Newsletter

Polityka i społeczeństwo

CIR: po posiedzeniu Rady Ministrów (komunikat)

24.03.2015, 15:32aktualizacja: 24.03.2015, 15:32

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- CIR informuje:

Podczas dzisiejszych obrad rząd przyjął:

- projekt ustawy Prawo konsularne,

- projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych,

- projekt ustawy o zmianie ustawy o języku polskim oraz ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych z autopoprawką,

- założenia do projektu ustawy o rewitalizacji.

* * *

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy Prawo konsularne, przedłożony przez ministra spraw zagranicznych.

W projekcie ustawy kompleksowo uregulowano problematykę konsularną, w tym zasady powoływania konsulów, funkcje i czynności konsularne, zasady postępowania przed konsulem, opłaty konsularne oraz działalność konsulów honorowych.

Nowa ustawa zastąpi regulację z 1984 r. o funkcjach konsulów Rzeczypospolitej Polskiej, która nie spełnia wymogów konstytucyjnych.

Najistotniejszą nowością jest uregulowanie w akcie rangi ustawowej trybu postępowania przed konsulem (przewidziano odformalizowany tryb tego postępowania).

Jednocześnie, uwzględniając specyfikę pracy konsula, zadbano o zapewnienie stronie właściwych gwarancji w postępowaniu (uregulowano zasady nadzoru nad konsulem, tryb odwoławczy oraz wprowadzono instytucję wznowienia postępowania).

Rozwiązania proponowane w nowej ustawie zasadniczo utrzymują obecny zakres funkcji i czynności konsularnych (zadania konsula nie ulegną większym zmianom). Podkreślone są jednak jego funkcje interwencyjne i ochronne. Wskazano również sytuacje, kiedy konsul może odmówić wykonania czynności konsularnych.

Wprowadzono pojęcie pomocy konsularnej. Będzie to pomoc udzielana obywatelowi polskiemu, np. w razie poważnego wypadku lub ciężkiej choroby, aresztowania lub zatrzymania, aktu przemocy czy w sytuacji konieczności nagłego powrotu do Polski (jeśli nie ma on na to środków finansowych).

W projekcie ustawy określono też zadania konsula w przypadku wystąpienia w jego okręgu zdarzeń mogących powodować zagrożenie dla zdrowia i życia lub bezpieczeństwa obywateli polskich. Nowe przepisy zobowiązują go do podejmowania działań mających na celu wsparcie bezpiecznego i sprawnego opuszczenia przez nich zagrożonego obszaru.

Projekt ustawy przewiduje także, że polski konsul ma udzielać pomocy konsularnej obywatelowi innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, które nie ma przedstawicielstwa dyplomatycznego lub urzędu konsularnego na terytorium państwa przyjmującego.

Ustawa wyczerpująco reguluje też kwestie związane z powoływaniem i działalnością konsulów honorowych.

Kompleksowo zdefiniowano również, po raz pierwszy na gruncie prawa krajowego, pojęcia: urzędu konsularnego, urzędnika i pracownika konsularnego. Nowością jest wskazanie warunków, jakie musi spełnić kandydat na urzędnika konsularnego. Ustanowiono katalog tytułów konsularnych nadawanych przez dyrektora generalnego służby zagranicznej z uwzględnieniem stopnia dyplomatycznego posiadanego przez urzędnika konsularnego.

Ustawa ma wejść w życie po 3 miesiącach od daty jej ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

* * *

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych, przedłożony przez ministra pracy i polityki społecznej.

Od 2016 r. rodzina otrzymująca zasiłki rodzinne wraz z dodatkami, w przypadku uzyskania dochodu powodującego przekroczenie progu uprawniającego do takich świadczeń, nie utraci do nich prawa. Świadczenia te będą jedynie stopniowo obniżane wraz ze wzrostem dochodu. W 2016 r. z regulacji tej będzie mogło skorzystać ok. 160 tys. rodzin.

Rozwiązanie to oznacza spełnienie obietnicy złożonej przez premier Ewę Kopacz w exposé, w którym zapowiedziała wprowadzenie zasady „złotówka za złotówkę”.

Obecnie, co do zasady, gdy rodzina przekroczy próg dochodowy (574 zł na osobę w rodzinie i 664 zł na osobę w rodzinie z dzieckiem niepełnosprawnym) choćby o złotówkę – traci prawo do zasiłków rodzinnych wraz z dodatkami. Po zmianach świadczenia te nie będą już odbierane, ale stopniowo obniżane wraz ze wzrostem dochodu. Za każde przekroczenie progu dochodowego o 1 zł, łączna kwota świadczeń przysługujących rodzinie będzie pomniejszana o 1 zł. W praktyce oznacza to, że świadczenia te będą obniżane o taką kwotę, o jaką przekroczą próg dochodowy.

Regulacja „złotówka za złotówkę” ma dotyczyć zasiłków rodzinnych i dodatków do nich otrzymywanych z tytułów: urodzenia dziecka, opieki nad dzieckiem w okresie korzystania z urlopu wychowawczego, samotnego wychowywania dziecka, wychowywania dziecka w rodzinie wielodzietnej, kształcenia i rehabilitacji dziecka niepełnosprawnego, rozpoczęcia roku szkolnego, podjęcia nauki przez dziecko w szkole poza miejscem zamieszkania.

Przepisy te powinny zachęcić rodziców do podejmowania zatrudnienia bez obawy, że utracą prawo do zasiłków rodzinnych wraz z dodatkami, gdy ich sytuacja finansowa się poprawi.

Proponowane rozwiązania wpisują się w konsekwentnie realizowaną przez rząd politykę prorodzinną.

* * *

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o języku polskim oraz ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, przedłożony przez ministra nauki i szkolnictwa wyższego.

Nowe przepisy umożliwią większej liczbie osób przystępowanie do egzaminów poświadczających znajomość języka polskiego jako obcego. Przygotowane regulacje są adresowane do zagranicznych partnerów gospodarczych, cudzoziemców – kandydatów na studia, osób, które wiążą swoją działalność lub karierę zawodową z Polską, w tym ubiegających się o obywatelstwo polskie. Nowe przepisy ułatwią tym osobom uzyskanie urzędowego poświadczenia znajomości języka polskiego jako obcego.

Obecny system przeprowadzania egzaminów z języka polskiego jako obcego jest niewystarczający. Aktualnie egzaminy takie przeprowadza Państwowa Komisja Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego. Po zmianach system ten zostanie zdecentralizowany.

W miejsce obecnej komisji zostanie powołana Komisja do spraw Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego. Zasadnicza zmiana polega jednak na możliwości przyznania uprawnień do przeprowadzania egzaminów z języka polskiego jako obcego: 1) polskim lub zagranicznym szkołom wyższym prowadzącym studia z zakresu filologii polskiej, 2) polskim lub zagranicznym podmiotom, które od co najmniej trzech lat prowadzą lektoraty lub zajęcia z nauczania języka polskiego lub języka polskiego jako obcego albo inne zajęcia dydaktyczne (chodzi np. o szkoły językowe, instytuty i szkoły polskie za granicą).

Uprawnienia te będą nadawane przez ministra nauki i szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii komisji. Pierwsze uprawnienia będą przyznawane na 2 lata, kolejne na okres nie dłuższy niż 5 lat. Rozwiązanie to zapewni okresową ocenę działalności podmiotów uprawnionych do organizowania egzaminów i zapewni ich należyty poziom. Podmiot uprawniony do organizowania egzaminów będzie rejestrował osoby zainteresowane przystąpieniem do nich i wprowadzał ich dane do elektronicznej bazy prowadzonej przez komisję.

Lista podmiotów uprawnionych do organizowania egzaminów oraz informacje o terminach i miejscach ich przeprowadzania będą publikowane w BIP na stronie ministra nauki i szkolnictwa wyższego.

Po decentralizacji systemu Komisja do spraw Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego zajmie się jego koordynacją oraz nadzorem nad prawidłowym przebiegiem egzaminów, a w szczególności oceną realizacji egzaminów i działalności komisji egzaminacyjnych (np. w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, będzie mogła wydawać zalecenia podmiotom uprawnionym). W określonych sytuacjach komisja będzie mogła też cofać uprawnienia do przeprowadzania egzaminów. Ma także dokonywać okresowej analizy funkcjonowania całego systemu i formułować rekomendacje w tym zakresie. O przeprowadzenie takiej analizy będzie mógł wnioskować do komisji minister nauki i szkolnictwa wyższego.

Wskazano również sytuacje, kiedy certyfikat znajomości języka polskiego jako obcego będzie można uzyskać bez konieczności zdawania egzaminu.

Przewidziano także dodatkowe poziomy biegłości językowej (obecnie są trzy: podstawowy, średnio-ogólny i zaawansowany), czyli możliwe będzie uzyskanie certyfikatu na 6 poziomach: A1, A2, B1, B2, C1, C2. Jest to zgodne z Europejskim Systemem Opisu Kształcenia Językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, przewidującym sześć poziomów znajomości języków. Rozwiązanie to powinno ułatwić np. międzyuczelnianą wymianę studentów.

Dla dzieci i młodzieży przewidziano możliwość uzyskania certyfikatu na poziomach: A1, A2, B1, B2.

Nowe przepisy zapewnią spójność polskiego systemu poświadczania znajomości języka polskiego z międzynarodowymi wymogami dotyczącymi certyfikacji znajomości języków obcych. W efekcie zwiększy się mobilność zawodowa i edukacyjna osób, dla których polski jest językiem obcym.

Proponowane regulacje powinny wejść w życie po upływie miesiąca od dnia ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

* * *

Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o rewitalizacji, przedłożone przez ministra infrastruktury i rozwoju.

Na terenie wielu dużych i małych miast, a także w gminach wiejskich, znajdują się obszary zdegradowane, charakteryzujące się zniszczoną, zaniedbaną infrastrukturą mieszkaniową, gorszą jakością przestrzeni publicznej, wieloma problemami społecznymi, upadkiem gospodarczym, itd. Są to najczęściej tereny śródmiejskie, stare dzielnice mieszkaniowe, tereny poprzemysłowe, okolice po zlikwidowanych połączeniach kolejowych (dworce, bocznice kolejowe z infrastrukturą), tereny po nie działających już portach czy nieczynnych obiektach wojskowych. Miejsca takie generują często występowanie negatywnych zjawisk, takich jak np.: bezrobocie, ubóstwo, przestępczość, problemy edukacyjne, brak uczestnictwa w życiu publicznym i kulturze, zniszczenie środowiska naturalnego, niski poziom obsługi komunikacyjnej czy brak terenów publicznych.

Założenia do projektu ustawy o rewitalizacji zawierają propozycje kompleksowych rozwiązań, które będą służyć „ożywieniu” obszarów zdegradowanych, przywróceniu im użyteczności lub zmianie ich funkcji oraz poprawie ich stanu (zasób mieszkaniowy).

Proponowane rozwiązania pozwolą władzom samorządowym prowadzić na najbardziej zniszczonych terenach działania rewitalizacyjne. Integralną częścią tych przedsięwzięć będzie włączenie w proces odnowy społeczności lokalnej, i to na wszystkich etapach rewitalizacji – od planowania, przez realizację aż po ocenę działań. Bo rewitalizacja, zgodnie z ideą przewodnią projektowanej ustawy, nie będzie jedynie remontem, modernizacją, odbudową czy rekultywacją. Będzie to kompleksowy, wielowymiarowy proces, który w sposób trwały zmieni i ożywi dany obszar, przywracając mu jego społeczną użyteczność i jakość. Dlatego rozpoczęcie przez gminę programu rewitalizacji obszarów zdegradowanych musi być poprzedzone gruntowną analizą uwarunkowań, przede wszystkim o charakterze społecznym. Wynika to z przyjętego założenia, że rewitalizacja ma służyć w pierwszej kolejności poprawie bytu i życia mieszkańców, w tym ich sytuacji społeczno-ekonomicznej.

W ustawie znajdą się przepisy regulujące przygotowanie, koordynację oraz wdrażanie gminnych programów rewitalizacji (gpr). Rewitalizacja będzie zadaniem własnym gminy, jednak nowe przepisy nie będą obligatoryjne - tj. nie będą nakładać na gminy obowiązku uchwalania gminnych programów rewitalizacyjnych.

Rewitalizacja, zgodnie z założeniami, będzie procesem wyprowadzania obszarów zdegradowanych ze stanu kryzysu, który doprowadzi do znaczącej poprawy jakości życia osób zamieszkujących te tereny.

Bardzo ważnym elementem programów rewitalizacyjnych będzie zaangażowanie lokalnych społeczności w proces zmian, zarówno na etapie programowania (szerokie i transparentne konsultacje), jak i podczas realizacji przedsięwzięć rewitalizacyjnych (wykonanie i monitorowanie działań). Gminy, które zdecydują się na program naprawczy, będą mogły powołać komitet rewitalizacji, który będzie płaszczyzną współpracy organów gminy i uczestników przedsięwzięć rewitalizacyjnych (mieszkańców, przedsiębiorców, instytucji, itp.). Komitet będzie posiadał wyłącznie kompetencje opiniodawcze i doradcze, będzie więc raczej forum dialogu szerokiego kręgu przedstawicieli społeczności lokalnej. Powołanie, tryb pracy, wybór członków komitetu ma określać uchwała podejmowana przez gminę.

Prowadzenie rewitalizacji na obszarach zniszczonych będzie się odbywać na podstawie uchwalanego i przyjętego przez gminę gminnego programu rewitalizacji (gpr). W projekcie ustawy znajdą się przepisy, które określą, jakie elementy powinien zawierać program. Jego podstawą powinno być wyznaczenie obszarów wymagających interwencji oraz przedstawienie całościowej strategii prowadzenia działań rewitalizacyjnych.

Zgodnie z założeniami, możliwe będzie utworzenie na obszarach rewitalizowanych specjalnej strefy rewitalizacji (ssr). Status ssr umożliwi korzystanie ze specjalnych udogodnień, pozwalających rozwijać społeczne budownictwo czynszowe, pozyskiwać nieruchomości na ten cel w drodze wywłaszczenia, również w zakresie nabycia prawa współwłasności. Mają obowiązywać także szczególne instrumenty prawne, np. czasowe zamrożenie wysokości czynszu w gminnym zasobie mieszkaniowym, wypowiedzenia bądź modyfikacje postanowień umów najmu lokali komunalnych w zakresie niezbędnym do przeprowadzenia remontów.

Przewiduje się, że na obszarach najbardziej zdegradowanych podstawą realizacji przekształceń urbanistycznych oraz prac inwestycyjno-budowlanych ujętych w gminnym planie rewitalizacji będzie miejscowy plan rewitalizacji (mpr). Specjalne regulacje cechujące mpr to np. możliwość nadania mu nieciągłego charakteru czy przypisania do nieruchomości szczegółowych warunków realizacji inwestycji przewidzianych w planie miejscowym.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)

kom/ azb/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 24.03.2015, 15:32
Źródło informacji CIR
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ