Newsletter

Polityka i społeczeństwo

CIR: obradowała Rada Ministrów (komunikat)

23.06.2015, 16:24aktualizacja: 23.06.2015, 16:24

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- CIR informuje:

Podczas dzisiejszych obrad rząd przyjął:

- projekt ustawy o zmianie ustawy o Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa oraz niektórych innych ustaw,

- projekt ustawy o zmianie ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów, ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz ustawy o świadczeniach rodzinnych,

- projekt ustawy o pracy na morzu.

Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie rządowego programu pomocy uczniom w 2015 r. „Wyprawka szkolna”.

Wydała rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy finansowej uczniom na zakup podręczników i materiałów edukacyjnych.

Rząd podjął uchwałę w sprawie ustanowienia rządowego programu wspomagania w latach 2015-2018 organów prowadzących szkoły w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w szkołach „Bezpieczna+”.

Wydał rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków form i trybu realizacji rządowego programu wspomagania w latach 2015-2018 organów prowadzących szkoły w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w szkołach „Bezpieczna+”.

* * *

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra skarbu państwa.

Celem nowych regulacji wprowadzonych do projektu nowelizacji ustawy jest wyeliminowanie utrudnień w funkcjonowaniu Prokuratorii Generalnej (PG) Skarbu Państwa oraz zmniejszenie obciążania Prokuratorii sprawami mniejszej wagi. Prokuratoria została bowiem utworzona do ochrony ważnych praw i interesów Skarbu Państwa i w jej gestii pozostaje prowadzenie takich właśnie - skomplikowanych

i precedensowych - spraw.

Najważniejsze propozycje zmian:

Zmiana zasad i trybu przekazywania sprawy (grupy spraw) przez Prokuratorię do prowadzenia podmiotom reprezentującym Skarb Państwa.

Ma to dotyczyć określonych spraw rutynowych lub takich, które mają ustabilizowaną linię orzeczniczą. Stanowisko PG dotyczące przekazania sprawy/spraw będzie wiążące dla podmiotu reprezentującego Skarb Państwa, gdy wartość przedmiotu sporu nie przewyższa 300.000 zł.

Jednocześnie przewidziano wyjątek od ww. reguły - wiążący dla Prokuratorii będzie wniosek o przekazanie sprawy złożony przez prezesa Rady Ministrów lub ministra Skarbu Państwa w zakresie jego właściwości.

Wprowadzono ponadto limit kwotowy - Prokuratoria Generalna nie będzie przekazywała sprawy/grupy spraw, gdy wartość przedmiotu sprawy przewyższa kwotę 10 mln zł. Wprowadzenie ww. limitu jest uzasadnione racjonalnym interesem państwowym, ponieważ skutki finansowe ewentualnych przegranych mogłyby wywierać negatywny wpływ i powodować obciążenie dla budżetu państwa.

Wzmocnienie mechanizmów gwarantujących unikanie konfliktu interesów w ramach prowadzonego przez Prokuratorię zastępstwa procesowego oraz podejmowania przez radców PG dodatkowych zajęć zarobkowych;

- zobowiązanie radców/starszych radców PG do przestrzegania zasad etyki wykonywania zawodu,

- konieczność uzyskania pisemnej zgody prezesa Prokuratorii Generalnej na podjęcie przez radcę dodatkowego zatrudnienia lub zajęcia zarobkowego.

Usprawnienie procedur związanych z prowadzeniem postępowania dyscyplinarnego wobec radców i starszych radców PG.

Najistotniejsze zmiany dotyczą m.in.: wydłużenia do 3 miesięcy okresu na przeprowadzenie przez rzecznika dyscyplinarnego postępowania wyjaśniającego, określenia okresu karalności przewinień dyscyplinarnych czy obowiązku przekazywania prezesowi PG informacji o rozstrzygnięciach podjętych przez rzecznika lub komisję dyscyplinarną.

Uelastycznienie polityki kadrowej Prokuratorii Generalnej.

- możliwość zatrudnienia na stanowisku radcy osoby podejmującej po raz pierwszy pracę. Będzie to wówczas umowa na czas określony, nie dłuższy niż 3 lata. Po tym okresie osoba ta może zostać mianowana przez prezesa PG na radcę,

- wprowadzenie stanowiska asystenta radcy PG. Będą to pracownicy wspomagający radców i starszych radców w czynnościach przygotowawczych do prowadzenia postępowań przed sądami, trybunałami i innymi organami orzekającymi. Na stanowiskach asystentów będą zatrudniani absolwenci prawa.

Doprecyzowanie obowiązków związanych z ograniczeniem prowadzenia działalności gospodarczej przez kierownictwo Prokuratorii Generalnej.

Jednoznacznie wskazano, że zarówno prezes, jak i wiceprezesi Prokuratorii podlegają wszystkim rygorom wynikającym z ustawy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne i składają oświadczenia o stanie majątkowym.

Umożliwienie Prokuratorii Generalnej wykonywania zastępstwa procesowego niektórych rodzajów państwowych osób prawnych (np. państwowe uczelnie wyższe, muzea, państwowe instytuty badawcze) na polecenie Prezesa Rady Ministrów.

Rozwiązanie to służy wsparciu części państwowych osób prawnych (w szczególnie uzasadnionych przypadkach), konieczności ochrony innych istotnych praw i interesów dotyczących mienia państwowego, które nie należą do Skarbu Państwa.

* * *

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów, ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz ustawy o świadczeniach rodzinnych, przedłożony przez ministra pracy i polityki społecznej.

Najważniejsze zmiany dotyczą dwóch ustaw: o pomocy osobom uprawionym do alimentów i o świadczeniach rodzinnych. Ich celem jest uproszczenie i zmniejszenie procedur administracyjnych związanych ze stosowaniem tych ustaw, bardziej racjonalne funkcjonowanie organów działających na ich podstawie oraz efektywniejsze odzyskiwanie przez budżet państwa od dłużników alimentacyjnych należności Skarbu Państwa powstałych z tytułu wypłaconych świadczeń z funduszu alimentacyjnego.

Najważniejsze propozycje zmian w ustawie o pomocy osobom uprawnionym do alimentów

Obecnie należności dłużnika alimentacyjnego wobec Skarbu Państwa, powstałe z tytułu świadczeń wypłaconych z funduszu alimentacyjnego, egzekwowane są dwutorowo: przez komorników sądowych (w trybie egzekucji sądowej) i przez naczelników urzędów skarbowych (w trybie egzekucji administracyjnej). Nie skutkuje to jednak wzrostem wielkości wyegzekwowanych należności, a generuje znaczne koszty związane z obsługą głównie egzekucji administracyjnej. Aby zracjonalizować proces dochodzenia tych należności zaproponowano likwidację egzekucji administracyjnej i zastąpienie jej egzekucją sądową.

Z przeprowadzonych analiz wynika, że należności odzyskiwane przez komorników sądowych znacznie przewyższają (w niektórych przypadkach nawet kilkadziesiąt razy) te uzyskiwane w trybie egzekucji administracyjnej. Jednocześnie w wielu gminach, mimo poniesionych kosztów związanych z egzekucją administracyjną, nie wyegzekwowano w tym trybie żadnych należności.

Zmieniono także sposób przekazywania gminom środków z odzyskanych od dłużników alimentacyjnych należności Skarbu Państwa powstałych z tytułu wypłaconych świadczeń z funduszu alimentacyjnego. Należna gminom część odzyskanych środków, tj. 40 proc., będzie trafiać tylko do tej gminy, która wypłacała osobom uprawnionym świadczenia z funduszu alimentacyjnego. Rozwiązanie to jest realizacją postulatów gmin.

Przyjęto, że w sytuacji, gdy organ właściwy dłużnika alimentacyjnego po otrzymaniu od organu właściwego wierzyciela kolejnego wniosku o podjęcie działań wobec dłużnika, ustali, iż jego sytuacja nie uległa zmianie lub po raz kolejny uniemożliwia on przeprowadzenie wywiadu alimentacyjnego bądź odmówi złożenia oświadczenia majątkowego – to organ właściwy dłużnika nie będzie już zobowiązany do ponownego podejmowania tych samych działań wobec dłużnika.

Przewidziano także ujednolicenie przepisów dotyczących sposobu ustalania dochodu osób ubiegających się o świadczenia rodzinne i świadczenia z funduszu alimentacyjnego w oparciu o dochód uzyskany i dochód utracony.

Wprowadzono korzystne regulacje dla osób, które utraciły środki na utrzymanie w wyniku śmierci rodzica zobowiązanego do płacenia alimentów. Do dochodu osób ubiegających się o świadczenia rodzinne i świadczenia z funduszu alimentacyjnego – nie będą wliczane kwoty zasądzonych alimentów, gdy nie są one już otrzymywane, bo zmarł rodzic zobowiązany do ich płacenia.

Założono, że katalog nienależnie pobranych świadczeń z funduszu alimentacyjnego, zostanie rozszerzony o sytuację, gdy świadczenia te zostały wypłacone innej osobie niż wskazana przez odpowiedni organ. Obecnie katalog nie uwzględnia wprost przypadku, gdy świadczenie alimentacyjne pobrała osoba do tego nieuprawniona.

Uregulowano również sytuację, gdy po śmierci osoby uprawnionej do świadczeń z funduszu alimentacyjnego, pieniądze nadal wpływały na jej rachunek. Nowe przepisy zobowiązują banki oraz kasy oszczędnościowo-kredytowe do zwrotu organowi właściwemu wierzyciela świadczeń przekazywanych po śmierci osoby uprawnionej.

Najważniejsze proponowane zmiany w ustawie o świadczeniach rodzinnych

Przyjęto zmiany dotyczące procedury stosowania przepisów o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego oraz zmiany dotyczące dochodzenia świadczeń nienależnie pobranych oraz wypłaconych po śmierci osoby uprawnionej (są one analogiczne do proponowanych w ustawie o pomocy osobom uprawnionym do alimentów). Ujednolicono przepisy dotyczące sposobu ustalania dochodu z uwzględnieniem dochodu utraconego i dochodu uzyskanego. Do dochodu osób ubiegających się o świadczenia rodzinne nie będą wliczane dochody pochodzące z umów o dzieło w sytuacji ich utraty.

Wprowadzono procedurę zwrotu nadpłaconego zasiłku pielęgnacyjnego, gdy organ emerytalno-rentowy przyzna za ten sam okres dodatek pielęgnacyjny. Zaproponowano, aby osobie, której przyznano dodatek pielęgnacyjny za okres, za który wypłacono jej zasiłek pielęgnacyjny – ZUS oraz inne organy emerytalno-rentowe (które przyznały dodatek pielęgnacyjny do emerytury lub renty) wypłaciły emeryturę lub rentę pomniejszoną o kwotę odpowiadającą wysokości wypłaconego za ten okres zasiłku pielęgnacyjnego.

Nowe regulacje mają obowiązywać po 14 dniach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem części przepisów, które wchodzą w życie po 6 miesiącach od daty ich ogłoszenia.

* * *

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o pracy na morzu, przedłożony przez ministra infrastruktury i rozwoju.

Przepisy projektowanej ustawy implementują do polskiego prawa Konwencję o pracy na morzu (MLC), która weszła w życie w dniu 20 sierpnia 2013 r. Konwencja MLC wprowadza minimalne, międzynarodowo ujednolicone standardy pracy i życia marynarzy na statkach morskich, zapewniające ochronę warunków pracy oraz przestrzeganie praw człowieka i obywatela.

Zgodnie z konwencją, Polska „jako państwo bandery”, jest odpowiedzialna za wykonywanie postanowień MLC na polskich statkach; jako „państwo pochodzenia marynarza” – zobowiązuje się do inspekcji i monitorowania usług pośrednictwa pracy marynarzy, a jako „państwo portu” – do przeprowadzania inspekcji warunków pracy i życia marynarzy na statkach innych bander zawijających do polskich portów.

W projekcie ustawy uregulowano zagadnienia dotyczące: praw i obowiązków stron umowy o pracę na statkach morskich o polskiej przynależności; pośrednictwa pracy na statkach polskich lub obcych; ochrony zdrowia, ochrony socjalnej i bezpieczeństwa pracy.

Nowe przepisy dotyczą statków przeznaczonych lub używanych do prowadzenia działalności gospodarczej. Natomiast statki rybołówstwa morskiego oraz statki morskie, które nie są statkami handlowymi, będą podlegać jej przepisom w pewnym tylko zakresie. Nowe prawo nie będzie obejmować jednostek pływających Marynarki Wojennej, Straży Granicznej, Policji oraz statków żeglugi śródlądowej.

Minimalne wymagania dla marynarzy uprawniające do pracy na statku

Na statku będą mogły pracować osoby, które ukończyły 18 lat. Dopuszczalne będzie zatrudnienie młodocianego, który ukończył 16 lat, np. ucznia szkoły morskiej w celu zdobycia praktyki w zawodzie, zgodnie z programem nauczania szkoły. Osoba ubiegająca się o pracę powinna posiadać odpowiednie kwalifikacje zawodowe i przeszkolenie, ważne świadectwo zdrowia oraz ważną książeczkę żeglarską.

Pośrednictwo pracy

Usługa pośrednictwa pracy będzie kierowana do osób zainteresowanych pracą na statkach morskich. Jej klientami będą także armatorzy poszukujący kandydatów na marynarzy. Przyjmuje się, że usługi pośrednictwa pracy dla marynarzy będą świadczone przede wszystkim przez agencje zatrudnienia posiadające odpowiedni certyfikat administracji morskiej, oraz powiatowe urzędy pracy. Ma to związek z faktem, że na marynarskim rynku pracy ponad 90 proc. poszukujących pracy marynarzy otrzymuje oferty od obcych armatorów.

Agencje zatrudnienia dla marynarzy będą mogły prowadzić działalność po uzyskaniu dodatkowego certyfikatu wydanego przez właściwego dyrektora urzędu morskiego, który będzie miał prawo nadzorować działalność agencji w części wykraczającej poza nadzór (prowadzenie rejestru marynarzy, prawidłowość zawieranych umów, obowiązkowe ubezpieczenia).

Warunki zatrudnienia

Umowy o pracę marynarzy będą – jak dotychczas – zawierane na: stałe (czas nieokreślony), na kilkumiesięczne kontrakty (umowy na czas określony) oraz na czas podróży morskiej. Regułą jest zatrudnienie na czas określony, czyli kilkumiesięczne kontrakty.

Ustalono maksymalny wymiar czasu pracy marynarzy na statku – 14 godzin w każdym okresie 24-godzinnym oraz 72 godziny w okresie siedmiodniowym. Dla młodocianych – normą będzie praca nie dłuższa niż 8 godzin na dobę i 40 godzin tygodniowo.

Warunki pracy i życia na statku

Obowiązkiem armatora będzie zapewnienie, aby na statku pomieszczenia mieszkalne, rekreacyjne, higieniczno-sanitarne oraz mesy spełniały wymagania określone w Konwencji MLC (chodzi o powierzchnię, oświetlenie, czystość powietrza, dopuszczalny hałas i drgania). Powinien też zapewnić marynarzom bezpłatne wyżywienie odpowiedniej jakości i wodę przeznaczoną do spożycia.

Ochrona zdrowia i ochrona socjalna.

Uregulowano kwestie ochrony zdrowia, opieki medycznej, tryb realizacji badań lekarskich oraz zapewnienie opieki medycznej na statku w różnych sytuacjach, np. wykonywania pracy na statku z uszkodzeniem ciała, chorobą lub na wypadek śmierci marynarza. W trakcie zatrudnienia na statku koszty świadczeń opieki zdrowotnej będzie ponosił armator statku. Wprowadzono rozwiązania dotyczące zabezpieczenia świadczeń zdrowotnych w okresie, gdy marynarze nie będą związani stosunkiem pracy. W ślad za postanowieniami Konwencji MLC, do projektu ustawy wprowadzono przepisy zapewniające marynarzom dostęp do obiektów i urządzeń socjalnych na lądzie.

W umowach o pracę marynarzy będą określone przysługujące im rodzaje świadczeń z zakresu zabezpieczenia społecznego.

Szczególne obowiązki i uprawnienia marynarza i armatora

Określono obowiązki marynarzy związane z bezpieczeństwem żeglugi, w tym np. obowiązki w sytuacji niebezpieczeństwa grożącego pasażerom, ładunkowi lub statkowi. Marynarz będzie zobowiązany dbać o bezpieczeństwo pasażerów, chronić środowisko przed zanieczyszczeniem, dbać o pomieszczenia i ich wyposażenie. Uregulowano kwestie odszkodowań dla marynarzy w przypadku zatonięcia statku lub jego zniszczenia.

Dokumenty MLC oraz inspekcje i kontrole na statku

Konwencja MLC wprowadza system certyfikacji warunków pracy na morzu i związaną z tym odpowiedzialność państwa bandery za certyfikację tych warunków. Statki polskiej bandery będą musiały posiadać: Morski Certyfikat Pracy (lub Tymczasowy Morski Certyfikat) wraz z Deklaracją Zgodności

Procedury wnoszenia i rozpatrywania skarg

Nowym rozwiązaniem jest możliwość wniesienia przez marynarza skargi na warunki pracy i życia na statku. Skarga może być wnoszona do bezpośredniego przełożonego, kapitana statku lub inspektora Inspekcji Państwa Bandery lub Inspekcji Państwa Portu.

Praca na statkach niekonwencyjnych

W związku z tym, że nie wszystkie sprawy regulowane w obecnie obowiązującej ustawie o pracy na morskich statkach handlowych objęte są postanowieniami Konwencji MLC, a ich pominięcie spowodowałoby powstanie poważnej luki w prawie - w projekcie ustawy uregulowano niektóre kwestie związane z pracą na statkach rybackich oraz na statkach pełniących wyłącznie specjalną służbę państwową, w tym m.in. na pełniących stałe pogotowanie ratownicze (prowadzenie akcji poszukiwawczych i ratowniczych) oraz na statkach szkolnych, w aspekcie zawierania stosunku pracy (marynarska umowa o pracę), czasu pracy, wynagrodzenia za pracę oraz ochrony zdrowia, bezpieczeństwa i higieny pracy.

Przewidziano ponadto możliwość zwolnienia marynarzy od podatku dochodowego w przypadku zatrudnienia na statkach morskich o polskiej przynależności eksploatowanych w żegludze międzynarodowej, po przepracowaniu na tych statkach, poza terytorium Polski, więcej niż 183 dni w roku podatkowym.

W projekcie ustawy zawarto przepisy dotyczące kar pieniężnych lub kar grzywny za wykroczenia przeciwko prawom marynarzy lub osób poszukujących pracy na statkach morskich.

* * *

Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie rządowego programu pomocy uczniom w 2015 r. – „Wyprawka szkolna” i wydała rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy finansowej uczniom na zakup podręczników i materiałów edukacyjnych, dokumenty przedłożone przez ministra edukacji narodowej.

Ustanowiony na rok szkolny 2015/2016 program pomocy uczniom „Wyprawka szkolna” kontynuuje poprzednie programy, które od 13 lat realizuje Ministerstwo Edukacji Narodowej

Celem programu jest wyrównywanie szans edukacyjnych i wspieranie rozwoju edukacyjnego uczniów, w tym niepełnosprawnych przez dofinansowanie zakupu podręczników, a także zakupu materiałów edukacyjnych dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, w przypadku gdy jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym. Tym samym program będzie obejmować wszystkich uczniów niepełnosprawnych, z wyjątkiem uczniów niewidomych, dla których podręczniki zapewniono w odrębnym trybie.

Pomoc w formie dofinansowania zakupu podręczników i materiałów edukacyjnych (tj. książek pomocniczych, kart pracy, ćwiczeń rewalidacyjnych, opracowań wykorzystywanych w edukacji przedszkolnej) – jest sposobem wyrównywania szans edukacyjnych uczniów pochodzących z rodzin o niskim statusie ekonomicznym lub uczniów niepełnosprawnych. Od lat najkosztowniejszą pozycją w wydatkach rodziny na wyprawkę szkolną jest zakup podręczników. W roku szkolnym 2014/2015 rodzice wydali przeciętnie 360 zł na podręczniki dla jednego dziecka.

Szacuje się, że ok. 213,3 tys. uczniów, w tym ok. 91,6 tys. posiadających orzeczenie o potrzebnie kształcenia specjalnego, zostanie objętych programem, czyli skorzysta z dofinansowania do zakupu podręczników i materiałów edukacyjnych.

W roku szkolnym 2015/2016 pomoc skierowana zostanie do trzech grup uczniów:

- najmłodszych uczestników edukacji szkolnej – uczniów klas III szkoły podstawowej oraz klas III ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia;

- uczniów, którzy w roku szkolnym 2015/2016 kontynuują naukę według nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego lub podstawy programowej kształcenia w zawodach odpowiednio na poziomie klasy IV technikum;

- uczniów niepełnosprawnych: słabowidzących; niesłyszących; słabosłyszących; z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, w stopniu umiarkowanym lub znacznym; z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją; z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera; z niepełnosprawnościami sprzężonymi, w przypadku gdy jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność wyżej wymieniona.

Podstawą do skorzystania z pomocy przez uczniów niepełnosprawnych będzie posiadanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, o którym mowa w ustawie z 7 września 1991 r. o systemie oświaty.

Zgodnie z programem, uczniowie niepełnosprawni mają prawo do dofinansowania zakupu podręczników do kształcenia ogólnego, w tym podręczników do kształcenia specjalnego lub podręczników do kształcenia w zawodach, dopuszczonych do użytku przez ministra edukacji. Dofinansowanie może także dotyczyć zakupu materiałów edukacyjnych – w przypadku uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, w przypadku gdy jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym.

Pomoc w formie dofinansowania zakupu podręczników i materiałów edukacyjnych będzie przysługiwać:

- uczniom pochodzącym z rodzin, w których dochód na osobę w rodzinie nie przekracza kryterium dochodowego na osobę w rodzinie, o którym mowa w ustawie z 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych, w wysokości obowiązującej na dzień wejścia w życie rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy finansowej uczniom na zakup podręczników i materiałów edukacyjnych (w roku szkolnym 2015/2016 dochód na osobę w rodzinie nie może przekraczać 573 zł);

- uczniom pochodzącym z rodzin niespełniających kryterium dochodowego na osobę w rodzinie, o którym mowa w ustawie z 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych, w przypadkach określonych w ustawie z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, na podstawie decyzji dyrektora szkoły, do której uczęszcza uczeń, uwzględniającej lokalne warunki ekonomiczne i społeczne (np. ciężka choroba, przemoc, alkoholizm lub narkomania w rodzinie);

- uczniom niepełnosprawnym uczęszczającym w roku szkolnym 2015/2016 do szkół: podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych, w tym do szkół specjalnych przysposabiających do pracy dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub do szkół artystycznych.

Zgodnie z programem, wnioski o przyznanie pomocy w formie dofinansowania zakupu podręczników i materiałów edukacyjnych, składa się do dyrektora szkoły, który przekazuje informację o uczniach uprawnionych do objęcia programem do organu prowadzącego szkołę. Dotację otrzymuje gmina, która następnie przekazuje środki na rachunek bankowy szkoły. Dyrektor szkoły dokonuje zwrotu kosztów zakupu podręczników oraz materiałów edukacyjnych – rodzicom uczniów (prawnym opiekunom, rodzicom zastępczym, osobom prowadzącym rodzinny dom dziecka) albo pełnoletniemu uczniowi. Zwrot pieniędzy następuje po przedłożeniu dowodu zakupu, np. faktury VAT lub oświadczenia o zakupie.

Na realizację programu w roku szkolnym 2015/2016 zaplanowano 51 mln zł z budżetu państwa. Środki na realizację programu zostaną przekazane gminom w dwóch transzach, co zapewni ich bardziej racjonalne wydatkowanie (I transza zostanie uruchomiona do 31 lipca 2015 r., druga – do 30 września 2015 r.). W zależności od rodzaju klasy wysokość dofinansowania na jednego ucznia wyniesie od 225 zł (np. dla ucznia III klasy szkoły podstawowej) do 450 zł, a w przypadku zakupu podręczników do kształcenia specjalnego – maksymalnie 770 zł na ucznia.

* * *

Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie ustanowienia rządowego programu wspomagania w latach 2015-2018 organów prowadzących szkoły w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w szkołach „Bezpieczna+” oraz wydała rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków, form i trybu realizacji rządowego programu „Bezpieczna+”, dokumenty przedłożył minister edukacji narodowej.

Rada Ministrów ustanowiła program Bezpieczna+”, który będzie realizowany w latach 2015-2018. Program jest komplementarnym działaniem w stosunku do przedsięwzięć przewidzianych w rządowym programie na lata 2014–2016 „Bezpieczna i Przyjazna Szkoła”. Realizacja programu przyczyni się do podniesienia poziomu bezpieczeństwa w szkołach poprzez działania dotyczące:

podniesienia poziomu kompetencji pracowników szkoły, uczniów i ich rodziców w zakresie bezpiecznego korzystania z cyberprzestrzeni oraz reagowania na zagrożenia, które w niej występują, dotyczy to np.

- opracowania i upowszechnienia rekomendacji w zakresie zabezpieczeń szkolnych sieci komputerowych,

- opublikowania i upowszechnienia materiałów informacyjnych i dydaktycznych dotyczących bezpiecznego funkcjonowania w cyberprzestrzeni,

- podniesienia poziomu kompetencji uczniów, ich rodziców oraz kadry szkół w zakresie bezpiecznego funkcjonowania w cyberprzestrzeni oraz właściwego reagowania na występujące w niej niepożądane zjawiska,kształtowania otwartości i budowania pozytywnego klimatu szkoły jako niezbędnych elementów poprawy bezpieczeństwa szkoły, rozwijania u uczniów kompetencji społecznych oraz umiejętności nawiązywania uczniowskich więzi interpersonalnych poprzez działania umożliwiające podjęcie współpracy z organizacjami i instytucjami zewnętrznymi (np. Państwową Strażą Pożarną, Policją);

podniesienie jakości procedur postępowania w sytuacjach kryzysowych poprzez przegląd stanu bezpieczeństwa szkół, opracowanie i wdrożenie rekomendowanych rozwiązań oraz upowszechnianie wśród wszystkich pracowników szkoły umiejętności rozpoznawania sytuacji zagrożenia oraz postępowania w sytuacjach kryzysowych;

tworzenie warunków do prowadzenia przez powiatowe i miejskie jednostki Państwowej Straży Pożarnej praktycznych zajęć edukacyjnych dla uczniów z zakresu bezpieczeństwa, w tym przeciwpożarowego.

W rozporządzeniu określono sposób podziału środków z budżetu państwa przeznaczonych na realizację programu „Bezpieczna+”. Określono zakres informacji, jakie powinien zawierać wniosek o udzielenie wsparcia oraz terminy składania wniosków. Wnioski będą rozpatrywane przez zespół powołany przez wojewodę. Pozytywnie zaakceptowane wnioski, wraz z podaniem wysokości wsparcia finansowego, zostaną podane do publicznej wiadomości przez wojewodę.

W roku 2015 na realizację programu rząd przeznaczy 15 000 tys. zł. Na każdy kolejny rok zostanie przeznaczone po 20 000 tys. zł, z tego na finansowanie przedsięwzięć realizacji programu „Bezpieczna+” - odpowiednio 4 000 tys. zł w 2015 r. i 6 000 tys. zł w kolejnych latach.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)

kom/ mkz/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 23.06.2015, 16:24
Źródło informacji CIR
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ