Newsletter

Polityka i społeczeństwo

CIR: obradowała Rada Ministrów (komunikat)

21.07.2015, 16:19aktualizacja: 21.07.2015, 16:19

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- CIR informuje:

Podczas dzisiejszych obrad Rada Ministrów przyjęła:

- projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw,

- projekt ustawy o zmianie ustawy o terminach zapłaty w transakcjach handlowych, ustawy Kodeks cywilny oraz niektórych innych ustaw,

- projekt ustawy o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz niektórych innych ustaw,

- projekt ustawy o zmianie ustawy o europejskim ugrupowaniu współpracy terytorialnej,

- projekt ustawy o zmianie ustawy o żegludze śródlądowej,

- projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia oraz niektórych innych ustaw,

- projekt ustawy o wyrobach medycznych oraz niektórych innych ustaw.

Rada Ministrów wydała rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie kostrzyńsko-słubickiej specjalnej strefy ekonomicznej.

Podjęła uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego „Budowa Muzeum Historii Polski w Warszawie”.

* * *

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra finansów.

Głównym celem projektu jest implementacja do porządku krajowego trzech dyrektyw (ich termin wdrożenia upływa z końcem 2015 r.), a także wdrożenie kodeksu postępowania w zakresie dokumentacji cen transakcyjnych.

Do ustaw o podatku dochodowym wprowadzono regulacje dotyczące:

- kompleksowych zasad pozyskiwania i przekazywania informacji o wypłatach odsetek; w ustawie o PIT dodano nowy rozdział 7a (wdrożenie dyrektywy Rady 2014/48/UE z 24 marca 2014 r.);

- dodatkowego warunku, mającego na celu wyłączenie zwolnienia z dochodów z dywidend, jeżeli ich osiągnięcie wynika z fikcyjnych uzgodnień, które służą głównie uzyskaniu nieuzasadnionej korzyści podatkowej (wdrożenie dyrektywy Rady (UE) 2015/121 z 27 stycznia 2015 r.);

- włączenia dwóch spółek prawa rumuńskiego do grupy podmiotów, w stosunku do których zastosowanie znajdą preferencyjne zasady opodatkowania dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych (wdrożenie dyrektywy Rady 2014/86/UE z 8 lipca 2014 r.);

- wyłączenia osób fizycznych nieprowadzących działalności oraz mikroprzedsiębiorców (przychody poniżej 2 mln euro) z obowiązku sporządzania dokumentacji pomiędzy podmiotami powiązanymi oraz zróżnicowania istniejącego już dziś obowiązku dla pozostałych przedsiębiorców:

- poziom podstawowy (local file): dokumentacji wymaga transakcja o wartości od 50 tys euro (dla przychodów 2 mln euro) do 500 tys euro (dla przychodów powyżej 100 mln euro);

- poziom grupy kapitałowej (master file): dodatkowe informacje o grupie podmiotów powiązanych przy przychodach powyżej 20 mln euro;

- poziom zagregowany (country-by-country reporting) – sprawozdanie o wysokości dochodów i zapłaconego podatku oraz miejscach prowadzenia działalności przez międzynarodową grupę kapitałową, dotyczy podmiotów krajowych, których skonsolidowane przychody w poprzednim roku podatkowym przekroczyły 750 mln euro.

Zmiany te wynikają z kodeksu postępowania w zakresie dokumentacji cen transakcyjnych dla państw członkowskich UE oraz opublikowanych we wrześniu 2014 r. wytycznych OECD dotyczących dokumentacji cen transakcyjnych (Action 13).

Zmienione przepisy zapewnią zgodność prawa krajowego z prawem UE. Zwiększy się ponadto zakres wymiany informacji pomiędzy państwami członkowskimi (wdrożenie dyrektywy 2014/48/UE), co może skutkować ujawnieniem dochodów dotychczas niewykazywanych.

Wprowadzenie dodatkowego warunku stosowania zwolnienia dla dywidend zapobiegnie unikaniu lub uchylaniu się od opodatkowania przez podatników w przypadkach stosowania fikcyjnych uzgodnień, które nie odzwierciedlają rzeczywistości gospodarczej.

Zgodnie z projektem nowelizacji ustawy, aby zastosować zwolnienie (tj. wypłacić dochód z dywidendy bez pomniejszenia go o zryczałtowany podatek dochodowy) płatnik będzie musiał otrzymać od podmiotu, na rzecz którego wypłacana jest dywidenda, oświadczenie, że w stosunku do tej należności nie mają zastosowania przepisy wyłączające zwolnienie w przypadku stosowania fikcyjnych uzgodnień, które nie odzwierciedlają rzeczywistości gospodarczej. Jeżeli odbiorca dywidendy nie złoży takiego oświadczenia, wówczas podmiot wypłacający dywidendę zobowiązany jest pobrać podatek. Weryfikacja zgodności oświadczenia z prawdą następuje natomiast w drodze kontroli. Jeżeli organ podatkowy wykaże, że złożone przez odbiorcę dywidend płatnikowi oświadczenie jest fałszywe, wówczas określi zobowiązanie podatkowe, odmawiając zastosowania zwolnienia do wypłaconych dywidend.

W przypadku dywidend otrzymywanych przez polskich rezydentów z zagranicy, weryfikacja spełnienia wprowadzanego warunku odbywać się będzie również w drodze kontroli organów podatkowych. Oświadczenie w tym przypadku nie jest składane, gdyż płatnikiem dochodu jest nierezydent.

Osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej oraz mikroprzedsiębiorstwa zostaną wyłączone z obowiązku sporządzenia dokumentacji pomiędzy podmiotami powiązanymi. Dla pozostałych przedsiębiorców przewidziano zróżnicowanie zakresu wymaganej dokumentacji w zależności od wielkości przedsiębiorcy oraz wielkości transakcji przeprowadzanych z podmiotami powiązanymi. Generalnie zmiany skutkują zmniejszeniem obciążeń administracyjnych.

Dostosowanie wymogów dokumentacji pomiędzy podmiotami powiązanymi do standardów międzynarodowych pozwoli usprawnić kontrolę tych podmiotów w celu ograniczenia zjawiska przenoszenia dochodów do innych jurysdykcji podatkowych.

* * *

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o terminach zapłaty w transakcjach handlowych, ustawy Kodeks cywilny oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra gospodarki.

Projekt nowelizacji ustawy z jednej strony uzupełnia wdrożenie do polskiego porządku prawnego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 20011/7/UE dotyczącej zwalczania opóźnień w płatnościach w transakcjach handlowych, z drugiej - wprowadza ujednolicony mechanizm naliczania odsetek w obrocie cywilnoprawnym.

Najważniejsze zmiany dotyczą:

- wprowadzenia (wynikającego wprost z dyrektywy) mechanizmu obliczania odsetek za opóźnienie w obrocie profesjonalnym, będzie to stopa referencyjna NBP plus 8 punktów procentowych;

- nowego mechanizmu naliczania odsetek ustawowych z Kodeksu cywilnego oraz zróżnicowanie wysokości tych odsetek: odsetki kapitałowe, czyli suma stopy referencyjnej NBP i 3 punkty procentowe; odsetki za opóźnienie – suma stopy referencyjnej NBP i 5 punktów procentowych;

- nowego mechanizmu naliczania odsetek maksymalnych, które stanowić będą dwukrotność odpowiednio – odsetek ustawowych (kapitałowych) lub odsetek ustawowych za opóźnienie.

Projekt dostosowuje również część pojęć do brzmienia dyrektywy oraz doprecyzowuje te przepisy, które wywołują trudności w praktycznym stosowaniu (np. naliczanie tzw. rekompensaty w sytuacji wystawiania wielu faktur w ramach jednej umowy).

Zaproponowane zmiany w ustawie o terminach zapłaty w transakcjach handlowych umożliwią większą ochronę wierzycieli i przyczynią się do zmniejszenia zatorów płatniczych, zwiększając dyscyplinę płatniczą. Ujednolicony zaś i uproszczony system naliczania odsetek w całym obrocie cywilnoprawnym ułatwi korzystanie z projektowanych przepisów adresatom norm prawnych.

Istotną kwestią jest utrzymanie wysokości odsetek na odpowiednim poziomie. Relacja między odsetkami kapitałowymi i za opóźnienie będzie stała: odsetki za opóźnienie będą wyższe od odsetek kapitałowych. Taka sama relacja zostanie zachowana między odsetkami maksymalnymi kapitałowymi a maksymalnymi za opóźnienie. Zaakcentowana tym samym zostanie funkcja sankcyjna odsetek za opóźnienie.

Ponadto, odsetki ustawowe za opóźnienie w zapłacie w obrocie profesjonalnym będą wyższe niż w obrocie konsumenckim. W obrocie profesjonalnym funkcja sankcyjna powinna być bowiem szczególnie wyraźnie zaakcentowana, aby wzmacniać pożądane postawy płatnicze w obrocie gospodarczym.

Zaproponowane zmiany umożliwią większą ochronę wierzycieli i przyczynią się do zmniejszenia zatorów płatniczych, zwiększając dyscyplinę płatniczą. Ujednolicony zaś i uproszczony system naliczania odsetek w obrocie cywilnoprawnym ułatwi korzystanie z projektowanych przepisów adresatom norm prawnych. Uporządkowanie odsetek w obrocie cywilnoprawnym pozytywnie wpłynie na relacje w życiu społeczno-gospodarczym. Zgodnie z projektem – w razie wzrostu stóp procentowych ustalanych przez Radę Polityki Pieniężnej – wzrost poziomu odsetek maksymalnych będzie zbliżony do wzrostu stóp rynkowych. Nowy mechanizm ograniczy zatem ryzyko spirali zadłużenia w przyszłości. Zaproponowany mechanizm powoduje, że ten wzrost lub spadek jest łagodny, a nie gwałtowny.

* * *

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedłożony przez ministra gospodarki.

Proponowane rozwiązania dotyczą Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) i upraszczają procedury administracyjne.

System został uruchomiony przez Ministerstwo Gospodarki 1 lipca 2011 r. Dzięki niemu przedsiębiorcy (osoby fizyczne) mogą rejestrować swoją działalność (przez internet), zmieniać dane, a także sprawdzać informacje o innych osobach prowadzących działalność gospodarczą.

Po roku obowiązywania regulacji dotyczących CEIDG, zaproponowano rozwiązania, które przede wszystkim zwiększą bezpieczeństwo obrotu gospodarczego. Chodzi o:

- Uproszczenie procedury wykreślania i dokonywania sprostowań wpisów w CEIDG.

Wykreślenie wpisów z CEIDG ma następować bez wszczynania postępowania administracyjnego i wydawania postanowienia lub decyzji ministra gospodarki: dotyczy to np. wpisów z powodu zgonu przedsiębiorcy, upływu 24-miesięcznego okresu zawieszenia działalności gospodarczej oraz z powodu orzeczenia prawomocnego zakazu prowadzenia działalności. Gminy będą mogły również „poprawiać” błędy powstałe przy przekształcaniu wniosku o wpis z formy papierowej na elektroniczną. Takie rozwiązanie skróci czas oczekiwania na wykreślenie/sprostowanie wpisów w CEIDG oraz poprawi jakość danych zawartych w rejestrze.

- Uproszczenie i ujednolicenie zasad uzyskiwania zaświadczeń o wpisie z CEIDG.

Udostępnianie danych przez CEIDG będzie się odbywać elektronicznie i zgodnie z zasadami określonymi w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej. Przedsiębiorca będzie mógł uzyskać z CEIDG zaświadczenie zawierające dane dotyczące adresu jego zamieszkania oraz innych danych niejawnych (np. PESEL).

- Poszerzenie zakresu danych zawartych we wpisie do CEIDG.

Dane będą uzupełnione m.in. o informacje dotyczące np. przedstawiciela ustawowego. Przedsiębiorca będzie decydował o podaniu numeru telefonu (on sam zdecyduje czy chce, by numer był widoczny we wpisie, czy ma tylko służyć do kontaktów z administracją publiczną). Będzie można także zamieścić informację o dacie trwałego zaprzestania działalności gospodarczej.

Wprowadza się także możliwość dołączenia do wniosku o wpis do CEIDG danych niezbędnych do zgłoszenia przedsiębiorcy i jego rodziny do ubezpieczenia społecznego/zdrowotnego. Umożliwi to przedsiębiorcom złożenie z jednym wnioskiem o wpis do CEIDG również tych informacji i przekazanie ich elektronicznie do ZUS/KRUS. Obecnie takich zgłoszeń dokonuje się w wybranym oddziale ZUS/KRUS.

- Ograniczenie zakresu danych podawanych przez przedsiębiorcę we wniosku o zmianę wpisu w CEIDG w sytuacji zawieszenia działalności gospodarczej.

Przedsiębiorca, który zdecyduje się na zawieszenie działalności gospodarczej, we wniosku o zmianę wpisu w CEIDG nie będzie musiał jeszcze raz podawać wszystkich danych adresowych związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą.

- Ułatwienia w dochodzeniu przez wierzycieli roszczeń od przedsiębiorców wpisanych do CEIDG.

Dodano przepis zobowiązujący przedsiębiorcę do posiadania tytułu prawnego do nieruchomości, których adresy podaje we wpisie do CEIDG. Wpis do rejestru musi zawierać także adres do doręczeń jako adres rodzący skutki administracyjne i sądowe. Ułatwi to dochodzenie przez wierzycieli roszczeń od przedsiębiorców wpisanych do tego sytemu. Wpis adresu do doręczeń ma duże znaczenie w doręczania pism w ramach postępowań administracyjnych.

- Umożliwienie „rezygnacji” z wpisu w CEIDG przed rozpoczęciem działalności gospodarczej.

Jeśli przedsiębiorca, wpisując się do CEIDG, poda przyszłą datę rozpoczęcia działalności gospodarczej, to do czasu, kiedy ten termin nadejdzie, będzie mógł zrezygnować z wpisu i wówczas jego dane nie będą publikowane w CEIDG. Według prawa, osoba taka nie jest przedsiębiorcą (nie rozpoczęła wykonywania działalności gospodarczej), a CEIDG jest rejestrem przedsiębiorców.

Przyjęte rozwiązania zwiększają bezpieczeństwo obrotu gospodarczego poprzez m.in. lepszą wiarygodność i poprawność informacji zawartych w CEIDG (dopisywanie numerów NIP, PESEL czy REGON-u spółki), uproszczenie procedury sprostowań lub wykreśleń z rejestru oraz ułatwienia w dochodzeniu przez wierzycieli roszczeń wobec przedsiębiorców wpisanych do CEIDG.

* * *

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o europejskim ugrupowaniu współpracy terytorialnej, przedłożony przez ministra infrastruktury i rozwoju.

W projekcie nowelizacji ustawy uregulowano zasady tworzenia i funkcjonowania europejskich ugrupowań współpracy terytorialnej (EUWT) oraz zasady prowadzenia ich rejestru w celu wykonania rozporządzenia wspólnotowego nr 1082/2006 w sprawie EUWT.

EUWT jest instrumentem prawnym wprowadzonym przez Unię Europejską, który ma ułatwić współpracę terytorialną i służyć wzmacnianiu spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej UE. W każdym EUWT uczestniczą partnerzy z co najmniej dwóch państw.

Rejestr wszystkich istniejących EUWT prowadzi Komitet Regionów. Do końca 2013 r. w Unii Europejskiej zarejestrowano 45 ugrupowań, w tym 3 EUWT z udziałem polskich podmiotów: Środkowoeuropejski Korytarz Transportowy, Tatry i Tritia.

W projekcie nowelizacji ustawy:

- doprecyzowano zasady zakładania i przystępowania do EUWT i jego funkcjonowania (wprowadzone zmiany skrócą czas potrzebny na utworzenie ugrupowania przez szczegółowe określenie zasad współpracy MSZ i innych resortów w trakcie zakładania EUWT);

- wprowadzono mechanizm tzw. milczącej zgody na przystąpienie do EUWT;

- określono zasady postępowania w przypadku zamiany konwencji EUWT;

- doprecyzowano regulacje dotyczące prowadzenia rejestru EUWT w Polsce (rejestr będzie jawny i prowadzony przez ministra spraw zagranicznych w postaci elektronicznej).

Rozszerzono katalog potencjalnych członków EUWT o przedsiębiorstwa publiczne i realizujące usługi o ogólnym interesie gospodarczym, co oznacza, że więcej podmiotów będzie mogło uczestniczyć w EUWT. Procedura przystępowania do EUWT tych podmiotów będzie analogiczna do stosowanej wobec jednostek samorządu terytorialnego. Wprowadzono katalog informacji, które EUWT będą musiały przekazywać do MSZ, przed wpisaniem do rejestru.

Zgodnie z projektem noweli ustawy, w odniesieniu do polskich podmiotów zgodę na przystąpienie do EUWT ma wyrażać: w przypadku członkostwa Polski lub władz na szczeblu krajowym – Rada Ministrów (w uchwale), a w przypadku pozostałych podmiotów, w szczególności jednostek samorządu terytorialnego – minister spraw zagranicznych, w uzgodnieniu z ministrami: spraw wewnętrznych, finansów publicznych oraz infrastruktury i rozwoju (w decyzji administracyjnej).

Europejskie ugrupowania współpracy terytorialnej (EUWT) umożliwiają realizację wspólnych projektów i prowadzenie międzynarodowych działań przez podmioty z państw UE

* * *

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o żegludze śródlądowej, przedłożony przez ministra infrastruktury i rozwoju.

Do projektu nowelizacji ustawy włączono przepisy wynikające z prawa unijnego (dyrektywy Komisji 2012/48/UE i 2013/49/UE), które dotyczą usprawnienia zadań wykonywanych przez organy żeglugi śródlądowej.

Określono, że w składzie komisji inspekcyjnej, powoływanej przez dyrektora urzędu żeglugi śródlądowej, specjalista ds. nautyki powinien legitymować się patentem żeglarskim kapitana żeglugi śródlądowej, uprawniającym do kierowania statkiem, który podlega inspekcji.

W projekcie nowelizacji ustawy określono zasady otrzymywania, przechowywania i przekazywania informacji o statkach przekazywanych przez dyrektorów urzędów żeglugi śródlądowej. Przewidziano, że elektroniczna baza danych statków będzie prowadzona przez dyrektora Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie. Informacje z bazy będą przekazywane do elektronicznego rejestru prowadzonego przez Komisję Europejską, organom państwowym w Polsce, państwom trzecim oraz organizacjom międzynarodowym.

* * *

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra zdrowia.

Wprowadzono podstawy prawne niezbędne do wdrożenia ogólnokrajowego systemu teleinformatycznego w ochronie zdrowia: Elektronicznej Platformy Gromadzenia, Analizy i Udostępniania zasobów cyfrowych o zdarzeniach medycznych (Platforma P1). System ten umożliwi pacjentowi dostęp do elektronicznej dokumentacji medycznej, w tym m.in. e-recepty, e-skierowania, e-zlecenia oraz Internetowego Konta Pacjenta. Zmiany i doprecyzowania przepisów dotyczą nie tylko ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia, ale także kilkunastu innych ustaw. Nowe regulacje usprawnią funkcjonowanie systemu ochrony zdrowia.

Przepisy projektowanej ustawy wprowadzają także korekty w procedurach już funkcjonujących, które dotyczą kształcenia lekarzy, lekarzy dentystów, diagnostów laboratoryjnych, farmaceutów i ratowników medycznych. Ma to związek z wprowadzeniem Systemu Monitorowania Kształcenia Pracowników Medycznych. Chodzi o umożliwienie elektronicznego przepływu i obrotu informacjami oraz dokumentacją na każdym etapie kształcenia medycznego.

Najważniejsze proponowane rozwiązania:

Internetowe Konto Pacjenta (IKP)

IKP – to bezpłatna aplikacja internetowa, dzięki której każdy pacjent otrzyma dostęp do swojej historii leczenia, elektronicznej dokumentacji medycznej oraz informacji o zrealizowanych usługach medycznych od momentu założenia konta.

Na tym koncie będą informacje o wystawionych e-receptach, e-skierowaniach, e-zleceniach i e-zwolnieniach oraz odbytych przez pacjenta wizytach i zabiegach. Za pomocą IKP będzie można również złożyć deklarację wyboru lekarza i pielęgniarki POZ. Dostęp do wyników badań i innych dokumentów będzie miał też lekarz. Przy czym to pacjent zdecyduje, które z nich i jakiemu lekarzowi udostępni.

Jednocześnie możliwość elektronicznego udostępniania dokumentacji medycznej, np. wyników badań diagnostycznych, spowoduje, że pacjenci nie będą musieli już osobiście pojawiać się w placówce, w której wykonano badanie i prosić o jego kopię. Dokumenty będą przesyłane bezpośrednio między placówkami medycznymi, oczywiście za zgodą pacjenta.

Korzystanie z IKP przez pacjenta będzie dobrowolne. IKP zacznie działać już w tym roku.

Recepta elektroniczna oraz elektroniczne skierowanie i zlecenie

Recepta w postaci elektronicznej ma być powszechnie obowiązująca. Jednak w niektórych sytuacjach, wskazanych w ustawie, będzie można stosować recepty papierowe, np. w przypadku braku dostępu do Platformy P1 i recept weterynaryjnych oraz dla osoby o nieustalonej tożsamości. Wskazano zakres danych, jakie powinny znaleźć się na recepcie.

Do realizacji recepty w postaci elektronicznej wystarczy podanie w aptece kodu dostępu (zostanie przekazany SMS-em na telefon komórkowy lub na e-mail) oraz numeru PESEL (lub numeru innego dokumentu potwierdzającego tożsamość). Pacjent będzie mógł uzyskać wydruk informacyjny o wystawieniu recepty w postaci elektronicznej i lekach na niej przepisanych. W ten sposób zostanie rozwiązany problem nieczytelnych recept.

Wprowadzenie e-zleceń na wyroby medyczne (np. pieluchy dla osoby dorosłej) spowoduje m.in. brak konieczności wizyty pacjenta w oddziale NFZ w celu potwierdzenia uprawnień. E-zlecenie zostanie wysłane przez lekarza elektronicznie do NFZ, który dokona jego weryfikacji, a następnie prześle pacjentowi informację, np. SMS-em, o możliwości zrealizowania zlecenia.

Z kolei e-skierowanie powinno przyczynić się do zmniejszenia kolejek do specjalistów, ponieważ uniemożliwi zapisywanie się do danego specjalisty w kilku różnych poradniach. Pacjent nie będzie musiał już też dostarczać do przychodni oryginału papierowego skierowania. Na wizytę będzie mógł się umówić telefonicznie przez podanie kodu dostępu oraz numeru dokumentu potwierdzającego tożsamość.

Możliwość elektronicznego wystawiania recept, zleceń i skierowań oraz prowadzenia całej indywidualnej dokumentacji medycznej powstanie po wejściu w życie ustawy oraz uruchomieniu Platformy P1, tj. jeszcze w tym roku, natomiast obligatoryjność postaci elektronicznej zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2018 r.

* * *

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o wyrobach medycznych oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra zdrowia.

Projekt nowelizacji ustawy wdraża europejskie dyrektywy medyczne. Przepisy ustawy dotyczą obrotu i używania wyrobów medycznych, odnoszą się też do działających w tym obszarze podmiotów i organów nadzoru. Jednolite zasady w tej dziedzinie stanowią, że odpowiedzialność za bezpieczeństwo wyrobów ponosi ich wytwórca, a bezpośredni nadzór na etapie projektowania i wytwarzania wyrobów sprawują niezależne jednostki notyfikowane, które są wyznaczane i nadzorowane przez właściwe organy państw członkowskich (w Polsce minister zdrowia). Rejestrację i nadzór nad rynkiem wyrobów medycznych sprawuje Prezes Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych.

Projektowane zmiany dotyczą wyznaczania i nadzoru jednostek notyfikowanych, zgłaszania danych o wyrobach i ich wytwórcach oraz systemu nadzoru nad rynkiem wyrobów medycznych, którym objęto także sprzedaż wysyłkową wyrobów (przez Internet). Projekt wprowadza też zmiany w przepisach kilku ustaw związanych z wyrobami medycznymi (m.in. w Prawie farmaceutycznym, ustawie o Inspekcji Weterynaryjnej, ustawie o Urzędzie Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych). Inne przepisy mają charakter precyzujący, porządkujący lub uzupełniający stan dotychczasowy.

Sprawy związane z wyznaczaniem, oceną wniosków o autoryzację, nadzorem i kontrolą jednostek notyfikowanych będą należały do ministra zdrowia (przy współpracy Prezesa Urzędu Rejestracji). W zakresie zgłoszeń i powiadomień o wprowadzeniu wyrobu medycznego w celu jego używania na terytorium Polski przewidziano rezygnację z opłat za powiadomienie o sprowadzeniu wyrobu do Polski. Wytwórcom wyrobów wykonanych indywidualnie dla pacjenta (np. protetycy, optycy) ułatwiono dokonywanie zgłoszeń.

Zmiany dotyczące badań klinicznych z wyrobami medycznymi zwiększają bezpieczeństwo uczestników i ułatwiają procedury wydawania pozwoleń na te badania. Uproszczono także przepisy dotyczące sankcji karnych za niespełnianie wymagań ustawy.

* * *

Rada Ministrów wydała rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie kostrzyńsko-słubickiej specjalnej strefy ekonomicznej, przedłożone przez ministra gospodarki.

Do kostrzyńsko-słubickiej sse zostaną włączone grunty publiczne, które położone są w: Nowej Soli, Czerwieńsku, Krośnie Odrzańskim, Sulechowie, Gnieźnie i Kwilczu, a grunty prywatne w Żarach. Sprostowano ponadto oznaczenia obrębu ewidencyjnego w podstrefie Wągrowiec oraz zmieniono określenia miejsca położenia Kompleksu 2 w podstrefie Zielona Góra.

W efekcie zmian powierzchnia strefy wyniesie ok. 1 878,8790 ha.

Zmienione granice kostrzyńsko-słubickiej sse stworzą odpowiednie warunki do realizacji nowych inwestycji, w wyniku których może powstać – w perspektywie kilku najbliższych lat – ok. 4 700 nowych miejsc pracy. Nakłady inwestycyjne to ok. 980 mln zł.

* * *

Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego „Budowa Muzeum Historii Polski w Warszawie”, przedłożoną przez ministra kultury i dziedzictwa narodowego.

Rząd ustanowił program wieloletni, który umożliwi sfinansowanie budowy stałej siedziby Muzeum Historii Polski w Warszawie. Program będzie realizowany w latach 2016-2019 i zostanie sfinansowany z budżetu państwa kwotą 310 mln zł.

Do podpisania aktu powołania muzeum i nadania mu statutu doszło w 2006 r. Tymczasowa siedziba muzeum mieści się przy ulicy Senatorskiej 35. Brak stałej siedziby uniemożliwia placówce zorganizowanie wystawy stałej oraz pełną realizację zadań jako państwowej instytucji kultury.

Gmach muzeum zostanie wzniesiony na terenie Cytadeli Warszawskiej. Zajmie główne miejsce na terenie Cytadeli w zespole muzealnym obok: Muzeum Wojska Polskiego, Muzeum X Pawilonu i Muzeum Katyńskiego.

Budynek z powierzchnią ok. 24 tys. m2 będzie jednym z najnowocześniejszych w Polsce. Cechą wyróżniającą wystawę stałą będzie harmonijne połączenie elementów multimedialnych z tradycyjnymi formami przekazu. Przewidziana jest prezentacja eksponatów oryginalnych lub replik, przestrzenne instalacje odwołujące się do ważnych historycznych miejsc, stanowiska interaktywne, teksty w formie tradycyjnej. Ekspozycja stała zajmie powierzchnię ok. 7000 m2, a na organizację wystaw czasowych zostanie przeznaczone ok. 1500 m2. Ekspozycje muzealne będą dostępne dla osób niepełnosprawnych: niewidzących i słabowidzących oraz z dysfunkcją intelektualną i ruchową. Otwarcie stałej siedziby muzeum zaplanowano na listopad 2018 r.

Muzeum Historii Polski to jedno z najważniejszych przedsięwzięć w dziedzinie polityki pamięci i polityki historycznej. Ma prezentować zagadnienia kluczowe dla państwowości i historii Polski w perspektywie długookresowej. Jego zadaniem jest promowanie polskiego dziedzictwa historycznego w świecie, a także dotarcie do jak największej liczby osób ciekawych historii i losów naszego państwa oraz przyciągnięcie i zainteresowanie tą tematyką ludzi młodych. Muzeum ma być centrum nowoczesnej edukacji historycznej, patriotycznej i obywatelskiej. Placówka, oprócz prowadzenia badań dotyczących dziejów Polski, powinna stać się ośrodkiem głębszej myśli i refleksji o polskiej historii.

Muzeum Historii Polski będzie jedną z najważniejszych i najlepiej rozpoznawalnych instytucji kultury w Polsce o rocznej liczbie odwiedzających przekraczającej 500 tys. osób. Powinno dołączyć do innych nowoczesnych placówek muzealnych cieszących się duża renomą w kraju i za granicą: Muzeum Powstania Warszawskiego, Muzeum Historii Żydów Polskich i Europejskiego Centrum Solidarności.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)

kom/ ksi/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 21.07.2015, 16:19
Źródło informacji CIR
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ