Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- CIR informuje:
Podczas dzisiejszego posiedzenia rząd podjął uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie określenia „Szczegółowych kierunków przebudowy i modernizacji Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej na lata 2013-2018” – dokument rozpatrywany w trybie zastrzeżonym.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych.
Zaakceptowano założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw.
Podjęta została uchwała w sprawie ustanowienia programu wieloletniego „Rolnictwo Polskie i UE 2020+. Wyzwania, szanse, zagrożenia, propozycje”.
Rada Ministrów wydała rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie realizacji przez Agencję Rynku Rolnego zadań związanych z ustanowieniem dalszych tymczasowych nadzwyczajnych środków wsparcia dla producentów niektórych owoców i warzyw w związku z zakazem ich przywozu z Unii Europejskiej do Federacji Rosyjskiej.
Przyjęto plan działań organów reprezentowanych w Radzie ds. Przeciwdziałania Dyskryminacji Rasowej, Ksenofobii i związanej z nimi Nietolerancji na 2015 r.
Rada Ministrów wydała rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie ustanowienia pełnomocnika rządu do spraw restrukturyzacji górnictwa węgla kamiennego.
* * *
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych, przedłożony przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi.Wspólnoty gruntowe stanowią relikt stosunków własnościowych powstałych w XIX wieku na terenach byłego zaboru rosyjskiego i austriackiego w wyniku likwidacji pańszczyzny.
Przepisy projektowanej ustawy określają zasady, które będą regulować stan prawny nieruchomości wykazanych w ewidencji gruntów jako wspólnoty gruntowe, które nie mają dotąd wydanych decyzji administracyjnych, określających osoby uprawnione do korzystania ze wspólnoty oraz przysługujących tym osobom (fizycznym i prawnym) wielkości udziałów.
Przepisy znowelizowanej ustawy nie przewidują zniesienia wspólnot. Istniejące obecnie wspólnoty gruntowe będą funkcjonować nadal w dotychczasowej formie organizacyjnej i gospodarować na dotychczasowych zasadach, jeżeli taka będzie wola samych uprawnionych.W pierwszej kolejności – ze względu na ochronę praw nabytych – przewiduje się ustalenie uprawnionych do udziału we wspólnocie gruntowej na podstawie obecnych zasad, tj. według stanu z 1963 r. – „stara” grupa uprawnionych funkcjonująca na podstawie aktualnych przepisów ustawy. Będzie to następowało na wniosek zainteresowanych złożony do 30 czerwca 2016 r.
Jeżeli nie będzie uprawnionych, o których mowa wyżej, ich ustalenie nastąpi na wniosek kolejnej grupy – „nowej” grupy uprawnionych wprowadzanych projektowaną nowelizacją ustawy. W ramach "nowej" grupy uprawnionymi będą osoby fizyczne lub prawne, które:
- posiadają gospodarstwa rolne i nieprzerwanie przez okres od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2015 r. faktycznie korzystają ze wspólnoty gruntowej albo zamieszkują (lub mają siedzibę) na terenie miejscowości, w której znajdują się grunty stanowiące wspólnotę (uprawnione będą również osoby fizyczne, które zamieszkują w innej miejscowości, a prowadzą gospodarstwo rolne – jeżeli wspólnotą gruntową są lasy, grunty leśne albo nieużytki przeznaczone do zalesienia, chyba, że przez okres od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2015 r. osoby te faktycznie nie korzystały ze wspólnoty).
W sytuacji, gdy ustalenie uprawnionych do udziału we wspólnocie gruntowej (według opisanych wyżej zasad) nie będzie możliwe, uprawnione do nieodpłatnego nabycia na własność nieruchomości wspólnoty gruntowej będą gminy. W przypadku, gdy gmina nie złoży wniosku – nieruchomości nabędzie Skarb Państwa.
Problem związany z regulacją stanu prawnego nieruchomości wspólnot gruntowych jest bardzo ważny, ponieważ aktualnie w Polsce jest około 107 tys. ha gruntów, które wpisano do ewidencji gruntów i budynków jako 5100 wspólnot gruntowych. Jednak prawie 3500 z nich nie ma uregulowanego stanu prawnego, tzn. nie ustalono w drodze decyzji administracyjnych: wykazu uprawnionych do udziału we wspólnocie gruntowej, wielkości przysługujących im udziałów oraz wykazu nieruchomości wchodzących w skład danej wspólnoty gruntowej.
W myśl obowiązujących przepisów, ustalenia takie dotyczą stanu faktycznego i prawnego istniejącego na 5 lipca 1963 r. Z uwagi na prawie 50-letni upływ czasu, ustalenie stanu faktycznego nie jest praktycznie możliwe. Jedynie udziałowcy 1.080 wspólnot utworzyli spółki do zarządzania nimi, w tym tylko w 1.073 spółkach powołano właściwe organy umożliwiające funkcjonowanie w obrocie prawnym. Taka sytuacja stwarza poważne trudności w zagospodarowaniu nieruchomości zaliczonych do wspólnot gruntowych.
Projekt nowelizacji ustawy stanowi szansę na ostateczne uregulowanie stosunków własnościowych wspólnot gruntowych.
* * *
Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożone przez ministra spraw wewnętrznych.
W założeniach zaproponowano rozwiązania, które przede wszystkim umożliwią uruchomienie kolejnych, przydatnych obywatelom i przedsiębiorcom e-usług. Powinny one zacząć obowiązywać z początkiem stycznia 2016 r.
W czerwcu 2014 r. ruszyły dwie pierwsze e-usługi: „Historia pojazdu” i „Bezpieczny autokar”. Pierwsza – umożliwia potencjalnemu kupcowi używanego samochodu, zarejestrowanego w Polsce, ocenę stanu technicznego przed podjęciem decyzji o jego nabyciu. Dzięki temu ryzyko, że kupiony pojazd będzie inny niż deklaruje sprzedający, znacznie zmaleje. Druga – zwiększa bezpieczeństwo pasażerów transportu autobusowego, a zwłaszcza dzieci i młodzieży, wyjeżdżającej na zorganizowany wypoczynek. Każdy rodzic przed wyjazdem swojego dziecka może sprawdzić stan autokaru, np. na miejscu zbiórki wycieczki.
W założeniach przewidziano dalsze udoskonalanie baz: Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP) i Centralnej Ewidencji Kierowców (CEK), dzięki czemu powstaną kolejne e-usługi:
- dostęp online dla kierowców do własnych danych i informacji – umożliwi im bieżące monitorowanie informacji na temat zastosowanych wobec nich kar i ograniczeń, wynikających z wykroczeń i przestępstw przeciwko bezpieczeństwu ruchu drogowego. Np. kierowca będzie mógł sprawdzić liczbę własnych punktów karnych oraz opłacić mandat on line, czyli rozwiązanie to zmniejszy ryzyko utraty prawa jazdy z powodu niewiedzy o liczbie punktów karnych.
- „Udostępnij dane pracodawcy” – zapewni weryfikację uprawnień kierowcy, czyli w praktyce przedsiębiorca, przed udostępnieniem służbowego auta pracownikowi, będzie mógł sprawdzić czy posiada on ważne uprawnienia do prowadzenia pojazdu.
- „Sprawdź szkołę jazdy” – pozwoli na ocenę jakości kształcenia szkół jazdy przez przyszłych kursantów na podstawie dostępnych danych statystycznych, co zwiększy konkurencję między nimi i przyczyni się do wzrostu jakości świadczonych usług.
- usługa „Mój pojazd” – pozwoli właścicielom na dostęp online do danych i informacji o własnym pojeździe.
Oprócz tych usług następne będą tworzone w ramach projektu informatycznego CEPiK 2.0. Jest on realizowany wspólnie przez MSW i Centralny Ośrodek Informatyki, wyspecjalizowaną agendę resortu spraw wewnętrznych ds. IT. Polega na modernizacji systemu informatycznego Centralnej Ewidencji Pojazdów oraz Centralnej Ewidencji Kierowców. Prace zakończą się w 2016 r., ale stopniowo uruchamiane są kolejne elementy modernizowanego systemu.
W założeniach przewidziano także rozszerzenie zakresu danych wprowadzanych do CEP. W rezultacie gromadzone będą w niej informacje dotyczące np.:
- badań technicznych pojazdów (zakłada się gromadzenie informacji o wszystkich wykonywanych badaniach technicznych: zakończonych wynikiem pozytywnym i negatywnym, ukończonych i nieukończonych, pojazdów zarejestrowanych i niezarejestrowanych);
- zdarzeń ubezpieczeniowych (przewidziano gromadzenie informacji o szkodach, klasyfikujących pojazd do dodatkowego badania technicznego, zgłaszanych w ramach ubezpieczenia obowiązkowego (OC) i nieobowiązkowego (Autocasco).
Przewidziano także rozwiązania, które poprawią jakość danych i informacji gromadzonych w CEP i CEK. Wprowadzone zostaną nowe mechanizmy, które znacznie zmniejszą ryzyko błędów w tych rejestrach. Na organy przekazujące dane i informacje do CEP i CEK zostanie nałożony obowiązek ich każdorazowego weryfikowania przed przekazaniem do ewidencji oraz obowiązek wyjaśniania niezgodności zaobserwowanych przez administratora CEP i CEK.
Planowane jest także ujednolicenie formy wprowadzania danych i informacji do ewidencji oraz szczegółowe określenie warunków i trybu współdziałania podmiotów zobowiązanych do ich przekazywania W przepisach zostanie jednoznacznie wskazane, że ewidencje są zbiorami referencyjnymi i administrator danych tych zbiorów jest uprawniony do określenia wymagań technicznych i jakościowych standardów ich przesyłania.
Wszystkie podmioty zasilające ewidencje, w tym nowe, np. stacje kontroli pojazdów i zakłady ubezpieczeń, będą miały zapewniony bezpłatny dostęp do danych i informacji zgromadzonych w ewidencjach. Zakłady ubezpieczeń – za pośrednictwem Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego – będą przekazywały dane i informacje do CEP.
* * *
Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego „Rolnictwo polskie i UE 2020+. Wyzwania, szanse, zagrożenia, propozycje”, przedłożoną przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi.
Program będzie realizowany w latach 2015-2019 przez Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej – Państwowy Instytut Badawczy (IERiGŻ-PIB). W tym okresie wydatki z budżetu państwa na wykonanie jego zadań wyniosą ok. 47,5 mln zł.
Głównym celem programu jest wsparcie instytucji centralnych, a głównie resortu rolnictwa, w monitorowaniu ważnych uwarunkowań społeczno-gospodarczych i instytucjonalnych, a także planowaniu, negocjowaniu, analizie, ocenie i wdrażaniu polityk na rzecz rozwoju polskiego rolnictwa i obszarów wiejskich oraz wzrostu konkurencyjności sektora rolno-żywnościowego do i po 2020 r.
Ważniejsze cele szczegółowe programu to: wyznaczenie źródeł wzrostu w rolnictwie i roli sektora rolno-spożywczego, wskazanie mechanizmów przezwyciężania barier strukturalnych w rozwoju obszarów wiejskich, zbadanie roli i efektów innowacji w gospodarce żywnościowej, a także określenie roli gospodarstw i przedsiębiorstw rolnych wobec wyzwań klimatycznych. Wśród celów szczegółowych programu jest także określenie skuteczności i efektywności wykorzystania transferów finansowych i instrumentów polityki rolnej Unii Europejskiej w przemianach strukturalnych, budowaniu przewag konkurencyjnych oraz poprawie warunków pracy i życia ludności wiejskiej.
Cel główny i cele szczegółowe wyznaczają strukturę programu – składa się on z 8 obszernie sformułowanych tematów obejmujących podstawowe zagadnienia ekonomiczne i społeczne odnoszące się do rolnictwa, gospodarki żywnościowej i regionów wiejskich w ujęciu regionalnym, krajowym, unijnym oraz globalnym. Wszystkie tematy są szczególnie ważne w kontekście planowania i realizacji polityki państwa w rolnictwie oraz poprawy jakości życia obywateli.
Cele programu są w pełni zgodne z celami strategicznymi zawartymi w programach unijnych i strategiach rozwoju przyjętymi przez rząd.
Program stanowił będzie wsparcie dla polityki realizowanej wobec rolnictwa i obszarów wiejskich w przyszłej perspektywie budżetowej Unii Europejskiej 2014-2020.
Istotnym efektem jego oddziaływania ma być wzmocnienie polityki prorozwojowej przez wsparcie sektora nauki i wiedzy, jako podstawy do budowania innowacyjnej i nowoczesnej gospodarki, a także upowszechnianie wiedzy na temat wyzwań, szans i zagrożeń dla gospodarki żywnościowej w XXI w. oraz jej transfer do tzw. praktyki gospodarczej.
Efekty programu będą przedstawiane przez IERiGŻ-PIB w formie ekspertyz, rekomendacji i opinii dla organów administracji rządowej oraz innych instytucji. Przygotowane zostaną publikacje w wersji papierowej i elektronicznej. Wyniki programu będą prezentowane na konferencjach i seminariach.
Przy realizacji programu zostaną uwzględnione osiągnięcia oraz wiedza ośrodków i instytucji naukowych, a także dotychczasowy dorobek badawczy IERiGŻ-PIB wypracowany m.in. w trakcie realizacji wcześniejszych programów wieloletnich: Ekonomiczne i społeczne uwarunkowania rozwoju polskiej gospodarki żywnościowej po wstąpieniu Polski do Unii Europejskiej (2005-2010) i Konkurencyjność polskiej gospodarki żywnościowej w warunkach globalizacji i integracji europejskiej (2011-2014).
* * *
Rada Ministrów wydała rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie realizacji przez Agencję Rynku Rolnego zadań związanych z ustanowieniem dalszych tymczasowych nadzwyczajnych środków wsparcia dla producentów niektórych owoców i warzyw w związku z zakazem ich przywozu z Unii Europejskiej do Federacji Rosyjskiej, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi.
Przepisy zmienionego rozporządzenia przewidują wsparcie dla sektora owoców i warzyw w związku z wprowadzeniem zakazu ich dostaw na rynek rosyjski.
Wsparcie dla producentów rolnych jest zgodne z rozporządzeniem Komisji (UE) nr 137/2014 z grudnia ubiegłego roku, które ustanawia nadzwyczajne środki dofinansowania producentów owoców i warzyw. Rolnicy (zarówno indywidualni, jak i zrzeszeni w organizacjach producenckich) otrzymają pomoc finansową za wycofanie owoców oraz warzyw z rynku i przeznaczenie ich na bezpłatną dystrybucję lub na inne cele – np. paszę dla zwierząt lub spalanie w biogazowi. Chodzi o jabłka, gruszki, pomidory, słodką paprykę, marchew i ogórki.
W rozporządzeniu podkreślono, że wycofane owoce i warzywa przeznaczone do bezpłatnej dystrybucji lub innych celów muszą spełniać wymagania jakości handlowej.
Termin operacji wycofania owoców i warzyw wyznaczono na początek roku – od stycznia do końca czerwca 2015 r. We wniosku składanym do Agencji Rynku Rolnego zainteresowani wsparciem powinni podać numery ewidencyjne działek, na których prowadzono uprawę.
Przewidziano, że łączna ilość produktów kwalifikujących się do objęcia wsparciem z powodu wycofania wynosi 500 ton dla rolników indywidualnych, dla organizacji producenckich – 10 000 ton.
Łączna ilość jabłek i gruszek, które będą objęte operacjami wycofania z przeznaczeniem ich na bezpłatną dystrybucję lub inne cele, odpowiada całkowitej ilości tych produktów przydzielonej dla Polski – czyli 155 700 ton. Dla warzyw będzie to 18 650 ton.
* * *
Rada Ministrów przyjęła plan działań na rok 2015 organów reprezentowanych w Radzie do spraw Przeciwdziałania Dyskryminacji Rasowej, Ksenofobii i związanej z nimi nietolerancji, przedłożony przez ministra administracji i cyfryzacji.
Rada do spraw Przeciwdziałania Dyskryminacji Rasowej, Ksenofobii i związanej z nimi Nietolerancji, skupiająca przedstawicieli wszystkich resortów i instytucji zajmujących się tymi zagadnieniami, została powołana na podstawie zarządzenia premiera z 13 lutego 2013 r.
Zadaniem Rady jest monitorowanie przejawów dyskryminacji rasowej, ksenofobii i związanej z nimi nietolerancji w życiu publicznym. Rada zajmuje się wspieraniem działań przeciwdziałających tym zjawiskom, zwalczaniem szkodliwych stereotypów i uprzedzeń oraz edukowaniem i promowaniem właściwych postaw. W realizowanych przez Radę działaniach profilaktycznych chodzi m.in. o to, aby było mniej mowy nienawiści, ważne jest też zapobieganie dyskryminacji mniejszości narodowych i etnicznych.
Rada przygotowała plan działań na 2015 r., który zawiera informacje o przedsięwzięciach do zrealizowania przez jej członków. Działania te będą realizowane w 4 obszarach: monitorowanie, reagowanie, świadczenie (dawanie świadectwa) i edukowanie. Wśród planowanych działań jest m.in.: monitorowanie mediów, incydentów i wydarzeń mających znamiona dyskryminacji i nietolerancji, organizowanie konferencji i sympozjów, przygotowanie programów prewencyjnych, prowadzenie kampanii edukacyjnych i społecznych, organizacja szkoleń, warsztatów i seminariów.
* * *
Rada Ministrów wydała rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie ustanowienia pełnomocnika rządu do spraw restrukturyzacji górnictwa węgla kamiennego, przedłożone przez prezesa Rządowego Centrum Legislacji.
Przewidziano przeniesienie obsługi i funkcjonowania pełnomocnika rządu do spraw restrukturyzacji górnictwa węgla kamiennego z Ministerstwa Gospodarki do Ministerstwa Skarbu Państwa. Chodzi o to, że zasadnicza część zadań powierzonych pełnomocnikowi dotyczy sfery uprawnień właścicielskich Skarbu Państwa, a nie uprawnień władczych państwa. Zmiana ta umożliwi efektywną i skuteczną realizację planu restrukturyzacji górnictwa węgla kamiennego w Polsce.
Pełnomocnikiem będzie sekretarz stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)
kom/ kfk/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 10.02.2015, 14:41 |
Źródło informacji | CIR |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |