do zrealizowania jest także efektywna promocja polskiego eksportu, budowanie zainteresowania polskimi produktami, markami i firmami, szczególnie z branży rolno-spożywczej oraz zachęcanie polskich firm do wchodzenia na włoski rynek. Chodzi też o zwiększenie inwestycji włoskich w Polsce.

Szczególny nacisk zostanie położony na te elementy ekspozycji, które powinny wywołać pozytywny oddźwięk we Włoszech i pokazać nasz kraj jako bliski gospodarzom ze względu na uznawane wartości, kulturę, styl życia. Polska będzie prezentować się jako kraj, w którym wysoko ceni się rodzinę, jakość i przyjemność życia oraz dobrą kuchnię, kraj ludzi otwartych i przyjaznych. Pokazane zostanie nowoczesne wzornictwo, które nie ustępuje włoskiemu. Włochy są aktualnie trzecim partnerem handlowym Polski wśród krajów Unii Europejskiej.

Dodatkowo, w Mediolanie Polska będzie promowała Łódź jako potencjalnego organizatora EXPO 2022. Proponowany temat to rewitalizacja obszarów miejskich. Zagadnienie to powinno wzbudzić zainteresowanie, ponieważ dotyczy istotnych problemów związanych z kształtowaniem przestrzeni miejskiej.

* * *

Rada Ministrów zajęła stanowisko wobec poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo energetyczne (druk nr 2535), przedłożone przez ministra gospodarki.

Rada Ministrów uważa, że należy odstąpić od prowadzenia prac legislacyjnych nad poselskim projektem nowelizacji prawa energetycznego.

Chodzi o to, że rząd wprowadził już przepisy dotyczące zmian w instrumentach wspierających rozwój energetyki prosumenckiej (producent energii elektrycznej jest jednocześnie jej konsumentem), które zawarte są w projekcie noweli Prawo energetyczne (druk nr 2535) do rządowego projektu ustawy o odnawialnych źródłach energii (przyjętego przez RM 8 kwietnia 2014 roku). Obecnie parlament pracuje nad rządowym projektem ustawy o odnawialnych źródłach energii (druk nr 2604), w którym zawarto rozwiązania wspierające rozwój energetyki prosumenckiej. Energetyka prosumencka to przede wszystkim zużywanie na potrzeby własne energii elektrycznej wytwarzanej z OZE i sprzedawanie jej nadwyżek do sieci elektroenergetycznej.

Posłowie zaproponowali, aby szkoły, szpitale, mali- i mikroprzedsiębiorcy (podmioty, które nie są osobami fizycznymi) mogli sprzedawać energię elektryczną wytworzoną w mikroinstalacji odnawialnych źródeł energii (OZE) na takich samych zasadach jak osoby fizyczne niebędące przedsiębiorcami (na podstawie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej). Posłowie zaproponowali też podwyższenie ceny sprzedaży energii elektrycznej wytworzonej w mikroinstlacji. Stanowiłoby to zrównanie zasad jej kształtowania z ceną obowiązującą dla pozostałych podmiotów wytwarzających energię elektryczną z OZE w oparciu o prowadzenie działalności gospodarczej.

Rząd przeanalizował poselskie propozycje pod kątem ustaleń szczytu Rady Europejskiej z października 2014 r. (chodzi o udział energii z OZE w sprzedaży energii w Unii Europejskiej w 2030 r.) i exposé premier Ewy Kopacz (chodzi o przeciwdziałanie wzrostowi cen energii elektrycznej dla konsumentów).

Rada Ministrów podkreśla, że przygotowane przez posłów zapisy wpisują mikroinstalcje w szeroki rozwój mikroenergetyki oraz energetyki prosumenckiej i obywatelskiej. Pozytywnym efektem tych regulacji będzie racjonalizacja zużycia energii w instytucjach publicznych i prywatnych świadczących usługi społeczeństwu oraz zmniejszenie energochłonności gospodarki. Dostępność mikroinstalacji OZE sprawia, że praktycznie nie istnieje gospodarstwo domowe, rolne czy małe przedsiębiorstwo usługowe, którego właściciel lub użytkownik nie mógłby zostać prosumentem.

* * *

Rada Ministrów zajęła stanowisko wobec komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy Kodeks rodzinny oraz ustawy Kodeks postępowania cywilnego (druk nr 2361), przedłożony przez ministra sprawiedliwości.

W stanowisku rządu podkreślono, że kierunek zmian zaproponowanych w komisyjnym projekcie (druk 2361) jest ogólnie słuszny. Chodzi o konieczność zapewnienia lepszej ochrony dziecka przed możliwością stania się przedmiotem „transakcji handlowej” między rodzicami biologicznymi a kandydatami na osoby przysposabiające. Z praktyki wynika, że za pośrednictwem Internetu dochodzi do takich pertraktacji. Sprzyja temu wyznaczanie przez sądy bardzo długich terminów na uzupełnienie wniosków przez osoby starające się o przysposobienie. W tym okresie więź między dzieckiem a opiekunami staje się na tyle silna, że jest to później okoliczność decydująca i przesądzająca o pozytywnym rozpatrzeniu wniosku przez sąd. Do częstych należą przypadki pomijania ośrodka adopcyjnego i wymaganych szkoleń w toku starań o przysposobienie. Polega to na tym, że osoby zwracają się do sądu o możliwość pełnienia - na czas postępowania - pieczy zastępczej nad wybranym dzieckiem. W okresie sprawowania pieczy zastępczej osoby te są zwolnione ze szkoleń, a sąd w postępowaniu bierze pod uwagę więź emocjonalną, jaka wytworzyła się między dzieckiem a opiekunami.

Rząd podkreśla jednak, że zaproponowane rozwiązania dotyczące adopcji, wskazań do przysposobienia, zawężenia kręgu kandydatów na rodziców adopcyjnych są nadmierną ingerencją w prawa rodziców, a obecny system weryfikacji kandydatów na przysposabiających wskazanych przez rodziców biologicznych jest wystarczający. Ostateczne decyzje w sprawach przysposobień podejmowane są przez sąd opiekuńczy na podstawie całego, zebranego w sprawie, materiału dowodowego, w tym opinii kwalifikacyjnej ośrodka adopcyjnego oraz - jeżeli jest to uzasadnione dobrem dziecka - opinii innej specjalistycznej placówki. Zawężenie kręgu osób, spośród których rodzice biologiczni mogliby wybierać rodziców adopcyjnych, do krewnych i powinowatych oraz małżonka jednego z rodziców dziecka, wprowadza istotne ograniczenie praw rodziców. Z praktyki wynika, że dziecko ma często większą więź emocjonalną z osobami, które nie są z nim spokrewnione ani spowinowacone, np. z przyjaciółmi rodziny, niż z osobami spokrewnionymi. Z danych statystycznych wynika również, że do adopcji przez krewnych (rodzeństwo, dziadków) dochodzi rzadko i ma to miejsce w przypadkach nadzwyczajnych, np. osierocenie dziecka w wyniku śmierci obojga rodziców. Stąd też zaproponowane ograniczenie kręgu osób, spośród których rodzice biologiczni mogą wskazać przyszłych przysposabiających, może prowadzić do zagrożenia dobra dziecka.

Za zbyt daleko idące regulacje rząd uważa propozycje zwiększające rolę ośrodków adopcyjnych – chodzi o ich obligatoryjne pośrednictwo przy składaniu do sądu opiekuńczego wniosku o przysposobienie. Oprócz wątpliwości związanych z ograniczeniem konstytucyjnego prawa do sądu, takie pośrednictwo mogłoby doprowadzić nie tylko do wydłużenia postępowania o przysposobienie dziecka, ale również do sytuacji, że ośrodki adopcyjne podejmowałyby dyskrecjonalne decyzje o doborze rodziców adopcyjnych, pozbawiając jednocześnie sąd możliwości decyzyjnych w tej kwestii.

W opinii rządu, obowiązujące od 19 września 2014 r. przepisy znowelizowanej ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej zawężają katalog podmiotów zwolnionych z obowiązku posiadania świadectwa ukończenia szkolenia organizowanego przez ośrodek adopcyjny. Nawet jeśli dziecko pozostaje w rodzinie sprawującej pieczę zastępczą przez osoby kandydujące do przysposobienia – nie jest to okoliczność zwalniająca te osoby z obowiązku uzyskania opinii ośrodka adopcyjnego, a sąd musi zbadać indywidualne kwalifikacje i predyspozycje kandydatów. Oznacza to, że zarówno obecnie, jak i po wprowadzeniu proponowanych przepisów – ostateczna decyzja o przysposobieniu będzie należała do sądu opiekuńczego.

Pozytywnie odnosząc się do idei zmian, których celem jest dobro dziecka i wykluczenie możliwości traktowania go jako przedmiotu transakcji, rząd zaleca skierowanie komisyjnego projektu do dalszych prac legislacyjnych z wykorzystaniem sugestii przedstawionych w stanowisku.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)

kom/ amt/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 03.02.2015, 16:33
Źródło informacji CIR
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ